FIFA 22 (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts

FIFA 22 brengt de game nog dichter bij de realiteit dankzij fundamentele verbeteringen aan de gameplay en een nieuw seizoen boordevol vernieuwingen in elk speltype. Word een manager, bouw je droomteam of ga terug naar de straten in de verschillende modes die dit deel aanbied.

Vanaf een uur of 19:00 vandaag kun je hiermee aan de slag als onderdeel van de EA Play 10 uur trial. Tevens onderdeel van ultimate game pass.

Ben wel benieuwd naar de bevindingen. Ik moet wachten tot 1 oktober haha. Wil wel weten of de next-gen Hypermotion echt vernieuwend is. En nog belangrijker, hebben ze er weer een normale voetbalgame van gemaakt die niet elk potje in 7-5 laat eindigen?

Nu aan het downloaden, maar blijkbaar is het de last gen versie en niet next

Mbt 10 uur trial EA play / GP Ultimate

Edit: next gen versie gevonden, ben benieuwd naar verschil. Zojuist 1 potje gedaan of last gen

Manny Calavera schreef:

Next-gen hypermotion? geen idee wat dat is maar na een 5tal potjes gisteravond (na een intens lange saaie intro in parijs) had ik het idee dat ik net zoals een paar dagen geleden FIFA21 had gespeeld. Ik merk geen verschil/verbetering in gameplay. Eerst een paar gewone kick off potjes gedaan om vervolgens 2 Squad Battles in FUT te doen. Die 2 FUT potjes eindigden in 9-0 (professional) en 9-4 (world class) dus tja er is niet zoveel veranderd qua score verloop en het is weer een FIFA iteratie zoals altijd.

Was benieuwd of er meer mensen zo in zaten dus ff wezen rondneuzen op twitter, maar het gros van de mensen boeit de gameplay niet meer. Het gaat alleen maar over FUT: welke tactiek ga ik dit jaar doen, hoeveel coins wil ik hebben over 2 week, zie hier welke spelers ik zojuist hebt gepackt, geklaag over de web-app, je 1e team en stats showen, etc, etc....

Tweakers - Hypermotion artikel

Ik speel trouwens geen FUT, die onzin doe ik echt niet aan mee.

Ik merkte ook weinig verschil. Speelt weer zoals je van fifa verwacht.
Verschil tussen last/next gen is dat eea wat mooier oogt en soepeler oogt.

Hypermotion is mij ook onbekend. Dus geen idee.

avatar van Eraser2
FIFA 21 was de eerste FIFA game die ik oversloeg sinds FIFA 09 en ik heb niet het idee wat gemist te hebben. Nummertje 22 haal ik als er een price drop is denk ik en dan voornamelijk om een up to date voetbal game te hebben liggen die ik zo nu en dan kan opstarten. FUT boeit me niks dus speelde FIFA sowieso louter voor career mode en hier en daar een multiplayer potje. Het is jammer dat EA er al jaren eigenlijk geen enkele moeite in stopt aangezien ze toch wel binnenlopen met pay to win onzin.

Hmm ik weet het ook nog even niet met dit deel. Wel of niet aanschaffen... Lees wel veelbelovende reviews her en der, maar dat heb ik wel vaker ervaren met een nieuw Fifa-deel: allerlei jubelberichten en dan zelf maar marginale wijzigingen ervaren tijdens het spelen...

Ik twijfel ook.
Nu paar potjes gedaan via early access en moet zeggen dat het wel fijn speelt.
Ik ben niet van de fut, career of online. Gewoon af en toe potje tegen com of vriend middels couch play.

Dus ja, als ik kijk naar ‘21, die heb ik ook enkel een paar keer gespeeld in het jaar. Maar dit is zo’n game waar het leuk is om af en toe een potje te doen of handig te hebben liggen als vrienden langskomen.

Rechtvaardigt dat een aanschaf…..ik ben er nog niet uit.

Ik krijg de game deze week binnen, ben erg benieuwd. De reviews vinden de game wel een verbetering, maar nog steeds niet echt fantastisch. Jammer toch dat ze rond Fifa 17, 18 weer de weg omlaag in hebben gezet.

avatar van Eraser2
In mijn beleving zijn de reviews bijna altijd overwegend positief maar zijn er voor de gamer zelf amper verschillen merkbaar. Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Eraser2 schreef:

Precies dit dus. Ik houd het hier ook wel even in de gaten:).

