Golf Club: Wasteland (2021)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Sports

Ontwikkeld door Demagog Studio
Uitgegeven door Untold Tales

De rijken der aarde vluchtten naar Mars, maar keren terug naar een desolate aarde om een balletje te slaan. Elke hole in het postapocalyptische landschap heeft z'n eigen verhaal en unieke manier om tot de perfecte slag te komen. Speel dwars door brutalistische gebouwen, halfvergane winkelcentra en verlaten musea. Neonreclames en gevatte graffiti steken de draak met onze tijd, de Silicon Valley-cultuur en de mens zelf.

Erg aardige 2D Golf game met een sfeervolle narrative. De mechanics doen een beetje denken aan hoe het schieten in een Worms game verloopt - je kiest de hoek en kracht van je schot en hoppa. Het speciale aan het spel is echter dat je golft als astronaut in een desolaat landschap van vernielde structuren met een radiostation op de achtergrond dat alles een bijzonder eenzaam en treurig gevoel geeft. Ook de Dairy Entries die je unlocked, mocht je binnen het aantal vooropgestelde slagen blijven, hinten naar het grote en tragischer verhaal achter de Astronaut zijn golfspelletje. Echter kan je blijven slaan en de golfbaan (35 in totaal) zo lang blijven doen als nodig. Overigens zijn de koersen vaak zodanig vormgegeven dat het een soort van mini-puzzels zijn, waar je echt even naar wil kijken om de beste manier naar het vlaggetje te vinden.

In totaal heb ik 3-4 uur gedaan om door heel het spel heen te spelen. Ik heb echter wel pas ongeveer de helft van de Dairy Entries unlocked. Eenmaal dat je alle banen gezien hebt op de Switch unlock je Charlie's Story - een stripboek, dat je het hele verhaal nog eens helemaal uit de doeken doet.

Ik moet zeggen dat ik het best een aangenaam en rustgevend spel vond, en dat het samen met de melancholische sfeer (zowel grafisch als vooral qua audio (de muziek en de gesprekken op de radio) ) toch wel goed is voor een 3,5. Zeker voor de 0,99 die ik eraan heb uitgegeven op de E-shop. Ik zie het me ook wel een keertje overnieuw doorlopen voor alsnog de Dairy Entries te unlocken. Helemaal aangezien het geen weken van je tijd in beslag neemt.

Grappig, heb de laatste dagen tijdens mijn verlof ook dit spel uitgespeeld. Was eveneens positief verrast.
Ik ben een sucker voor speciale golf-games en deze is de zoveelste in het rijtje die er iets origineels en leuks mee doen.

Grappig. Golf Club Wasteland (of Golf Club Nostalgia zoals het om de een of andere reden is ombenoemd) krijgt een sequel in de vorm van een platformer / puzzler (denk aan Inside e.d) met in de hoofdrol...tja...verklap ik niet...

The Cub

Het lijkt in ieder geval eenzelfde charme / retro vibe te hebben.