Lost in Random (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / Card

Ontwikkeld door Zoink
Uitgegeven door Thunderful en Electronic Arts

Het koninkrijk Random, dat wordt geregeerd door een verdorven koningin, is verdeeld in 6 schimmige rijken waarin het leven wordt bepaald door een vervloekte zwarte dobbelsteen. In dit Verhaal van de bekroonde Zweedse spelstudio Zoink, dat is geschreven door de met een Eisner Award bekroonde auteur van Adventure Time en The Unbeatable Squirrel Girl, Ryan North, sluit je je aan bij Even, een arme pechvogel die een duistere zoektocht onderneemt om haar geliefde zus te redden. Met haar metgezel Dicey, een kleine en vreemde levende dobbelsteen, moet Even de chaos van Random omarmen om een eeuwenoud verhaal met een actuele boodschap te onthullen.

Fonzzz002 (crew)
Wat een aparte mix van charme en ondermaatsheid. Lost In Random heeft een origineel jeugd-fantasieverhaal, origineel vechtsysteem (dat hack and slash combineert met kaarten en een dobbelsteen), sublieme voice acting die veel leven gaf aan de personages, leuke designs voor de personages en de werelden (het heeft een soort Tim Burton / Laika stop-motion look) en het heeft een dromerig gebruik van kleuren, waardoor het mooi is om naar te kijken…. Toch worden de meeste dingen tegengehouden, waardoor hun volle potentie meestal niet benut word. Hier ga ik later op in, maar eerst meer ingaan op het positieve:

Lost In Random zit vol met charme, zoals wel duidelijk was in die opsomming. Dit is één van de weinige videogame jeugdverhalen waarin ik als volwassenen daadwerkelijk geïnteresseerd was. Soortgelijk als bv de films Neverending Story en Return To Oz beledigen ze niet de intelligentie van kinderen en zijn ze bereid wat duisterder te worden, op bepaalde punten. Zelfs als volwassenen die tig-duizend-teveel verhalen heeft gezien in entertainment kon ik geboeid zijn door de creativiteit van het verhaal, of de leuke persoonlijkheid van alle excentrieke figuren die Even tegenkomt.

De wereld is verdeeld in 6 districten. Je begint bij de arme wijk van de 1tjes, waarin het leven verre van lux is, maar ze weten voldoende vrede te vinden met elkaar. Gelijk werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld naar alle andere districten, denkend dat ieder district een klasse hoger zou zijn. Eenmaal de andere districten ingaan merkte ik, helaas, dat ze allemaal wat op elkaar lijken: soortgelijke gebouwen, soortgelijke kleurpatronen en ze gebruiken constant dezelfde NPC models. Het zijn de verschillende gimmicks en typetjes die de locaties leuk maken. Zo heeft iedereen in het 2-district iets met het nummer 2: twee persoonlijkheden, tweelingen, twee gezichten etc. In het 3-district zitten 3 legers van een royale familie jarenlang in oorlog met elkaar (wil verder niet teveel weggeven). Regelmatig schoot ik in de lach om de komische dialogen of kon ik genieten van de creativiteit.

De combat voel ik me wisselvallig over. Het bestuurt nogal langzaam en ietwat clunky. Het concept van kaarten combineren met een hack and slash systeem, waar een dobbelsteen bij komt kijken, is gaaf! In het begin zat ik te experimenteren met verschillende kaarten, regelmatig het deck aanpassen en nieuwe dingen kopen. Rond district 4 had ik echter een perfect deck dat ik niet meer hoefde aan te passen. Ik vind het ook raar dat je tot 6 kan gooien, maar de hoogste kosten van een kaart is 3. Waarom niet een zieke kaart met kosten van 4-6? Ondanks dat het vechtsysteem origineel is leek hij mij beter als het soortgelijk als Kingdom Hearts oid bestuurde. Nu is het te langzaam, kaarten zijn te OP en het wordt je te makkelijk gemaakt. Rond district 6 had ik helemaal geen zin meer in vechten en voelde het eerder als een klus. Gelukkig maakte het verhaal dit allemaal goed.

De voice acting is suuuppeer goed. Ik heb in tijden niet zulke leuke, passende stemmen gehoord in een fantasygame. Het is daarom jammer dat de lippen (buiten cutscenes) nooit goed meebewegen en ze blijven, zoals eerder gezegd, keer op keer dezelfde models gebruiken. Dit maakte de game verrassend slordig op bepaalde momenten, terwijl het juist zoveel charme had bij andere stukken.

Een wisselvallige ervaring. Ik denk dat de game goed had kunnen profiteren van langer in de oven zitten: veel meer verschillende models voor de NPC’s, lipanimaties verbeteren en een hogere moeilijkheidsgraad waarbij alles getweaked is. Maar wanneer het werkt genoot ik goed. Leuk verhaal met veel persoonlijkheid, originele gameplay en een mooi kleurgebruik. Al met al, toch een: