God of War: Ragnarök (2022)
PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Sony en Jetpack
Uitgegeven door Sony
Het spel speelt zich enkele jaren na het einde van het vorige spel af. Fimbulwinter loopt op zijn einde, en er wordt voorspeld dat Ragnarök zal beginnen nadat Fimbulwinter is afgelopen. Atreus is nog steeds aan het bekomen van de onthullingen van het vorige spel en zoekt antwoorden over zijn identiteit en een manier om te voorkomen dat Ragnarök plaatsvindt. Kratos en Atreus gaan op zoek naar de waarheid en gaan op zoek naar de Noorse oorlogsgod Týr, van wie eerder werd gedacht dat hij dood was. Ondertussen moet het duo ontsnappen aan nieuwe bedreigingen, waaronder Thor en een wraakzuchtige Freya, die nog steeds woedend is na de dood van haar zoon Baldur.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=EE-4GvjKcfs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
.... zoals verwacht heel erg het gevoel dat ik de voorganger zit te spelen qua gameplay en vormgeving.
Gut. Het had wel late DLC kunnen zijn als je er zo naar gaat kijken
Maar obviously verwacht je dan ook niet echt een stijlbreuk met zijn voorganger. Denk ook niet dat daar iemand op zit te wachten.
...een beetje hetzelfde als het massaal uitdelen van 10/10 in de media. De hype-trein moet dus natuurlijk blijven draaien. Terwijl ik vaak wel iets heb van 'voor wie doe je dit soort besprekingen eigenlijk nog?' Iedereen weet al haast zowat wat hij of zij kan verwachten, net hetzelfde als het feit dat het ongetwijfeld wel een kwaliteitsproduct zal zijn. Zijn besprekingen van minder bekende titels toch wat interessanter want je weet sowieso dat de grote media hier al maanden van tevoren een 10/10 op heeft geplakt. Dat is met een dergelijke blockbuster titel gewoon niet echt zo spannend meer.
Zou toch ook gewoon vreselijk zijn als deze qua gameplay en vormgeving anders zou zijn dan de voorganger.
Bedoel ik dus ook. Ik vind vaak besprekingen hiervan in de media een beetje nutteloos. Kan je erg kort houden. Je weet wat je kan verwachten en wat je krijgt. En dat is tenslotte ook wat je wil.
Ik zou het ook niet echt op prijs stellen als ik morgen Borderlands 4 in huis zou halen of Diablo 4 om maar iets te noemen en het zou radicaal anders zijn dan zijn voorganger. Ik vind het wel prettig om evolutie te zien in een reeks door de jaren heen maar voor alles is een tijd en een plaats.
De DLC opmerking was dan ook een grapje.
Ik vind niet dat alle huisjes heilig zijn en ze zo moeten blijven, wat renovatie mag op zijn tijd, maar de boel slopen en radicaal overnieuw beginnen is ook geen goed idee. Zorgt er wel voor dat al die pro reviews rete-saai zijn. (meningen op een forum van mensen die je al langer kent vind ik dan weer een andere zaak).
Tienen neem ik nooit serieus doe gewoon 9.2 of op z’n extreemst 9.6 als het echt heel goed goed is zoals ongetwijfeld het geval gaat zijn gelet op de voorganger maar een tien riekt naar overdreven sentiment of iets anders onfris zullen wel weer Amerikanen zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Soms is een game zo geweldig gemaakt dat het een 10 verdient; dat betekent niet dat het perfect is bijv qua glitches etc. maar qua beleving buitengewoon.
Jouw toon bevalt mij niet.
Snelle, spitsvondige reactie. Heeft wel langer geduurd dan het uitspelen van het spel zelf dus maar een 1/5 voor de moeite.
Daar ben ik het niet mee eens. Soms is een game zo geweldig gemaakt dat het een 10 verdient; dat betekent niet dat het perfect is bijv qua glitches etc. maar qua beleving buitengewoon.
