Bayonetta 3 (2022)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Platinum

Bayonetta baant zich een weg door meerdere locaties in een geheel nieuwe, over-the-top actiegame! Met een gloednieuwe outfit en bekend voorkomende vlechten moet de beruchte 'Umbra Witch' haar pistolen, en karakteristieke vermogen, om de tijd te vertragen. Baan je vechtend een weg door de straten van Tokio, bergketens in China en vele andere locaties! Onderweg ontmoet je een virtuele groep van Bayonetta's, de ene nog fantastischer dan de andere. Daarnaast kruip je in de huid van Viola. Deze vurige heks in opleiding vecht met een zwaard en een grillige metgezel: de demon Cheshire. Ontdek welk lot Bayonetta te wachten staat en of dit mystieke bondgenootschap de echte wereld werkelijk kan redden!

Ik heb de Nedgame gameshop: Bayonetta 3 Trinity Masquerade Edition (Nintendo Switch) kopen - release 28-10-2022 - pre-order nu! besteld, ik ben nog nooit teleurgesteld in een Bayonetta game geweest. En het zag er nu ook allemaal weer erg goed uit.. ik vermoed dat ze nu echt op het punt zitten waar ze alles uit de Switch machine kunnen halen hetzelfde geld voor Xenoblade 3, die ik ook maar even heb besteld. En nu nog Splatoon 3 en ik ben klaar voor 2022 .

Ik denk niet dat ik deze op release datum haal, aangezien ik 2 nog moet uitspelen, maar halen doe ik hem zeker - want Bayonetta blijft wel een feest voor het oog qua design, graphics, en qua gameplay is het toch echt wel geweldig.

Maar ik vond de heisa van de youtube roddelkanalen van het afgelopen weekend brilliant. De typische sulletjes kanalen die ik al een tijd niet meer volg (vroeger wel omdat er toen nog enigszins iets uitkwam wat de moeite was) zijn tegenwoordig zo paperazzi-achtig dat het steeds gieren en brullen is - ik zag het in mijn lijstje langskomen RGT 85, daarna Dreamcast Guy, daarna Angryjoe - 'BOYCOT BAYONETTA 3'!

Ging dus om de voice actress die vond dat ze niet voldoende werd betaald en bedragen noemde die volgende haar schandalig waren - werd enkele uren later dus rechtgezet door meerdere berichten die het tegendeel aangaven en bedragen noemde die ver boven haar verhaal uitstaken, maar dat ze zelf gewoon geen genoegen nam hiermee, ook al had de vakbond dit blijkbaar goedgekeurd.

En natuurlijk weer meteen videos van RGT85, Dreamcast Guy en iedere youtuber op het internet 'oeps, foutje, we hadden eigenlijk geen idee waar we het over hadden, maar eh, we boycotten dus ook niet meer nu natuurlijk'.

Leuk die sensatiepers. Nada onderzoek of dergelijks maar meteen op de bandwagon.

Maar tbh zal het mij om het even zijn. Net zoals de nieuwe Mario vs Rabbids, Tactics Ogre en dus ook deze Bayonetta 3 komen ze ter zijner tijd allen in mijn bezit. (de enig die ik wellicht WEL op dag 1 in huis haal en misschien zelfs in een s.e als die er is, dat is Fire Emblem).

Voor zover ik las is het een kwestie van haar woord tegen die van hun. Zij zegt dat ze slechts 4000 euro zou krijgen voor heel de game en dat de studio liegt, de studio beweerd dat zij boven de 100.000 euro vroeg en geen genoegen nam met het aanbod van rond de 15.000 euro. Concreet bewijs over wat er gebeurd is nog niet verschenen.

Wel een eigenaardige discussie. Vraag me af hoeveel stemacteurs voor grote games als dit normaal gesproken verdienen, hoeveel ze voor de eerste 2 games kreeg en in hoeverre zo'n salaris stemacteurs van brood voorziet. In mijn oren klinkt 15.000 euro voor 4x een dagje in de studio als een top bedrag. Maarja, als je hoge rekeningen hebt en weinig goede klussen aangeboden krijgt dan snap ik dat het een probleem kan worden op lang termijn.

Gelukkig beïnvloeden dit soort controversies mij niet genoeg om een potentieel fantastische game over te slaan. Zelfs al was de stemactrice 4000 aangeboden, neemt niet weg dat er genoeg andere mensen jarenlang hard aan de game hebben gewerkt.

