menu

Sea ☽f Stars (2023)

Alternatieve titel: Sea of Stars

mijn stem
3,60 (5)
5 stemmen

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
RPG
single player / multi player

Ontwikkeld door Sabotage
Uitgegeven door Sabotage, iam8bit en Kakehashi

Een turn-based RPG, geïnspireerd door de klassiekers. Het verhaal gaat over twee kinderen die hun krachten van de zon en de maan combineren om Eclips Magie te doen, de enige magie die krachtig genoeg is om de monsterlijke creaties van de alchemist te verslaan.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=8VJ8Zm648C8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Sinner
Ik vind deze er trouwens ook erg knap uitzien. Ook typisch zo een retro RPG die 'in de stijl is van' maar net wat mooier is en wat beter speelt (denk ik zo) dan de traditionele, jaren '90 - 2000 voorbeelden. Komt later dit jaar naar de Switch. Waar ik hem dan op haal.

Samen met Chained Echoes en Rise of the Third Power bij de interessantste' classic' Indie / Midprice RPG' s.

avatar van Sinner
Zag dat er trouwens een demo op de Eshop staat - wellicht (?) ook op andere consoles? Natuurlijk even getest en het maakt mijn verwachtingen meer dan waar. Bijzonder mooi en knap geanimeerd, leuke soundtrack, een turn-based combat-system die ingame is (je switched dus niet naar een ander aanzicht of dergelijks) ala de oude Final Fantasy's. Ook weer een bijzonder charmante game dus voor liefhebbers van het genre.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Gister toevallig trailer gekeken, ziet er erg mooi uit!

avatar van AdrievMer86
Wow dit word een soort van old school indie inspired Square Enix stijl turned based jrpg.
Ja zag deze een week geleden ook al toevallig via steam. Maar hier kijk ik naar vooruit.
Wie zegt dat turned based rpg dood is. Bye Bye Next gen gamers! je snapt het niet.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Day 1 op PS Plus Extra komende maand!

avatar van ZAP!
Ziet er mooi uit, inderdaad. Toch heb ik meer dan genoeg aan m'n C64 simulator met de oude games.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
centurion81 schreef:
Day 1 op PS Plus Extra komende maand!


En ook Day 1 op Game Pass

avatar van Banjo
De recensies zijn uit en ze liegen er niet om, heel veel tienen en negens en met uitspraken als "best indie RPG that I’ve played this year". Maar ik kan ook niet meer op elke hype springen die ik voorbij zie komen impulsief als ik de afgelopen maanden was... eerst mijn backlog stapel!. Maar wel in de wenslijst gezet natuurlijk..

avatar van Sinner
Nou ik denk dat dit inderdaad best wel eens de beste Indie JRPG zou kunnen zijn dit jaar. Afgaande op de demo en wat er verder zo nogal te zien is geweest in de diverse reviews is ook dit (naast een Baldurs Gate of (hopelijk) Starfield) de hype wel waardig. Alleen helaas...erg vreemde beslissing om de fysieke editie pas over een maand of drie-vier uit te brengen. Anders had ik die geheid in huis gehaald. Nu zal het toch even moeten wachten vrees ik (want ja - deze wil ik toch wel echt in een doosje).

Maar goed je kan op het moment niet klagen. Als ik me niet vergis is volgende week Fae Farm uit en ook die stond gepland voor op release-datum in huis te halen. Genre Farming / Life / Cozy sim is ook iets waar ik wel weer uren zoet mee ben. (...niet dat ik na 100 uur Animal Crossing per se beu ben maar wat afwisseling mag wel).

avatar van Banjo
De fysiek versie komt ergens in 2024 uit ja en dat is waardeloos inderdaad. Maar ja je kan ook nog
dubbel dippen dat heb ik met Blasphemous II ook gedaan dan laat ik de fysieke mooi in de kast staan met de kans op een waardevol bezit .

avatar van Confusie
Waardevol bezit jongen wat een droom.

avatar van Sinner
Confusie schreef:
Waardevol bezit jongen wat een droom.


