Triangle Strategy (2022)

Nintendo Switch / PC
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Square Enix en Artdink
Uitgegeven door Nintendo en Square Enix

Kruip in de huid van Serenoa, erfgenaam van de Wolfforts, en leid een groep krijgers in een web van intriges waarin jouw beslissingen allesbepalend zijn. Je keuzes versterken een van de drie overtuigingen — nut, moraal, vrijheid — welke tezamen het wereldbeeld van Serenoa vormen en bepalen hoe het verhaal zich ontvouwt. Bij grote beslissingen zullen meerdere personages hun stem uitbrengen op de Schaal van Overtuiging. Op die momenten kunnen de beslissingen en bondgenoten die je maakt, het lot van de hele natie en het continent Norzelia bepalen.

avatar van Maxigames
Erg goede RPG, het is dan een "Strategy RPG" maar de strategie zit niet zoals je zou verwachten alleen in grid based gevechten, de keuzes die je in het verhaal maakt hebben veel invloed op de richting die het uit gaat en het heeft een behoorlijk uitgebreid verhaal met veel cut scènes.
De gevechten zijn leuk, vaak ook best uitdagend en geven zoals je zou willen ruimte voor verschillende manieren van aanpak. Na het uitspelen gelijk voor een 2e keer begonnen, ik ben benieuwd hoe de andere mogelijke richtingen in het verhaal lopen.

Deze week gekocht en uiteindelijk vanavond mee begonnen en het was daadwerkelijk liefde op het eerste gezicht voor mij. Nou is dit sowieso wel een genre dat me heel erg ligt, maar vanaf zowat het eerste moment was ik gecharmeerd door de graphics, manier van storytelling, de cast en ook het feit dat je inderdaad keuzes hebt. Ook al zit ik pas op anderhalf tot bijna twee uur.

Absoluut een topper in het genre.

Ik vermoed trouwens dat ik ook meteen mijn game van het jaar te pakken heb hiermee. Wat een heerlijk spel zeg - meer dan een beetje Game of Thrones-achtig met al die politieke spelletjes en de persoonlijke keuzes die je steeds maakt. Na een uur of 6 ben ik ook hartstikke gehecht aan 'mijn' groepje en beginnen zich steeds meer aan opties te openbaren (bvb verhaalgedreven side missies voor teamleden of nieuwe recruten) en tactieken tijdens de gevechten (het levellen en leren van nieuwe skills). En ik ben echt bijzonder gecharmeerd van de graphics en muziek. (dus in de toekomst wordt het dan ook echt tijd voor Octopath Traveller in huis te halen).

Verdorie. De nieuwe Fire Emblem (volgens de geruchten volgend jaar) en Tactics Ogre moeten toch wel echt goed zijn willen ze dit overtreffen.

...en ik vrees dat ik in de toekomst het bij de Switch houd en de 3DS en PSP en XBOX One en PSP collectie ga aanvullen en een generatietje ga overslaan (en eventuele highlights op een evt nieuwe PC zal spelen). Want de continue stroom aan RPG'S / SRPG'S / VN'S e.d (al zijn een deel ports) is niet meer te bevatten voor mijn beurs en tijd.

Maar goed...terug naar Triangle Strategy want ik vrees dat bepaalde plannen eerder in het verhaal niet lopen zoals men ze graag gezien had...

Brilliant trouwens, die stemmingen tussen de zeven originele partyleden gebaseerd op hun karakter / affiniteit en de affiniteit van de ander. Staan we voor een voor mij toch erg moeilijke keuze, stemmen 4 van de 7 en keizen we dus het andere pad blijkbaar ook gevolgen heeft in het verhaal.

Het is soms ook wel echt een VN gedreven game die lange ingame cutscenes laat zien (party en de gevolgen elders) van soms 30 min+ om dan plots weer een battle van 1 uur of meer erin te gooien.

(zit nu op 10 uur).

...gisteren was het trouwens plots 'game over' in het verhaal. Na ongeveer 25 uur. Dit na op een bepaald moment in het verhaal na bepaalde (wederom dramatische gebeurtenissen) een kaart te hebben waar je op isometrische RPG wijze (Visual Novel gebeuren zei ik eerst / het heeft er iets van weg), meerdere personen moest ondervragen om tot een soort van conclusies en het vinden van objecten moest komen. Iets wat maar voor 33% lukte. Groot was dus mijn verbazing toen het verhaal me in een bocht leidde die tot mijn onherroepelijk dood leidde. Niet verwacht! Ik mocht wel opnieuw proberen. En overigens heb ik van iemand anders al begrepen dat hij dit stuk anders heeft beleefd. Dus het is ook geen negatief punt. (andere situatie) Ook heb ik al van iemand anders online begrepen dat er een volgorde is waarop je deze 'puzzel' moet oplossen om tot de objecten moet komen. Later deze week maar weer verder...

Sinner schreef:
...Later deze week maar weer verder...
Heb je deze uiteindelijk uitgespeeld? Ikzelf zit er nu weer in, en ben ergens halverwege, schat ik. Ik vind deze beter dan FE Engage.

Grovonion schreef:

Nee. Tot op heden niet meer opgepikt. Volgend jaar.