Kirby and the Forgotten Land (2022)
Nintendo Switch
Platform / Action
single player / multi player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Kirby betreedt een nieuwe dimensie in zijn volgende avontuur op de Nintendo Switch! In deze nieuwe game kunnen spelers vrij rondlopen in 3D-gebieden en bekende kopieerkrachten van Kirby gebruiken. Wat staat Kirby te wachten wanneer hij een mysterieuze wereld vol verlaten gebouwen uit een oude beschaving verkent?
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=H3LAkr0ANgw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik ga die demo nog wel een keer doorlopen denk ik. Maar dit is wel weer zo'n moment dat ik de prijs strategie van Nintendo jammer vind. Ik zou hier best wel 2/3 tientjes voor willen neerleggen (net zoals Yoshi, Luigi en dergelijke). Bij elke andere publisher wacht ik dan wel op een sale of prijsdaling. Maar daar is Nintendo ook niet echt van.
Ik moet nog een heel eind, maar binnenkort ook mijn cijfer. Zal een hoge zijn.
Wel een gemis aan Nederlandse taal, alles in Engels is niet handig voor de kinderen merk ik.
Dan heb jij de import versie er is ook gewoon een Nederlandse versie te krijgen.
Dan heb jij de import versie er is ook gewoon een Nederlandse versie te krijgen.
Ik kan digitaal maar een versie vinden.
Iets waar ik enigszins bang voor was ik dat je maar één goede copy-ability nodig had om de game door te spelen en de rest overbodige luxe zou worden. Hier weet Kirby allerlei leuke dingen omheen te verzinnen: gebieden waarin je beperkte hoeveelheid vijanden kan absorberen, allerlei optionele verzamelitems die je alleen kunt bereiken wanneer je een speciale power hebt of goede bonus levels die 100% zijn gemaakt om met één specifieke ability te spelen. Ze halen het meeste uit je abilities en er waren slechts enkele abilities die nooit van pas kwamen (de time-stop ability en slapen gebruikte ik nooit).
Grafisch zit het goed in elkaar. Ik moest ff wennen aan de framerate ivm alle PS5 games die ik recentelijk heb gespeeld, maar eenmaal gewend werd Kirby een prettige game om naar te kijken. De werelden zijn kleurrijk, gevarieerd en hebben aanstekelijke muziek. De Nintendo polish is overal terug te zien.
De leukste toevoeging vond ik de “big mouth” mode, waarbij Kirby een groot object in z’n mond houd waarmee ie van alles kon doen: een auto om hard door de levels te scheuren, lamp om te navigeren door donkere levels of een drankautomaat die blikjes kon afschieten etc. Al deze dingen worden leuk verwerkt in de levels omdat je het meeste uit ze moet halen.
De lage moeilijkheidsgraad is wat mij uiteindelijk het meeste tegenzat. Zeker door bv meerdere keren dezelfde bosses te moeten doen, zonder graadje suspensie, werd de lol geminderd. Zelfs “wild mode” voelde aan als easy mode en ik verloor alleen bijna toen ik bij de eindbaas was. Een echte hard mode waarin vijanden agressiever zijn, alles meer schade doet en Kirby minder damage uitdeelt was welkom. Het antwoord op deze lage moeilijkheidsgraad zit bij de optionele content: na de eindbaas verslagen te hebben speel je een wereld vrij waarin pittigere varianten van bestaande levels zijn + een boss rush mode waar ik daadwerkelijk moeite mee had (de Ultimate Cup Z verloor ik 3x, uiteindelijk versloeg ik de eindbaas door een item te gebruiken dat je health verdubbelt. Zelfs toen scheelde het een haartje).
Een leuke, originele platformer die heerlijk wegspeelt. Van mij mogen er gerust veel meer 3D Kirby games komen.
4*
De demo doorgespeeld vanmiddag, was toch wel nieuwsgierig geworden door alle positiviteit hier...en wist me helaas niet echt te boeien....de uitdaging is echt 0,0. Leek me een soort walking sim met ipv een verhaal wat geinige gimmicks. Het ziet er mooi en gezellig uit maar daar is voor mij ook wel alles mee gezegd.