Niet per se, maar de discussie 'blijft het onlline' vs 'een harde steeds speelbare copy' blijft. Net als een eventuele doorverkoop. Bij 80% van de games boeit het niet - maar bepaalde titels? Tja, laad dit er nou net eentje zijn voor mij.

avatar van Banjo
Lekker dubbel dippen Sinner!, Confusie wil alleen maar verwarring en chaos zaaien .

avatar van Sinner
Nou ja. Het zou eventueel wel een dubbel dip kunnen worden. Ik heb nog geen idee. Deze week komt Fae Farm uit dus dat gaat als sim / cozy / farming wellicht wel Animal Crossing grotendeels overnemen. Maar ik zou eventueel wel eens kunnen denken om ook Sea of Stars te kunnen kopen en later de fysieke editie. Ben er nog niet uit. Laat het even bezinken.

Sea of Stars, Starfield en Baldurs Gate 3 zijn toch echt wel de toppers in hun respectievelijk genre dit jaar.

2,5
Redelijk overhypt naar mijn mening. Tot nu toe niks nieuws onder de zon. Denk dat ik een uurtje of 10 erin heb zitten, maar merk al dat ik minder zin krijg om verder te spelen. Veels te lineair ook voor dit type game.

avatar van Sinner
Uier schreef:
Veels te lineair ook voor dit type game.


Lineairiteit moeten de meeste JRPG'S het dan ook zowat van hebben. Daar hoeft niet per se veel of iets nieuws onder de zon bij te komen kijken. Leuke karakters, een mooi design en het nostalgische gevoel (zeker bij deze) des te meer.

Da's toch wel het inherent verschil tussen J en W RPG. Al helemaal in 2023. Net daarom vind ik dit een mooie aanvulling op die andere twee grote.

2,5
Veel fijne jRPGs van vroeger hadden wel een grote mate van vrijheid, zoals Final Fantasy. Beetje exploreren, levelen, questen en upgraden vind ik altijd fijne elementen in die games. Bij Sea of Stars komen deze elementen amper voor en dat maakt het allemaal wel behoorlijk plat en saai.

Ook qua indy games.
Dan vond ik bijvoorbeeld Chained Echoes veel interessanter.

Nostalgisch is het zeker wel, maar iets toevoegen doet het allerminst.

avatar van Sinner
Mwa ik moet zeggen dat het exploreren bij JRPG's toch altijd maar erg miniem was. Een tijd terug FFVI opgehad en dat was letterlijk loop van punt A tot B. Tot punt C. BAAS. Het blijft imo wel een klassieker (waar ik een keertje verder mee ga) - maar op het gebied van vrijheid heb ik altijd maar weinig gevonden aan de JRPG's. Daar ging mijn voorkeur toch echt uit naar WRPG;s.

Overigens hoeft het verder ook niet echt iets toe te voegen. De instap hier is voor mij een goede retro-JRPG te krijgen. NIet iets vernieuwends. Dat was ook niet de insteek van de Devs.

Of je hem leuk vind mag je natuurlijk zelf weten. Da's iets anders.

2,5
Klopt, de nieuwe FF’s zijn ontzettend lineair en laat ik daarom ook links liggen. Maar omdat Sea of Stars teruggaat naar de 16bit tijd, had ik andere koek verwacht. Maargoed, hopelijk bevalt het jou dan meer dan mij en dan gooi ik Link To The Past nog wel een keer aan.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Uier schreef:
Maar omdat Sea of Stars teruggaat naar de 16bit tijd, had ik andere koek verwacht. Maargoed, hopelijk bevalt het jou dan meer dan mij en dan gooi ik Link To The Past nog wel een keer aan.


Mja als ik aan JRPGs van weleer denk, denk ik toch ook meer aan het lineaire Secret of Mana dan aan Link to the Past. Sterker nog, ik denk dat Link to the Past meer een top down action adventure is met puzzelelementen dan een traditionele JRPG. Als je naar iets als Link to the Past in een modern jasje op zoek bent zou ik eerder Blossom Tales of Oceanhorn op de kop tikken

2,5
Ja klopt ook, Link to the Past is een dungeon crawler met rpg elementen, maar niettemin een van de beste games als het over retro 16 bit games gaat imo.

Secret of Mana was volgens mij ook wel meer exploration als ik me niet vergis. Was ook een geweldig spel, maar heeft de tand des tijds niet zo goed doorstaan als LttP. Die kun je blijven spelen.

Oceanhorn heb ik gedaan, was inderdaad goed. Ben vaak op zoek naar Zelda-like games voor de PS4. Bijna alles wel gedaan maar Blossom Tales kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

-edit- geen PS4 zie ik. Net als Zelda. Jammer.

avatar van Animosh
4,0
Een charmante maar weinig vernieuwende retro RPG.

Enerzijds heeft Uier zeker een punt met zijn kritiek hierboven: Sea of Stars is namelijk absoluut niet vernieuwend. Het haalt inspiratie uit klassieke RPG's als Chrono Trigger en Final Fantasy VI, maar het voegt verder weinig toe aan hun nalatenschap: het is gewoon een typische RPG waarin je met een kleine party de wereld verkent en langzaam maar zeker krachtiger wordt door vijanden te verslaan. Daarnaast barst het plot - over drie vrienden (waarvan vooral de twee 'solstice warriors' typische self-insert personages zijn die amper persoonlijkheid hebben) die de wereld moeten zien te redden van een kwaadaardige tovenaar - van de clichés, waardoor je de meeste ontwikkelingen makkelijk kan voorzien.

Maar persoonlijk vond ik dat eigenlijk niet zo'n probleem. Ja, het spel is weinig vernieuwend, maar Chrono Trigger en FFVI zijn spellen die mensen nu nog steeds oppakken, dus waarom zou het een probleem zijn om in hun voetsporen te treden? En hoewel de gameplay en het plot niet uitmuntend zijn is de sfeer dat mijns inziens wel: de kleurrijke vormgeving en charmante soundtrack brengen de wereld echt tot leven en behoren tot het beste wat ik van dit genre heb gezien. Bovendien heeft Sea of Stars in vergelijking met oudere spellen een aantal welkome 'quality of life' aanpassingen: je hoeft bijvoorbeeld nooit te grinden, en het vinden van alle collectibles is - mede vanwege een papegaai die zegt wat je nog mist in verschillende gebieden - leuk om te doen. En hoewel het spel inderdaad erg lineair is zorgt dat er tegelijkertijd voor dat de boss fights doorgaans een goede moeilijkheidsgraad hebben (in plaats van dat je level te hoog of laag is).

Daarnaast zitten er welzeker een aantal frisse twists in de gameplay, zoals een redelijk uniek 'magiesysteem' (met zonne- en maansmagie als belangrijkste onderdelen, in plaats van de bekende elementen) dat een ander soort strategie vergt en een systeem waarbij healen via voedsel (dat je zelf moet koken) of combo's (die je na een aantal aanvallen vrijspeelt) heel belangrijk is (in plaats van via een vaste healer). Maar de belangrijkste innovatie is dat je je aanvallen en verdediging goed moet timen om zoveel mogelijk schade te doen / zo min mogelijk schade op te lopen (als je daar slecht in bent kun je dat overigens iets makkelijker maken met 'relics' die je kunt kopen, zoals een relic die je automatisch laat verdedigen tegen éénderde van de aanvallen), waardoor je je aandacht er tijdens gevechten steeds goed bij moet houden. In het begin vond ik dat maar irritant (want dat ben ik niet gewend bij RPG's), maar na een tijdje - en naarmate ik er beter in werd - begon ik dat best leuk te vinden: vooral de 'moonerang'-aanval, waarbij je een maan-boomerang van vijand naar vijand moet weerkaatsen, is erg effectief als je hem onder de knie hebt. Die innovaties werken niet altijd goed (de timing van sommige aanvallen is wel erg lastig, en doordat de magie zo onbekend is, is het vaak niet goed duidelijk wat de zwakke punten van vijanden zijn - een duidelijker systeem (op basis van kleuren bijvoorbeeld) zou daarom welkom geweest zijn), maar over het algemeen zorgen ze ervoor dat het spel - ondanks haar algehele gebrek aan vernieuwing - zelden echt gaat vervelen.

