FIFA 22 (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts

FIFA 22 brengt de game nog dichter bij de realiteit dankzij fundamentele verbeteringen aan de gameplay en een nieuw seizoen boordevol vernieuwingen in elk speltype. Word een manager, bouw je droomteam of ga terug naar de straten in de verschillende modes die dit deel aanbied.

richiedoom schreef:
Ik begrijp er niks van, want ik zie alleen maar waardeloze keepers in deze game. Ik win potjes met 8-2, 6-3 enz enz. Bijna elke bal die je in de korte hoek schiet is een goal (wat toch de hoek van de keeper moet zijn). Keepers duiken niet altijd met gestrekte armen maar ze houden in. Ook scoorde ik een goal doordat de keeper een bal uitschoot tegen de rug van mijn speler. Het slaat helemaal nergens op. En dan gaan ze de game patchen omdat de keepers te sterk zijn? Ik kijk uit naar de uitslagen met dubbele cijfers.....

Wel bijzonder, ik krijg steeds weer de bevestiging dat de keepers echt beter zijn. Speel nu bv een CL toernooi met PSG (beste spelers voorin he) en trof Club Brugge, niet bepaald een hoogvlieger in de CL. Maar die keeper van Brugge hield echt zo 5 goals tegen die in de vorige Fifa goals waren. Eindstand een kleine 0-2 zege. En zo heb ik het vaker. Ook mijn eigen keeper voorkomt wel de nodige goals.

Ik moet alleen wennen aan het verdedigen. Ik weet niet wat er anders is, maar het is lastiger. Ik kom veel minder in duels met de tegenpartij. Hebben mensen nog defensieve tips voor me?

Verdedigen vind ik dan juist weer wat makkelijker in dit deel. Ik gebruik veel LT (jockey) en op het juiste moment een tackle met B. Maar af en toe een goede sliding gaat ook beter met dit deel.

Keepers vind ik over het algemeen wat beter maar ook hier nog af en toe monster uitslagen en af en toe een blunder.

Grootse verbetering vind ik na ca. 80 FUT Squad battle potjes de pass trap (X), je kan nu eindelijk fatsoenlijke cross ballen geven en het spel dus snel verplaatsen. Dat speelt wel lekker. Voorzetten gaan ook beter maar koppen lukt me nog steeds niet. Ik scoor echt zelden met het hoofd. Jullie tips hiervoor? Corners bak ik ook niks van.

Momentum en scripting is er verder nog altijd maar wel wat minder storend aanwezig dan vorige delen. Tja al met al ben ik denk iets positiever over dit deel dan de vorige. Maar het scheelt niet superveel.

Wat ik wel opvallend vind in dit deel tot dusver en ik hoop ook dat dit gepatchd gaat worden. In fut stonden opeens enkele challenges in het Zweeds of Deens paar dagen terug en vandaag kreeg ik een code, verrekt lastig als je niet weet wat de challenges is. Verders heb je wat happeringen bij het logo weleens online. Dit zijn enkele lichte kritiekpuntjes tot dusver. Verders een zeer goede footie dit jaar. Eindelijk weer een Fifa die de goede richting uit lijkt te gaan.

Krijgen jullie nog vaak vrije trappen mee? Heb het idee dat er nauwelijks nog overtredingen worden gemaakt op het veld.

Ben vrij positief over deze game. Speelt zoveel lekkerder en het voelt meer op voetbal dan de vorige edities bij elkaar samen.

Manny Calavera schreef:

Bijna nooit eerlijk gezegd. Op het gefrusteerde spel van de tegenstander na als je een ruime voorsprong heb. Maar verders niet echt.

Tijd voor de jaarlijkse review van Fifa!

Nadat de Fifa reeks steeds zwakker werd met als dieptepunt de vorige versie die niet eens meer op voetbal leek, heeft ook EA Sports schijnbaar toch begrepen dat ze iets moesten gaan veranderen en dat is gelukkig ook gebeurd. Ondanks dat er nog genoeg op dit deel aan valt te merken is het ieder geval weer een stuk dichter in de buurt van dat mooie spelletje op de groene mat en is het sowieso weer echt leuk om te spelen.

Je hebt een old-gen en next-gen versie, bij mij is het de Xbox Series X versie die ik heb gespeeld, waarbij er een Hypermotion engine aanwezig is dat alles nog realistischer en soepeler in beeld zou brengen. Heel eerlijk, de game speelt lekker maar geen idee of het daar door komt. Ik merk niet enorm veel verschillen met de vorige versie in animaties en dergelijke. Dat verschil merk je wel in een hoop details. Zo eindigen potjes niet meer standaard op 6-4, maar krijg je weer echte voetbaluitslagen waarbij je echt je best moet doen voor een goal en rust bewaren, afwachten en goed positiespel wel echt weer van belang is. In de vorige delen was snelheid veel te bepalend gemaakt. Iedereen met snelheid sprintte je voorbij en dan was je vaak kansloos. Die snelheid is er nog steeds, maar en wat verlaagd en je kan meer tegenstand bieden met je verdedigers. Fysieke kracht telt gelukkig weer mee, net als slim spelen. Ook zijn je keepers op veel beter niveau gebracht en pakken ze nu geregeld moeilijke ballen. Ik heb vaak zat nu potjes waarbij het echt aan de keeper te danken is dat je niet dik wint of zelf domme goals weg geeft. En ook wel fijn, een afstandsschot plaatsen is een stuk lastiger geworden, maar als je het doet dan voelt het veel bevredigender dan dat je 6 keer per wedstrijd van 25 meter een bal in de kruising of tegen de goal aan ramt zoals in Fifa 21. Dat was zo suf. Deze Fifa lijkt ook gewoon meer intelligentie in de spelers, vooral de verdedigers, hebben gestopt.

