Nickelodeon All-Star Brawl (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Fighting

Ontwikkeld door Ludosity en Fair Play Labs
Uitgegeven door GameMill

Vecht er op los als je favoriete Nickelodeon-personages in bombastische platformgevechten! Met een ijzersterke cast van helden uit het Nickelodeon-universum neem je het op tegen all-stars uit SpongeBob Squarepants, Teenage Mutant Ninja Turtles, Huize Herrie, Danny Phantom, Aaahh!!! Real Monsters, Expeditie Berenklauw, Hey Arnold!, Ratjetoe en meer om de ultieme animatiedominantie te bepalen. Met unieke moves en aanvallen geïnspireerd op hun persoonlijkheden heeft elk personage een individuele speelstijl die eindeloze actie mogelijk maakt voor het fanlegioen van Nickelodeon. Kies je favoriet en laat de intense knokpartijen beginnen met online en lokale multiplayeractie.

Super Smash Bros, maar met Nickelodeon. Lijkt me grappig eens te doen als een fan van Smash die nostalgisch is voor Nickelodeon, hoewel het in de praktijk waarschijnlijk grappig voor hooguit een uur is.

Nickelodeon All-Star Brawl Review - nl.ign.com
Een 6.5

"Nickelodeon All-Star Brawl heeft alles in zich om na wat (content-)patches een uitstekende platform fighter te worden"

Als die patches veel gaan veranderen en de prijs ontzettend gezakt is lijkt hij me nog wel te doen voor die paar uurtjes .

Een soort poor man’s Super Smash Bros Melee. De kwaliteit is aanzienlijk lager dan je wellicht gewend bent van Super Smash en er is te weinig content voor het prijskaartje. Ondanks deze minpunten weet Nickelodeon Brawl toch een verrassend leuke platform fighter te zijn, die voor zijn eigen redenen prettig in de vingers ligt. Het is natuurlijk leuk om de nostalgische Nickelodeon figuren weer te zien, en ze doen prima hun best om zoveel mogelijk verwijzingen naar de series erin te doen: zoals de taunts, aanvallen of de stages. Ik vond persoonlijk dat Ren & Stimpy het leukste in elkaar zat ivm alle gekke animaties die ze goed namaakte.

Het youtube kanaal GameXplain omschreef Super Smash Bros Melee als “it’s objectively broken, which makes it subjectively fun”. Daarmee is ook Nickelodeon Brawl perfect omschreven. Het is een supersnelle game waarbij je op zo’n hoog tempo combo’s kunt doen dat het haast overweldigend is. Je kunt tegenstanders binnen 5 tellen al eruit tikken, of je kunt (als je goed bent) binnen no time 100% schade doen. Sommige aanvallen doen rete veel damage, of je kunt dezelfde aanval veel achter elkaar doen binnen een combo. Er zijn een aantal toernooien gehouden en ik heb soms moeite te zien wat pro's überhaupt aan het doen zijn. Maar deze chaos maakt het juist een leuk spel. Ik vond het fijn als het me lukte om binnen een paar tellen een tegenstander de stage af te tikken, of goede air combo’s achter elkaar te maken. Ruw van buiten, maar eenmaal spelen en het kon heel satisfying zijn.

Grafisch is Nickelodeon Brawl wisselvallig. Sommige characters zien er accuraat en leuk uit (zoals de Ninja Turtles of Loud House characters). Andere characters, zoals Avatar of Danny Phantom, zien er matig tot zelfs slecht uit. Hetzelfde geld voor de levels. Sommige zijn goed nagemaakte gebieden van de series en hebben sfeervolle belichting. Andere zijn te overbelicht en missen details, waardoor ze een beetje ongemakkelijk ogen.
Hetzelfde geld voor de sound fx. Sommige aanvallen klinken als slapstick geluiden en hebben niet de sterke klank om een klap harder aan te laten komen. De characters hebben geen stemmen, wat al helemaal een gemis is. Het geeft de game iets levenloos. Eenmaal spelen merkte ik dat dit niet zo’n grote hinder was als gedacht omdat ik teveel met mijn hoofd in het potje zat, al zou het beter zijn als er gewoon stemmen inzaten. Maar waar de sound fx een hit and miss zijn is de muziek over het algemeen goed. Fijne energieke deuntjes die qua sfeer goed passen bij het level.

