Mario Strikers: Battle League Football (2022)

Nintendo Switch
Party / Sports

Ontwikkeld door Next Level

Maak je klaar voor Strike, een soort voetbal waarin twee teams van vijf er letterlijk alles aan doen om te winnen. Dribbel, pass de bal naar teamgenoten en gebruik tackles, voorwerpen en vernietigende schoten. Kortom, alles is geoorloofd om de bal in het doel te krijgen. Als er een Strikebol op het veld verschijnt, moet je die zo snel mogelijk zien te pakken en op te laden zonder dat de tegenstander je kan dwarsbomen. Op die manier kun je een speciaal hyperschot afvuren dat voor twee doelpunten telt als je hem in het doel weet te poeieren. Pas je team naar eigen wens aan met uitrustingen. Deze veranderen niet alleen het uiterlijk van je spelers, maar hebben ook invloed op eigenschappen als snelheid, kracht en passnauwkeurigheid.

avatar van Yestsida
Hier ben ik al lang op aan het wachten hoor, vroeger op de Wii helemaal kapot gespeeld!

Leuk hoor, vond dit op de GC al vermakelijk. Werd tijd dat er een nieuw deel kwam.

Ik denk dat 2022 wellicht mijn Mario sport jaar zal worden. Sowieso stonden zowel Golf als Tennis Aces al op de planning om in huis te halen, zowel om alleen te spelen maar zeker voor op de bank met vrienden een potje te doen...maar ook nog een Strikers erbij. Dat maakt de Switch voor mij toch wel (ik durf het niet weer te verkondigen) het meest veelzijdige en leuke systeem om te gamen. Ook uit de Nintendo stal overigens.

Strikers op de Wii hebben we destijds (en ook de laatste jaren zo af en toe nog) werkelijk enorm veel gespeeld, en om dan nu eindelijk weer een nieuw deel te krijgen? Geweldig. Want nee. Geen van ons is voetbalfan, maar Strikers hebben we altijd van genoten. Dus Golf, Tennis en Voetbal en tot op heden 2 van de 3 die imo erg goed gelukt zijn. Laat me hopen dat dit hier ook het geval is.

Ik heb al heel veel positieve berichten en filmpjes gezien dit gaat een klapper worden dat kan bijna niet anders. En je kan al een soort demo downloaden wat ik morgen ga doen voor deze oude school over the top mario sport game!

Ik weet het nog net zo niet met deze game. Ziet er gaaf uit, zit wel een “diepere” laag onder kwa controls, maar hoe lang blijft dit leuk? Hoeveel content zit erin? Is het het waard als je, voornamelijk, alleen speelt?

Ga het weekend maar even de demo (wedstrijden) testen.

Net een vijftal potjes gespeeld. Online samen met een random. Leuker dan verwacht, maar verdomd lastig om de bal te volgen. Gaat echt snel. Daardoor helemaal niet met voorwerpen bezig geweest.
Speel denk toch liever alleen met een team.

Maar nogmaals, wel erg leuk, dus day one aanschaf overwegen. Morgen nogmaals proberen

Ik zie nu al wat reviews, die zijn lovend en kritisch samen.

Bv:

Mario Strikers IGN review

Er schijnt weinig variatie in cups te zijn, spelers hebben te weinig unieke eigenschappen en er ontbreekt een campagne met bv een verhaallijn wat meestal wel in de Mario sportgames zit. Maar ik lees ook dat dit enorm veel fun op levert om te spelen en dat het de ideale partygame van het moment is.

Met het gebrek aan een campagne / verhaallijn kan ik wel leven. Ik merk dat het bij Mario Aces 'wel aardig' is bvb maar dat het me toch eerder boeit om een potje tegen iemand op de bank te spelen (overigens nog te weinig gespeeld).

Dus eigenlijk kan ik met wat cups en multiplayer wel leven. Ik verwacht ook wel dat net zoals met de andere sports titels de komende tijden nog wel genoeg updates zullen komen met evt kleine toevoegingen zoals cups, karakters of items.

Wordt een aardig weekend. The Quarry, Strikers en blijkbaar komt er een grote eshop sale aan (stond ergens op interner, niet zeker van).

