
Final Fantasy X (2002)
PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / PC / Nintendo Switch / Xbox One
RPG
single player
Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square Enix en Square
De jonge blitzball-speler Tidus belandt op een vreemde manier in de magische wereld van Spira, een wereld die bedreigd wordt door een reusachtig vernietigend monster genaamd Sin. Tidus ontmoet hier enkele mensen, waaronder de dappere Yuna, met wie hij begint aan een lange en gevaarlijke reis door Spira in een poging de laatste oproep te bemachtigen waarmee Sin verslagen kan worden.
- nummer 55 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=iLjNVaJCaho
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Waar is in hemelsnaam het wereldscherm en de open structuur uit de vorige games gebleven? Nu kun je vanuit je airship alleen bepalen naar welke plaats je wilt. Verder vond ik blitzball enorm suf. In het begin kom je nog tekort om te winnen, maar na een tijdje blitzballen is de balans helemaal zoek. Het was dat ik nog de limits van Wakka wilde unlocken, maar elke wedstrijd met 7-0 winnen is ronduit saai. Tot slot vond ik het verhaal wat minder dan in de andere delen en is Tidus een zielig mannetje. Om de wigga Wakka kon ik dan wel weer lachen.
4*
Maar het belangrijkste pluspunt vind ik het verhaal en de personages. Op het eerste gezicht lijkt het een beetje saai en cliché, een monster dat de wereld bedreigd en verslagen moet worden, maar het verhaal heeft veel meer dan dat te bieden. De personages zijn stuk voor stuk memorabel en hebben allemaal een eigen stijl. Geen één personage valt uit de boot. (Tidus is misschien niet zo stoer als Cloud, maar dat onschuldige, kinderachtige heeft ook wel wat. En bovendien is Auron al stoer genoeg!) Door de uitstekende voice-acting leef je nog meer met de personages mee.
Status Seeker had het al over het ontbreken van een worldmap, maar dat vind ik hier juist een pluspunt. Zo blijf je tenminste in het verhaal zonder te lange pauzes. Bij FF VII of VIII heb ik bijvoorbeeld behoorlijk vaak die hele worldmap af moeten zoeken naar de volgende locatie, waardoor je helemaal uit het verhaal raakt. Dit deel heeft misschien niet het ingewikkeldste verhaal van de reeks, maar wel het meest meeslepende vind ik.
Enige kleine minpuntje vind ik het grid systeem. Ik had liever een ouderwets level-up systeem gehad. Nu kwam het nog wel eens voor dat ik een personage helemaal verpestte omdat ik niet de goede kant op ging op het grid. Of dat ik heel laat in het spel nog steeds belangrijke en essentiele magics mistte. Maar goed, het is wel een vernieuwend systeem, en het spelplezier wordt er niet minder van.
5* en een plaats in mijn top 10
Verder eens met Status Seeker. Ook ik vond het ontbreken van een wereldmap en de open structuur erg jammer. Het spel Blitzball is opzich wel vermakelijk, maar de uitwerking is zo suf. Elke keer zonder enige inspanning ruim winnen om Wakka's limits te unlocken wordt gewoon erg saai. En Tidus is inderdaad een flauw personage.
Heb me er wel mee vermaakt, maar komt nergens in de buurt van de eerdere delen.
3* dan maar, de uitwerking was gewoon niet goed genoeg. Een 3,25 had beter gepast trouwens.
Dan ken je Vaan uit FFXII nog niet.

Ik heb deze trouwens te weing gespeeld om tot een zinnig oordeel te komen. Maar het oogt allemaal vrij saai.
4*
teveel V en X wat is nou deel 1 en deel 4 of 6
De hele X en I en V is zo ingewikkeld
Ik snap het hele Final Fantasy delen niet
teveel V en X wat is nou deel 1 en deel 4 of 6
De hele X en I en V is zo ingewikkeld

