Metal Gear (1987)

MSX Series PC / Nintendo Entertainment System / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Mobile

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Ergens in Zuid-Afrika heeft een groep huurlingen een vesting met de naam Outer Heaven bezet. Volgens bepaalde bronnen zou deze groep toegang hebben tot een nieuw soort wapen, dat de manier van oorlog voeren in grote mate zal veranderen. De speciale elite groep "FOXHOUND" wordt opgeroepen om deze zaak verder te onderzoeken. Hun beste man, Gray Fox, krijgt de opdracht om te infiltreren in Outer Heaven en informatie te verzamelen. Het contact wordt echter verloren. Het is aan jou in de rol van Solid Snake om Gray Fox te vinden en informatie te verzamelen over dit revolutionaire wapen.

avatar van Onderhond
Dit origineel enkel een paar keer zien spelen, had zelf deel 2 (Snake's Revenge). Leuk idee maar echt verdomd moeilijk.

avatar van S10
S10
Als 7 jarig ventje speelde ik voor het eerst metal gear, en was meteen verslaafd. Heb de orginele cart nog steeds in bezit.
Heb het verschillende malen uitgespeeld (waarbij ik de msx gewoon aan liet staan omdat ik niks begreep van het saven :'-) )

Prachtig trouwens dat het pakje sigaretten waarmee je bij het gevecht tegen bigboss extra tijd kon winnen, nog steeds terug komt.

5* volledig verdiend

avatar van Tsjo-Wi
Ik heb hier ook nog een Metal Gear liggen voor op de NES, heeft zo ongeveer dezelfde hoes. Is dat dezelfde versie als deze?

avatar van S10
S10
De nes versie is een geporte versie, waarbij er aanzienlijk wat veranderingen zijn doorgevoerd.

-Zo is het bij de NES versie niet de bedoeling metal gear zelf te vernietigen, maar in plaats daarvan een super computer welke metal gear bestuurd. (overigens hoeft deze niet op de manier vernietigd te worden zoals deze op de MSX2 versie(Links/Rechts op aanwijzign Dr. Pettrovich)
-Bij de MSX2 versie infiltreer je outer heaven via het water, in de NES versie zit er groot oerwoud voor waarin je gedropt wordt via parachute.
-Level design is enorm veranderd. (basement 1 en 2 zijn bijvoorbeeld aparte gebouwen geworden)
-De Hind D eindbaas in de MSX versie is vervangen door "Twin Shot"

het is natuurlijk de vraag in welke mate je games die onder dezelfde naam zijn uitgebracht maar wel grote verschillen vertonen onder dezelfde noemer onder gamesmeter moet zetten. Ik weet niet wat de lijn is die ze hierin volgen...

geweldige klassieker die ik destijds op de MSX 2 speelde. Overigens een dijk van een systeem toendertijd, jammer dat Philips er niet mee door is gegaan, hadden we nu hele andere (en misschien wel betere ...) pc's gehad Anyway, topspel! ****

Imperial Figure
De Metal Gear versie voor de MSX blijft de beste, de geporte nes versie is bar slecht.
Speel hem nu nog steeds via de pc met msx emulator.

avatar van Mega Man
S10 schreef:

Zoiets had ik gezien in de retrospective op Gametrailers. Noemen ze een game Metal Gear terwijl Metal Gear helemaal niet aanwezig is in het spel . Misschien kon de NES de animaties van de MG robot niet aan.

Kan het me niet eens meer goed herinneren, maar ik vond dit spel wel waanzinnig destijds, op de MSX.
Dus toch nog 3,5 ster omdat ie zolang blijft hangen.

Klassieker voor de MSX uit 1987! Destijds vooruitstrevend voor het genre en toonzettend: het ging met name om tacktiek, en niet zozeer om domweg knallen. Hideo Kojima is er groot door geworden. Natuurlijk, 30 jaar verder zijn de graphics van games alleen maar beter geworden. Maar de verhaallijn is nog absoluut de moeite waard. Ik heb deze al eens op een MSX-emulator gespeeld en ook in bezit op de METAL GEAR SOLID HD COLLECTION op de Xbox 360.

avatar van Sateck
Ik blijf het toch wel bijzonder vinden dat deze cover 1 op 1 lijkt op een screenshot van de Terminator 1. Hideo Kojima is waarschijnlijk groot fan van de film. klik hier voor de vergelijking.

Ik heb de game zelf nooit gespeeld. Maar door middel van de NES classic mini hoop ik dat snel te doen.

Toch een groot verschil: deze heeft handbeschermers aan

avatar van JacoBaco
Ja, en niet de foto van Sarah Connor in zijn mond.

avatar van Sateck
Man man wat is het spel moeilijk. Erg veel moeite mee om het verder te spelen. Je wordt erg snel gesnapt, en gaat daardoor snel dood. En ja, in deze NES tijd moet je dan gewoon helemaal opnieuw beginnen.

Ik ben bang dat ik hier snel op ben uitgekeken. We leven toch in een andere tijd

De MSX versie is geport naar de Amiga 500 en gisteren uitgebracht. Cool stuff:
Indie Retro News: HOT NEWS as MSX 2 classic Metal Gear has been released for the Amiga 500 - indieretronews.com

Vanmiddag eens proberen.