Monster Sanctuary (2019)

Macintosh / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Platform

Ontwikkeld door Moi Rai
Uitgegeven door Team17

Monsters temmen in een metroidvania. Verzamel, train en bevecht monsters in een prachtige pixelwereld. Kies een bovennatuurlijk hulpje en treed in het voetspoor van je voorouders om een Monster Keeper te worden en het Monster Sanctuary te redden. Beleef een onvergetelijk avontuur en gebruik de krachten van de monsters die je verzamelt, en het team dat je opbouwt, om verder te komen in de immer groeiende wereld. Tijdens je missie om de ultieme Monster Keeper te worden, ontrafel je een mysterie dat de vrede tussen de mensen en de monsters bedreigt. Verken een door metroidvania's geïnspireerde wereld. Met de krachten van je monsters kun je de wereld verkennen en vergroten. Hak lianen door, beuk muren kapot en zweef over afgronden met behulp van je monsterlijke vrienden. Stel een team samen. Broed allerlei verschillende monsters uit, verzamel ze en train ze om een team samen te stellen. Elk monster heeft unieke skills die een goede aanvulling zijn op je team. Lever tactische 3v3-gevechten. Haal alles uit je offensief door strategisch te plannen en bouw combo's op door je aanvallen te stapelen. Blijf zoeken naar de beste combo om de zeldzaamste monstereieren te vinden! Vecht tegen Monster Keepers uit alle hoeken van de wereld! Ga de rechtstreekse confrontatie aan en test je skills online tegen andere spelers! Verzamel en train monsters, maximaliseer hun skills en daag vriend en vijand uit voor een epische strijd waarin jouw monsters aan het langste eind trekken.

Een Pokémon meets metroidvania, in ieder geval erg positief ontvangen!

Begint na een uur op 20 een beetje uitdaging te krijgen, maar spijtig genoeg weegt ook het gebrek aan afwisseling een beetje de balans in het negatieve. Het had iets korter mogen zijn.

Maar...het is wel verslavingwekkend en leuk genoeg om er 20 uur terug naar te komen? Dat lijkt me toch ergens wel een groot pluspunt voor iemand die enkele duizenden games in zijn bezit heeft.

Zeker en vast, maar ik wil deze per se afspelen eer ik aan een van de andere games kan beginnen, en dat begint nu een beetje een sleur te worden, niet ideaal.

Grovonion schreef:

Relax. Ik ken mensen die pas van plan zijn aan hun gamecollectie te beginnen op het moment dat ze op pensioen zijn. Dus die paar uurtjes meer of minder maken het niet!

Na 45 uur is het me dan ook uiteindelijk gelukt. De laatste 10 uur bijna uitsluitend ermee verbracht een mega-team aan monsters op te bouwen. En nadat dan plots blijkt dat mijn level 40 monsters toch niet goed genoeg zijn ook de hulp van het alwetende internet ingeroepen.

Want hoewel je 95% van het spel met de natuurlijke voortgang van het spel al fluitend kunt halen, blijkt dat je voor de laatste paar tegenstanders een perfect uitgebalanceerd team moet hebben waarbij elke eigenschap elkaar optimaal versterkt. Bij 100 monsters met 10-tallen eigenschappen is dat helemaal geen makkelijk klus. Zonder internet had ik daar nog makkelijk 10 uur voor nodig gehad, en zoveel goesting had ik dan ook weer niet.

Voelt een beetje als cheaten, maar ik kan daarmee leven. Is een beetje zoals bij Magic the Gathering of Hearthstone, de community zorgt ervoor dat bepaalde builds naar boven komen drijven en dat zelf uitzoeken is ellende.