MultiVersus (2024)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Fighting / Platform

Ontwikkeld door Player First
Uitgegeven door Warner Bros

Een free to play, platform-fighter met verschillende werelden uit het Warner Bros universum. Onder Andere Scooby Doo, Batman, Looney Tunes, Game of Thrones en Steven Universe. Het doel is om je tegenspeler(s) van het platform af te slaan. Ga de strijd aan, local of online!

• vanaf 28 mei te koop voor de PC
  • vanaf 28 mei te koop voor de PlayStation 4
  • vanaf 28 mei te koop voor de PlayStation 5
  • vanaf 28 mei te koop voor de Xbox One
  • vanaf 28 mei te koop voor de Xbox Series X/S

Verdomd leuke trailer. Een platform fighter met allerlei Warner Bros figuren van o.a. DC, Scooby Doo, Game of Thrones, Looney Tunes, Steven Universe, Adventure Time en zelfs The Iron Giant. Mogelijk komen Rick & Morty en Harry Potter er ook nog bij. In tegenstelling tot de meeste Smash Bros inspiraties ziet dit er grafisch goed verzorgt uit en de gameplay lijkt soepel. De hoofdfocus schijnt te zitten op team gevechten ipv 1 op 1. Ben heel benieuwd naar deze! Hopelijk word het niet een micro-transaction festijn.

Eerste indruk: grootste teleurstelling van het jaar, op financieel gebied.

Kreeg een melding van de PS5 dat dit spel inmiddels uitgekomen was. Bleek om een beta te gaan! Wel echt gierig. Tussen de 40 tot 100 euro vragen voor een beta, en vervolgens ook nog eens allerlei standaard dingen gesloten hebben achter in-game betalingen. Een vriend van mij (met wie ik mijn account deel) had maar tot een paar characters toegang, terwijl ik iedereen tot mijn beschikking had. Als ik 40 euro voor zo'n spel neerleg dan zou ik, en iedereen met wie ik mijn account deel, ook toegang tot de volledige inhoud moeten hebben.

Maar zelfs ik was beperkt: ik mocht ook niet meer dan 1 taunt hebben tenzij ik er ingame currency voor uitgaf, of er echt geld voor ging neerleggen. Allemaal voor een beta versie voor de PS5. Op dit punt boeit het mij niet of de inhoud goed is. Alleen al hoe ze zoveel mogelijk geld uit je proberen te persen (voor zo min mogelijk inhoud) is walgelijk.

En de modes: ik hoop dat je vrede hebt met niets anders doen dan online matches, want dat is alles wat je kunt doen. Geen enkele single player campaign oid te bekennen. Zelfs niet een melding "dat ze ermee bezig waren" of een andere teaser dat er meer was dan alleen online potjes. This is it. Gewoon online potjes, grinden en micro-transactions. Walgelijk. Hier sta ik dus totaal niet achter.

Het ziet er allemaal wel leuk uit, bestuurt goed en de muziek klonk goed. Leuke selectie aan Warner Bros characters. Er zou met de tijd een goede, competitieve platform fighter uit kunnen groeien. Voor nu raad ik sterk af deze te proberen tenzij je gratis de beta kan doen.

Inmiddels heel wat uurtjes in gestoken en ben aanzienlijk positiever. Die 40 euro was alleen om vroegtijdig toegang tot de beta te krijgen, gecombineerd met direct alle characters vrijspelen, ipv wachten tot de beta gratis werd en je slecht 3 characters tot je beschikking had. Ze vragen nog steeds teveel geld voor kleine dingen (alleen al de extra skins kun je honderden euro's aan kwijt zijn), maar als je het puur bij de speelbare characters houd dan is het prima te doen.

Ieder character heeft zijn eigen experience points, waarbij je nieuwe handige perks vrijspeelt wanneer je levels stijgt (meer damage in de lucht, snellere projectiles, tijdelijke onsterfelijkheid bij het spawnen etc). Daarnaast is er een battle pass die je kleine beloningen geeft voor het doen van specifieke uitdagingen (zoals 3 ringouts met x halen, 10 special moves doen, 5 keer team gevechten winnen etc). Nu heb ik lvl 9 met elk speelbaar character en een goede set perks voor hun allemaal. De battle pass is ook helemaal uit dus er is eigenlijk weinig over, buiten gewoon spelen voor de lol en wachten tot het officieel gaat uitkomen met alle content.

