Dead Rising (2006)

Alternatieve titel: Dead Rising Deluxe Remaster

Xbox 360 / PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Capcom en QLOC
Uitgegeven door Capcom

Frank West, een freelance fotojournalist op zoek naar het verhaal van zijn leven, volgt een spoor naar een kleine voorstad. Hij ontdekt dat het stadje overspoeld wordt door zombies! Hij vlucht een winkelcentrum in en denkt hier veilig te zijn. Maar niets is minder waar. Het is een helse strijd om de eindeloze stroom vijanden te overleven, maar met een compleet winkelcentrum tot zijn beschikking, kan Frank van alles en nog wat gebruiken om de naar vlees hongerende horde van zich af te houden. En hij kan op zoek naar de waarheid achter deze gruwelijke epidemie.

• vanaf 19 september te koop voor de PlayStation 5
  • vanaf 19 september te koop voor de Xbox Series X/S

avatar van Manny Calavera
Het spel is heel erg leuk, bevalt me prima maar ik heb nu al een paar keer scheldend de Xbox360 uitgeknald omdat ik of dood ging (nog erger, gister liep de 360 vast na een uur spelen) en ik echt een godskelere eind weer over kan spelen!
Ik trek een heel punt af van de score wegens dit!
3* nu. Anders 4.

avatar van andnino
Wel, ben er inmiddels zelf uit.

Even eindoordeel. De grootste lol in dit spel zit 'm in de free roaming. Too Bad, want daar is geen aparte mode voor. Het saven werkt inderdaad wat vervelend. Begrijpelijk dat dit is om de spanning op te voeren, maar vooral aan het eind (laatste bossfight) miste ik toch echt iets als checkpoints.
Verder zijn die uiteindelijke mogelijkheden natuurlijk geweldig, maar ik had liever wat meer vrijheid gehad. 3,5*je.

avatar van Jer0en
Dead rising slaagt erin om op succesvolle wijze de zombiefilms als dawn of the dead tot leven te laten komen in de vorm van een game. Alles wat ik altijd zag in de of the dead films zat ook in deze game, veel gore, mensen die helemaal door draaien en een beklemmende sfeer.

Voor de hoeveelheid bloedvergieten in deze game ben je helemaal zelf verantwoordelijk. Je kan saai een stoel oppakken en ermee gaan lopen rammen of je kan gaan voor het grotere werk. Zombies in mootjes hakken met zwaarden en bijlen of ga tuinieren en rij met een grasmaaier over wat zombieas heen. De mogelijkheden zijn eindeloos. En dat is denk ik ook de grote kracht van deze game. De variatie wordt erin gehouden met een ruime keuze aan wapens.

De man die al deze wapens bij zich mag dragen is Frank West. Het leuke aan Frank is dat hij een personage is die overkomt als iemand die niet weet wat hem overkomt. Dat is weer eens wat anders dan een stoere held. Frank doet er echt alles aan om erachter te komen wie verantwoordelijk is voor de uitbraak terwijl hij tegen zombies en psychopaten vecht. Psychopaten zijn zeker weten ook weer één van de hoogtepunten van het spel. De baasgevechten tegen deze psycho's zijn niet alleen erg leuk, maar ook sfeervol, omdat de zombies onderwijl je van alle kanten bekruipen.

En als een zombie je dan een keer verorbert, dan pas kom je erachter wat voor een drama het savesysteem is. Alleen op het toilet kunnen saven en op een bank is werkelijk vreselijk. Ze hadden hier gewoon een autosave functie in moeten stampen. Dat had voor een stuk minder frustratie gezorgd.

Mijn eerste 360 game en ook nog steeds één van mijn favoriete. Ooit had ik nog de hoop dat ik alle achievements zou halen, maar dat heb ik inmiddels laten vallen. Een hele dag de game spelen om de 'seven day survivor' achievement te halen is het mij niet meer waard.

4.0

avatar van Banjo
Aaa ja ik kan wel merken dat ik verkeerd ben begonnen aan deze reeks ik ben eerst met deel 4 en de dlc begonnen en ik vond het niet te genieten. Maar deel 1 is wat het had moeten zijn voor mij nu word het
het pas echt leuk!. de 1 op 1 gevechten (en dan ook nog een een mooie foto proberen te maken van een grote groep) ja je merkt aan alles dat dit deel het begin is van een een 'klassieker' tenminste een vermakelijk spel.