Gisteren heb ik de aftiteling gezien en deze game verdiend zeker de volle mep, maar inderdaad, "perfect" is niet een passend label. Er zijn allerlei mierenneuk dingetjes verspreid over de 50+ uur die je in de game kunt steken (zoals bepaalde enemies of bonus missies). Niets dat groot genoeg is om de ervaring te belemmeren en een lager cijfer te geven, maar wel dingetjes die ik liever eruit had gezien of aangepast zag.
Je vroeg mij naar mijn bevindingen.
Mijn bevinding is dat jouw toon mij niet bevalt.
Misschien moet je een octaaf hoger typen . Wellicht dat die toon Knight of Round meer in de smaak valt.
Je vroeg mij naar mijn bevindingen.
Mijn bevinding is dat jouw toon mij niet bevalt.
Waar gaat dit allemaal over?
Wellicht dat Grovonion er alsjeblieft had moeten bij zetten?
3x vijf sterren is natuurlijk goed begin, hoewel ik zeker benieuwd ben naar de mening van iemand die als username "God of War" heeft. Want dan kan het namelijk beide kanten uit met een opvolger.
Je vroeg mij naar mijn bevindingen.
Mijn bevinding is dat jouw toon mij niet bevalt.
Sinds wanneer mag je iemand die een nieuw spel ettelijke uren...
Sinds gebruiker Afterkill, bewust niet gequote om heisa te voorkomen.
Geeft ook al jaren op releasedag bij elk spel steevast een cijfer
Het verhaal is voor mij uitgespeeld, maar er zijn nog honderden ontdekkingen om te doen en vele side quests om te spelen. Ik verwacht hier nog wel even plezier van te gaan hebben.
Wat mij betreft de beste game sinds Red Dead Redemption 2!
Dit deel: bereid je voor op de grootste veldslag allertijden, die het lot van al dat leeft zal bepalen.
.. well that escalated quickly.
Ragnarok gaat logisch verder waar de vorige eindigde. In dit deel zitten Kratos en Atreus middenin de conflicten, waardoor het vredige leven dat ze eigenlijk willen leiden onmogelijk is geworden. Vanaf moment A zat ik op het puntje van mijn stoel, beginnend met de slee-sectie waarbij ze worden aangevallen door Freya, gevolgd door een bezoek van Thor en Odin. Alleen al bij de verhalen van Odin (in het vorige deel) kreeg ik een negatief beeld van hem, maar om hem opeens voor je deur te hebben staan om “gewoon even te praten” is heel wat anders.
Het openingsgevecht met Thor is niet één van de meest bombastische eerdere gevechten in de reeks, maar qua verhaal vind ik deze de sterkste. De zenuwslopende spanning die ik voelde alleen al toen Thorn aan tafel kwam zitten, niet wetende wat hij zou gaan zeggen. Waar Kratos elke vijand kon verslaan die ooit hem uitdaagde is dit het eerste gevecht dat Kratos niet kon winnen. Nu moet je vluchten met de kennis dat zelfs Kratos één van de vijanden niet aan kan. En dat is hoe dit verhaal begint.. Vanaf dat punt gaat het ijzersterke verhaal alle kanten op, is het niet bang om humor erin te gooien, gebeuren er onverwachtse wendingen of zijn er gewoon leuke character building gesprekken. Over het verhaal ben ik zeer te spreken.
De gameplay is merendeels hetzelfde als zijn voorganger, met tweaks waar het welkom was. Reizen door de werelden gaat nu sneller omdat je niet meer naar een groot middelpunt moet lopen, evenals dat Kratos nu de Blades Of Chaos kan gebruiken om snel heuvels op en af te gaan (eigenlijk mochten ze deze snelle manier van reizen bij alle bergen toepassen). iig, hierdoor was rondreizen vlotter en prettiger dan zijn voorganger. Zeker nu je meerdere en grotere gebieden hebt waren deze aanpassingen welkom.
