Road 96 (2021)

PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door DigixArt
Uitgegeven door DigixArt en Ravenscourt

Vandaag is het zover! De zomer van 1996 is officieel begonnen! Eindelijk vrijheid! Neem de grote open weg en ga het avontuur tegemoet. Ontsnap aan de sleur en het verstikkende regime en probeer te overleven... Op deze riskante roadtrip naar de grens zul je veel onvergetelijke personages ontmoeten. Ontdek hun, met elkaar verweven, verhalen en geheimen op de vele verschillende wegen die je door Petria zullen leiden.

Een eerste run gedaan - helaas gefaald en die fameuze border niet gehaald vanwege uitputting - maar wat een bijzonder leuke ervaring is dit spel zeg. Je vertrekt dus als tiener om uit een totalitair regime te ontsnappen via Route 96 op diverse manieren - en komt een resem redelijk bijzonder en erg goed geschreven karakters tegen. Via dialogen leer je meer over het verhaal, henzelf en de wereld rondom je te kennen en via de keuzes die je maakt beinvloed je uiteindelijk ook het verder verloop van het verhaal.

Het heeft uiteindelijk wel wat weg zoals ik al ergens aangaf van bvb een Life is Strange, of een Telltale game, maar dan met een licht survival element (zo heb je die uitputtingsmeter en ook een som geld - waarvoor weet ik nog niet) - is het af en toe best serieus en dan weer wat losser en humoristischer. Aardig is ook dat je onderaan het scherm ziet wie je bent tegengekomen en hoeveel van hun verhaal je uiteindelijk hebt weten te ontdekken. Ik denk dat mijn eerste beurt ongeveer een uurtje / anderhalf uur in beslag nam. Eindigt je karakter trouwens (op welke manier dan ook) - begin je echter met een andere tiener van voor af aan - ik weet niet zeker of dat een game+ is - dat zie ik van de week wel - of er dan ook referenties naar het vorige personage inzitten of zo (want je krijgt wel enkele vragen op het begin) maar ik vind in ieder geval alvast dat Road 96 een erg chille, maar wel boeiende ervaring is geworden met redelijk veel ruimte voor grijze zones en met diverse interessante kijken op het hele totalitair regime in Petria.

Best een aanradertje vind ik.

Ook een eerste run gedaan vandaag, en direct met het eerste kind de grens overgestoken. Maar ... dat is niet het einde van het spel, het is blijkbaar wel degelijk de bedoeling de verschillende kinderen in hun ook wel heel erg verschillende aanpak te begeleiden. Wat ik nog niet weet is of je elk kind veilig de grens over moet brengen of of het ook genoeg is met elk kind een poging te wagen en onderweg zo veel mogelijk van het avontuur te beleven. Motivatie om verder te doen is er iig genoeg. Het speelt zich namelijk erg vlot voor dit type spel.

avatar van JonnieBrasco
Inmiddels vier runs gedaan... eerste twee gefaald. Bij de tweede hield ik mijn adem niet lang genoeg in terwijl ik onder een vrachtwagen hing nabij de grens en er iemand met een ademdetector langsliep. De derde wel gehaald, via een toets bij de grenspost en vierde via een geheime tunnel.

Wat allemaal niet beleefd.... van actie en opdrachten waarvan de hartslag soms echt wel even wat omhoog ging of een glimlach op m'n gezicht werd getoverd, tot aan momenten van (zelf)reflectie in prachtige omgevingen. De mooie natuur en wegen zijn echter altijd omgeven door oliepijpleidingen, die soms een beetje een makkelijke boundary vormen voor je speelveld. Dit alles in een wereld waar de Orwelliaanse dictatuur heel goed voelbaar wordt, en dilemma's uiteindelijk leiden tot acties met onbekende consequenties. Veelal kiezen tussen opzichtig aanpappen of opzichtig rebelleren, stelling of geen stelling nemen, iets er tussenin is er lang niet altijd. 90's elementen zijn er in overvloed, met name in het ontbreken van moderne communicatiemiddelen en het luisteren van cassettebandjes dat prima werkt om de zeer gevarieerde 90's soundtrack van de game in te passen. De avonturen en settings zouden zijn geïnspireerd door de films van de Coen brothers en Tarantino. De game voelt echter toch wat minder luchtig aan dan een gemiddelde Tarantino of Coen, het absurdisme en de verrassingseffecten die die films kenmerken wordt hier en daar wel redelijk benaderd, maar voorspelbaarheid ligt ook wel op de loer en de toon is over het algemeen wat serieuzer.

Wat is het doel van het spel? Ik vermoed om invloed op de verkiezing uit te oefenen en president Tyrak van zijn troon te stoten. Moet je daarvoor bijv. ook elke verkiezingsposter van Tyrak bekladden? De uitdaging zit hem vooral in het beïnvloeden van het handjevol personages die overal en nergens weer opduiken. Het speelt dan ook iets meer als first-person RPG-avontuur dan een first-person simulatie/survival avontuur. het puzzle genre (minigames van Pong en vier-op-een-rij tot radio's repareren en inbreken) mag ook nog genoemd worden.

Wat me uiteindelijk aanspreekt aan de game is hoe treffend het beklemmende sfeertje van dictatuur wordt neergezet, hoe overzichtelijk de game blijft en het daardoor prima even weg te leggen is en tussendoor te spelen is, en zeker ook de diversiteit aan omgevinkjes en opdrachten.

Nu is er een poosje geleden ook nog een vervolg (of eigenlijk een prequel) verschenen, Road 96: Mile 0 (2023). Volgens mij mijn handen eerst nog vol aan Road 96.