Verder nog diverse kleine aanpassingen, zoals veel meer statistieken tijdens en na je wedstrijd, wat ik wel echt leuk vind. Interessant is dan bijvoorbeeld om te zien in welke fase je bijvoorbeeld je balbezit ziet veranderen. Verder lijken de menu's nog behoorlijk op de eerdere delen (beetje vernieuwing mag ook wel eens...) en zijn de meeste gameopties al jaren te spelen, zoals FUT of Volta. Mij boeien die dingen me niet, maar leuk voor de liefhebbers. Grafisch valt de game me voor een next-gen spel wel tegen. EA Sports heeft duidelijk meer moeite in de gameplay aanpassen gestoken en dat is ook belangrijker, maar een flinke grafische update naar een nieuwe generatie consoles had ik wel fijn gevonden. Dat publiek is nog steeds eentonig en lelijk, animatiefilmpjes gekopieerd van vorige jaren en noem het op. EA is gewoon een enorm lui en triest bedrijf, maar ze zijn helaas de enige serieuze optie als je een potje voetbal tegen elkaar wil spelen. Maar dit is wel een Fifa die ik het hele seizoen kan blijven spelen, omdat het weer meer op het echie lijkt en gewoon spelplezier oplevert. En daarom een prima voldoende, maar nu graag doorpakken en met Fifa 23 eens echt verbeteringen op meerdere gebieden gaan brengen.

Ja ik doe met je mee, prima review en 3.5* is het zeker waard. Ik heb hier al meer tijd inzitten dan in het vorige deel. Potjes (veelal tegen de cpu) zijn leuker en gevarieerder dan in het vorige deel. Erger me vooral stukken minder aan scripting en momentum, ook al is het er nog wel.

Wel grappig wat je zegt over afstandsschoten, in dit deel scoor ik die juist meer en makkelijker dan in het vorige deel vreemd genoeg. Zowel finesse en normale schoten buiten de 16m vliegen er nu vaker in.

mrdig schreef:
Ja ik doe met je mee Ajax&Litmanen1, prima review en 3.5* is het zeker waard. Ik heb hier al meer tijd inzitten dan het vorige deel. Potjes (veelal tegen de cpu) zijn leuker en gevarieerder dan in het vorige deel. Erger me vooral stukken minder aan scripting en momentum, ook al is het er nog wel.

Misschien ben ik er dan gewoon slecht in Ben zelf toch meer van de steekpasses en vleugelspel.

Het speelt inderdaad allemaal veel minder scripted. Ik herken nog geen gekke patronen zoals in eerdere delen.

Moet toch concluderen dat dit weer eens een betere FIFA betreft. Gister toch wat mooie momenten gehad in diverse wedstrijden. Idd veel minder scripted en begin de hyper Motion toch meer en meer te waarderen.

Misschien toch maar aanschaffen ?

avatar van bertkruijswijk
Ik kan de nieuwe fifa geen voldoende geven. Naast dat er erg weinig weer is veranderd/verbeterd, moet ik ook stellen dat het qua gameplay dramatischer is geworden. De passing werkt voor geen meter, de keepers doen de raarste dingen en het ergste van alles is de scripting, waar ik nog meer last van heb dan in de vorige delen. Als ik tegen teams speel van 3 sterren, lijken ze te transformeren in Bayern Munchen of Real Madrid en word ik ingemaakt. Ik kan wedstrijden er tussen hebben waarin ik 8 kansen krijg, die dan of worden tegengehouden doordat de keeper een onmogelijke redding maakt, of de schoten worden geblokt, of hij gaat tegen de paal/lat. De tegenstander krijgt 1 kans, en die gaat erin. Dit frustreert enorm en ruineert de game voor mij.
Enige pluspunt wat ik kan geven is de mogelijkheid om met een gecreëerde club een carriere te spelen, maar voor de rest vind ik er weinig goeds aan.

Verdomme, wilde ik net vanavond een potje Spartak Moskou-Zenit Sint-Petersburg spelen, mag dat niet meer...

Deze maar eens gaan spelen, sinds ie laatst 'gratis' bij PS Plus zat. Nou speel ik alleen Seasons (online), met Ajax. Maar is er nog een mogelijkheid om niét alleen maar tegen PSG en Liverpool te spelen? Wat kut zeg. Zijn ook altijd van die lui die nauwelijks fatsoenlijk spelen, maar een beetje zitten te tricken. En dan valt ie vroeg of laat wel weer door een easy afstandschot ofzo.