Marvel's Midnight Suns (2022)

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Strategy

Ontwikkeld door Firaxis en Virtuos
Uitgegeven door 2K

Na een eeuwenlange slaap wordt Lilith, Moeder der Demonen, door Hydra ontwaakt met behulp van zwarte magie en wetenschap. Lilith is vastberaden om een eeuwenoude profetie te voltooien en haar boosaardige meester Chthon terug te halen. Uit pure wanhoop besluiten de Avengers vuur met hellevuur te bestrijden en de hulp in te schakelen van de Midnight Suns - Nico Minoru, Blade, Magik en Ghost Rider - jonge helden met bovennatuurlijke krachten die samen zijn gekomen om de profetie te voorkomen die Lilith wil voltooien. Samen brengen ze een eeuwenoude krijger tot leven - de Hunter, Liliths vergeten kind en de enige held die haar ooit heeft verslagen. Bondgenoten zijn gesneuveld en het lot van de wereld staat op het spel, dus het is aan jou om het op te nemen tegen de duisternis!

Oh...hij staat al op de site. Nou ja...ik kijk hier dus erg naar uit. Zeker na het zien van de tweede Dr Strange film had ik even een soort van mentale reminder dat deze game er dus ook nog zit aan te komen en thematisch ook een beetje in het verlengde ligt qua de 'donkere kant' van het Marvel universum met Lilith als vijand en helden als Ghostrider, Dr Strange en Blade. Turnbased gamepje zie ik helemaal zitten en zoals ergens anders gepost met Firaxis als developer (XCom en Civilization) kan dat eigenlijk haast niet stuk. Dus als het aan mij ligt...laat maar komen.

Ook wel zin om dit te gamen, ooit....

Ik vraag me wel af wat de release date is voor de last-gens - ik had namelijk niet verwacht dat het spel dit jaar nog zou uitkomen. Blijkt dat dit dus wel het geval is voor de PC en de current gens maar niet voor de Xbox One en de PS4. Ook niet zo een ramp aangezien ik hem toch niet meer gespeeld krijg in 2022, maar dat ik hem volgend jaar in huis haal lijkt me wel het geval. Wel benieuwd naar de reviews hiervan in de komende dagen.

Edit: de ACG review was alvast niet heel erg positief. De meningen lopen ook redelijk uiteen merk ik. Als ik zo even kijk vind ik het idee dat de arena's best wel klein zijn ook jammer. Maar toch blijft het op mijn wishlist.

Weet iemand wanneer deze op de PS4 released wordt? Op Bol kan ‘ie gepreorderd worden voor 31-12-2023, .

Uier schreef:

Nee. Daar is nog altijd geen officiele datum op geplakt. Als het op 31/12/23 staat is dat sowieso een placeholder date bij diverse sites om dat ook aan te geven. Maar het is inderdaad wel vervelend dat intussen voor de last gen systemen verder geen updates of nieuws is gegeven.

Uier schreef:

Marvel's Midnight Suns verschijnt op 11 mei voor PS4 en Xbox One en de Nintendo Switch-versie is geannuleerd...

Dat laatste verbaast me niets. Dat eerste echter...wel. Had ik niet meer verwacht. Benieuwd of het nog iets van kwaliteit weet te bieden want het staat wel nog op de wishlist voor later in het jaar.

Gisteren aangeschaft. Staat wonderbaarlijk meteen met 50% korting online voor PS Plus members. Mooie actie.

Paar uurtjes gespeeld inmiddels. De hand van Firaxes ala XCOM is wel zichtbaar, maar wat mij opvalt is dat er wel veel meer cutscenes, dialogen en andere story driven events in de game zitten. De gameplay an sich is redelijk eenvoudig maar tot nu toe wel vermakelijk. Het 3th person-RPG element waarbij je vrij rond kan lopen en stuff kan verzamelen en ontdekken had voor mij niet zo gehoeven. Dan heb ik liever de strategische opzet zoals bij XCOM.

Uier schreef:

Stond ook op Xbox Live meteen met die korting als ik me niet vergis. Wellicht om als goedmaker voor het lange wachten op de previous Gen versi. Ik heb me echter weten te bedwingen vanwege de hopen releases in deze periode. Ik maak het wel goed ergens na de zomer.

Overigens denk ik dat de PS4 / XBOX ONE) ports enkel digitaal zijn? Maar wel alle DLC heeft? Dat het digitaal is stoort me niet zo, maar de DLC zou ik er toch graag bij hebben. Of althans de optie om ze te kunnen kopen.

Vandaag ook de volledige editie aangeschaft en meteen mee begonnen en best verrast. Het is inderdaad duidelijk dat het in de basis een Firaxis game is, maar toch zijn er een paar verschillen merkbaar. Zo zijn de arena's relatief klein, loop en/of positioneer je je eigen team niet zelf (buiten eenmalig) - maar verloopt de game aan de hand van een aantal kaarten met krachten die je krijgt toebedeeld. Waarvan iedere held zijn eigen deck heeft natuurlijk. Het is dus een beetje een kruising tussen een X-Com en een Cardgame.

En inderdaad - tussen de gevechten door kan je naar believen de Sanctum verkennen en gesprekken met anderen aangaan, kledij customiseren en ik neem aan later nog meer (zit pas op 2 uur en een beetje) en zijn er een hoop meer cutscenes e.d, wat ik eigenlijk helemaal niet erg vind. Aangezien ik de oude Ghost Rider 'Rise of the Midnight Sons' nog altijd een vrij sterk verhaal vind en dit enigszins wel iets weg heeft daarvan. En er dus ook wat helden te vinden zijn die niet al te vaak langskomen in het het hele Marvel universum.

Dus tot nog toe eigenlijk wel redelijk positief. Kijken of het mijn aandacht weet vast te houden. Maar ik heb er eigenlijk wel goede hoop op.

avatar van Yestsida
Net gekocht (op PS5) voor 15,- euro in de Mediamarkt. Voor dat geld kon ik hem niet laten liggen!