Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S / Android / Apple iOS

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar en Netflix

Drie iconische steden, drie epische verhalen. Speel de baanbrekende klassiekers van de originele Grand Theft Auto-trilogie: Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas, in de verf gezet voor een nieuwe generatie met een keur aan verbeteringen, zoals geweldige nieuwe belichting, omgevingsupgrades, texturen in hoge resolutie, een verbeterde draw distance, het besturings- en richtsysteem van Grand Theft Auto V en nog veel meer.

avatar van legian
GTA 3 op PS Now en San Andreas op Gamepass. Mooi voorproefje op die manier om even te kijken of dit de moeite waard is. San Andreas en Vice City zijn voor mij de enige GTA games die ik leuk vond om te doen. Daar zit nog wel wat nostalgie voor mij.

Ben vooral benieuwd naar de reviews, of dit nog net zo leuk is als 15-20 jaar geleden of dat dit anno nu gewoon gedateerd is.

Denk dat iedere oudere gamer wel eens heeft gedroomd over het opnieuw spelen van VC maar dan met mooie graphics. Hoop wel dat ze alles intact laten, zoals de muzieklijst. Dat was een van de grote pluspunten van toen.

Wel bizar dat ze de boel eerst digitaal launchen en dan pas fysiek. Echt een onsympathieke actie.

avatar van Mr. Olaf
Tja, deze trilogie. Ik weet het niet. Lijkt me een zoethoudertje van Rockstar, tevens lekker cashen met deze games (voor de zoveelste keer) want verkopen doet het toch wel. Heb SA en VC helemaal stuk gespeeld op de PS2. Fantastische games toentertijd. Maar met wat aangepaste graphics er nu weer mee aan de slag te gaan, nogmaals, ik weet het niet.

Oude Observator
Ik ben best benieuwd eigenlijk, maar ik ga wel wachten tot de prijs een beetje gezakt is. 60 euro vind ik toch een beetje te dol.

Betwijfel of ik me deze aanschaf. GTA 3 en Vice City destijds uitgespeeld en die laatste is meteen mijn favoriet uit de reeks. San Andreas en dat hele Gangsta / Gangbanger gedoe nooit iets mee gehad - toen was ik al overgestapt naar Saints Row en hun absurde vorm van humor en toch wat leukere karakters (in dezelfde setting).

Ik zie me ze niet meteen herspelen. Hoewel...als ik het binnen 2 jaar voor 20 euro aantref in een budgetrekje zou ik dan toch ook weer geen nee zeggen. Alleen hoop ook ik dat met name de hele soundtrack van Vice City aanwezig is. En het ook vlot loopt op de Switch. Dat zou namelijk wel mijn voorkeursplatform zijn.

avatar van leatherhead
Op zich wel leuk. Zelf juist nooit veel met Vice City gehad, dus ben vooral benieuwd naar San Andreas. Tot nu toe wel te spreken over de visuals; duidelijke upgrade met wat moderne postprocessing effecten, maar zonder de identiteit teveel te veranderen. Maar 60 euro is inderdaad wel wat belachelijk..

Ik zou dit normaal blind pre-ordenen, maar wacht toch mooi even de reviews af want het kan best wel eens middelmatig worden als het toch niet al te mooi opgepoetst is of dat ze bv de iconische muziek niet opnieuw erin hebben zitten door licentieproblemen.

Ja heel leuk dit, maar 60 euro voor drie bijna 20 jaar oude opgepoetste games gaat wel een beetje te ver.

Ik snap de sceptische berichten hier... maar voor de de Switch only gamers is dit natuurlijk een geweldig leuk pakketje en het gaat ook zeker wel goed verkopen. Maar persoonlijk heb ik veel meer met Smuggler's Run: Warzones (2002) - GamesMeter.nl, Manhunt 2 (2007) - GamesMeter.nl wat geweldig had kunnen zijn als er niet in werd gecensureerd!, en een Bully: Scholarship Edition (2007) - GamesMeter.nl. Maar ik ben heel benieuwd of er ook nog eens wat nieuwe franchise word gemaakt voor de Switch nu het hek van de dam is .

