Kirby and the Forgotten Land (2022)

Nintendo Switch
Platform / Action

Ontwikkeld door Nintendo

Kirby betreedt een nieuwe dimensie in zijn volgende avontuur op de Nintendo Switch! In deze nieuwe game kunnen spelers vrij rondlopen in 3D-gebieden en bekende kopieerkrachten van Kirby gebruiken. Wat staat Kirby te wachten wanneer hij een mysterieuze wereld vol verlaten gebouwen uit een oude beschaving verkent?

avatar van TonyTHorror
Weet iemand hoe ik de afdruk van een Switch controller uit m'n hand kan krijgen? Kirby was weer eens een marathon-sessie Heerlijke game.

avatar van legian
Afgelopen weekend de demo eens aangeslingerd met mijn nichtje. Om een beetje een feeling te krijgen wat dit precies moet zijn, maar ik ben niet direct overtuigd eigenlijk. Misschien ook omdat player 2 constant naar de eerste wordt geteleporteerd waardoor je niet lekker door het scherm kan bewegen. Maar ook de levels zelf zijn niet echt super enerverend. Wat vooral opviel omdat we daarvoor nog bezig waren met Mario Odyssey die toch wel een betere indruk weet achter te laten. Qua gameplay zat het wel goed trouwens, dat voelde wel lekker aan. En de uitstraling is ook weer heerlijk schattig natuurlijk. Wel een gemis aan Nederlandse taal, alles in Engels is niet handig voor de kinderen merk ik.

Ik ga die demo nog wel een keer doorlopen denk ik. Maar dit is wel weer zo'n moment dat ik de prijs strategie van Nintendo jammer vind. Ik zou hier best wel 2/3 tientjes voor willen neerleggen (net zoals Yoshi, Luigi en dergelijke). Bij elke andere publisher wacht ik dan wel op een sale of prijsdaling. Maar daar is Nintendo ook niet echt van.

Het is visueel geen Odyssey niveau, maar dat halen maar heel weinig games. De levels zijn heerlijk kleurrijk, vermakelijk en creatief ontworpen. Denk dat iedereen die iets met dit soort platformgames heeft hier een goede koop aan heeft.

Ik moet nog een heel eind, maar binnenkort ook mijn cijfer. Zal een hoge zijn.

legian schreef:

Dan heb jij de import versie er is ook gewoon een Nederlandse versie te krijgen.

avatar van legian
banjo schreef:

Ik kan digitaal maar een versie vinden.

avatar van Devoo
Net de final boss verslagen. Ik was twee keer verslagen en toen vroeg de game of ik de moeilijkheidsgraad wou aanpassen. Ik veranderde per ongeluk naar Easy en kon niet meer terugdraaien. Dat was dus even een bummer. Hoe dan ook, echt wel een episch einde! Ik speel het laatste level sowieso nog eens in Wild Mode.

Wat is dit een eindeloos leuk spel! en het is leuk om hier gewoon heel langzaam over te doen en voor die 100% te gaan en zo makkelijk is dat nog niet. Wat me ook positief opvalt is dat je tegenstandertjes echt die retro uitstraling hebben er zitten heel veel retro vibes in dit spel. Wat ook mooi is dat je veel "zij missies" hebt om je skills bij te schaven en ook die zijn verslavend. En tja die beroemde mondvol opties die blijven ook bijzonder en apart aanvoelen elke keer weer is het aftasten en kijken wat het doet.. dat houd het fris en uitdagend. De upgades zijn ook heel tof en voelen goed aan het is gewoon een feest.

Fonzzz002 (crew)
Super Mario 3D World, maar met Kirby. Met de populariteit van 3D games is het vreemd Kirby nooit eerder een sprong naar full 3D maakte, maar beter laat dan nooit. Nu het er is, is het welkom! Kirby is het bewijs dat uitdaging niet noodzakelijk is om een leuke game te maken. Deze game zit boordevol originaliteit en leuke trekjes die mij van begin tot eind geboeid hielden.

Iets waar ik enigszins bang voor was ik dat je maar één goede copy-ability nodig had om de game door te spelen en de rest overbodige luxe zou worden. Hier weet Kirby allerlei leuke dingen omheen te verzinnen: gebieden waarin je beperkte hoeveelheid vijanden kan absorberen, allerlei optionele verzamelitems die je alleen kunt bereiken wanneer je een speciale power hebt of goede bonus levels die 100% zijn gemaakt om met één specifieke ability te spelen. Ze halen het meeste uit je abilities en er waren slechts enkele abilities die nooit van pas kwamen (de time-stop ability en slapen gebruikte ik nooit).

Grafisch zit het goed in elkaar. Ik moest ff wennen aan de framerate ivm alle PS5 games die ik recentelijk heb gespeeld, maar eenmaal gewend werd Kirby een prettige game om naar te kijken. De werelden zijn kleurrijk, gevarieerd en hebben aanstekelijke muziek. De Nintendo polish is overal terug te zien.
De leukste toevoeging vond ik de “big mouth” mode, waarbij Kirby een groot object in z’n mond houd waarmee ie van alles kon doen: een auto om hard door de levels te scheuren, lamp om te navigeren door donkere levels of een drankautomaat die blikjes kon afschieten etc. Al deze dingen worden leuk verwerkt in de levels omdat je het meeste uit ze moet halen.

De lage moeilijkheidsgraad is wat mij uiteindelijk het meeste tegenzat. Zeker door bv meerdere keren dezelfde bosses te moeten doen, zonder graadje suspensie, werd de lol geminderd. Zelfs “wild mode” voelde aan als easy mode en ik verloor alleen bijna toen ik bij de eindbaas was. Een echte hard mode waarin vijanden agressiever zijn, alles meer schade doet en Kirby minder damage uitdeelt was welkom. Het antwoord op deze lage moeilijkheidsgraad zit bij de optionele content: na de eindbaas verslagen te hebben speel je een wereld vrij waarin pittigere varianten van bestaande levels zijn + een boss rush mode waar ik daadwerkelijk moeite mee had (de Ultimate Cup Z verloor ik 3x, uiteindelijk versloeg ik de eindbaas door een item te gebruiken dat je health verdubbelt. Zelfs toen scheelde het een haartje).

Een leuke, originele platformer die heerlijk wegspeelt. Van mij mogen er gerust veel meer 3D Kirby games komen.

De demo doorgespeeld vanmiddag, was toch wel nieuwsgierig geworden door alle positiviteit hier...en wist me helaas niet echt te boeien....de uitdaging is echt 0,0. Leek me een soort walking sim met ipv een verhaal wat geinige gimmicks. Het ziet er mooi en gezellig uit maar daar is voor mij ook wel alles mee gezegd.

Ik word er altijd heel vrolijk van als ik dit spel weer speel de muziek is geweldig! en er zit echt wel veel uitdagende content in, ik ervaar het als een typisch Nintendo feestje. Maar ik snap ook wel dat sommige mensen dit helemaal niks vinden.. dus ja.

centurion81 schreef:

Het ligt er maar aan wat je zoekt in een game. Dit is niet de Nintendo-versie van Elden Ring nee. Het zijn gewoon toffe, kleurrijke werelden waar je doorheen rent en allerlei krachten op kan zuigen voor grappige gameplay. Dit is zo'n game die ik nu geregeld een half uurtje speel tussen wat serieuzere games door en dat werkt prima.