Uiteindelijk voelt Nickelodeon Brawl onaf. Dit is mogelijk een deel 1 van een keigoed vervolg, of het blijft een beperkte standalone titel die te vroeg is uitgebracht. Met DLC kunnen ze hooguit nieuwe characters en stages geven, maar ik zie ze niet stemmen en nieuwe modes toevoegen. Buiten een standaard arcade mode, waarin je het tegen een paar willekeurige characters opneemt voor een tijd score, is er zo goed als niets. Je kunt het local opnemen tegen vrienden of je kunt een voetbal minigame doen. Online is sinds dag 1 al levenloos. Ik check altijd ff als ik de game speel, maar heb slechts 2 tegenstanders in quickplay kunnen vinden en 0 in de andere online modes. Daarnaast zijn er ook geen items of andere gekkigheid om meer uit het vechten te halen (was juist een goede manier geweest om meerdere Nickelodeon series erin te verwerken) en vraag ik me af waarom uitgerekend deze reeksen gekozen zijn (Wel Helga maar geen Arnold? Geen Fairly Odd Parents, Jimmy Neutron of My Life As A Teenage Robot maar wel Catdog en “Aaahh!!! Real Monsters”? Zo goed als niemand die het nog over die series heeft).

Hoeveel ik het ook naar mijn zin kan hebben als ik goed presteer in arcade op hard / very hard mode, of hoe leuk toernooi potjes ook kunnen zijn om naar te kijken, een hoger cijfer voelt te vergevend. De game heeft teveel dingen die meer polish moesten krijgen en het mist teveel content om het voor 60 euro te verkopen. Eerder 20 euro, hooguit 30.

3/3,5*

Inmiddels wat meer uur inzitten en toch maar het cijfer verhoogd naar 3,5*. Nu aan het proberen Platinum te halen, voor zover dat mogelijk is als er geen mensen online zijn . De core gameplay blijft gewoon heel prettig om te doen. Het is de levenloze online mode waar de gameplay momenteel het hardste struikelt.

Garfield is er nu bij gedaan als een gratis DLC character met zijn eigen stage + er zijn andere gratis nieuwe dingen aangekondigd zoals crossplay, voice acting en een laatste gratis character. Basically, de rest van de game komt eraan. Jammer dat ze niet gewoon 1 extra jaartje de tijd namen om deze dingen meteen uit te werken ipv een onaf spel uitbrengen, maar wat ze uitbrengen beleef ik veel plezier aan.

Fonzzz002 schreef:

Inmiddels zijn ook deze aspecten toegevoegd (het character Shredder, items, stemmen en een nieuwe stage). Eigenlijk is dit spel gewoon te vroeg uitgebracht, maar het begint steeds levendiger te worden. Ook online mode is nu eindelijk in leven, al moeten ze echt wat dingen verbeteren zoals de optie om tegenstanders te blokkeren, spelers een straf geven die alleenmaar de stage afspringen (om zo snel mogelijk de "play 50 quickplay matches" trophy te halen) of ragequitten straffen. Het gebeurd nu constant dat tegenstanders de stage afspringen of halverwege stoppen, zonder dat dit gedrag gestraft word. Dat maakt het lastig om normaal quickplay te spelen. Maar ik ben allang blij eindelijk eens normaal dit spel te kunnen doen tegen tegenstanders van een soortgelijk niveau. Het spel zit echt verrassend leuk in elkaar, als je liefhebber bent van high-skill platform fighters.