Fonzzz002 schreef:
Wel een eigenaardige discussie.

Inderdaad. Het verhaal en de bedragen zijn min of meer dezelfde die ik op andere plekken las. De 4000 euro die de originele actrice kreeg t.o.v de 15-20000 die is aangeboden. Wat zij afwees. En het blijft een vreemde discussie - ik bedoel, een 4000 euro of dollar voor 4 dagen werk klinkt toch aanzienelijk. Laat staan 15-20000. Daar werkt de gemiddelde persoon toch al 2 maand voor. En je hebt zelf toch voor de baan gekozen? Ga je op elke plek dit soort eisen stellen snap ik dat je niet aan de bak komt. Zo heb ik ook ergens nog wel een vriend rondlopen. Wat anderen verdienen? Geen idee? Maar wat hebben die anderen dan op hun palmares? Ik ken haar tenslotte alleen maar van Bayonetta. (niet dat ik trouwens zo erg met voice acting bezig ben. Hier en daar hoor je wel een bekende terug, maar dat is het dan ook). En het neemt niet weg dat de game inderdaad door een groot team in elkaar wordt gedraaid - of je daar nou zo je stempel op drukt als voice actor?

Ik had het echter meer over de tegenwoordig wel erg sensatie beluste youtubertjes. Tegenwoordig is het welhaast beschamend hoe ze bij letterlijk elk gerucht en foutief nieuwtje een video maken. Het blijft verbazingwekkend dat mensen dit soort lui uberhaupt nog bekijken. Met name die eerste twee (RGT85 en Dreamcastguy).

De controverses interesseren me voornamelijk vanwege hoe bizar het allemaal verloopt en in welke extremiteit het eraan toegaat (zie ook bvb Rings of Power op TV vlak). Verder beinvloed het niet zodanig dat ik het niet zal spelen of kijken of luisteren. Dat heeft het eigenlijk nooit gedaan.

avatar van legian
Sinner schreef:

Maak daar maar mensen in zijn algemeenheid van hoor. De constante sensatie/discussies/controverse is onderhand de normaalste zaak van de wereld geworden. Alsof we niet gewoon kunnen genieten van de leuke dingen in het leven. Iedereen moet altijd wel ergens overheen pissen...

Wat me in dit geval stoort is dat ze oproept aan boycot. Niet omdat ze mishandeld is, maar omdat ze niet betaald krijgt wat ze wilt en dus is vervangen. Blijkt maar weer dat iedereen gewoon vervangbaar is. Maar wat te denken van al die andere mensen die liefde, tijd en energie erin gestopt hebben. Die worden gewoon genegeerd door mevrouw.

Maar eigenlijk is het ook gewoon oude koeien uit de sloot halen wat ze doet. Het is allemaal al geschied en tussen de partijen afgerond. Tot de game bijna uitkomt natuurlijk, dan is er voor haar weer wat te halen.

legian schreef:
Iedereen moet altijd wel ergens overheen pissen...

Wat me in dit geval stoort is dat ze oproept aan boycot.

Beide gevallen inderdaad. Komt het ook op neer. Een beetje discussie vind ik geen ramp en kan best leuk zijn. Maar het hele gefrustreerde, en azijnpissen van mensen kan voor mij weggelaten worden. En helaas zijn er daar tegenwoordig best wel veel van.

Ik bedoel maar - er zijn nog steeds mensen die me vragen waarom ik Rings of Power kijk EN House of the Dragon. Die duidelijk niet snappen dat het niets kost om twee dingen tegelijk leuk te vinden. Perfecte voorbeeld. Vind je het niets vind ik het leuk om te horen waarom. Ga je me echter vertellen waarom ik niet beiden zou kunnen kijken dan staar ik gewoon dieper in mijn koffie...

Die boycot vrouw schijnt 15.000 dollar er voor te krijgen en het is gewoon een bij baantje voor haar...
Pfff wat een onzin allemaal maar goed dat ze betrapt is op haar onzinnigheid en die kan na dit fiasco haar lucratief bijbaantje vergeten. Ik wil dit zo snel mogelijk achter mij laten (want ik zat er echt mee ) en ik kijk erg uit naar komende vrijdag It's Witch Time!.

avatar van Maxigames
Ik kijk al uit naar vrijdag! Meestal ben ik niet te verstoren van m'n RPG's maar de Bayonetta games hebben wel zo'n leuke stijl, sfeer en heerlijke pure actie gameplay dat ik ze best er best voor wil pauzeren. Net als vorig jaar Metroid Dread rond deze periode, lijkt me dit een geweldige game voor wat goede variatie. Heb al zin om combo's te gaan oefenen

Eerste paar recensies zijn binnen en het is overweldigend positief! Meerdere 9/10* en zelfs 10/10*, word de beste in de reeks genoemd. Met zulke prees kan het haast alleen tegenvallen haha.

