Tormented Souls (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Dual Effect en Abstract Digital
Uitgegeven door pQube

Tijdens haar onderzoek naar de vermiste tweelingmeisjes ontdekt journaliste Caroline Walker een connectie met het mysterieuze Winterlake landhuis. Maar nog voordat ze er kan aanbellen raakt ze bewusteloos en wordt pas weer wakker in het holst van de nacht... Naakt in een badkuip en aangesloten op vervallen medische apparatuur, moet Caroline vechten voor haar leven terwijl ze de gangen van dit verlaten landhuis, annex ziekenhuis, verkent.

Een fijne terugkeer naar de classic 3D survival horror ala Resident Evil, Silent Hill en Fatal Frame. Fixed camera perspectieven, gelimiteerde munitie en healing items, lock-on schietsysteem ipv handmatig richten, allerlei items die je op handige manieren moet toepassen, pittige gevarieerde puzzels en een limiet op je saves. Genadeloos oldschool.

Ik heb nog nooit een survival horror als dit gespeeld waarin de omgevingen er zo ongelofelijk goed uitzagen! Het detail van de wereld heeft inmiddels de pre-rendered kwaliteit van de Resident Evil remake overtroffen. De characters zagen er aanzienlijk minder indrukwekkend uit, alsof je PS3 characters en PS4 enviroments had, maar ze waren verder niet storend. Een ander aspect dat dit spel uitzonderlijk goed is het geluid: iedere vijand, iedere belangrijke handeling, heeft een bijzonder geluid. Beslist niet een game die je op mute met een muziekje zou willen spelen.

Tormented Souls is moeeiiilliiiijjjkkkk. Niet vanwege de vijanden, maar puur in wat je moet doen. De wereld is zo dusdanig groot en er zitten zoveel belangrijke objecten verspreid dat het makkelijk is kwijt te raken waar je precies naartoe moet. Puzzels zijn soms wat vergezocht of onduidelijk (maar de meeste zijn goed). Ik merk het geduld gewoon niet meer te hebben om steeds lange stukken op en neer te rennen om te kijken of ik iets mis, of langdurig bij 1 puzzel vast te zitten, dus ik had standaard een walkthrough paraat staan voor wanneer ik vastliep. 50% van de tijd dat ik de walkthrough erbij haalde sloeg ik mezelf voor de kop dat ik het antwoord niet zelf had geraden, de andere 50% ging het om de locatie van een object dat ik niet goed herinnerde of was de oplossing wat vergezocht. Tormented Souls is zeker moeilijker dan de games die het inspireerde.

Als je een fan van het genre bent dan moet je deze niet overslaan. Als iemand die niet zozeer een fan is, maar ze wel leuk vind, heb ik ervan genoten en het is fijn om te zien dat dit genre niet is uitgestorven.

avatar van JacoBaco
Resident Evil 1 maakte destijds zo'n enorme indruk op mij dat er een onsterfelijke liefde ontstond. En ondanks een aantal misbaksels in de reeks is het tot op de dag van vandaag mijn favoriete zombie survival horror franchise. Soms mis ik de RE1 en RE2 dagen en dat moeten de ontwikkelaars van Tormented Souls ook gedacht hebben.

De game is (helaas) wat aan de korte kant, want het speelt zich voor 90% af in een ziekenhuis die qua grootte ongeveer gelijk is aan het landhuis van RE1. Dus om vervolgens toch een beetje de speelduur uit te breiden zit de game helemaal vol met uitdagende puzzels. Je zou het bijna een Escape Room kunnen noemen. En ja je krijgt te maken met regelmatig backtracken, maar ik heb mij er niet aan zitten ergeren. De meeste puzzels zijn overigens leuk en goed bedacht!

Naast de vele puzzels zijn er ook een flink aantal vijanden. En er zijn 4 wapens om ze ermee te lijf te gaan. Een breekijzer waarvan ik niet eens wist dat je dat ding ook als melee wapen kan gebruiken. Omdat je er eerst een deur mee moet openbreken, dus ik dacht dat ie alleen daar voor bedoeld was. En dan zijn er nog de spijkerschieter, een gekke shotgun en een stroomstootwapen.

Ammo is er niet in overvloed en de combinatie van lastige puzzels en veel vijanden maken het best een moeilijke game. Wat ik vooral als een voordeel ervaar! Healing items zijn er misschien iets te veel. Want iedereen die elk kamertje goed doorzoekt vindt geregeld healing.

Tot slot het verhaal. Ja leuk bedacht. En net als in de RE games lekker veel dagboeken, krantjes enz enz om door te lezen voor extra info. Al denk ik wel dat een onderdeel in het verhaal heel erg voorspelbaar kan zijn! En toch nog even de graphics dan. Ik heb de game op de PS5 gespeeld en het ziet er schitterend uit!

Tormented Souls is niet alleen een machtig eerbetoon aan games als Resident Evil en Silent Hill, maar het is ook een fantastische game! Ik hoop dat er in 2024 een vervolg komt!