Cult of the Lamb (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S / Macintosh

Ontwikkeld door Massive Monster
Uitgegeven door Devolver Digital

In Cult of the Lamb neem je de rol aan van een bezeten lam, die gered wordt van de dood door een mysterieuze godheid. Om dit opperwezen terug te betalen besluit de lam een cult op te richten in zijn naam. Begin je eigen cult in een land van valse profeten, verken de diverse regio’s om een groep volgers op te bouwen en het woord te verspreiden.

Ik denk niet dat ik al ooit een spel heb gespeeld waarin ik als bezeten lam een eigen sekte dien op te richten. Mijn aandacht heeft het spel dus wel. Eens even kijken of het wat is. Verschijnt ook op ieder platform dus dat scheelt ook weer.

avatar van poeliehaze
Demo hier van gespeeld en was direct verkocht aan deze game. Heb hem aangekocht nu en dit weekend begin ik met de playtrough.

Vandaag gekocht vanwege zowel video review als een hands-on vanmiddag. Intussen een uurtje of meer in het spel en het is geweldig. Alleen het contrast tussen het melige doch ook weer een klein beetje sinister aandoende grafisch stijltje is geweldig.

In het kort dien je met je lam een sekte op te bouwen en vier godheden te verslaan om 'iets' te laten herrijzen. Het wordt echter met de nodige (soms zwarte) humor gebracht, en speelt echt wel heerlijk - als je niet op 'kruistocht' bent (denk heel erg aan bvb Bastion / Binding of Isaac met melee combat) waarin je goud, eten en nieuwe volgers buitmaakt (en bazen verslaat) - dan run je dus je eigen dorpje / secte. Met hopen opties om alles te ballanceren (zit op het begin dus nog niet veel open). Je volgers opdrachten te geven etc..als je denkt aan oude Settlers games zit je er niet ver van af.

In ieder geval - ontzettend vermakelijk dit, met een voor mij bijzonder lollig artstijltje. (doet ook wel denken aan Castle Crashers). Topper imo. En zomaar uit het niets in mijn geval.

Leuk Sinner, dit ga ik ook maar eens spelen. Merk sowieso dat dit soort indie-producties veel van mijn aandacht vragen momenteel. Net Stray uit, nu deze Cult of the Lamb en straks Tunic (die ook naar de PS5 komt).

avatar van legian
Ik ben hier ook wel benieuwd naar en had in mijn gedachte dat deze op gamepass staat. Maar dat is dus niet het geval, schijnbaar heeft Sony daar een stokje (zak geld) voor gestoken. Jammer wel, want ik had deze wel graag geprobeerd. Maar gezien de backlog voel ik er weinig voor om hem direct te kopen.
'Cult Of The Lamb staat niet op Xbox Game Pass vanwege Sony' | Nieuws | Gamer.nl

legian schreef:

Devolver Debunks Ludicrous Rumour Claiming Sony Paid to Keep Cult of the Lamb Off Xbox Game Pass | Push Square - pushsquare.com

avatar van legian

Ja kijk, ze hebben natuurlijk moeten ondertekenen hier niets over te mogen zeggen en alles te moeten ontkennen...

Ach, dan komt die hopelijk nog eens op gamepass te staan.

Overigens ben ik wel blij met het volgende nieuws...het spel slaat merkbaar (en terecht) aan:

Action Roguelike ‘Cult of the Lamb’ Sells 1 Million Copies in First Week, New Accolades Trailer Released

Hoewel het wel wat meer is dan een action roguelike is trouwens...het hele opbouwen van je cult is toch ook van wezenlijk belang...

avatar van acer
Vrij snel uitgespeeld.

Cult of the Lamb was aanvankelijk niet zo boeiend, maar later begon het interessante combat systeem en het verzamelen van uitwerpselen van mijn volgers mij meer en meer te boeien. Ik had enkele volgers naar mijn vrienden vernoemd en toen kreeg ik onverwacht een quest om met één van hen te trouwen. Deze missie eindigde in een opoffering aan de goden om de loyaliteit van de andere volgers te verhogen.

Er zijn echter ook enkele tekortkomingen. Zo vond ik bijvoorbeeld dat er weinig vraag was naar bepaalde elementen, zoals steen in verhouding tot hout. Hout en volgers waren constant nodig, terwijl de rest, zoals eten, steen, geld of gras, heel makkelijk te krijgen was. Dit maakte het grind-aspect van het spel minder spannend. Ook vond ik de combat en het verkennen van de dungeons in de hard-modus te makkelijk, waardoor het spel snel verveelde en ik het niet urenlang achter elkaar kon spelen.

Ondanks deze tekortkomingen is Cult of the Lamb een vermakelijk spel met een interessant cult-concept. Het spel heeft echter nog wel wat verbeteringen nodig om het vechtsysteem net zo leuk te maken als het farmen.

acer schreef:
Vrij snel uitgespeeld.

Net op tijd voor de aankomende DLC dus!