Ik heb dit spel ongeveer 5 uur gespeeld en wat mij vanaf het begin opvalt is dat het filmische en de gameplay heerlijk verweven is in dit spel je speelt echt een film als het ware. En de monsters daar kun je niet zonder je karakters zijn echt te klein (de schaal van het kleine en het grote is indrukwekkend gebalanceerd) soms is de actie allemaal te overweldigend. Maar het verhaal is sterk genoeg en het houd je geconcentreerd.

Wie heeft hem al gespeeld? ga deze sowieso kopen maar lees op digital foundry dat de Switch nu wel begint te kraken. De game loopt wel soepel maar resolutie en fps zakken rap in de game. Had de game graag op de PS5 gezien.

'Kraken' vind ik veel gezegd. Nu heb ik nog geen review (ook niet de DF bespreking) bekeken maar de game wel nog even kunnen spelen zondag in de voormiddag voordat we naar huis gingen van onze moviemarathon. Vriend had zijn Switch bij en dus toch nog een uurtje met zijn drie om de beurt kunnen spelen tussen Kart en Strikers in en ik vond persoonlijk niet dat het opvallend veel lijd aan FPS drops. Het gebeurt 'wel eens' en de ene keer merk je het, de andere keer amper.

Voor een game die nog een hoop meer op het scherm tovert dan zijn voorganger vind ik het toch nog altijd bijzonder indrukwekkend - dat doen een hele hoop hack & slash games op xbox one & ps4 of de next Gen de Switch en Bayonetta 3 toch niet na. Al helemaal niet qua design en de vaak bizarre grote van de vijanden (ik kreeg wel de indruk dat je heel vaak tegen midbazen e.d vocht).

In handheld mode geen idee. In ieder geval staat het op mijn lijstje en blijft het indrukwekkend dat ze dit op Hardware die eigenlijk zwakker is dan de last gen nog weten te laten draaien. Kan me wel voorstellen dat het moeilijk gaat worden het nog te overtreffen maar het blijft bijzonder speelbaar.

Ik heb ook geen idee op wat voor FPS o.d dit draait. (niet mijn ding). Maar ik vermoed dat er nog wel patches zullen volgen voor stabiliteit. Meestal is Platinum toch wel redelijk goed in ondersteuning van hun games...maar na een uurtje was ik in ieder geval wel weer enthousiast.

Rujar schreef:
Wie heeft hem al gespeeld? ga deze sowieso kopen maar lees op dat de Switch nu wel begint te kraken. De game loopt wel soepel maar resolutie en fps zakken rap in de game. Had de game graag op de PS5 gezien.

Wat weegt meer? die loep club Digital Foundry met z'n gemierenneuk of al die positieve recensies...
Ja soms ziet de omgeving er wat minder mooi uit en soms is het ook weer heel strak dat wisselt wel eens. Maar de gameplay is zo druk dat je dat niet eens opvalt daarom speel ik dit ook niet uren achter elkaar het is echt madness die gameplay maar wel zeer vermakelijk.

De DF bespreking gezien en ook wat van de andere reviews en waar ik de DF bespreking weliswaar een toontje te 'hard' vind, vind ik sommige andere reviews weer wat eh...hoe druk je het uit 'te euforisch'?

Rekening houdend met het feit dat ik maar een uur gezien en gespeeld heb vind ik dat het toch wel meevalt met het aantal FPS drops - je merkt het nauwelijks - bekijk je de FPS meter op DF dan zijn ze er inderdaad wel degelijk. Tussen 60 en 50. Dan vind ik dat ze het toch nog erg knap weten weg te maskeren. Geen idee op hoeveel % / U van het spel mijn kameraad zat maar het was toch minimum naar mijn en hun mening (en zij hadden bvb wel beiden een current gen console en eentje zowel de PS als Xbox).

