Sifu (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Sloclap
Uitgegeven door Sloclap, Microïds en Kepler

Sifu is het verhaal van een jonge Kung Fu-student op een pad van wraak, op jacht naar de moordenaars van zijn familie. Eén tegen allen, zonder bondgenoten en met talloze vijanden. Om te zegevieren en de nalatenschap van zijn familie te beschermen, moet hij vertrouwen op zijn unieke beheersing van Kung Fu en een mysterieuze hanger.

Erg leuk spel. Even wennen (in het begin veel grinden en de vijanden leren kennen), maar eenmaal een oog voor de combat en het werd gaaf om te spelen. Sifu is een harde beat em up die parryen, dodgen en positioneren beloond. Je kunt binnen een paar klappen dood zijn en soms ben je omringd door vijanden, maar jij kan hard winnen als je de perfecte reacties hebt. Parryen vergroot de kans dan de vijand verslagen word, maar zorgt er ook voor dat jij op gegeven moment je balans kwijtraakt. Daarom moet je parryen voldoende afwisselen met dodgen. Weten wanneer te blokken, wanneer te parryen en wanneer te dodgen is lastig om onder de knie te krijgen, maar als het eenmaal goed gaat is het heerlijk om te doen. Stukken waar ik eerst tig keer doodging kon ik op gegeven moment halen met hooguit 5 jaartjes op de teller.

Dat brengt mij bij een uniek aspect van Sifu: in plaats van een leven-systeem maakt Sifu gebruik van een “leeftijd-systeem”. Je begint met de leeftijd van 20. Elke keer als je verliest word je ouder. Hoe meer je achter elkaar verliest (zonder vijanden te verslaan), hoe groter de sprongen in je leeftijd worden. Als je verliest nadat je de 70 bent gepasseerd dan is het Game Over. Het is de bedoeling alle 5 werelden te halen zonder te oud te worden, maar je kunt levels zo vaak herdoen als je wilt. Als je bv in level 2 vaak doodging kun je rustig dat level opnieuw doen totdat je met een betere leeftijd eindigt, waarna je met een lage leeftijd level 3 kunt doen.

Je kunt vaardigheden vrijspelen (tijdelijk of permanent) die je vervolgens kunt gebruiken om eerdere levels te herdoen en beter te presteren. Naast speciale vaardigheden kun je ook abilities vrijspelen die je bv meer stance geven of wapens sterker maken. Abilities worden echter niet meegenomen bij het herdoen van eerdere levels, waardoor je goed moet nadenken over welke abilities je wilt gebruiken op lang termijn.

Ondanks dat het je vraagt constant levels te herdoen vond ik de game zo leuk om te spelen dat dit geen hinder was. Sterker zelfs, nu ik de game 2x heb gedaan (1x alle bosses verslaan en 1x alle boses gespaard) overweeg ik het een 3e keer te doen om te proberen zoveel mogelijk trophies te krijgen, alhoewel het spel halen met hooguit 25 jaar op de teller mij onmogelijk lijkt.. Het is de lange leercurve en veel hetzelfde doen tijdens het leren wat voor menig frustratie zorgde. Eenmaal gewend kon ik er veel beter van genieten, maar verwacht regelmatig lange stukken opnieuw te moeten doen om te perfectioneren.

Mooie… ik wou zeggen “start van het jaar”, maar we zitten al halverwege Februari. Oef. Eerste 2022 game die ik heb gedaan en ben er over te spreken iig!

avatar van Chrismania
Enorm gebalanceerde game met een stijle ‘learning curve’.

In het begin voelde het allemaal behoorlijk overweldigend; combos leren en je defence op orde krijgen dmv perfect getimede dodges, parry’s en positionering.
Gedurdende je play through(‘s) ontwikkel je deze skills echter dusdanig dat je op een gegeven moment levels kan voltooien zonder dood te gaan. Wat helpt is dat dit gehele leerproces enorm leuk (en soms wat reperterend) is.

Kwaliteit ipv kwantiteit.
De game heeft slechts 5 levels die een gevorderde speler in een uur wel kan doorkruisen. Deze level’s zijn echter wel prachtig en met aandacht vormgegeven. Ik merk steeds vaker in games dat mij dit meer trekt dan de eindeloze openwerelden die je tegenwoordig veel ziet.

De gameplay is net als de visuals rijk en stijlvol. Nadat ik de platinum trophy op ps5 gehaald had, had ik nog steeds zin om een playthrough te doen. Kijken of het nog soepeler kon en met minder ‘deaths’.

Een pareltje.

avatar van JacoBaco
Ik had Sifu al een tijdje op het oog en soms voel je al aan dat de game goed gaat bevallen. En inderdaad, Sifu is fan-tas-tisch!

De game heeft slechts 5 levels en de levels zijn niet enorm groot. En toch ben ik best een tijdje bezig geweest om het einde te halen, want de game is moeilijk! Er is een easy mode, maar ik speel een game graag zoals die bedoeld is. En inmiddels na flink wat uurtjes en grijze haren heb ik alle trophies gehaald. Ik heb er heel hard voor moeten knokken! Maar oh wat was het kicken!

Er is erg goed nagedacht over Sifu. Het vechtsysteem is in principe simpel, want er zijn geen ingewikkelde combo's. En je vecht voornamelijk met je handen. Springen kan niet en schoppen is zeer beperkt. Je maakt eigenlijk gebruik van 5 mechanieken. Aanvallen, blocken, parry, sweep en dodge. Deze technieken moet je echt leren beheersen, want anders ga je de game hoogstwaarschijnlijk niet uitspelen. En daarbij word je steeds ouder naarmate je doodgaat. Word je te oud, dan ga je definitief dood. En vooral dit onderdeel van de game is erg goed bedacht!

Tijdens het vechten verdien je xp en daarnaast ook nog punten. In elk level zijn (altijd?) 3 shrines en hier kan je je xp en punten inwisselen voor extra vechtopties en verbeteringen. En als je een level klaar hebt dan heb je altijd sleutels en pasjes gekregen zodat je het level opnieuw kunt spelen incl. shortcuts die dan dus beschikbaar zijn geworden. Maar als je dat doet mis je daardoor wel altijd minimaal 1 shrine. En zo zal je dus keuzes moeten maken.

Het zijn toffe levels met als grote uitblinker The Club. Ik kreeg er zelfs John Wick vibes bij! En de game begint je vanaf dat moment ook echt uit te dagen. De bossfights zijn ook erg goed. Elke boss bestaat uit 2 fases en ook de bossfights zijn behoorlijk moeilijk!

Ok en nog even dit. De game had oorspronkelijk geen easy mode en ook hebben ze het score systeem veranderd. En zo is er een trophy dat je een score moet halen van 20.000 punten. Maar voorheen was dit 5.000 punten. Plus als je goed vecht gaat je multiplier omhoog en zo verdien je meer punten. Maar ook dit is veranderd. Ipv een multiplier van maximaal 5 is het nu maximaal 3. En die trophy is daardoor @#%€&%# moeilijk geworden. Althans, dat vind ik. Ik ben er ongeveer even lang mee bezig geweest als de complete game zelf!