RoboCop: Rogue City (2023)

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Teyon
Uitgegeven door Nacon

Word de iconische held die half mens, half machine, maar volledig politieagent is, en zorg voor gerechtigheid in de gevaarlijke, misdadige straten van Oud-Detroit. Met je vertrouwde, gefabriceerde Auto-9 kracht, je jaren politie-ervaring en de verschillende gereedschappen die je tot je beschikking hebt, neem je het op tegen de krachten die eropuit zijn om de stad te vernietigen waar jij woont; je gaat in first-person op een explosieve jacht naar de waarheid. Je hebt de kracht om te beslissen hoe je de hoofdmissies wilt vervullen, maar hoe verder je komt in het verhaal, hoe voorzichtiger je moet zijn, want corruptie en hebzucht kennen geen grenzen.

avatar van jellecomicgek72
Ik heb ook een paar uur gespeeld, tijdje getwijfeld maar gisteravond toch de game maar aangeschaft voor 60 hele euro's. Om te beginnen voelt deze game heel erg aan als de film uit 1987 van Paul Verhoeven. De sfeer op straat, en met name als je in het politiebureau bent zullen bij de fans bekend voorkomen. Als Robocop loop je vrij houterig (wat uiteraad ook de bedoeling is) en het schieten voelt extreem arcade achtig aan. Ik kreeg de eerste keer dat ik een leger gasten moest afknallen ergens in een fabriek of iets dergelijks echt een dikke smile op m'n gezicht omdat jezelf echt voelt als Robocop. De wapens, geluid, de voiceacting van Peter Weller, het hele sfeertje in het politiebureau; de makers van deze game hebben heel goed gekeken naar de film uit 1987. Er is ook een free roaming gedeelte met hier en daar verschillende side quests waarvan ik er nu een paar gedaan heb en dat gaat echt van mensen opsporen en arresteren in hun huis tot allerlei klusjes oplossen voor agenten in het politiebureau, met name daar word je wel bezig gehouden door de npc's maar niet alle klusjes zijn even boeiend. Formulieren laten ondertekenen, mensen geruststellen aan de balie die overstuur zijn, dat zulks. Het is leuk dat ze het erin hebben gestopt, maar heel boeiend is het allemaal niet. Wat Adrie hierboven ook zegt; er zitten detectivemissies in de game die best wel leuk zijn, beetje clues opsporen, bij gespuis thuis langs gaan en ze arresteren of je kiest ervoor om ze gewoon helemaal naar de klote te schieten wat ik al zei hierboven. Het zorgt ervoor dat deze game net iets extra's heeft dan alleen maar de verhaalmissies. Dan de graphics.. het ziet er redelijk oke en sfeervol uit. Het zijn geen top of the line graphics, maar het kan er zeker mee door. Wel ben ik al een aantal glitches tegengekomen tijdens het spelen of tijdens de dialogen met de npc's dat de voiceacting niet helemaal sync loopt, het zijn kleine dingen, het stoort met niet extreem maar het valt me wel op. Uhm ja, ik vermaak me wel met deze game, ik denk wel dat je iets met Robocop moet hebben om dit leuk te vinden. De orginele film is natuurlijk een classic, de rest van de delen kun je beter overslaan. Als je zin hebt in een shooter die heel erg oldskool aanvoelt maar je kent de films niet of je hebt niks met Robocop dan weet ik niet of dit iets voor je gaat zijn, ik vermaak mij hier in ieder geval erg goed mee, het is precies zoals ik had verwacht eigenlijk en meer hoeft het ook niet te zijn.

avatar van TonyTHorror
Ik was hier een stuk meer van onder de indruk dan de Terminator games van deze studio. Het belangrijkste ingrediënt - het schieten - voelt hier met name stuk fijner aan. Meer *oompf*. Je schiet alles aan flarden, hoofden exploderen bij een goed geplaatst headshot en er zijn meer dan genoeg explosieve opties in je omgeving om de gorigheid optimaal te benutten. Het is zelfs een ''skill'' om die effecten nóg grover te maken. Ik heb zo'n beetje alle side-content meegepikt; daar slaat al iets sneller de verveling toe. Eerste uur(tjes) zijn al die opties nog fris, maar daarna voelt het als een klusje. Uiteraard geen ultieme triple A-achtige ervaring, maar binnen dit segment old-school-lomp schietvertier zijn er überhaupt nog maar weinig alternatieven, laat staan betere.

avatar van Manny Calavera
Wat een geweldige game zeg! Dit is een van die zeldzame games die het gevoel van de films echt over weet te brengen naar het spel. Je voelt dat je een bad ass robot bent in de jaren 80 in die stinkende stad genaamd Detroit waar het vol zit met criminele punkers, smerige achterbuurten en waar geweld net zo gewoon is als dat de lucht blauw is. In die setting mag je in een keiharde r-rated game honderden stukken tuig naar de hemelpoorten knallen. Damn, wat is dat lekker.

Rogue City heeft een erg fijne mix tussen snoeihard geweld in missies en standaardklusjes op het politiebureau die nog gek genoeg heel vermakelijk zijn om te spelen en afwisseling genoeg opleveren. Want tussen en ook tijdens de missies door volg je een best wel boeiend verhaal waarbij ook de achtergrond van Robocop als Alex Murphy toen hij nog een volledig mens was aan bod komt. Het werkt gewoon. Soms schiet je ladingen bad guys neer, maar er zitten ook psychologische missies tussen waarbij je je nare verleden weer onder ogen moet komen. Wat ik ook heel geslaagd vind is dat je keuzes invloed hebben op het verloop van het verhaal. Het is geen Life is Strange, maar je denkt wel degelijk vaak even na over wat je terug wil antwoorden. Maar het beste van de game blijft wel de actie. Je bent niet onkwetsbaar als robotmens, maar je kan wel de nodige schade aan. De focus kan geregeld gewoon lekker liggen op lomp knallen. Het bloed vliegt door je scherm en het geeft voldoening om met de nodige wapens rond te maaien. Dit is wat je wil meemaken als je denkt aan een Robocop game.

Het is geen AAA-titel en dat merk je best wel aan een aantal grafische zaken, maar geregeld zat ik wel te genieten van de heerlijke vibe van Detroit. Want vergis je niet, er ziet ook heel veel er grafisch wel erg mooi uit. De game geeft je niet al te veel vrijheid in je route, het is sowieso lineair, maar in bepaalde stadsdelen krijg je wel weer wat vrijheid voor sub-missies. Die kunnen lekker kneuterig zijn zoals een kat redden, maar dat heeft wel wat. Want Robocop is een good guy en dat zul je weten ook.

Minpunten vind ik dat het na een tijdje wel allemaal wat een herhaling van zetten aan het worden is, ook al worden de vijanden richting het einde wel flink sterker. De robots vond ik niet zo erg interessant als tegenstander, maar het kan ermee door. Wel jammer vond ik dat je liefst drie keer tegen een ED-209 moet vechten. In de film liep dat ding een keer helemaal vast (legendarische filmscène!), maar hier is het wel echt overdreven. Zo leuk vond ik de bossfights niet, de fun lag veel meer in de gewone bad guys slopen. Maar de paar minpuntjes zijn te minimaal om hier geen hoog cijfer aan te geven. Dit moet je spelen als je de films leuk vind, maar ook als je een lekkere old school shooter zoekt. En de originele stem van Peter Weller als Robocop is echt een hele sfeervolle toevoeging aan het terughalen van deze franchise. Rogue City is een toffe actievolle rit waar ik van heb genoten.