Vind het gaaf dat ze de games hebben aangepast zodat ze qua gameplay meer in lijn zitten met GTA5. Zeker de instant mission restart zou zeker wat frustratie schelen. Wel vind ik die graphics niet zo prettig ogen. Ze hebben de blokkerige oude models gebruikt, maar moderne belichting en textures erop gegooid. Ziet er nogal ongemakkelijk uit. Wellicht dat dit een verkeerde eerste indruk is en het na een tijdje spelen prima uit de verf komt.

Lastig. Persoonlijk lijkt mij San Andreas nog wel leuk om echt helemaal te doorlopen. De ander twee misschien nog vanuit een nostalgisch oogpunt.

avatar van bettafish14
Vond de trailer er leuk uit zien, zeker mooi opgepoetst, maar niet te overdreven.
Ben alleen in dubio om de complete trilogy te halen of via xbox game pass eerst SA te spelen.

Dus of eerst SA gratis via game pass of 60 voor alle 3... Heb zelf Vice City en Gta 3 niet echt gespeeld dus is lastig om in te schatten of ik dat het waard vind...

bettafish14 schreef:

Ik zou lekker als je Gamepass hebt testen of je SA nog leuk vind en of het echt opgepoetst is en dan overwegen of je de rest wil.

Ik wil onderhand wel eens gameplaybeelden zien. De promotie van deze box is erg karig terwijl het volgende week al verschijnt. Teken?

Ben zelf van plan te wachten tot begin december als er een disc-release komt.

avatar van legian
Ik ben inderdaad best benieuwd naar de eerste reacties. Het zal vast wel goed verkopen, maar in hoeverre deze remasters inderdaad 60 euro waard zijn is nog de vraag.

avatar van Duke Nukem
legian schreef:
Gewoon afwachten tot de prijs omlaag gaat of tweedehands kopen, dat ga ik ook doen.

Duke Nukem schreef:

Oh dat sowieso, de volle prijs betalen doe ik eigenlijk alleen nog bij indie games. Ga San Andreas ook eerst via Gamepass proberen. Heb vroeger wel veel plezier gehad met die en Vice City. Maar de later GTA's kunnen mij niet bekoren eigenlijk.

avatar van Eraser2
Toevallig niet zo lang geleden nog eens aan de slag gegaan met San Andreas op de Ps4. Beviel me nog prima afgezien van een aantal diep frustrerende missies (maar dat waren ze indertijd ook al). Ik ben echt vreselijk benieuwd naar dit pakket en haal het het liefst op de Switch maar de grote vraag is dan natuurlijk of het allemaal fatsoenlijk draait daarop. De absurde download size is in ieder geval al een minpunt.

Ik ben bang dat dit een enorme misser gaat worden. Online las ik al geruchten dat de muziek uit VC en SA flink gekapt is van enkele klassiekers, zoals Toto - Africa en MJ - Billy Jean. De muziek die je destijds uit je radio liet komen. En de screenshots die ik online zie geven me niet het gevoel dat de beelden opgepoetst zijn naar iets wat bij anno 2021 past. Dat er een dag van te voren nog geen gameplaybeelden te zien zijn vind ik ook veelzeggend.

Ik had al wel op reviews gehoopt, maar die komen morgen pas dan.

Hierbij een 'lek' dan maar
Gameplay en foto's van Grand Theft Auto: The Trilogy gelekt | Nieuws | Gamer.nl

Heb het even snel bekeken in de baas z'n tijd maar het oogt als PS2 of 3 niveau. Beetje jammer.

Denk dat dit nostalgisch gezien wel leuk kan zijn maar hier trek je geen nieuwe gamers mee die GTA V gaaf vonden en het verleden ook eens willen spelen.

Kans is klein dat ik dit binnenkort ga kopen, da's geen 60 euro waard. Dan wacht ik wel een paar maanden denk ik.

Manny Calavera schreef:
Online las ik al geruchten dat de muziek uit VC en SA flink gekapt is van enkele klassiekers, zoals Toto - Africa en MJ - Billy Jean. De muziek die je destijds uit je radio liet komen. .

