Cooking Companions (2021)

Ontwikkeld door Deer Dream
Uitgegeven door Deer Dream

Diep in het bos van het Tatras gebergte raakt de voedselvoorraad op en stijgt het water. Het is aan jou om de groep tevreden te houden door je survivalvaardigheden te gebruiken! Zal jij de juiste persoon versieren? Of eindig je op de snijplank?

Moeilijk om een opmerking over deze game te maken zonder spoilers . Maar voor wie spoilers niet uitmaken:

Een game die heel vergelijkbaar schijnt te zijn met Doki Doki Literature Club! . Cooking Companions is een schattige visual novel game die als plottwist overslaat in pure horror. Normaal gesproken heb ik niets met visual novels, maar voor die reden houd ik deze op het oog. Doki Doki beviel ook goed, dus wie weet.

Een leuke, bizarre visual novel. Er staan lichte spoilers in deze recensie die niet in spoiler tags staan omdat ze (naar mijn idee) te weinig weggeven, maar als je helemaal blind deze ervaring in wilt gaan dan raad ik aan om niet verder te lezen.

Dit is eigenlijk een horrorgame die zich voordoet als kleurrijke dating sim. Hoewel het verhaal verre van logisch en diepgaand is wegens het hoge corny/cheese gehalte, zijn de thema’s (en voornamelijk de sfeer) goed uitgedacht. Cooking Companions slaagt er goed in een onschuldige, vrolijke dating sim-achtige ervaring te creëren. Je raakt gewend aan omgaan met deze mensen, zoeken naar ingrediënten voor leuke kookgerechten, waarna je de dag eindigt met een gezamenlijke maaltijd. Juist door zo goed een veilige omgeving te creëren is de overgang naar horror opmerkelijk, en er waren momenten dat ik goed de zenuwen kreeg.
Het begint heel klein en subtiel met characters die wat sipjes worden, gevolgd door characters die wat boos en hopeloos worden, eindigend met battshit insanity. Ik wist niet of het hoofdpersonage hallucineerde of dat er daadwerkelijk bovennatuurlijke dingen gebeurde. Doki Doki Literature Club was een duidelijke inspiratie hierbij.

Een andere kleine, leuke detail is hoe je de nachten doorgaat. Het hoofdpersonage heeft steeds nachtmerries: dit zijn verschillende korte horrorverhalen die aan het einde voor een split-seconde een tekening laten zien, wat te maken heeft met het verhaal. Hoewel het 0 relevantie voor het hoofdverhaal heeft waren dit geinige toevoegingen die ik graag las. Dit waren ook de eerste indicaties dat er wellicht grimmige dingen te wachten stonden.

Je speelt het makkelijk in 1 a 2 uur uit, dus ging ik het later herdoen om te zien wat er anders kon. Bij het herspelen merkte ik echter op hoe barweinig invloed je hebt en dat banden vormen zo goed als niets uitmaakt. Dit was een groot gemis geziene ik bij mijn eerste playtrough echt het idee had fouten te maken, dingen te kunnen voorkomen. Maar mijn 2e playtrough verschilde zo goed als niets van mijn eerste, behalve het einde. Het bleek dat ik in mijn eerste poging direct de “secret ending” had, zonder bewust te zijn dat dit het enige verborgen einde was. Ik probeerde met de oudere vrouw een relatie te beginnen, die vervolgens een kannibaal bleek te zijn. Ik stopte echter niet met haar versieren wanneer deze info bekend werd en eindigde als een massamoordend, kannibalistisch stel. Grappig dat dit kan, al was het nogal anti-climax. De game stopte middenin de finale en er kwam gewoon een lap tekst die zei “en toen bleven jullie samen. The End”; geen extra cutscenes of nieuwe afbeeldingen om dit einde meer impact te geven.

Er is ook een “nightmare mode” die gewoon wat flauwe jumpscares je kant opgooit, de toevoeging van het pratende eten voelde overbodig en ik kwam een rare glitch tegen die ervoor zorgde dat ik tijdens mijn 2e playtrough vast bleef zitten. Op internet las ik niets hierover terug, dus ik geloof de ongelukkige te zijn die toevallig tegen een blokkade aanliep.

Wel een leuke game. Vind het sowieso fijn als horrorgames je een vals gevoel van veiligheid geven ipv je direct in de chaos gooien. Ondanks zijn cheesy gehalte en de tegenvallende extra content heb ik me vermaakt vanwege de goede sfeer en spannende thema’s.