Ik zou misscien niet gaan roepen dat Bayonetta HET spel van de eeuw is (maar dat is bij bepaalde games altijd zo - maak je borst maar nat voor de nieuwe God of War) maar het blijft toch wel een heel indrukwekkend spel dat het visueel ook wel moet hebben van de indrukwekkende designs en toch erg vlot loopt. Of lijkt te lopen. Althans op het stuk dat ik zondag gezien en gespeeld heb. Op het moment dat je zelf speelt merk je weinig van slowdown of drops omdat je echt heel erg focus op het spel zelf. (...en aangezien het dus op 60 FPS draait...vraag ik me af wat de beleving zou zijn als je de game zou locken op bvb 30 fps als optie via een patch?).

En voor een stuk hardware uit 2017 dat nu toch zijn beste dagen al gehad heeft is het toch erg indrukwekkend.

Ik vind de DF video's (of een ACG) wel altijd leuk om te bekijken vanuit een technisch perspectief. Geeft weer een ander beeld 'achter de schermen' - ook al is de beleving misschien anders terwijl je speelt. Dat vind ik ook leuk als je bvb crossgen titels vergelijkt. Waar het mij vaak niet uitmaakt of hier of daar wat extra fleur aan of opzit of bvb iets op 30 of 60 fps loopt. Ik zou hetzelf pas echt merken als je de titels naast elkaar laat zien zoals op DF.

Banjo schreef:

Ik heb het niet over de game (wat ik al prestatie op zich vind dat dit soepel speelt) maar dat de Switch met dit soort titels echt aan zijn limiet zit. Het is niet anders dat ze concessies hebben moeten doen. Ik hoop eerlijk gezegd dat Switch 2 niet naar 4K gaat maar gewoon een switch maakt met krachtige hardware.

Een combinatie van alle 2 zou ook mooi zijn

Rujar schreef:

Het tweede lijkt me logisch, het eerste kan ook. Voor mij is verder de hoofdzaak dat het backward compatible is en als het even gaat ook weer een hybride is, zodat je het ding ook als handheld kan gebruiken.

Sinner schreef:

Dat backwards compatible zou wel mooie toevoeging zijn. Maar Nintendo kennende gaat dat natuurlijk gewoon niet gebeuren.

Rujar schreef:
Maar Nintendo kennende gaat dat natuurlijk gewoon niet gebeuren.

Want? De GBA was niet backward compatible met de GB? De DS niet met de GBA? De 3DS niet met de DS? De Wii niet met de Gamecube en de WiiU niet met de Wii? Lijkt me eerder logisch dat Nintendo de opgebouwde traditie hier verderzet.

De aftiteling bereik!. De voorgaande Bayo games werden beter na meerdere playthroughs, dus wil ik mijn cijfer ook bij dit deel uitstellen totdat o.a. hard en climax mode gedaan zijn. Ivm God Of War zal dit echter nog even duren. Wel kan ik na 1 playthrough zeggen dat dit gewoon een top vervolg is die logisch uitbreid op de vorige delen. Allerlei nieuwe wapens, nieuwe vijanden en andere originele snufjes die dit deel een eigen identiteit geven, terwijl het trouw blijft aan zijn voorgangers. Gewoon top Bayo gameplay die de liefhebber van 1 en 2 zeker zal waarderen. Qua cijfer zit het rond de 4-4,5* te zweven, maar het moet raar lopen als dit niet op een vaste 4.5* eindigt bij het herspelen.

Sinner schreef:

Ze hebben vooral een traditie om alles duur te verkopen.

Rujar schreef:
Ze hebben vooral een traditie om alles duur te verkopen.

Besides the point. Al hun systemen zijn zowat backward compatible. Dat ze bepaalde titels uit eigen stal ook relatief hooggeprijsd houden heeft daar verder niets mee te maken. Op de meeste systemen heb je over het algemeen ook een budget range gehad - die is er bij de Switch vreemd genoeg niet geweest - heb je echt wel de ports van de WiiU voor terug gekregen die velen anders gemist hadden (ik niet - ik heb een WiiU in het schap staan). Op een markt waarop een game tegenwoordig nieuw 60-70 euro kost en zelfs een last-gen PS4 kaal en nieuw rond de 300 euro gaat ligt Nintendo met hun Switch Oled en prijzen van hun games dus echt niet zo duur. Eerder normaal.

Maar daar ging het niet om - het ging om backward compatibiliteit - en daar scoren ze van de drie bedrijven het best op.

De aftiteling bereik!.

