Aragami 2 (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
single player / online

Ontwikkeld door Lince Works
Uitgegeven door Lince Works en Yooreka

In deze sluipgame neem je de rol aan van een huurmoordenaar uit de Aragami familie. De Aragami beheersen een mystieke kracht die hun het vermogen geeft schaduwen te beheersen. Met deze kracht voeren zij hun taken uit om hun dorp te beschermen tegen de vijandelijke troepen.

Een tegenvallend vervolg, wat vreemd voelt om te zeggen. In de basis is het namelijk beter: het bestuurt sneller & vlotter, het ziet er mooier uit en de gameplay heeft verbeteringen gehad. In deel 1 kon je de teleporteer-move goed misbruiken. Hier hebben ze teleporteren beperkt naar de randen van daken of hekken, maar er zijn allerlei alternatieve manieren om vijanden uit te schakelen. Dit kun je doen door ze bv van boven te bespringen, hun van randen af te halen of hun in de bosjes trekken (bij nader inzien doen die omschrijvingen mij aan hele andere dingen denken..). Het stealth systeem ansicht is beter.

Waar de game lelijk de fout in gaat is hoe onnodig ze het hebben uitgerekt. Een game als dit werkt het beste voor 10-15 uur (net als deel 1). Toen ik eenmaal rond de 11 uur zat begon ik me af te vragen hoe lang het nog ging duren, omdat ik toen al redelijk veel dezelfde missies had gedaan. Toen kwam ik erachter pas op 1/3e van de totaal hoeveelheid te zitten! Pppfffff. Dat is geen goed teken.
In tegenstelling tot deel 1 die in traditionele level structuur had bestaat Aragami 2 uit een aantal grote levels die je vaak opnieuw moet doen. Ja, je krijg elke keer een nieuw deel van een level te zien, maar de grootste delen van de levels moet je keer op keer opnieuw doorlopen. Ondanks dat de gameplay leuk is werd het hierdoor behoorlijk eentonig, tot de lol er op gegeven moment helemaal vanaf ging. Als de game een stuk korter was en je de levels éénmalig moest doorlopen dan was dit veel beter geweest. Dan had ik graag een kill everyone en een kill nobody run achter elkaar gedaan. Kwaliteit boven kwantiteit.

Het duurt ook uren en uren voordat je eens in staat bent iets te upgraden, of voordat je genoeg gold hebt om redelijke items aan te schaffen. In deel 1 kreeg ik op vlot tempo nieuwe powers. Hier kon ik rond de 3-5 uur spelen voor één handige upgrade en een paar handige aankopen zoals health items. Daarnaast kwam ik menig glitch tegen zoals AI’s die niet juist werkte, ik dwars door de levels viel, een zwaardaanval deed ipv stealth aanval wat mijn stealth run verpeste, schuilplekken die niet werkte of het gebeurde zelfs dat de kills die ik maakte niet werden meegerekend in de eindscore (had iedereen vermoord. Vervolgens stond de teller op 0 bij het eindscherm). Je kunt niet saven tijdens de levels en de levels kunnen tot de 45 min duren. Ik kon deze glitches/slordigheden tot een zekere grens over het hoofd zien, maar combineer ze met hoe onnodig de game is uitgerekt en ze beschadigen teveel van het eindresultaat.

Als ze 2/3e van de game af hadden geknipt, de speler veel sneller lieten upgraden, veel meer gold gaven voor items, de grote glitches eruit haalde dan was dit zeker een goed vervolg die zijn voorganger had overtroffen. Nu werkt er zoveel tegen dat het onaf voelt en ik het echt afraad, tenzij je die-hard fan van de gameplay bent en niets tegen 30 uur aan herhaling hebt.

Qua cijfer begon het als 4*, toen 3,5*, steeds omlaag. Zit nu zelfs rond de 2/2,5*. Als ik tot het einde moest doorspelen werd het geheid lager. Een afrader.