Sonic Frontiers (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Sonic Team
Uitgegeven door Sega

Werelden botsen in het nieuwste avontuur van Sonic the Hedgehog. Ga in een ongekende ervaring sneller dan ooit tevoren en ervaar de spanning van hoge snelheid in de totale vrijheid van een open zone. Strijd tegen krachtige vijanden terwijl je over de Starfall Islands scheurt in landschappen vol dichtbegroeide bossen, overstromende watervallen, bloedhete woestijnen en meer!

Ik heb al veel gameplay filmpjes hier van gezien en ik had het idee dat het wat een lege wereld was en dat de gameplay niet echt voldoening gaat geven. Maar ik ben ook nooit zo'n Sonic fan geweest waarschijnlijk is het gewoon een vooroordeel maar goed het word wel compleet anders.. het is meer een soort Mario Odyssey of een Zelda: Breath of the Wild en als deze Sonic niet goed gaat scoren dan kunnen ze wel ophouden daar bij Sega ik ben heel benieuwd!.

Banjo schreef:

Geinige is dat Sonic-games vaak eerder middelmaat dan top zijn, maar toch lekker verkopen. Sonic Forces verkocht bv prima en was in het jaar dat het onderdeel van de PS Plus line up was bv de meest gedownloade PS Plus titel.

En alhoewel ik erg van Sonic Forces heb genoten, zie ik ook heus wel dat het geen topgame is

centurion81 schreef:

...Sonic is net zoals Mario dan ook cult. Er blijft een deel 40+ers dat ook de comics / videos of whatever koopt en het geweldig vind terwijl de gemiddelde persoon er geen hol aan vind. (ik dus ook niet.).

Maar toegegeven voor iedere klote game in de reeks is er ook wel weer een aardige. De laatste jaren (sinds de Wii) heb ik me best vermaakt met Sonic and the Secret Rings, Sonic Colours, Sonic Generations, Sonic Lost World en Sonic Mania. En niet te vergeten de diverse racing games. Dus dat zijn er eigenlijk toch ook wel weer best wel wat. En stiekem die hele Mario vs Sonic Olympic titels (die ik me wel nog moet aanschaffen).

Alleen eens even afwachten wat hiermee gebeurt...

Is er iemand al met dit spel bezig? het lijkt mij persoonlijk niks.. de beelden die ik veelvuldig zie lijken zo kaal en de sfeer werkt ook niet mee.

Sonic is altijd schraal. De befaamde snelle gameplay heeft voor mij nooit gewerkt. Dat associeer ik niet met verfijnde platforming.

Ik heb wat previews bekeken, oa bij Gamekings. Ik weet het niet. Ik ben een gamer die begon in de early 90's en dus heb ik Sonic gespeeld. Sonic was cooler, Mario veel leuker. De laatste 20 jaar heb ik de reeks achter me gelaten wegens gebrek aan kwaliteit, maar dit ziet er qua gameplay wel leuk uit, maar de wereld spreekt me totaal niet aan. Leeg, grauw en met weinig te doen. Sonic is voor mij wereld die fel blauw en groen zijn. De 2 films vond ik leuk, met Jim Carrey als Robotnik. Die sfeer had men in de game moeten stoppen. Ben benieuwd naar de reviews.

Confusie schreef:

Ook dit ja. Dat speedrennen gaat snel vervelen in 3D. Doe mij maar de trage Mario-gameplay.

Zit net even beelden te bekijken, maar deze game zou me binnen het uur vervelen.

Manny Calavera schreef:
Ben benieuwd naar de reviews.

Die zijn heel gemengd de ene vind het niks de andere is toch wel heel positief ik blijf toch wel nieuwsgierig
of die speed gameplay echt zo fijn is om te doen.. (voor die speciale avondjes Confusie ).

Ik zou het op zich best wel willen proberen voor een budget prijs, hoewel ik de indruk krijg dat de meeste gebieden of footage relatief leeg is en vrij weinig vijanden bevatten. En als ik dan die stukjes combat bekijk denk ik 'ziet er niet erg spannend uit en haalt een beetje de vaart uit de gameplay'.