Ik ga mijn gal de komende dagen spuien. Ik heb de afgelopen Fifa's best wel slecht beoordeeld. Het is jammer dat ze geen serieuze concurrent hebben. Maar dan nog, ik wil bij zulke spellen gewoon spetterende beelden en alle licenties hebben en dan hou je ook alleen dit product van het kutbedrijf EA over.

avatar van Sateck
Vandaag op kantoor zag ik dat ze het spel al aan het spelen waren. Maar ik had het niet eens door, haha! Totaal geen verschil. Lachwekkend dat mensen hier +/- € 60,- voor betalen.

Nu gratis als je een SeriesS koopt:
Free copy of FIFA 22 with any purchase of an Xbox Series S console - trueachievements.com

Echter schijnt Fifa22 op de SeriesS juist niet heel goed te performen. Bijzondere combi dan.

Verder heb ik nog 9.5 uur aan die Fifa22 trial (van de 10 uur) gespendeerd en ik blijf erbij: nagenoeg hetzelfde als 21 , ik merk vrijwel geen verschil. Maar goed: ziet er nog steeds prima uit en je hebt weer de nieuwste squads en speelt zoals je gewend bent van Fifa. 60 eur is dan wel belachelijk, maak er es een service game van. Elk jaar een update/dlc kopen/downloaden oid.

Nu gratis als je een SeriesS koopt:

Maar welke versie heb je gespeeld? De old gen of de next gen met Hypermotion? Maakt vermoedelijk wel een verschil of je de game op de vorige vind lijken qua gameplay.

SeriesX versie gespeeld op de SeriesX. Dat hypermotion is marketing, niks van gemerkt

mrdig schreef:

Echt hè!!! Ook niks van gemerkt.

avatar van ZZ TOP
En hoe bevalt het Ajax&Litmanen1? Weinig verandering ten opzichte van de voorganger zeker.

Ik kom er vandaag of morgen op terug, maar verwacht geen grote veranderingen nee. Het lijkt allemaal wel wat meer weer op voetbal als de vorige editie.

Een wat uitgebreidere eerste indruk:

Fifa 22 is duidelijk het vervolg op Fifa 21. Joh. Doh. Tssk. Ik weet het, een enorm cliché. Maar ik wil er vooral mee zeggen dat EA jaarlijks wel heel veel dingen kan copy and pasten zoals de menu's, de commentatoren en de gameplaytactieken.

Maar het ging vorig jaar echt helemaal fout met de gameplay, wat echt niks meer met voetbal te maken had en waar de meeste potjes in 7-4 eindigden. Dat hebben ze gelukkig wel verbeterd. Niet elke kans is meer een goal, niet elke 1-2 is een open kans, niet elk afstandsschot knalt nog op de paal of de lat. Daarbij lijkt ook de intelligentie flink toegenomen te zijn bij zowel je veldspelers als de keeper. Zeker die laatste pakt plots moeilijke ballen en da's ook wel eens fijn. Het speelt eigenlijk best wel lekker, ook doordat het tempo wat lager lijkt en je met Hypermotion wat meer vloeiender animaties hebt, al moet je dat Hypermotion niet overdrijven want het valt zeker niet enorm op.

Rest me nog te zeggen dat ik het visueel allemaal tegenvallend vind, nogal old-gen. Het veld, het publiek, bepaalde glitches. Het blinkt niet erg uit. Maar misschien is het wel een keer een zegen voor de reeks dat er meer aan de gameplay dan aan de beelden is gesleuteld. Wel zijn er meer statistieken tijdens en na de wedstrijd, vind ik ook wel tof. Heatmaps enzo.

Ik speel er nog een paar weken mee (heb de meeste opties niet eens getest nog, baseer dit bovenstaande volledig op een wedstrijd an sich), maar goede kans dat dit een prima voldoende gaat worden, al scoort deze reeks al jaren geen echte topcijfers meer bij mij.

PS: Wel geinig dat je bij een wedstrijd van Ajax ook een Nederlandse stadionspeaker de spelers om hoort roepen, bv bij de basisopstelling of een wissel. Dat zat geloof ik niet in de vorige versie.

Ajax&Litmanen1

Ik ben gisteren aan FIFA 22 begonnen met de careermode (dankzij Konami voor het verzieken van PES) en ik merk juist het tegenovergestelde van jouw bevindingen. Potjes eindigen bij mij wederom regelmatig in 5-3, bijna elke kans is een goal (zeker bij de tegenstander) en snelheid is wederom een te belangrijk aspect om een potje te winnen. k sprint gewoon met een snelle buitenspeler langs de verdedigers en 9 van de 10 keer heb je een goal.

