Sifu (2022)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Action
single player
Ontwikkeld door Sloclap
Uitgegeven door Sloclap, Microïds en Kepler
Sifu is het verhaal van een jonge Kung Fu-student op een pad van wraak, op jacht naar de moordenaars van zijn familie. Eén tegen allen, zonder bondgenoten en met talloze vijanden. Om te zegevieren en de nalatenschap van zijn familie te beschermen, moet hij vertrouwen op zijn unieke beheersing van Kung Fu en een mysterieuze hanger.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=Kx3R2CNhLWA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Dat brengt mij bij een uniek aspect van Sifu: in plaats van een leven-systeem maakt Sifu gebruik van een “leeftijd-systeem”. Je begint met de leeftijd van 20. Elke keer als je verliest word je ouder. Hoe meer je achter elkaar verliest (zonder vijanden te verslaan), hoe groter de sprongen in je leeftijd worden. Als je verliest nadat je de 70 bent gepasseerd dan is het Game Over. Het is de bedoeling alle 5 werelden te halen zonder te oud te worden, maar je kunt levels zo vaak herdoen als je wilt. Als je bv in level 2 vaak doodging kun je rustig dat level opnieuw doen totdat je met een betere leeftijd eindigt, waarna je met een lage leeftijd level 3 kunt doen.
Je kunt vaardigheden vrijspelen (tijdelijk of permanent) die je vervolgens kunt gebruiken om eerdere levels te herdoen en beter te presteren. Naast speciale vaardigheden kun je ook abilities vrijspelen die je bv meer stance geven of wapens sterker maken. Abilities worden echter niet meegenomen bij het herdoen van eerdere levels, waardoor je goed moet nadenken over welke abilities je wilt gebruiken op lang termijn.
Ondanks dat het je vraagt constant levels te herdoen vond ik de game zo leuk om te spelen dat dit geen hinder was. Sterker zelfs, nu ik de game 2x heb gedaan (1x alle bosses verslaan en 1x alle boses gespaard) overweeg ik het een 3e keer te doen om te proberen zoveel mogelijk trophies te krijgen, alhoewel het spel halen met hooguit 25 jaar op de teller mij onmogelijk lijkt.. Het is de lange leercurve en veel hetzelfde doen tijdens het leren wat voor menig frustratie zorgde. Eenmaal gewend kon ik er veel beter van genieten, maar verwacht regelmatig lange stukken opnieuw te moeten doen om te perfectioneren.
Mooie… ik wou zeggen “start van het jaar”, maar we zitten al halverwege Februari. Oef. Eerste 2022 game die ik heb gedaan en ben er over te spreken iig!
4*
Maar dit was een game waar ik ook heel erg benieuwd naar was, de gameplay filmpjes en reviews lieten en ook geen twijfel over bestaan dat dit echt wel iets voor mij was. Mits ik een PS had of een geupgrade PC.
Het hele gevechtssysteem doet me namelijk erg denken aan een kruising tussen BVB Sleeping Dogs, Batman en Rise to Honor - maar dan nog wat uitgebreider en frenetischer. En laat me dat nu net enkele spellen zijn waar de combat toch bijzonder leuk is. Zeker eentje die ik op de duur ergens op wil spelen.
En ja hoor - in gedachten houdende dat de prestaties van de Switch het natuurlijk behoorlijk afleggen tegen een PS5 (of 4) is dit een degelijke port geworden. Het is dan wel grafisch duidelijk een stuk naar beneden geschroefd, loopt niet meer op 60 FPS maar op 30 FPS en ook wat minder vloeiend dan op de andere systemen, maar het is in essentie en qua gevoel nog steeds hetzelfde spel. De tutorial loopt wat vaagjes ivm de regeneffecten e.d maar eenmaal dat je in het hoofdspel zit (en de patch binnengehaald hebt - want er wordt voortdurend aan gewerkt) is het behoorlijk speelbaar. Ik ben in ieder geval nog net zo gecharmeerd door de gameplay als dat ik was toen ik het spel voor de eerste keer zag en daarna speelde - lekker brawlen, maar toch heel tactisch met erg veel aandacht voor het blocken en parryen en ook de positionering van je figuurtje.
Heb je een PS5 of 4 is het duidelijk welke versie je in huis dient te halen, maar eerlijk? Ik ben al lang weer blij dat ik dit te spelen krijg zonder er een nieuwe console voor te moeten aanschaffen. Al is het in een grafisch gedowngrade versie.
me toch nog wel heel wat uurtjes zal blijven bezig houden de komende maanden.
Interessante uitspraak, eens kijken of je hiermee in een week nog mee bezig bent (bij zo veel aanbod).
Ik speel het niet iedere dag, maar wel om de paar dagen eens een run om te kijken of ik mijn leeftijd kan verlagen op een bepaald level en eventueel zo ook een combinatie permanent kan unlocken. Het heeft voor mij hetzelfde effect als Puyo Puyo Tetris 2 of Corridor Z of zo. Niet iedere dag en geen uren achter elkaar, maar wel met zo met enige regelmaat weer eens proberen.
Normaal heb ik dat ook heel erg met dungeon crawlers ala Diablo e.d - alleen staat dat nu weer even op een lager pitje (dus skip ik heel even de aankoop van de hele Diablo Eternal Collection).