Sinner schreef:

Yes! Meer dan 1500 Switch-games nu met korting te koop | Nieuws | Gamer.nl

Heerlijke game en blij deze toch op day one te hebben aangeschaft. Op het grote scherm toch wat overzichtelijker.

Eerste toernooi de cup gewonnen.
Mis geen “single player story” oid. Is de game ook niet naar imo. Cups is prima om de game onder de knie te krijgen en dan online de battle aan te gaan.

-marco- schreef:

Eerste toernooi de cup gewonnen.

Ik wacht nog op de postbode

Je kan dit toch ook gewoon voor je tv spelen met een groep vrienden? Is al bekend welke controllers worden ondersteund? Kan je met 1 joycon spelen of heb je er 2 nodig? En zou de Gamecube controller ook werken? Uiteraard gebruik ik zelf de Pro-Controller.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik wacht nog op de postbode

Haha Wat een hoop vragen.

Dit soort games heb ik graag digitaal, ff snel een potje zonder kaartje te hoeven wisselen

Heb enkel met pro controller gespeeld en handheld. Kijkend naar de reclame filmpjes van deze game, kan het volgens mij met 1 enkele joy-con tot 6 player couch coop

Lag ook hier in de bus toen ik net thuiskwam. Nog wat dingen doen en even wat uitpuffen en straks ook eindelijk eens proberen. Kijk er wel naar uit.

avatar van Sateck
Plofte bij mij zojuist ook op de deurmat. Vanavond helaas andere activiteiten, maar ik hoop wel even een potje te spelen voordat ik weer weg moet. Mijn voorgevoel zegt wel dat ik hier snel klaar mee ben. Maar ach, mijn eerste Mario Striker in mijn collectie. Die moest er gewoon even bij.

Sateck schreef:

Haha zo denk ik er ook over. Ik zie dit soort games meer als fun voor een korte tijd. Even met een vriend een uurtje spelen. Even 's avonds een paar potjes online spelen. Effe lachen.

Ik wacht helaas nog steeds

Speelt in ieder geval weer erg lekker. En ik vind het toch een stuk gebalanceerder dan de Wii versie - ook al heb ik me daar echt heel erg mee vermaakt. Een groot verschil zijn bijvoorbeeld de Hyperstrikes. In de vorige versie had je daar de waggle motions om megastrikes te activeren die je tot wel 8 of 10 ballen in het doel konden doen belanden - en als je tegenstander die niet kon vangen (met de motion controls) dan was het eigenlijk al zowat game over bij de eerste keer dat dit gebeurde. Hier is dit systeem netjes aangepast - eerst een Hyperbal weten te vinden eenmaal die op het veld verschijnt, dan chargen en er vervolgens voor zorgen dat het metertje twee maal in de juiste zone stopt en met een maximaal van 2 doelpunten dan 1. (klinkt meer werk dan het daadwerkelijk is trouwens - het is op een seconde gebeurt).

Ook leuk dat ieder karakter zijn eigen 'hyper' krachten heef overigens. En dat de tutorial erg duidelijk en simpel is om te volgen. Eerst even doorlopen om de basis (ook de perfect passes enzo) een beetje onder de knie te krijgen en daarna een paar potjes gedaan en geen spijt van de aankoop. Het is net als Tennis (en wellicht Golf) niet iets waar ik uren op een dag mee bezig zal zijn, maar wel met enige regelmaat uit de kast trek. Helemaal als er bezoek is. (...en dat het audiovisueel prima uitziet en zonder hakken of stoten loopt hoeft wellicht niet gezegd te worden - ook op dat gebied is het een prima afgewerkt product).

Wel benieuwd wat voor eventuele content of updates er in de toekomst nog voor zal volgen. Maar als basisgame is het allemaal vrij solide.

avatar van Sateck
Ik heb nu 2 dagen zitten spelen, maar er is wel bar weinig te doen zeg. Ik heb alles al gedaan. De gameplay is ook heel simpel. Nintendo doet weinig verkeerd; maar dit voelt zeker(!) niet als een full price game.