Qua combat begin je meteen met beide wapens en krijg je later een 3e wapen met zijn eigen nutten. Ik gebruikte met plezier alle wapens in afwisseling. Er zijn daarnaast genoeg nieuwe vijanden, oude vijanden worden niet overmatig hergebruikt, vijanden kunnen een speciale aanval doen die jij kan onderbreken met een schild-aanval (waardoor veel afstand houden niet verstandig is). Zoals ik zei: lijkt erg op zijn voorganger, met kleine slice of life aanpassingen om het net iets fijner te maken.
Grafisch is het werkelijk fenomenaal. Eén van de mooist uitziende games die ik gespeeld heb. Keer op keer bleef ik in verbazing stilstaan om de omgeving te bewonderen, soms zelfs naast verschillende NPC’s staan om hun gesprekken te beluisteren. Elke realm heeft een duidelijke eigen identiteit waardoor er geen op elkaar lijkt, alle monsters zien er bijzonder uit, characters hebben gave design, kleurgebruik is prachtig en de werelden zitten vol met leven. Een oog voor detail.
Ikzelf deed de het grootste gedeelte van de game of hard mode (Give Me A Challange) en dit was een mooi middelpunt voor uitdaging. De hoofdcampaign werd nooit idioot moeilijk waardoor ik nergens langdurig vastzat, maar er word zeker van je gevraagd de kop erbij te houden. Veel parryen en dodgen, weinig ruimte voor fouten. Alleen de optionele uitdagingen konden idioot moeilijk worden. Gelukkig heeft Ragnarok een fijne toevoeging die het vorige deel niet had: de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad op elk punt aan te passen. Ikzelf hield niet van de uitdagingen in Muspelheim (ook niet in het vorige deel) en nu schakelde ik gewoon over naar easy, vloog erdoorheen en zette het daarna weer op hard mode voor de andere missies.
De perfecte game bestaat niet en ook hier zijn een paar mierenneuk dingen. 100% completion is wat vervelend door alle zoekmissies waarbij je lange afstanden terug moet lopen om een raaf te doden oid. Muspelheim was nogal vervelend gedaan door het feit dat je dezelfde uitdagingen meerdere keren moet voltooien. Er zijn kleine enemies die niet boeiend zijn om te bevechten. Bij sommige optionele bosses gooien ze 2 a 3 bosses tegelijk op je af, wat gewoon oneerlijk voelde en het te frustrerend maakte. Cutscenes kun je niet skippen. Persoonlijk vond ik de flashbacks met Kratos z’n vrouw overbodig en rond het einde werd het iets te sentimenteel voor mijn doen. Geen van deze mindere kanten zijn storend genoeg om deze game van het hoogste cijfer te weerhouden, maar vlekkeloos zou ik het zeker niet noemen.
Phoef, ik zou uitgebreide babbels kunnen houden over alle dingen die in het verhaal gebeuren, alle gebieden waar je komt of alle verschillende gevechten, maar dan zou deze recensie absurd lang worden. Wat ik wel erover wil zeggen is dat Odin één van de meest walgelijke personages is die ik in een tijd heb gezien. Emotionele manipulatie zonder enige rouw voor wat hij de andere aanricht. En dan is er Sindri.. jemig, wat een trap tegen het hart was het om zo’n zachtaardig figuur zo verscheurd te zien. Een complete omslag van wat hij eerst was. Voor mij was dit de meest herkenbare manier van rouwen die ik in een game gezien heb. Niet op de knieën zakken en hardop huilen, maar je bitter afsluiten van de rest. Geen “en toen kwam alles goed” aan het einde van zijn reis.
Het vorige deel vond ik al een meesterwerk in het genre en tevens één van mijn favorieten games die ik gedaan heb. Ragnarok gaat zelfs een stap verder dan dat. Een absolute, welverdiende:
5*
... ik zou uitgebreide babbels kunnen houden...
Daar zijn we na meerdere jaren inderdaad wel al achter
Maar je zal tegenwoordig toch echt wat sneller moeten spelen wil je als eerste een punt blijven uitdelen
Kwam ook op een totaal onverwacht moment.