Komt gewoon heel erg in fases bij mij. Ik had afgelopen week ook Bear and Breakfast weer even op en toch weer vlug een uurtje of 2 in kwijt met bouwen en opfnuiken van B&B's.
Maar dat Sifu voor mij een blijvertje is dat is wel zeker. Kwalitatief gewoon een prima spel. Qua gevechten gewoon heerlijk om te spelen maar ook om naar te kijken. (vond ik level 1 leuk, dan vind ik level 2 nog veel cooler als je in een club gaat heibel schoppen, interieur, flessen e.d aan diggelen slaan inclusief).
Misschien is het niks voor mij misschien is het sick dik.
Gaan het meemaken.
In het begin voelde het allemaal behoorlijk overweldigend; combos leren en je defence op orde krijgen dmv perfect getimede dodges, parry’s en positionering.
Gedurdende je play through(‘s) ontwikkel je deze skills echter dusdanig dat je op een gegeven moment levels kan voltooien zonder dood te gaan. Wat helpt is dat dit gehele leerproces enorm leuk (en soms wat reperterend) is.
Kwaliteit ipv kwantiteit.
De game heeft slechts 5 levels die een gevorderde speler in een uur wel kan doorkruisen. Deze level’s zijn echter wel prachtig en met aandacht vormgegeven. Ik merk steeds vaker in games dat mij dit meer trekt dan de eindeloze openwerelden die je tegenwoordig veel ziet.
De gameplay is net als de visuals rijk en stijlvol. Nadat ik de platinum trophy op ps5 gehaald had, had ik nog steeds zin om een playthrough te doen. Kijken of het nog soepeler kon en met minder ‘deaths’.
Een pareltje.
En de prijs help ook mee wel..
De game heeft slechts 5 levels en de levels zijn niet enorm groot. En toch ben ik best een tijdje bezig geweest om het einde te halen, want de game is moeilijk! Er is een easy mode, maar ik speel een game graag zoals die bedoeld is. En inmiddels na flink wat uurtjes en grijze haren heb ik alle trophies gehaald. Ik heb er heel hard voor moeten knokken! Maar oh wat was het kicken!
Er is erg goed nagedacht over Sifu. Het vechtsysteem is in principe simpel, want er zijn geen ingewikkelde combo's. En je vecht voornamelijk met je handen. Springen kan niet en schoppen is zeer beperkt. Je maakt eigenlijk gebruik van 5 mechanieken. Aanvallen, blocken, parry, sweep en dodge. Deze technieken moet je echt leren beheersen, want anders ga je de game hoogstwaarschijnlijk niet uitspelen. En daarbij word je steeds ouder naarmate je doodgaat. Word je te oud, dan ga je definitief dood. En vooral dit onderdeel van de game is erg goed bedacht!
Tijdens het vechten verdien je xp en daarnaast ook nog punten. In elk level zijn (altijd?) 3 shrines en hier kan je je xp en punten inwisselen voor extra vechtopties en verbeteringen. En als je een level klaar hebt dan heb je altijd sleutels en pasjes gekregen zodat je het level opnieuw kunt spelen incl. shortcuts die dan dus beschikbaar zijn geworden. Maar als je dat doet mis je daardoor wel altijd minimaal 1 shrine. En zo zal je dus keuzes moeten maken.
Het zijn toffe levels met als grote uitblinker The Club. Ik kreeg er zelfs John Wick vibes bij! En de game begint je vanaf dat moment ook echt uit te dagen. De bossfights zijn ook erg goed. Elke boss bestaat uit 2 fases en ook de bossfights zijn behoorlijk moeilijk!
Ok en nog even dit. De game had oorspronkelijk geen easy mode en ook hebben ze het score systeem veranderd. En zo is er een trophy dat je een score moet halen van 20.000 punten. Maar voorheen was dit 5.000 punten. Plus als je goed vecht gaat je multiplier omhoog en zo verdien je meer punten. Maar ook dit is veranderd. Ipv een multiplier van maximaal 5 is het nu maximaal 3. En die trophy is daardoor @#%€&%# moeilijk geworden. Althans, dat vind ik. Ik ben er ongeveer even lang mee bezig geweest als de complete game zelf!
4,5*
Ik ben nog niet helemaal zeker wat ik van het spel vind, momenteel neig ik naar een beoordeling van 3/5 of zelfs 2.5/5. Ik ben nooit echt een ster geweest in games waarbij pareren essentieel zijn (behalve bij Sekiro en Bloodborne). Het element van afweren irriteert mij gewoon puur vanwege mijn reactietijd en het gaat 8 van de 10 keer fout. Ik heb ook het gevoel dat wanneer het fout gaat, je goed word gestraft. Dodgen of blocken vind ik dan weer geen probleem. Het herkennen van enemy attacks, zoals Sekiro dat heel goed deed, heb ik niet met Sifu (ze zijn veelste snel).
Desondanks blijf ik Sifu nog even spelen en probeer ik mijn vaardigheden te verbeteren om meer te kunnen genieten van het spel. Hopelijk zal het spel naarmate ik verder kom vermakelijker worden.
Maar wel het soort content dat je dus graag ziet komen. Imo.