Ik schijn de enige te zijn, maar ik vind dit dus het beste deel van de Final Fantasy serie, en ik heb bijna alle FF delen gespeeld (en uitgespeeld!). De graphics zijn echt verbluffend, wat nog mooiere omgevingen dan de vorige delen tot gevolg heeft. Ook heeft dit deel voor mijn gevoel de beste soundtrack van de reeks. Ik heb hem op cd gezet en luister hem nog regelmatig.
Maar het belangrijkste pluspunt vind ik het verhaal en de personages. Op het eerste gezicht lijkt het een beetje saai en cliché, een monster dat de wereld bedreigd en verslagen moet worden, maar het verhaal heeft veel meer dan dat te bieden. De personages zijn stuk voor stuk memorabel en hebben allemaal een eigen stijl. Geen één personage valt uit de boot. (Tidus is misschien niet zo stoer als Cloud, maar dat onschuldige, kinderachtige heeft ook wel wat. En bovendien is Auron al stoer genoeg!) Door de uitstekende voice-acting leef je nog meer met de personages mee.
Status Seeker had het al over het ontbreken van een worldmap, maar dat vind ik hier juist een pluspunt. Zo blijf je tenminste in het verhaal zonder te lange pauzes. Bij FF VII of VIII heb ik bijvoorbeeld behoorlijk vaak die hele worldmap af moeten zoeken naar de volgende locatie, waardoor je helemaal uit het verhaal raakt. Dit deel heeft misschien niet het ingewikkeldste verhaal van de reeks, maar wel het meest meeslepende vind ik.
Enige kleine minpuntje vind ik het grid systeem. Ik had liever een ouderwets level-up systeem gehad. Nu kwam het nog wel eens voor dat ik een personage helemaal verpestte omdat ik niet de goede kant op ging op het grid. Of dat ik heel laat in het spel nog steeds belangrijke en essentiele magics mistte. Maar goed, het is wel een vernieuwend systeem, en het spelplezier wordt er niet minder van.
5* en een plaats in mijn top 10
Zo denk ik er ook precies over, ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik vond Tidus juist wel heel erg leuk. Wat een meeslepende game! Prachtig, ook voor de 2e en 3e keer spelen!
Dan ken je Vaan uit FFXII nog niet.

Ik heb deze trouwens te weing gespeeld om tot een zinnig oordeel te komen. Maar het oogt allemaal vrij saai.
Ik snap dat niet, dat mensen zo'n moeite hebben met die personages, ik vond Tidus en Vaan heel erg leuk. Wat al eerder gezegd is: Dat onwetende, "Ik snap er niks van" gedrag, echt heel erg fris.
Dat er juist zulke personages ook zijn en niet alleen de hele stoere heroes, is juist een plus punt. Waar ik mij dan bijvoorbeeld aan kan ergeren is een Yuna of Ash die steeds zitten te hijgen/kreunen als er iets gebeurd: Ah! Oeh! Eh! Daar had ik op een gegeven moment wel een beetje schoon genoeg van, op een gegeven moment maakten we er tijdens het gamen een sport van om het na te doen en te gokken wanneer er weer werd gekreund....
Dat iemand zegt dat het allemaal vrij saai oogt kan ik me niet bij, toen ik dit voor de eerste keer zag viel mijn mond open. Toen ik begon met spelen werd ik echt meegsleept en er is genoeg te beleven in de game, saai wordt het nergens.

Ongelofelijk hé, ik zit me nu al dagen te storen aan het gekreun van Lady Ash, Ivalice moet een zeer bevredigende wereld zijn.
Ongelofelijk hé, ik zit me nu al dagen te storen aan het gekreun van Lady Ash, Ivalice moet een zeer bevredigende wereld zijn.