Aaa ik wil ook heel graag dit spel weer oppakken maar ik heb nu gewoon te veel spellen om te spelen het is gewoon niet normaal! . Maar dit klinkt als een kanshebber voor je eindejaar's lijstje Fons... de tijd gaat alweer snel dit was zoiezo een goed game jaar .

Fonzzz002 schreef:

Dit enthousiasme is er helaas niet ingebleven. Een TLDR onderaan geplaatst.

Huhm… in mijn hoofd was dit een dikke 4*. Minder dan eerdere delen, maar nog steeds een 4*. Creatief spel dat lekker wegspeelt, coole bosses, prettige controls, heerlijk absurde actie, goede afwisseling etc. Pas toen ik de recensie typte kwam ik erachter redelijk wat kritiek te hebben en mijn mening lijkt negatiever dan bedoeld is. Een game waarvan de mindere kanten veel makkelijker zijn te benadrukken dan de positieve. Neem het kritiek dus met een korrel zout en houd in gedachten dat ik het merendeel van de ervaring het gewoon goed naar mijn zin had.

Dit deel introduceert iets wat het vechten sterk veranderd: Demon Slaves. Bayonetta kan nu demons oproepen die voor haar vechten, ipv dat ze zelf op de voorgrond staat. Tijdens mijn eerste playthrough vond ik dit een gave toevoeging die een verfrissende afwisseling bood ten opzichte van de voorgangers. Alle demons hebben hun eigen aparte design, eigen gimmicks en je krijgt regelmatig nieuwe demons waardoor het haast overweldigend werd. Voordat ik 1 Demon goed leerde kennen waren er alweer 2 nieuwe speelbaar. Ze zijn helemaal los gegaan met dit gameplay aspect.

In mijn 2e playthrough, toen ik niet meer overweldigd was door alle gekkigheid die Bayo op je bord gooit en het hield bij een vaste selectie van wapens/demons, viel mij op dat de demons eigenlijk te dominerend zijn. Het was veel makkelijker om een demon het werk voor jou te laten toen (terwijl jij afstand houdt) dan daadwerkelijk erop ingaan. Hierdoor werkt het vechtsysteem minder prettig dan vorige delen. Waarom moeilijk doen als ik makkelijk een knop kan inhouden (om een reuzenmonster het werk voor mij te laten doen), waarna ik beloond word met Platinum ondanks dat ik niet echt wat deed? Gelukkig komt er opgegeven moment een accessoire je de optie geeft om door te blijven vechten terwijl de demon is opgeroepen. Dit maakte de combat veel leuker omdat je zo samenwerkt met de demon ipv dat het werk overgenomen wordt. Ik raad sterk aan om deze accessoire te kopen zodra het beschikbaar is.

Maar dat terzijde, naast de demons heeft Bayonetta een overweldigende selectie aan wapens, waarvan de meeste leuk zijn om te gebruiken. Niet alleen voor combat, maar nu geven wapens je ook verschillende bewegingsopties zoals een reuzenspin om over de muren te rennen, een marionette pop om te zweven over afgronden, een zet krijgen van een sneltrein etc. Zelfs bij het herspelen wist ik niet welke wapens te kiezen omdat er meerdere gaaf zijn om te gebruiken.
Bayonetta 3 heeft daarmee ook, naar mijn idee, het allergaafste en absurdste wapen in hack and slash historie: een trein. Letterlijk, een fucking trein. Deze kan Bayonetta oproepen om een specifieke route af te leggen op hoge snelheid, terwijl het alle monsters flinke damage doet. Ze kan het ook oproepen tijdens een combo voor grote schade. Het is wel een traag wapen en niet het meest effectieve wapen tegen moeilijke vijanden, maar alsnog superleuk om te gebruiken.

Naast Bayo zijn er 2 andere personages waar je regelmatig voor speelt. Jeanne heeft humoristische 2D stealth levels waarin ze vijanden van achter moet grabben voor een 1-hit kill, of ze kan allerlei speciale geweren gebruiken die verstopt zitten door de levels. Deze levels deed ik met veel plezier en ze waren een top toevoeging! Viola lijkt qua speelstijl meer op Bayonetta, alleen moet zij een parry doen (blokkeren op de laatste tel) om witch time te activeren. Werkt net iets anders, en is ook risicovoller geziene je niet aan de kant duikt, maar is voor zijn eigen redenen leuk om te doen. Deze boden goede afwisseling zonder te ver van de gemiddelde gameplay af te wijken.