Terwijl die gigantische bazen me dan weer doen denken aan ondermeer Shadow of the Colossus of Castlevania Lords of Shadow. Wat..ook weer vreemd voelt of uitziet in een Sonic game.

Maar als Sonic rent dan...tja, lijkt het me best een aardige game. Een beetje zoals Sonic and the Secret Rings maar dan Open World? (en die vond ik, hoe beperkt dan ook best aangenaam vertier op de Wii). Ik heb het idee dat sonic toch gewoon het best werkt in een afgesloten omgeving en in 2D (hoewel ook The Lost World best ok was).

Ik vermoed dat ik het vroeg of laat wel zal beleven aan een erg klantvriendelijk prijsje. (denkelijk rond de 20) Zoals meestal bij de Sonic games.

Sonic fan zijn toch een beetje net als shoppen bij de Wibra niet direct iets waar je mee te koop gaat lopen.

Hoort dan ook verder nooit iets van ze.

Want wie zat hier nou eigenlijk allemaal op te wachten.

Wie is er direct naar de winkel gerend om dit te kopen.

Zo ja.

Hoezo dan.

Ik ben wel benieuwd.

Ik koop gewoon bij de Wibra, Zeeman, Action, Hema en Blokker. Prijsbewust en degelijk. ‍♂️

Ik heb wel volk dat heel elitair aankondigd dat ze 'niet in dat soort winkels komen' om vervolgens 30 euro neer te leggen voor dezelfde HDMI kabel waar ik 5 euro heb betaald of 20 voor 4 koffie kopjes met een merk erop waar die van mij samen een volledige euro hebben gekost.

Let wel op het belangrijkste woordje in die zin - prijsbewust. Voor 60-70 euro doe ik het ook niet. Maar voor de juiste prijs Als je denkwijze is 'wie zat hier nou op te wachten' - er zullen er vast wel een paar die-hard fans zijn die ook de vorige retro collectie hebben gekocht (zo ken ik er wel eentje) en wellicht ook deze in huis hebben gehaald. Anders hoefde je in november alleen maar God of War uit te brengen. Dat zou best saai zijn. Denk ik dan.

Gamekings review

Ik vind deze review wel goed. 1 is best positief en 1 is heel kritisch.

Als ik de beelden zo bekijk en de info hoor, neig ik ook naar negatief, maar ik heb niet gespeeld nog dus kan het niet beoordelen.

Dit zou snel op Gamepass moeten komen, dan is het best funny voor een paar uren. Maar wie lapt hier nu €60+ voor?

Sinner schreef:

Beetje offtopic, maar Hema en Blokker zijn toch gewoon a-winkels en zeker geen budgetzaken? De Blokker is me vrij duur haha. En Action is cult, daar komt bijna iedereen wel eens.

Zeeman en Wibra niet nee. Prima voor een goedkoop artikeltje heel af en toe, maar die mijd ik verder ook.

Over elitair gesproken.

Blokker met die reclame met dat gekke sekswijf uit sex en de city wijf.

Die volgens mij niemand echt zou willen doen voor een tientje.

Nee voor de prijs hoef je daar niet echt naartoe te gaan.

Wat Wibra betreft.

Hier was ik gisteren zelf nog.

Waarschijnlijk juist vandaar dat het in me opkwam.

Twee erg geinige moppenboekjes voor op het toilet gekocht om de boel weer wat op te vrolijken aldaar.

Voor als je zit te schijten en daar net wat langer dan voorzien dient te gaan verblijven.

Niks mis mee.

Beetje offtopic

Beetje offtopic. Denk dat de Blokker wel de duurste is van de groep. Hema valt altijd reuze mee. Tussen 9 en 10 de ideale plek om tijdens een wandeling te stoppen voor een ontbijt van 3.75 - koffie, jus, Croissantje en broodje kaas. Het enig ontbijt in de stad dat nog betaalbaar is en dat ik toch iedere week wel een keertje doe. En de rookworsten zijn traditioneel lekker

En wat Sonic Frontiers betreft - ik zal er vroeg of laat vast wel eens achterkomen denk ik. Maar er zullen vast mensen zijn die er 60 euro voor gaan neertellen. Misschien niet gigantisch veel omdat oktober / november / december toch best wel wat nieuwe releases heeft die interessant zijn. (en het Black Friday / Cyber Monday gebeuren) Maar ze zijn er allicht.

