
Final Fantasy X (2002)
PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / PC / Nintendo Switch / Xbox One
RPG
single player
Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square Enix en Square
De jonge blitzball-speler Tidus belandt op een vreemde manier in de magische wereld van Spira, een wereld die bedreigd wordt door een reusachtig vernietigend monster genaamd Sin. Tidus ontmoet hier enkele mensen, waaronder de dappere Yuna, met wie hij begint aan een lange en gevaarlijke reis door Spira in een poging de laatste oproep te bemachtigen waarmee Sin verslagen kan worden.
- nummer 55 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=iLjNVaJCaho
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Nog best een eind weg, maar er is tenminste een datum nu. Inmiddels al bekend of je X ook apart kunt krijgen? €40 word een wat hoog prijskaartje anders...
Alleen vita kan apart gekocht worden.
Leuke plus punten:
- Meer vrijheid. Je kunt vanaf het begin de volledige wereld verkennen zodat het geheel minder lineair is
- Gevechten verlopen sneller en aanvallen kunnen aan elkaar gelinkt worden
- Van klasse veranderen tijdens het gevecht
- Sphere Grid is vervangen door een traditioneel upgradesysteem waardoor er minder vrijheid bestaat..
- Vernieuwde graphics met onder andere nieuwe karaktermodellen, betere lichteffecten, nieuwe schaduwen en betere pre-rendered filmpjes. De game maakt nu ook gebruik van breedbeeld waarbij de camerahoeken aangepast zijn zodat je nog steeds een optimaal overzicht van de omgeving hebt.
- Aanpassing muziek , zestig nummers opnieuw opgenomen en de stemmen aangepakt.
- Je krijgt de uitgebreide 'International' versie . Dit betekent dat de Dark Aeons en Penance erbij zitten.
- Nieuwe dungeons en 30 minuten extra beeldmateriaal met een extra nieuw einde!
Al met al zin in! Dit is geen lullige remake

Sphere Grid is vervangen door een traditioneel upgradesysteem waardoor er minder vrijheid bestaat..

Sphere Grid was met afstand mijn favoriete onderdeel van FFX. Erg jammer dit, misschien zelfs een reden om de remake niet te halen.

Weet nu ook niet meer of ik hem ga halen. Misschien dat ik gewoon de PS2 versie opnieuw ga spelen.
Niet alleen geen Sphere Grid maar zoals ik het begrijp ook geen Collector's Edition in europa. Da's wel een lichte teleurstelling. Maar goed. Aanschaffen doe ik hem sowieso wel.

Sphere Grid was met afstand mijn favoriete onderdeel van FFX. Erg jammer dit, misschien zelfs een reden om de remake niet te halen.
Sphere grid zit gewoon in FFX hoor. Ik denk dat de zin "Sphere Grid is vervangen door een traditioneel upgradesysteem waardoor er minder vrijheid bestaat" slaat op level systeem van FFX-2. Er is een trophy die je kan halen in FFX door alle characters het hele sphere grid rond te gaan.
Sphere grid zit gewoon in FFX hoor. Ik denk dat de zin "Sphere Grid is vervangen door een traditioneel upgradesysteem waardoor er minder vrijheid bestaat" slaat op level systeem van FFX-2. Er is een trophy die je kan halen in FFX door alle characters het hele sphere grid rond te gaan.
Ik denk dat ze bedoelen dat je een bepaald vrijheid hebt welke abilities je wilt hebben. Nu zal het net zoals in FFXIII een lineare weg volgen.


Ik denk dat ze bedoelen dat je een bepaald vrijheid hebt welke abilities je wilt hebben. Nu zal het net zoals in FFXIII een lineare weg volgen.
je hebt de lineare normale sphere grid en het vrije expert sphere grid
Dat klopt. Het was juist die vrijheid die me zo aansprak. Vroeger nachten wakker gelegen over welke weg ik zou volgen.

Ja ik ben toen ook bezig geweest met allemaal A4tjes aan elkaar te pakken om zo een route uit te stippelen op de sphere grid. Je moet wel oppassen welke kant je opgaat anders verneuk je echt je charachter. Maar ik moet zeggen dat het wel een beetje overrated is. Uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer. Geloof niet dat je echt direct een voordeel hebt met een expert grid. Al kan het je in het begin van het spel wel goed en makkelijk op weg helpen, einde van de game moet je toch gaan grinden. Dus wil je de game helemaal kapot spelen dan maakt het echt niet uit.
je hebt de lineare normale sphere grid en het vrije expert sphere grid
Ben je bekend met de game zou ik voor expert gaan en ben je niet bekend met de game dan echt voor normal.
Maar ik vraag mij nu eigenlijk af wat er bedoeld wordt met het 'nieuwe' sphere grid
In Final Fantasy X HD, Squaresoft put another twist on the “level up and gain stats” system used by the series religiously as the main method of character growth. This twist was a fascinating mix of a skill tree and a jigsaw puzzle.
You could spend the levels you gained in battle by advancing your character’s growth through the grid. By filling in nodes with corresponding sphere items, characters would gain stat bonuses like “Strength+2″ or learn abilities like “Curaga”. The “locks” placed throughout the grid hide more bonuses and abilities behind him, sending the player hunting for the right Key Sphere like a jigsaw puzzle player hunting for corner piece.
In the Normal Sphere Grid, each character (except Kimahri) had a predominantly linear path to travel through the Sphere Grid to activate stat boosts and abilities. In Expert Sphere Grid mode, all of the characters start in the center of the grid, but you’re able to move them through each others’ paths as you see fit. Such experimentation yields a Tidus with heavy use of Black Magic, or a Lulu versed in White Magic.
You’ll need to keep a watchful eye on where you spend levels and spheres to grow your characters, as some paths may lead you out of a character’s growth “archetype”. It’s possible to play through with characters weaker than those that use the Normal Sphere Grid if your growth choices are unfocused.
It should be noted that the Normal Sphere Grid allows for such experimentation, though it is much less conducive to playing that way, as alternate routes are often further away or behind high-level lock nodes. Compare and contrast each Sphere Grid in the images below:
Dus er veranderd weinig aan de game. Inderdaad expert en normal
Zal wel om X-2 gaan
De bundel (incl X-2) is zijn geld meer dan waard. Sterker nog het is echt een koopje. Je hebt zomaar 200 -250 uur aan gameplay.
Het begin blijft trouwens nog altijd geweldig. Dat heerlijke 'To Zanarkand' overheen die intro is nog steeds magisch.
Is deze ook nog leuk op de ps2?
Absoluut. De PS3 heeft de opgepoetste versie dus qua gameplay veranderd er niets.
Al ga je op een HD scherm spelen dan is het misschien toch aan te raden om de HD versie te nemen. Deze game heeft een aspect ratio van 16:9 en in full HD.
Iemand al een aantrekkelijke prijs hiervoor gevonden? Of is goedkoper dan €40 niet te doen?
Op Zavvi is de game ook goedkoop te vinden. Daarnaast zijn er veel kortingscodes voor Zavvi te vinden, waardoor de game nog goedkoper is.
Uiteindelijk de Limited Edition voor €€40 op de kop weten te tikken bij de plaatselijke speciaalzaak. Komende avonden als kluizenaar door het leven.