...eindelijk ingesproken stemmen.
Dacht ik in het begin ook, maar uiteindelijk vind ik dit een van de pijnlijkste fouten in het spel, en ook bij sommige andere nieuwere RPGs trouwens. Op een of andere manier vond ik dat de gesproken stemmen (en vooral die van Tidus) toch iets van de 'persoonlijke' ervaring ervan wegnemen, omdat je hoort hoe de stem klinkt, is er veel minder eigen inleving in de characters mogelijk, vroeger gaf jij meer de invulling van hoe dat karater klonk en waren (bij de goeie games) de dialogen en bijpassende accenten ook meer zo geschreven, wat ik vaak knap gedaan vond.
Begrijp me niet verkeerd het is niet bij alle gesproken RPGs zo (Dragon Quest VIII vond ik echt subliem qua voice-acting en een grote toevoeging), maar ik merk dat de karakters er erg onder lijden als het niet goed gedaan wordt en in FFX vond ik eigenlijk alleen Yuna goed overkomen.
Verder mooi FF deel, graphics en verhaal zijn prachtig, alleen iets te lineair vond ik jammer, miste echt het vrijheid gevoel.
Ondanks deze tekortkomingen toch nog veel hogere qualiteit als menige andere game en verplichte RPG kost --> 4*
Dacht ik in het begin ook, maar uiteindelijk vind ik dit een van de pijnlijkste fouten in het spel, en ook bij sommige andere nieuwere RPGs trouwens. Op een of andere manier vond ik dat de gesproken stemmen (en vooral die van Tidus) toch iets van de 'persoonlijke' ervaring ervan wegnemen, omdat je hoort hoe de stem klinkt, is er veel minder eigen inleving in de characters mogelijk, vroeger gaf jij meer de invulling van hoe dat karater klonk en waren (bij de goeie games) de dialogen en bijpassende accenten ook meer zo geschreven, wat ik vaak knap gedaan vond.
Bij mij is het juist precies andersom. De voice acting is voor mij het grootste pluspunt van deze game en de reden dat ik hem beter vind dan bijv. FF VII en VIII. Bij dit deel vind ik de stemmen juist erg goed gekozen, de personages krijgen er zoveel meer persoonlijkheid en karakter door, wat ze gelijk een stuk memorabeler maakt dan die statische mannetjes met tekstbalkjes uit de meeste andere oude RPG's.
Bij mij is het juist precies andersom. De voice acting is voor mij het grootste pluspunt van deze game en de reden dat ik hem beter vind dan bijv. FF VII en VIII. Bij dit deel vind ik de stemmen juist erg goed gekozen, de personages krijgen er zoveel meer persoonlijkheid en karakter door, wat ze gelijk een stuk memorabeler maakt dan die statische mannetjes met tekstbalkjes uit de meeste andere oude RPG's.
Heel erg mee eens! Als er in FFXII soms stukjes zitten waar de characters duidelijk een gesprek hebben, maar het blijft stil dan vindt ik het een stuk minder leuk...
4,5*
/Bahamut Zero
Bijna net zo goed als FF7. Heerlijke gevechten, bloedmooie graphics en een leuke verhaallijn. Eindvijand was helaas wel weer te makkelijk.
4,5*
/Bahamut Zero
Het einde van 8 was het beste, gewoon een battle van 2 uur, zoals het hoort na ruim 120 speeluren. Dan is een baas van een half uur wel een tegenvaller idd.
Maar toch vind ik X wel de beste van de serie, dat komt wellicht door de grafische pracht en praal, maar ook door het goede verhaal, echt een belevenis. alleen blitzball heb ik misschien wel 20 a 30 speeluur in zitten, da was gewoon al een spel op zich.
Geweldig, een 5!
Het spel was verder trouwens echt geweldig, ik vond het verhaal nog wel echt goed, vooral de verhaallijn tussen Tidus en zijn vader Jecht, daar kwamen toch wel emoties los geloof ik.
Het worldbuilding was ook mooi uitgewerkt, met de verschillende stammen en volken, en het verbindende geloof. Erg mooi, je word echt in deze wereld gezogen.


Klopt het dat er hier een film van is uitgebracht die bestaat uit een aaneenrijging van de filmpjes? Het gaat dan om een film van 9 uur of zo? Ik las dat ergens.
Daar heb ik nog nooit van gehoord, en 9 uur is ook wel erg lang, bij elkaar zijn de filmpjes zeker geen 9 uur. Er is wel een Final Fantasy film, maar die staat los van dit spel
Klopt het dat er hier een film van is uitgebracht die bestaat uit een aaneenrijging van de filmpjes? Het gaat dan om een film van 9 uur of zo? Ik las dat ergens.
Klopt maar niet alleen de cutscenes ook in-game scenes zitten erin. Moeilijk te bemachtigen alleen via bepaalde asian webshops of in azië zelf maak je een kans. Ik had het geluk dat een Japanse vriendin even op jacht kon voor mij.



p.s. Leuk sprongetje heeft deze game gemaakt in de top 250