Het vechtsysteem werkt erggggg prettig. Vergelijkbaar met Smash, maar je gaat toch echt anders de potjes tegemoet. Geen blokkeer of grab aanvallen, hogere snelheid, overweldigend meer bewegingsopties in de lucht, geen tech mogelijkheid, cooldown systeem op sterke moves en je deelt stocks met teamgenoten. Tot zover lijken de meeste characters gebalanceerd. Alleen mag Wonder Woman iets sterker en Finn mag de godganse *** krijgen.

Leuke selectie aan characters. Warner Bros is sowieso heel divers en ze lijken daar goed gebruik van te maken. O.a. Looney Tunes, DC, Game Of Thrones, Tom and Jerry, Steven Universe en... de basketbal speler LeBron James?.. ach, waarom ook niet? Rick and Morty komen er binnenkort ook bij. Als ik de leaks moet geloven gaat dit nog lang leven. Mijn zorgen bleken gelukkig voor het grootste deel onnodig te zijn. Als ik mij niet vergis is de beta nu gewoon gratis te spelen op meerdere platforms en ik kan aanraden deze te proberen. Geen geld uitgeven tenzij je er een tijd in hebt zitten en 100% zeker weet het te willen.

avatar van brawljeff
Ik ben MultiVersus nu een weekje aan het spelen en positief verrast. Ik speel al ruim 20 jaar Super Smash en heb in de loop der jaren al veel platform fighters voorbij zien komen die dat niveau probeerden te evenaren. Denk aan Nickelodeon Brawl, Kung Fu Panda en Brawlhalla. Geen van deze games wist mij echt over te halen het meer te gaan spelen. De enige waar ik wel enorm van heb genoten is Playstation All Stars.

En nu is daar MultiVersus van Warner Brothers. Ik heb Warner Brothers hoog zitten, omdat ik met veel van hun franchises ben opgegroeid. Denk aan Looney Tunes, Scooby Doo, Batman, Harry Potter en LotR. Het is niet voor te stellen hoeveel materiaal zij hebben om in deze game te stoppen, wellicht nog meer dan Nintendo heeft.

Qua gameplay is MultiVersus zeer goed. De personages hebben genoeg variatie, er zit veel snelheid in het spel en ook het online connecten is prima in orde, iets wat ik als enige minpunt op Smash Bros kan aanmerken. De minpunten zijn tot nu toe het level design, de irritante muziek en het onduidelijke menu.

Ik hoop nog veel meer WB personages te gaan zien. Rick & Morty, Gandalf, Professor Snape, Fred Flinstone, Dexter, Jon Snow, Samurai Jack, Blossom, Johnny Bravo en vele anderen.

Op naar seizoen 1!

Ik wou nog ff wachten met een concreet cijfer tot officieel ze uit de beta zijn en alle modes erin hebben gedaan, maar dit is inderdaad een goede start! Ze hebben nu een arcade mode aangekondigd en er komt een ranking mode aan voor online (ik las ook dingen over een mogelijke story mode, al is dit speculatie en niet een officiële bevestiging). Daarnaast gaan ze nog allerlei dingen aan de hitboxen en priority veranderen, balance patches komen eraan en er zijn een reeks aan characters geteased/bevestigt/geleaked. Dit beloofd nog een tijd door te gaan.

Het enige wat ik nu echt veranderd wil is dat ze het prijskaartje voor skins en taunts verlagen. Ik wil niet 20 euro voor 1 a 2 skins betalen.

Fonzzz002 schreef:
en als ze er NFT's van maken? LOL Grappig is het eigenlijk niet, maar toekomstwijzend misschien wel.

De game gaat binnenkort offline tot 2024...best wel kut als je hiervoor betaald hebt en nog regelmatig speelt!

Helemaal als je ook nog eens terminaal bent en einde van het jaar niet gaat halen.

centurion81 schreef:

Er zullen in mijn omgeving alvast 2 personen zijn die hier niet echt blij mee zullen zijn

Nou moet ik zeggen dat het best wel aardig speelt. Was het genre 2D Arena Brawlers een beetje beu, en al helemaal omdat de meeste het toch gigantisch moeten afleggen tegen Smash (moet ik zelf nog in huis halen. Wordt werk van gemaakt) - maar na meerdere rondjes een maand of wat terug te hebben gedaan moet ik ook zeggen dat deze zijn charmes en een leuke cast heeft.