Pro Evolution Soccer 2008 (2007)

Alternatieve titel: PES 2008

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

PES 2008 is een next-gen voetbalspel met als doel om competities zoals de 'Champions League' of de 'Wereld beker' te veroveren. Daarbij is het mogelijk om een carrière te starten en daarmee het gekozen team op een eigen manier te trainen en op te leiden.

avatar van gemaster
Die schwalbes, ik weet het niet. Waarom zou je dat erin doen? Als het mislukt krijg je geel en als je wint van een vriend door een schwalbe in de laatste minuut, dan heb je toch niet echt het idee dat je beter was? Nee ik vind dit niks.

avatar van Foetsj_NL
Ik vind het ook niks, ik vind het vreselijk nep om het er in te doen. Dat was hetzelfde bij het oerslechte This is Football, ook die valbewegingen die je kan maken. Het hoort niet bij een voetbal game. En aangezien elke speler Fair Play op zijn shirt heeft lijkt het me een beetje raar om het er in te doen.

avatar van Naomi Watts
1,5
Deze PES gaat een revolutie betekenen voor het voetbal genre. Vooral nu PES zijn realisme, de next-gen capabilities van de ps3 en met de bijvoeging van nog meer variatie in de gameplay gaat dit de klapper van de voetbalgames worden. De ps2 versie is een zeer schrale remake van PES 6 geworden. Het Konami team gaf de ps3 gewoon de prioriteit, en terecht. De mogelijkheden met de ps3 zijn weergaloos en schotelen de echte voetbal freaks waar ze al meer dan een decennia naar verlangen.

avatar van Iron Rose
Shirtje trekken wordt trouwens ook een nieuwe optie.

Nog 50 nachtjes slapen, nog 50 nachtjes slapen, nog 50 nachtjes slapen....................

Jij verheugd je er wel heel erg op Iron Rose

gemaster schreef:

Het is maar een toevoeging, het is niet zo dat je verplicht bent om het te doen. En over de schwalbe in de laatste minuut: een feit dat je beter bent, omdat jij dat heb kunnen doen en je vriend niet.

avatar van gemaster
Nee sorry, het lijkt me gewoon niks. Ik ben voor realisme in sportgames, maar het moet wel ten goede komen aan de gameplay. Dat lijkt me hier niet het geval.

avatar van Iron Rose
Het lijkt me juist geweldig om een vriend een penalty aan te naaien. Het lijkt me dan ook weer zo erg frustrerend als dat bij jou wordt gedaan!

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het sommige mensen er moeite mee hebben. Het schijnt echter ook voor te komen dat ook de CPU je gewoon probeert te naaien met schwalbes in de single player!

avatar van JohnWilliams
Dat vind ik wel leuk! Behalve als het in de laatste minuut gebeurd...

0,5
Ik vraag me af of de 'Panenka' ooit een keer geintroduceerd zal worden in de PES-reeks

avatar van Hadouken
Konami moet nu wel even snel Puerta van Sevilla uit de game gooien aangezien deze niet meer in staat is om te voetballen.

avatar van Zuzuu
Ik denk dat ze dat wel zullen doen.

avatar van Iron Rose
Als ik het spel heb kan ik sowieso al weer lekker een halve dag gaan edit-en aangezien Konami weer een hoop licenties mist.

iPat schreef:

Lijkt me wel leuk, alleen vind ik dat altijd zo beschamend voor de Keepers.

avatar van Zuzuu
Dat is wel zo, maar het zou het allemaal wel realistischer maken, want heleboel dingen missen nog in het spel. Hopelijk volgend jaar dan.

avatar van Thomas83
Ik ben tegen schwalbes, maar het schijnt wel goed uitgewerkt te zijn in PES 2008, in die zin dat het erg moeilijk is om er eentje uit te voeren zonder dat je geel krijgt. Voor de gameplay nog best aardig dan.
En als je de schwalbe ook via het optiemenu kan uitzetten is er zeker geen probleem.

Thomas83 schreef:

Inderdaad, dat probeerde ik ook uit te leggen

avatar van JohnWilliams
Dan zet ik denk ik die uit bij belangrijke wedstrijden, want de Computer kan ik schwalbes maken en dat wil je niet, dan zal je net zien dat de computer een schwalber maakt en daar een penalty voor krijgt in de laatste minuut!

avatar van Zuzuu
Maar dat is toch realistisch. Het is niet zo dat dat zal gebeuren in elk wedstrijd, anders zou Konami dat toch niet als een optie beschikbaar hebben. Dat gebeurt maar af en toe, en dat maakt het een stukje leuker.

avatar van JohnWilliams
Ja, misschien Zuzuu. Maar ik neem het risico niet, wil namelijk wel winnen

avatar van Zuzuu
Weet iemand misschien of de PC versie ook net zo goed zal zijn als de PS3 en Xbox 360 versie? (En stem graag verwijderen, dat ziet er niet veelbelovend uit, nu het spel nog niet eens uit is).

avatar van drezic
Schwalbes horen niet bij voetbal. Bovendien heeft FIFA het ooit geprobeerd (het enige voetbalspel dat ik gespeeld heb met schwalbes) en het is puur geluk en gokken. Ik voetbal liever door denk ik.

Zijn spelers dan ook goed of slecht in schwalbes? Dat dan Suarez en/of Cristiano Ronaldo een rating van 90+ krijgen bijvoorbeeld?

avatar van JohnWilliams
C. Ronaldo valt al als hij een zuchtje wind in zijn rug krijgt dus dat zal wel de nummer 1 zijn qwa schwalbes.

0,5
Ik denk dat het elftal van Duitsland een speciale trainingsmode ervoor heeft

avatar van Paap
Waarom is hier al 1 stem voor

Ik verheug me hier trouwens weer bijzonder veel op en zo lang duurt het niet meer

avatar van JohnWilliams
Nee, oktober is dichterbij dan je denkt. De Game heeft leuke nieuwigheden en vooral daarom wil ik de Game echt in mijn bezit hebben. Lijkt me trouwens leuker dan FIFA 08.

avatar van Paap
Oh die stem is al weggehaald. Goede zaak

avatar van Thomas83
Het is voor zover ik weet helemaal niet duidelijk of de schwalbe aan- en uit te zetten is. Dat bedoelde ik niet met mijn opmerking. Alleen dat het een win-win situatie is als je die uit kunt zetten.

Zuzuu schreef:

Als het goed is zijn de versies op PC, Xbox 360 en PS 3 hetzelfde in feite.

drezic schreef:

Bij FIFA is dat anders. Dat was helemaal niet goed uitgewerkt, had niks te maken met de positie van de scheids en je timing volgens mij, en was makkelijk om uit te voeren. In PES schijn je een schwalbe echt goed te moeten uitvoeren, wat vrij moeilijk is.
Volgens mij zijn er geen stats voor de schwalbe.

avatar van JohnWilliams
Na allemaal shots gezien te hebben van het spel enz...denk ik toch dat PES FIFA verslaat, natuurlijk dankzij deze Game. Volgens mij moet FIFA wel heel veel op zijn vork hebben om dit te verslaan!

avatar van drezic
Thomas83 schreef:
Volgens mij zijn er geen stats voor de schwalbe.

Nee duh, dat was ook een grapje.