Minpunt voor mij is de afwisseling in avontuur party. Momenten spelen met Atreus/Loki waren voor mij overbodig. Oké, we zien het verhaal even langs de andere kant, maar ik had eerder het gevoel dat dit gewoon de standaard flow uit het spel haalt. Ook het rondlopen met Freya als compagnon was voor mij minder interessant dan met de zoon.
Al bij al toch een fantastische game.
Ik heb dezelfde minpunten als patenpac hier boven ook aanhaalt.
Het spelen met Freya als sidekick klopt technisch eigenlijk ook helemaal niet. Zij is eigenlijk zo sterk dat ze zelfs solo tegen Gna of de Berserker King zou kunnen vechten. Toch kan zij in zo een gevecht niet meer hulp bieden dan Atreus. Voor het spel is het natuurlijk logisch, omdat het anders wel heel makkelijk zou zijn.
Ik ben benieuwd hoe lang we nu moeten wachten op een volgende God of War, hopelijk in Egypte.
Had hem na release al even weggelegd en nu pas weer opgepakt en uitgespeeld. Moest me er dus wel even toezetten. Laat ik beginnen met het positieve, het verhaal was vermakelijk, de graphics zeer aangenaam en de combat is mooi aan elkaar gerijd met zijn Quicktimed events. Oh en ditmaal ergerde ik me niet aan Artreus, maar vind ik het nog steeds een saai karakter.
Wat me met name tegenstond was het repetitieve in deze game. De combat is aardig, maar de controls werken niet altijd mee. Tevens vind ik het echt zo jammer dat je dan zo'n (groot) beest / vijand verslaat, je dezelfde finish ziet.
De gebieden spraken me ook niet allemaal aan, de meeste in ieder geval niet. Met als kers op de taart, The Crater, mijn hemel, wat heb ik me hierdoorheen "moeten" wringen.
Begrijp me niet verkeerd hoor, de game is echt wel mooi. Heeft een redelijk tot goed verhaal, maar dit is nou niet de beste Single Player ervaring die ik heb mogen genieten.
Zal wel aan mij liggen, maar als je het objectief bekijkt is dit gewoon een vermakelijke single play, met een aantal noemenswaardige side quest (maar ook veel te verwaarlozen ) en niet meer dan dat.
Een 3,5* zoals zijn voorganger, welke ook al geen memorabele indruk achterliet
Ps, het gevecht met Heimdal was wel echt heel tof.
Ligt het aan mij of is de gameplay tijdens de gevechten heel lastig. Ik kan moeilijk ontwijken, en elke keer blijft kratos maar naar een gevechtspartner toe draaien. Dit maakt weg lopen en strategisch een gevecht doen erg lastig. Kan ik dat ergens uitzetten? Zodat ik gewoon kan vechten zonder dat ik elke dood ga door een aanval die al lang aan zie komen maar ik kan niet weg rennen doordat kratos naar (bijvoorbeeld) een trol blijft kijken en lopen. Eddie komt nooit op gamefora maar ik ben echt ten einde raad, ik wil dit graag een vette game vinden net als de rest van de wereld maar tot nu toe is het één grote deceptie, zwak menu, slechte gameplay, onmogelijke gevechten (door eerder genoemd probleem). Grafisch vind ik het echt geweldig overigens. En het verhaal is ook leuk.
Je zet focus aan. Dit kun je aan en uitzetten met L3.
Een 2,0 omdat je de controls niet doorhebt is wel wat sneu.
Twee weken geleden gestart met Ragnarök en ik moet zeggen dat 'ie mij nog niet echt trekt. Hij start weliswaar geweldig, maar kakt daarna mijns inziens echt enorm in. Ik gok dat ik nog niet zo ver ben (zojuist aangekomen in Vanaheim met Brock en Freya, een uur of 12 op teller volgens mijn profiel), maar tijdens normale gameplay heb ik een heel sterk gevoel van 'been there, done that'.
Vermakelijk hoor, daar niet van, maar ik moet bekennen dat ik tot nu toe meer geniet van de cutscenes dan het daadwerkelijk spelen. Ik verheug me op de rest van het verhaal, maar qua gameplay zal het waarschijnlijk niet meer worden dan dit.