Jammer dat we hier in ieder geval niemand hebben die wel even zijn langgekoesterde liefde voor de franchise uit de doeken wil komen doen om ons een idee te geven waarom dit eigenlijk nog steeds bestaat.

'We' zijn ook maar met dik 15-20 actieve leden. En die redenen zijn er. Voor iedere vijf matige tot slechte Sonic game heb je ook altijd wel weer een prima deel in de plaats. Onder meer Secret Rings, Generations, Mania, Colours en de hele rits aan Racing Games zorgen ervoor dat het karakter in ieder geval niet zonder bestaansrecht is. Grote hoogtes, maar ook bijzonder diepe dalen hier. Veel dieper dan bij de meeste franchises, en al helemaal in vergelijking tot een Mario.

Maar de toppers zijn er imo wel degelijk. Dit lijkt me een beetje een twijfelgeval dus. Kan beide gevallen uitgaan of zoals Lost World een beetje in de middelmatigheid blijven hangen. Ik gun hem wel het voordeel van de twijfel tot ik hem zelf heb gespeeld.

Da's dan weer op het griezelige af. Kwestie van leuk dat je het leuk vind maar...

avatar van legian
Denk je hier wat te lezen over de game krijg je verhalen over wie wel en niet in welke winkel winkelt. , heerlijk.

legian schreef:

Jumbo trouwens

Kwalitatief goed, ruime keuze en betaalbare prijs.

Aldi maakt een aardige tweede though en scheelt een paar cent ook.

Als je er dan toch naar vraagt. Ze liggen hier vlak langs elkaar dus al dik 15 jaren prijs / kwaliteit verhoudende onderzoeken bezig

De Aldi hier vlakbij heeft nou verbouwd hebben nou ook een bakkersafdeling echt super nice.

avatar van legian

Maar vindt je nou de broodjes van de AH, Jumbo of Aldi het lekkerst?

Die van de Plus, maar dat komt omdat die hier om de hoek zit. Ik ben te lui om verder te reizen

Sonic Team: En? Wat vinden ze bij Gamesmeter van ons spel???

Sega: Helaas jongens. No sale. Ze zeuren al een week lang over waar ze gaan winkelen en de prijs kwaliteits verhouding van de broodjes aldaar...

Sonic Team: Dus...dan maar...geen sequel dan?

Sega: Helaas. Terug naar de design-tafel heren. Dit was het hem niet. En we gaan niet naar die opgefokte malloten RGT85 en Dreamcastguy kijken zoals verleden jaar . Zien julie in 2024 of zo?

Zodra hij op plus komt wel even playa wil het tegen beter weten in toch altijd weer een kans geven want als een game fun is dan is dat natuurlijk best leutig en heb je daar als mens profijt van.

Doe je het allemaal voor dan.

Forces was in ieder geval een minuut of vijf om in te zien dat het ‘m wederom niet zou gaan worden.

Na een paar patches ga ik hem halen voor de Switch en misschien dat black vrijdag nog een verassing heeft het kan zo maar even, nog wat recente spellen erbij!.

Ik begreep dat veel mensen not amused zijn dat Frontiers niet genomineerd is voor Best Score and Music bij The Game Awards. Ik heb de muziek van Frontiers nog niet gehoord, maar ik durf wel te stellen dat, hoe slecht sommige Sonic games ook zijn, de muziek altijd goed te pruimen is.

Het is een goede tijd om een Sonic liefhebber te zijn! Eerder dit jaar zijn klassieke games naar moderne platforms geport, de Sonic 2 film is een succes, Sonic Prime serie op Netflix is heel vermakelijk en nu is Sonic Frontiers goed aangeslagen. Om nog maar te zwijgen over de ontelbaar grote hoeveelheid kwaliteit fangames en mods die vandaag de dag beschikbaar zijn.