Ik geef voor nu 3*, en ik denk niet dat ik het hoger zal geven. Het doet wat het moet doen. Maar meer dan dat is echt gewoon echt niet….

Sateck schreef:

Ik sluit me hier wel een beetje bij aan. Het is echt enorm leuk vermaak, maar het is wel een erg leeg pakketje als je het vergelijkt met bv de content in de laatste Smash Bros game of in Mario Kart. Dit gaat zo'n game worden die je nog eens geregeld met vrienden speelt, maar dan effe een uurtje ofzo. Ik speel nog wel even door voor ik een cijfer geef.

avatar van Q jones
Ik vind het heerlijk. Zeker met vrienden is dit toch geniaal. Ik moet wel zeggen dat ik het soms nog wat moeilijk vind, maar na een paar uur meer spelen zal dat wel beter gaan denk ik.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maar....onder voorbehoud. Je weet tenslotte nog niet of er extra karakters, cups of eventuuel zelfs een storymode volgt in de komende updates of DLC zoals bij Golf en Tennis. Die het pakket ook een stuk completer maakten dan de originele release.

Ik zie me hier ook meer uren 'overtijd' insteken dan zo 1-2-3. Zo hadden we net een film gekeken en dachten we nog snel even Aces met 2 uit te proberen. Dat is dan toch wel weer een stuk langer geworden dan verwacht. En aangezien ik vermoed dat Tennis, Golf en Aces in de komende jaren geen nieuwe game krijgt denk ik dat het zich wel zal lonen op de duur qua speeluren.

Ik geef meestal pas weken of maanden na aankoop een cijfer aan games, omdat ik ze vaak lekker kalm doorheen speel, maar na een paar dagen Mario Strikers ben ik er eigenlijk al wel uit.

Ik hou er een dubbel gevoel aan over, aan de ene kant heb ik me er erg mee vermaakt en is de chaos en de lompigheid tijdens een wedstrijd hilarisch. Speel dit met iemand naast je op de bank, biertjes en bak nootjes erbij en je hebt echt hele fijne uren, maar doe je dat niet, dan blijft er niet zo heel veel over want er is gewoon zo goed als geen content. Je hebt een aantal trainingen, je kan een paar toernooitjes spelen waarbij je munten kunt winnen voor wat upgrades en je kunt online gaan. Meer is er gewoon niet. Geen leuke verhaallijn zoals in de meest recente Mario Tennis die ik funny vond. Daar kreeg je constant missies en uitdagingen die je op de tennisbaan moest doen wat het gevarieerd hield.

Maar bij Mario Strikers is er gewoon niks. Ik vind het erg lui van Nintendo, ik gok dat er komend jaar nog wel updates komen maar voor de bijna 60 Euro is het gewoon karig, zelfs gierig. Het zou helemaal erg zijn als de komende updates betaald gaan worden, ik hoop dat Nintendo dat ons niet aan gaat doen. Deze game verveelt snel als je het alleen speelt, het is net als Mario Party gewoon bedoeld om met vrienden in je buurt te spelen. Dan is dit zeker een ster meer waard dan ik nu ga geven.

Ik vind het jammer dat ik zo kritisch moet zijn, want had me hier echt op verheugd. Kwalitatief is er verder namelijk niks mis met de game. Visueel is het erg kleurrijk en fris, de game speelt erg soepel en snel (enig nadeel, ik zou bij hyper strikes de video vooraf wel door willen klikken...) en de funfactor is zeer aanwezig. Maar ja, je hebt maar een paar stadions, een paar personages (die inhoudelijk op wat details na niet veel verschillen) en na een tijdje ken je de Hyper Strikes en de andere snoeiharde schoten ook wel. Donkey Kong smasht bijvoorbeeld echt bijna alles raak als je goed kan timen wat niet al te lastig is. Dus ja, de cijfers voor deze game zullen denk ik variëren van kleine voldoendes tot hele hoge cijfers. Het is maar wat je van deze game verwacht. Het is wél een leuke toevoeging aan mijn Switch-games collectie.