Verder speelt het inderdaad wel lekker, dat maakt dat je er zo verslaafd aan raakt. Maar wat had ik graag een nieuwe next-gen PES gehad...

richiedoom schreef:
Ajax&Litmanen1

Wel blijft snelheid te belangrijk ja, als je op het goede moment iemand diep steekt dan ben je bijna kansloos. Maar ter compensatie heb ik wel het gevoel nu dat verdedigers ook slimmer zijn en wel meer hun mannetje staan in de duels.

Kijk, geweldig is Fifa al jaren niet meer, maar ik heb goede hoop dat dit wel een seizoen leuk speelbaar blijft itt de vorige Fifa die ik na de winter nauwelijks meer heb aangeraakt.

[quote]Manny Calavera schreef:
Grappig dat het zo kan verschillen. Ligt ook denk ik aan je speelwijze. Ik ben iemand die op balbezit speelt, maar misschien ben jij iemand die op diepgang en counters speelt? Ik moet nog wennen aan de game, maar ik heb veel minder gekke uitslagen en heb keepers uit zien blinken. [quote]richiedoom schreef:
Ajax&Litmanen1

Ik moet wel toegeven dat ik veel op de counter speel. Niet eens bewust, maar ik word vaak zoek getikt en als ik dan de bal afpak kan ik er vaak snel uit door de ruimtes die er liggen.
De keepers... die heb ik ook weer enorm zien schutteren helaas.

Ik speel trouwens op moeilijkheid 'Legendarisch'. Ik heb 'Ultiem' ook geprobeerd maar daar was het echt letterlijk iedere kans voor de tegenstander een goal.

Ach, ik heb nu 1 avondje gespeeld, wellicht heb ik volgende week het verdedigen wat meer onder de knie.

PS: ik speel op de PS4 pro, maar ik heb een aantal keren te maken gehad met grote framedrops. Heb ik bij vorige edities nooit zo erg gehad. Hebben meer mensen hier last van?

Ik speel op de Xbox X, heb geen framedrop issues nog gehad.

Ik speelde zelf op wereldklasse, tegen de CPU is het anders niet leuk. Maar eigenlijk moet je Fifa gewoon tegen anderen spelen, dan oogt alles veel natuurlijker. CPU maakt nauwelijks fouten, mensen wel. Ik speel altijd 1 of 2x een CL seizoen na en verder gewoon het liefst tegen vrienden op de bank naast me haha.

Als je vaak zoek word getikt, dan moet je misschien de opstelling eens wijzigen? Ik merk dat bepaalde systemen mij echt liggen en een aantal echt niet. Ik moet flankspelers hebben, hou de boel graag breed. 4231 vind ik altijd lekker spelen, dan heb je 5 spelers die als middenvelder fungeren en da's weer fijn voor je balbezit.

EA overweegt andere naam Fifa-games | Nieuws | Gamer.nl

Copy and Paste 25

EA Burn 23
EA Burn 24
EA Burn 25

Of PES...Die naam is vrij sindskort

Ik kan me wel vinden in wat Ajax&Litmanen1 zegt. Althans zo ervaar ik. De keepers en verdedigers zijn een heel sturk verbeterd. Ik moet nog wennen toegegeven maar ik merk wel dat ik meer ballen onderschept ten opzichte van de voorganger, waarbij je in sommige situaties bij voorbaad kansloos was.

Ook de voorzet vind ik sterk verbeterd.

Wel denk ik dat de onliners(waaronder ikzelf ) niet te vroeg moeten juichen, want meestal neemt het balans aardig af door icon kaarten en de speciale kaarten. Want voorheen had je na verloop van tijd toch dat dat soort kaarten niet af te stoppen waren , met als gevolg tafeltennis uitslagen.

Mijn eerste indruk is redelijk positief, ben benieuwd of hij op langer termijn nog steeds solide blijft.

Begreep dat er een update is/komt omdat keepers te sterk zijn….!?!?!

avatar van richiedoom
Ik begrijp er niks van, want ik zie alleen maar waardeloze keepers in deze game. Ik win potjes met 8-2, 6-3 enz enz. Bijna elke bal die je in de korte hoek schiet is een goal (wat toch de hoek van de keeper moet zijn). Keepers duiken niet altijd met gestrekte armen maar ze houden in. Ook scoorde ik een goal doordat de keeper een bal uitschoot tegen de rug van mijn speler. Het slaat helemaal nergens op. En dan gaan ze de game patchen omdat de keepers te sterk zijn? Ik kijk uit naar de uitslagen met dubbele cijfers.....