Sinds Generations (uit 2011) is dit de beste 3D Sonic game! Het heeft zelfs potentie om de beste 3D Sonic game allertijden te worden, mits er een vervolg komt die de slechte kanten schoonpoetst. Sonic in een open world plaatsen is niet een concept dat ik zozeer zag werken. Toch gaan ze helemaal los met het concept en laten ze zien dat er veel plezier te beleven is. Sonic Frontiers bestaat uit allerlei grote speeltuinen die vol zitten met mini-uitdagingen. Ik werd overweldigd door de hoeveelheid dingen die er te verzamelen vielen, niet wetende waar te beginnen. Het leukste was om de kaart te negeren en gewoon op gevoel alle uitdagingen afgaan. Het gebeurde regelmatig dat je vanuit uitdaging A direct doorvloog naar uitdaging B, wat de vaart er lekker inhield en het satisfying maakte mits je het allemaal bij kon houden.

Het huurde even voordat ik wende aan hoe Sonic bestuurt, maar eenmaal gewend deed ik het met veel plezier. Steeds bleef ik denken: nog eventjes daarheen, nog even dit ding pakken, nog even die dude verslaan.. en voor ik het wist waren er uren voorbij gevlogen. Verslavend spel waarbij het eenvoudig is om het vlug even op te pakken om een paar uitdagingen te halen en weer neer te leggen. Naast alle mini-uitdagingen zijn er ook allerlei klassieke 3D Sonic levels, zoals de levels in Generations. Voor mij waren dit de hoogtepunten: op een vliegensvlugge snelheid een lineair level doorscheuren, proberen een S rank te halen of alle 5 rode ringen te vinden. Door deze missies te halen werd je beloond met sleutels voor Chaos Emeralds, die je vervolgens nodig hebt om de boss battle te verslaan. Zelfs toen ik genoeg sleutels had bleef ik de missies in deze levels halen, gewoon voor de lol.

In de werelden kom je mini-bosses tegen. Deze deed ik wel met plezier. Deze mini-bosses vragen meestal een leuke tactiek zoals snel op ze klimmen, succesvol rails secties doen of op hoog tempo zwakke punten aanvallen. Sonic Frontiers heeft sowieso een verrassend vermakelijk vechtsysteem. Je kunt op hoog tempo eenvoudige combo’s doen op vijanden die snel doodgaan. Dit houdt de vaart er mooi in ipv dat de game even stilstaat.
De boss battles zelf.. oef.. ik ga controversieel zijn geziene ik hele lovende dingen hierover las, maar ik vond deze ontzettend ruk. De emo muziek die tijdens de boss battles aan staat is werkelijk afgrijselijk; de slechtste muzieknummers die ik ooit in een goede game heb gehoord. De bosses zelf bestonden niet uit platformen oid, maar om aanvallen parryen en quicktime events. Dingen die weinig tot niet aan bod komen bij de hoofdgame. Het scheelt dat deze hooguit 1/20ste van de game in beslag nemen en dat je de moeilijkheidsgraad eenvoudig op easy kan zetten, mits je er sneller doorheen wilt gaan.

Wat de game weerhoud van een hoger cijfer zijn een aantal slechte design keuzes: fast travel punten zijn onnodig moeilijk om vrij te spelen, je snelheid en ring capaciteit vergroten gaan stierlijk langzaam, de moeilijkheidsgraad schommelt heen en weer zonder goede balans, de minigames zijn hit and miss en de wereld oogt nogal standaard. Sonic is juist goed in mooie, creatieve sfeervolle werelden maken. Hier zien ze eruit als standaard Unity terrain templates. Maar het grootste struikelpunt was de vis minigame: met de vis minigame kon je alles vrijspelen wat je nodig hebt om de boss battle te halen. Je kunt zelfs een hele wereld overslaan als je weet waar de vis minigame is en je alle sleutels/tokens/gears gewoon daar vrijspeelt. Nogal zonde. Deze minigame had van mij geheel weg gemogen, of op z’n minst je andere beloningen geven.

De mindere kanten zijn vervelend, maar dat komt vooral omdat de rest van de game zo leuk is dat deze minpunten extra hard opvallen. Als de vis minigame weggaat en de wereld mooier vormgegeven wordt dan zou er zomaar een meesterwerk in het genre kunnen zijn. Voor nu is dit een leuk experiment die Sonic in een goede, verfrissende richting op laat gaan. Heb er goed van genoten en het krijgt een welverdiende:

Er is nu ook een demo beschikbaar goed voor al die twijfelaars...