(Ik had daarstraks even haast, maar dit zijn nog een aantal onderdelen die het vermelden waard zijn:
- Net als in Octopath Traveler en Bravely Default hebben vijanden een aantal zwakke punten, en als je slim gebruikt maakt van al je skills en combo's (en die goed timet) kun je door hun verdediging breken en zo voorkomen dat ze jou aanvallen, wat vooral nuttig is bij speciale aanvallen van bazen. Je hebt een bepaald aantal beurten om dat voor elkaar te krijgen, wat aangegeven wordt met een nummer boven de vijanden.
- Je kunt je party members op ieder moment (ook tijdens gevechten) wisselen, zonder dat dat je een beurt kost of dat je (zoals bij Octopath Traveler) bij een herberg langs moet gaan. Strategie zit hem dus vooral in het slim gebruiken van je skills, en niet zozeer in het kiezen van de juiste party members.
- En ten slotte is het in Sea of Stars erg belangrijk om te wisselen tussen normale aanvallen (die geen MP kosten) en skills. Bij de meeste RPG's gebruik je zoveel mogelijk skills (met uitzondering van mobs die weinig uitdaging bieden), en als je MP op is gebruik je gewoon een recovery item. Maar hier heb je heel weinig MP en zijn items schaars (je kan er maar 10 tegelijkertijd dragen), waardoor het noodzakelijk is om die te herstellen via normale aanvallen (waarmee je 3 MP terugwint). Daarnaast zorgen normale aanvallen voor een soort 'boost points' (met een bepaalde elemental affinity, afhankelijk van welk personage je gebruikt), en als je die gebruikt (je kunt er maximaal drie opsparen) kunnen skills, combo's en normale aanvallen extra veel schade toedienen. Op de juiste momenten (om vijanden te breken en zoveel mogelijk schade toe te dienen) wisselen tussen normale aanvallen en skills is dus essentieel.)

Sea of Stars is kortom een charmante retro RPG, met een mooie kleurrijke stijl en een levendige old school soundtrack die de wereld uitstekend tot leven brengen, en een aantal leuke innovaties (zoals de nadruk op het goed timen van je aanvallen en verdediging) die de gameplay fris houden. Maar het kleurt te veel binnen de lijnen - met een plot dat barst van de clichés en gameplay die duidelijk in de voetsporen treedt van de klassiekers zonder daar veel aan toe voegen - om echt uit te blinken. Als je het leuk lijkt om die klassiekers een keer te herleven (maar dan ietwat gemoderniseerd) is het echter zeker de moeite waard. 3.75*

avatar van Fonzzz002
Fonzzz002 (crew)
Prachtige vormgeving, mooie muziek, leuke gameplay en een niet-zo-interessant verhaal (dat verder niet storend is oid). Helaas is deze game uitgekomen in een zee van andere goede releases, die ik net iets liever doe. Heb er nauwelijks meer tijd aan besteed sinds Spider Man 2 en Mario Wonder zijn uitgekomen. De nieuwsgierigheid naar Alan Wake 2 en Sonic Superstars is ook erg hoog, dus het is de vraag deze verder te gaan doen. Qua cijfer zit het nu rond de 3,5*.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:58 uur

geplaatst: vandaag om 19:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.