Dat zou voor mij dus een reden zijn het allemaal links te laten liggen. Al begrijp ik ook wel weer dat het een heel lastig verhaal is met licenties en dergelijke. Eerlijk gezegd zijn de radio stations hetgeen waar ik altijd het meest naar uit kijk bij een nieuwe GTA game. Als bepaalde klassiekers nu missen maar wellicht vervangen zijn door andere bekende songs zou ik dat dan weer niet zo erg vinden. We gaan het allemaal meemaken morgen!

avatar van leatherhead
Gameplay oogt idd gewoon grotendeels hetzelfde als in de originele games, verouderd dus. Vind ik persoonlijk niet per se zo erg voor ''enkel'' een remaster, maar het maakt het prijskaartje van maar liefst 60 euro nog wel wat wranger.

Manny Calavera schreef:
Heb het even snel bekeken in de baas z'n tijd maar het oogt als PS2 niveau.

Denk dat je herinnering niet helemaal scherp meer is. De originele Vice City en San Andreas heb ik nog op een PS2 gespeeld. Die zagen er toch echt niet zo goed uit als de remaster.

Wel eens dat het visueel niet echt bijzonder is deze remaster. Een nieuw likje verf maar de basis is nog steeds de oude game. Ach ja, komende tijd maar eens San Andreas uit Gamepass plukken om te proberen.

leatherhead die €60 is wel voor drie games. Dus €20 per stuk. Alleen jammer dat ze niet los te verkrijgen zijn.

legian schreef:

Ik bedoel dat het grafische likje verf oogt als een game die 10-15 jaar oud is.

Ik zou dit blind kopen als het echt een remaster zou zijn geweest zoals bij Mafia 1. Gewoon een grafische boost die past bij anno 2021, maar ook gameplayzaken corrigeren. Animaties van rennende personages, van rijdende auto's, van botsende auto's. Niet kunnen zwemmen, een levensbalk aanvullen met healtpacks. Het ziet er werkelijk niet uit en ik twijfel nu of ik mijn mooie herinneringen aan VC en SA op het spel wil zetten om het opnieuw te spelen in deze vorm.

legian schreef:

Snap ik, maar dan nog vind ik 20 euro voor een stokoude game met wat opgeschaalde textures en postprocessing effecten best prijzig.

avatar van legian
Ajax&Litmanen1 ik begreep je hoor. Maar juist omdat ik die games nog op de PS2 heb gespeelt viel het me op.

Ze hadden dacht ik toch ook aangegeven dat het meer zou spelen als GTA 5. Ach de eerste reacties maar even afwachten is niet verkeerd.

leatherhead €20 is wel een gangbare prijs voor dit soort dingen. Of het qua prijs/kwaliteit verhouding goed zit betwijfel ik meestal. En het is natuurlijk ook Rockstar over wie we het hebben.

avatar van Eraser2
Er missen al met al toch behoorlijk wat tracks en dat is wel erg jammer. Ik snap het wel though, muziek licenties zijn echt een pain in the ass. Blijft toch ook wel weer genoeg moois over.

Ik zag toevallig vandaag een YouTuber GTA3 al streamen op de Ps5 en die liep na een half uur al tegen een dikke crash aan… ik ga sowieso uitgebreid alle reviews checken alvorens dit wordt aangeschaft.

Oude Observator
Nou... gebaseerd op wat ik zie vind ik het allemaal maar weinig toevoegen.

In de laatste 2 jaar nog GTA 3 en Vice City gespeeld en dat was nog steeds zeer vermakelijk. Misschien dat ik de collectie ooit koop wanneer die flink afgeprijsd is maar voorlopig beschouw ik deze Definitive Edition als een uitgave die weinig toevoegt, het ontbreken van songs zoals Killing in the Name of Video Killed the Radio Star is zelfs een grote afknapper.

avatar van legian
Ik vind het wel grappig dat zoveel mensen afknappen op het missen van de muziek. Dat interesseert mij nou echt niets. Heb blijkbaar niet die connectie met de games zoals vele dat wel hebben.

Heb ondertussen San Andreas maar in de download gezet, nu nog eens kijken of ik hier binnenkort eens tijd voor kan vrijmaken.