Dodgeball Academia (2021)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Sports / RPG

Ontwikkeld door Pocket Trap
Uitgegeven door Humble

In een wereld waar trefbal alles is, ga jij met Otto naar de academie en train je om de ultieme trefbalkampioen te worden. Gedurende acht afleveringen vorm je vriendschappen en tref je rivalen, allemaal om de het beste trefbalteam samen te stellen. Laat Otto in level stijgen en ontwikkel een dynamisch team via een enorm en aanpasbaar teeamvoortgangssysteem. Ondertussen verken je het reusachtige Dodgeball Academia en ontdek je lang verborgen geheimen binnen de muren waar je woont, leert en domineert in.

Is dit een soort Knockout City (2021) maar dan in 2d stijl.
En met Pokemon en Mario and Luigi rpg invloeden?.

Fonzzz002 (crew)
Aan de ene kant een leuke game met veel persoonlijkheid die alles uit dit concept haalt. Aan de andere kant is dit niet een concept dat langdurig interessant blijft en het verhaal kon mij niet bekoren. Ik heb (ivm alle betere games die ik nog heb liggen) dit ook niet tot het einde doorgespeeld, maar ik heb er wel degelijk genoeg uur uitgehaald om een recensie voor te schrijven.

Een leuke 2D videogame vertaling van trefbal. Dodgeball Academia haalt alles uit de kast om zoveel mogelijk diepgang te geven: alle personages hebben verschillende worpen of verschillende speciale moves, door de game heen blijf je constant nieuwe dingen vrijspelen, er wordt geëxperimenteerd met allerlei obstakels op de banen of speciale soorten ballen etc. Van alles om zoveel mogelijk diepgang en afwisseling te bieden. Daarnaast maakt het gebruik van een RPG systeem waarbij je levels stijgt, allerlei handige equipments of items kunt gebruiken. Dit moedigt je aan om veel rond te zoeken in de HUB of optionele taken te doen voor handige beloningen. Het is basically Pokemon, maar ipv Pokemon gevechten speel je trefbal wedstrijden.

De tekenstijl ziet het er erg leuk uit en de muziek is passend energiek. Alle characters hebben leuke, eigen designen die menig over hun persoonlijkheid zeggen. Het is duidelijk een satire van de vele jeugdanime series waarin een sport de wereld overneemt ala Yu-Gi-Oh, Pokemon, Beyblade of B-Daman. Dodgeball Adacemia is hiervan bewust en neemt zichzelf niet serieus. In het begin las ik zelfs de dialogen met plezier en moest er weleens om lachen.

Op den duur ging het narratief vervelen. Wanneer je echter het verhaal overslaat is deze game een kwestie van gewoon heen en weer rennen op dezelfde map en constant wedstrijden doen. Wedstrijd na wedstrijd na wedstrijd na wedstrijd. Leuk in het begin toen het nog nieuw was, en er bleven allerlei dingen geïntroduceerd worden in de latere wedstrijden, maar niet diepgaand genoeg om urenlang achter elkaar te doen.

Hierdoor raakte ik niet al te ver van het einde erop uitgekeken. Dit maakt het lastig een cijfer te bedenken. Een onvoldoende omdat het de aandacht niet tot het einde vasthield, of een voldoende omdat er een aantal uur plezier uit is gehaald en ik dichtbij het einde kwam? Het zit op het randje.

2,5/3*