RoboCop: Rogue City (2023)

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Teyon
Uitgegeven door Nacon

Word de iconische held die half mens, half machine, maar volledig politieagent is, en zorg voor gerechtigheid in de gevaarlijke, misdadige straten van Oud-Detroit. Met je vertrouwde, gefabriceerde Auto-9 kracht, je jaren politie-ervaring en de verschillende gereedschappen die je tot je beschikking hebt, neem je het op tegen de krachten die eropuit zijn om de stad te vernietigen waar jij woont; je gaat in first-person op een explosieve jacht naar de waarheid. Je hebt de kracht om te beslissen hoe je de hoofdmissies wilt vervullen, maar hoe verder je komt in het verhaal, hoe voorzichtiger je moet zijn, want corruptie en hebzucht kennen geen grenzen.

Tja je merkt in de cutscenes en dergelijke duidelijk dat het geen AAA titel is. Maar Teyon is dan ook geen gigantische ontwikkelaar. Terminator is ook een uitstekend spel, maar ook die heeft hier en daar wel zijn probleempjes (gezichtsanimaties). Dat merk je hier dus ook best wel. Maar...het weet wel als geen ander de sfeer van de eerste en tweede film perfect neer te zetten en lekker weg te spelen. Net als zijn voorganger Terminator. Op dat gebied voel je gewoon wel dat ze bij Teyon perfect doorhebben wat de franchises leuk maakt...en dan maakt de een of andere glitch niet zoveel uit, of zie ik een klein mankementje wel graag door de vingers. (heb de game enkel bij vrienden gespeeld).

avatar van FunkStarr
Sinner schreef:

Het gaat mij er dan ook vooral om dat het alleen in de PS5 versie zit, xbox en pc vlekkeloos. Je kan mij niet wijsmaken dat dit niet te fixen is. Als het in alle versies had gezeten had er nog een soort van logica ingezeten, die ontbreekt nu dus volledig. Spel zelf is zeker tof en Terminator vind ik ook een zeer geslaagd spel. Maar ik begrijp dit gewoon niet.

FunkStarr schreef:
Het gaat mij er dan ook vooral om dat het alleen in de PS5 versie zit, xbox en pc vlekkeloos. Je kan mij niet wijsmaken dat dit niet te fixen is......Maar ik begrijp dit gewoon niet.

Dat het niet te patchen is o.d zeg ik ook niet. Een vergelijking tussen de diverse versies kan ik niet maken aangezien ik alleen de PS5 versie heb zien draaien (en wellicht zelf de PC versie aanschaf op zijn tijd). Alleen snap ik dat bij een kleinere dev als Teyon misschien wel een oneffenheid ergens tussendoor glipt. Helemaal als de grotere devs soms games afleveren waar je liever in een grote boog omheen loopt. Dat het niet op te lossen is met een patch? Zoals in heel veel gevallen wel, als de ontwikkelaar wat zijn best doet. Al kan dat soms wel even duren.

Ff wat ps5 problemen in cutscenes op YouTube gezien en dat heb ik op de Xbox idd niet meegemaakt.

Ze hebben wel net een update uitgebracht: RoboCop: Rogue City - New Game+ & more! - Steam News - store.steampowered.com

Met name new game + optie en een nieuwe moeilijkheidsgraad. Maar wellicht dat ze ook wat ps5 bugs hebben gefixt?

avatar van TonyTHorror
Ik was hier een stuk meer van onder de indruk dan de Terminator games van deze studio. Het belangrijkste ingrediënt - het schieten - voelt hier met name stuk fijner aan. Meer *oompf*. Je schiet alles aan flarden, hoofden exploderen bij een goed geplaatst headshot en er zijn meer dan genoeg explosieve opties in je omgeving om de gorigheid optimaal te benutten. Het is zelfs een ''skill'' om die effecten nóg grover te maken. Ik heb zo'n beetje alle side-content meegepikt; daar slaat al iets sneller de verveling toe. Eerste uur(tjes) zijn al die opties nog fris, maar daarna voelt het als een klusje. Uiteraard geen ultieme triple A-achtige ervaring, maar binnen dit segment old-school-lomp schietvertier zijn er überhaupt nog maar weinig alternatieven, laat staan betere.

TonyTHorror schreef:

Ik zou toch haast zeggen dat old-school-lomp-schietvertier de laatste paar jaren een echte hype is in de vorm van het aantal boomer shooters / retro shooters en afgeleiden? Of bedoel je nou iets anders? Of ze ook beter zijn dan Robocop laat ik in het midden. Maar of je nou de ene kant uitspringt (Trepang2) of de andere kant (Boltgun) - er zijn aardig wat fijne shooters uitgekomen tussen het ene uiterste en het andere.

Sinner schreef:
Had iets specifieker moeten zijn, maar Robocop voelt meer aan als een generatie later, niet Doom-era. Tempo wat lager, schieten voelt wat zwaarder, ''realistische'' look etc. Beetje periode van Judge Dredd: Dredd vs Death (2003) en later

TonyTHorror schreef:

Got it. Is de Ion Fury sequel die in ontwikkeling staat dan niet een beetje iets voor jou? Phantom Fury.

De game maakt technologisch ook netjes de sprong van Duke Nukem midden jaren '90 naar ergen begin jaren 2000. En ik zal best nog wel wat games over het hoofd zien. Die Boomer Shooter markt (what's in a name) is echt bijzonder uitgebreid en haald uit diverse era's van shooters de koek. Ik houd het zelf niet eens bij. Judge Dredd of The Punisher. Beide lijken me heel erg valide opties.

OVERIGENS: Ik was eigenlijk al aan het denken over wat een tijdje terug werd geplaatst door Confusie: Teyon wil graag aan andere bekende IP's werken. Alien en Predator schooten dan wel meteen naar voren maar daar zijn al zat shooters van. Maar Judge Dredd of The Punisher aan de andere kant Dat zouden wel eens heel erg coole IP zijn om onder handen te nemen.

avatar van TonyTHorror
Phantom Fury ziet er precies uit zoals ik ze graag heb, thanks voor de tip! Die hou ik in de gaten

avatar van Manny Calavera
Heerlijke game zeg. Genieten om met een metalen bad ass bijna onverwoestbaar punktuig kapot te knallen. En wat een vibe ook in dat smerige, gevaarlijke en verlepte Detroit.

Het tempo ligt laag, dat is ook wel eens lekker in een shooter. Ik vermaak me prima, ook al is dit geen AAA-game. De gezichtsanimaties bijvoorbeeld zijn wel beperkt.