Het ligt er maar aan wat je zoekt in een game. Dit is niet de Nintendo-versie van Elden Ring nee. Het zijn gewoon toffe, kleurrijke werelden waar je doorheen rent en allerlei krachten op kan zuigen voor grappige gameplay. Dit is zo'n game die ik nu geregeld een half uurtje speel tussen wat serieuzere games door en dat werkt prima.
Vooraf had ik het niet verwacht, maar ik heb hier echt zoveel plezier mee gehad. Je speelt dit niet voor de echt zware uitdagingen, want Kirby and the forgotten land is niet moeilijk. Een gemiddelde gamer haalt makkelijk het einde van elk level. Maar daar draait dit ook niet om. Dit speel je op een laag tempo, want de game draait vooral om het verkennen van elk level om alle gevangen genomen Waddle Dee's te bevrijden, die overigens enorm schattig zijn. Dit doe je door ze op te sporen en ze uit hun kooien te halen. Soms zie je ze en moet je de route vinden, maar nog vaker moet je gewoon elk hoekje van een leven in gaan en geheime ingangen vinden. Ontzettend leuk om te doen, de meeste moet je ook bevrijden door een puzzel uit te voeren of iets in beperkte tijd te doen. Andere Waddle Dee's kun je redden door bepaalde acties uit te voeren. Denk aan dingen verzamelen of raken. Met deze bevrijde Waddle Dee's kun je het Waddle Dee dorpje weer uitbouwen. Er komen steeds nieuwe winkels en mogelijkheden bij als je steeds meer succesvolle bevrijdingen hebt verzorgd. Dat dorpje is enorm cute en gezellig, alleen daar wist ik me al geregeld even te vermaken met de vele dingen die je er kan doen. Het levert ieder geval voor mij hele leuke gameplay op, want je wilt er steeds meer bevrijden. Uiteraard volgt na elke wereld een boss fight die best leuk gedaan zijn, maar niet al te lastig. Gelukkig maar, zit ik ook niet op te wachten hier.
Eigenlijk is Kirby and the forgotten land gewoon een Mario-game, maar dan met Kirby. Het deed me vooral aan Mario 3D World denken, met niet overdreven lange levels en ook genoeg bonuslevels waar je jouw nieuwe wapens of mogelijkheden kunt testen door zo snel als je kan het parcours af te leggen. En vergis je niet, daar zit behoorlijk wat uitdaging in. Het levert ook de nodige afleiding van de normale levels op. Wat op viel was hoe kleurrijk en creatief de levels zijn ontworpen, met elke wereld in een ander thema. Dan loop je in een pretpark rond, dan weer in de sneeuw, dan weer in een lavawereld. Wat ik al zei, de inspiratie is zeker bij Mario vandaan gehaald. Wel opvallend dat er veel verschil in visuele kwaliteiten zit. Zo zijn bomen vrij pixelig en lelijk geanimeerd, net als de Kirby-auto, maar zijn de werelden en de vijanden weer prachtig gemaakt. Dit is absoluut een van de mooiere Switchgames, mits je van dit soort stijl houd.
Nog twee dingen die me bevielen: normaal vind ik al dat upgraden weinig aan in games, maar hier nodigt het wel uit om munten en kristallen te zoeken die je nodig hebt voor verbeteringen, want de aangepaste wapens worden steeds bruter en leuker. Zo heb je richting het eind een laserpistool die als je 'm goed op weet te laden een enorme blast af vuurt. Of je krijgt tegelijk twee grote boren om te graven. En een van de leukste dingen aan deze game is dat Kirby alles op kan zuigen naast de krachten van een vijand, van een auto tot een pilon tot een windblazer. Hiermee kun je in levels weer geheime delen in of sowieso dingen unlocken. Dat vond ik ieder geval fijne afwisselende gameplay.
Zijn we klaar met deze review? Bijna. Of het tof of irritant is weet ik niet, maar ik heb al tijden nu de Kirby soundtrack in mijn hoofd zitten. Die is gewoonweg heerlijk, maar je raakt 'm dus niet meer snel uit je hoofd kwijt De themesong hoor je door de hele game door ook in diverse vormen, wat ook weer erg leuk is gedaan. Kirby and the forgotten land kan wel eens mijn nr 1 game van dit jaar worden. Heb je een Switch en hou je van de typische Nintendo-titels, dan is dit echt een must buy.
4,5*