Een fijne terugkeer naar de classic 3D survival horror ala Resident Evil, Silent Hill en Fatal Frame. Fixed camera perspectieven, gelimiteerde munitie en healing items, lock-on schietsysteem ipv handmatig richten, allerlei items die je op handige manieren moet toepassen, pittige gevarieerde puzzels en een limiet op je saves. Genadeloos oldschool.
Ik heb nog nooit een survival horror als dit gespeeld waarin de omgevingen er zo ongelofelijk goed uitzagen! Het detail van de wereld heeft inmiddels de pre-rendered kwaliteit van de Resident Evil remake overtroffen. De characters zagen er aanzienlijk minder indrukwekkend uit, alsof je PS3 characters en PS4 enviroments had, maar ze waren verder niet storend. Een ander aspect dat dit spel uitzonderlijk goed is het geluid: iedere vijand, iedere belangrijke handeling, heeft een bijzonder geluid. Beslist niet een game die je op mute met een muziekje zou willen spelen.
Tormented Souls is moeeiiilliiiijjjkkkk. Niet vanwege de vijanden, maar puur in wat je moet doen. De wereld is zo dusdanig groot en er zitten zoveel belangrijke objecten verspreid dat het makkelijk is kwijt te raken waar je precies naartoe moet. Puzzels zijn soms wat vergezocht of onduidelijk (maar de meeste zijn goed). Ik merk het geduld gewoon niet meer te hebben om steeds lange stukken op en neer te rennen om te kijken of ik iets mis, of langdurig bij 1 puzzel vast te zitten, dus ik had standaard een walkthrough paraat staan voor wanneer ik vastliep. 50% van de tijd dat ik de walkthrough erbij haalde sloeg ik mezelf voor de kop dat ik het antwoord niet zelf had geraden, de andere 50% ging het om de locatie van een object dat ik niet goed herinnerde of was de oplossing wat vergezocht. Tormented Souls is zeker moeilijker dan de games die het inspireerde.
Als je een fan van het genre bent dan moet je deze niet overslaan. Als iemand die niet zozeer een fan is, maar ze wel leuk vind, heb ik ervan genoten en het is fijn om te zien dat dit genre niet is uitgestorven.
3,5*