Gamekings review Mario Strikers

Zag toevallig ook net deze review van Gamekings. Ben het echt volledig met dit eens.

avatar van Yestsida
Ik zit toch ook met gemengde gevoelens hoor.

Net zoals bij al de anderen heeft dit eigenlijk niets met de game an sich te maken, want die is gewoon prima! Meer nog, dit derde deel in de serie is weer ouderwets genieten. Vroeger heb ik het eerste deel op de GameCube bij een vriend sporadisch gespeeld maar voornamelijk het tweede deel op de Wii heb ik vroeger helemaal kapotgespeeld. Het plezier dat ik toen aan die game beleefde komt tijdens deze voetbalpotjes ook weer naar boven. 'Makkelijk' gaat tegenwoordig met twee vingers in de neus maar 'Normaal' geeft voor mij genoeg uitdaging, ik win en verlies ongeveer gelijkwaardig en ook nipt.
'Moeilijk' is niet aan te beginnen en online heb ik nog maar 1 match gespeeld, ook nipt verloren. Dit zie ik me niet veel meer doen aangezien ik geen online/multiplayer-gamer ben.

Laat dat nu mijn voornaamste probleem zijn met de game... in de singleplayer is er bar weinig te beleven! Je kan 'Duel' spelen, wat gewoon steeds 1 wedstrijd per keer is of je kan verschillende kampioenschappen aan gaan. Die kampioenschappen doe je ook maar één keer en raak je nadien niet meer aan. Nadien komen er extra moeilijke bekers vrij, maar daar ben ik te slecht voor. .

En dat is het. Het is geweldig als je met een wedstrijd bezig bent maar er zit ontzettend weinig in om naar terug te keren. Niet alleen de modi zijn veel te karig maar ook het feit dat er maar 10 karakters in zitten en 5/6 stadia is belachelijk voor de prijs van deze game. Ook de animaties (overwinning, opkomst, gescoord, hyper strike,...) zijn heel eentonig en na één keer heb je het wel gezien.
Gelukkig ziet de game er wel heel gelikt uit en is er, net zoals bij de gameplay, niet veel op aan te merken!

Blijkbaar zouden er gratis updates aan zitten te komen (met o.a. 10 extra personages) maar ik stel me toch de vraag of dit een goede ontwikkeling is van de game-industrie? Waarom niet gewoon van dag 1 een volledig product afleveren?

Voor nu deze score, in de toekomst met extra content hoop ik dat deze nog een half of zelfs heel punt naar boven gaat. De gameplay en presentatie verdienen dat absoluut!

Helemaal met je eens. Hele slechte werkwijze die de industrie steeds vaker hanteert. Schaamteloos.

Ik hoor niets nieuws, dit is al enige jaren zo toch. Spijtig inderdaad.

Heb wegens gezondheidsredenen erg weinig gegamed deze week, maar ik vind zeker niet dat er weinig inzit om naar terug te keren. De sports titels (buiten misschien golf) zijn voornamelijk om couch co-op te spelen of online (niet voor mij echter. En daar doet het gewoon uitstekend wat ik wik en wat ik voor ogen had.

Ik blijf hem gebalanceerder vinden dan de WII (toch wel een van van mijn top 25 games op dat platform), het ziet er uitstekend uit en echt - een verhaalmodus mis ik niet. Dat is een grappige toevoeging bij tennis, maar meer ook niet. Dan liever de Cups en wat unlockables (wel een minpunt).

Tja...en dan Nintendo hun huidige sports titels nu eenmaal gespreid ondersteund dat weet toch idd iedereen toch wel? Ik ben er geen grote fan, aan de andere kant boeit het niet aangezien ik me met de basisgame en een player 2 of een cup ook wel weet te vermaken de komende weken (met mate). Het zijn welgekomen extraatjes die er al vanaf dag 1 hadden in mogen zitten, maar al komen ze nooit denk ik niet dat dit mijn score als sports game / multiplayergame gaat beinvloeden.

Maar een score op week 1 is voor persoonlijk nog een beetje vroeg. Zowel Tennis als Striker zijn in ieder geval prima voor mij. Later in de zomer nog even Golf toevoegen en dan ben ik hier ook weer bij.