Grafisch is het.. prima. Niet dat ik het lelijk of onprettig vond ogen, maar het is zonder twijfel niet on par met de moderne AAA norm. Sterker zelfs, ik zou zover gaan om te zeggen dat het eerste deel voor de PS3 (uit 2009) er iets beter uitziet. Framerate is daar wat smoother en de laadtijden zijn korter. Ditmaal zijn de werelden wat standaard, overbodig groot en levenloos, waardoor ze minder interessant zijn om door te lopen dan bij de vorige delen, die er juist pracht uitzagen. Wat het grafisch goed maakt zijn wederom alle creatieve designs van de monsters, personages of alle over-the-top actiesequenties. Helaas beperkt de Switch de grafische grenzen en het zou de game beter doen als het ports op andere platforms kreeg. Ik zou zeker geen nee zeggen tegen een late PS5 port om platinum proberen te halen oid.

De moeilijkheidsgraad zit eigenaardig in elkaar. Ivm de Demon Slaves vond ik zelfs Hard Mode een cake walk (ervan uitgaan dat je Max Health hebt), makkelijker dan Hard Mode van de voorgaande delen. Climax Mode daarentegen PPPfffpppffttffgftfppffgftft… jemig wat een ijskoude douche. Je bent binnen 2-3 aanvallen dood. Grote enemies doen van harte 3/4e damage van je Max health met één aanval. Je knipoogt en Bayo is neer. Deze mode lukt mij niet zonder healing items te spammen of cheap strats te gebruiken (Demon Slaves het werk laten doen terwijl ik op afstand alleen maar zit te schieten). Niet zo leuk, eigenlijk. De optimale manier om Bayonetta 3 te doen is op Hard Mode en proberen overal Platinum rankings oid te halen. Daar is het meeste plezier te vinden.

TLDR: Een gaaf vervolg die je genoeg over-the-top gekkigheid bied, met leuke bosses, toffe nieuwe wapens en de juiste hoeveelheid fan-service voor liefhebbers van de reeks. Alleen zijn de Demon Slaves (summons die het werk voor je doen) te dominerend en maken het te makkelijk. Geinig experiment, maar hoef het niet terug te zien in een eventueel vervolg.

3,5/4*

Fonzzz002 schreef:

Ik weet het nog niet. Deel 2 zou ik zeggen wel. Die denk ik dat grafischer hier toch nog wel wat bovenuit steekt. Maar ik vind wel dat het inderdaad veel te maken heeft met wat je zelf aanhaalt - de grote van de levels. In mijn ogen niet zozeer de FPS, die redelijk stabiel loopt voor zover ik gezien heb (zo af en toe bij een vriend - ik heb hem zelf nog niet in huis - maar wel meerdere stukjes gezien en kunnen spelen) maar het onnodig kaal en leeg ogen van de wereld. Geen idee wat daar de bedoeling van was. Deel 1, en deel 2 waren veel meer lineair , en deel 3 is dat feitelijk ook gewoon, maar om de een of andere reden willen ze het doen voorkomen alsof dat niet het geval is en zien bepaalde stukjes er gewoon...onaf uit? Niet zozeer dat het echt stoort. Maar wel genoeg om je even uit de pracht & praal te halen die je bijwijlen te zien krijgt, of die je mist uit deel 2 vind ik dan.

Maar goed ik houd me nog van een eindoordeel tot ik hem zelf in de kast heb liggen en op mijn gemak en in mijn eentje kan doorlopen. Het is alleszins zeker geen slechte game. Maar stiekem kijk ik meer uit naar Bayonetta Origins (ook al is dat een heel ander soort game met een heel andere look) dan dat ik me deze in huis haal.

Sinner schreef:

Toevallig zag ik laast de Bayonetta 3 aflevering van What Happened en daarin legde ze uit dat dit deel oorspronkelijk bedoeld was als open world game, maar dat de Switch het ambitieuze project niet trok. Ipv vanaf 0 opnieuw beginnen hebben ze dus de open world in stukken geknipt en lineair gemaakt.

Fonzzz002 schreef:

Interessant! Ik ken het hele kanaal niet. Straks na de wedstrijd Marokko - Kroatie eens op mijn gemak naar kijken. Had geen idee dat het oorspronkelijk een open-world game zou worden. Ook geen idee of ik daar nou echt voor te springen sta in dit geval. (hoewel dat natuurlijk van het eindproduct afhankelijk is).