Murder House (2020)

PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5

Ontwikkeld door Puppet Combo
Uitgegeven door Puppet Combo

Een groep journalisten breekt in het huis van de overleden seriemoordenaar Anthony Smith, met de intentie om een spookhuis verslag te maken. Maar is deze gevreesde moordenaar, die zich verkleed als de paashaas, echt overleden of zit hij te wachten om de journalisten uit te roeien? Wie overleeft en wat blijft van ze over?

Een half uur gespeeld, maar ik liep vast in de intro omdat ik de deurcode niet kon vinden en er was geen save gelegenheid. De rest van de game heb ik via een walkthrough bekeken. Het lijkt me daarom niet redelijk om een cijfer te geven, maar ik wil wel mijn gedachten erover delen:

Een sfeervolle, ps1-styled horrorgame.

Murder Party is in beeld gebracht als een ouderwetse b-slasherfilm. De VHS-stijl, cheesy voice acting en PS1-achtige graphics werken goed om de feel tot leven te wekken. Ik ben ook van mening dat ouderwetse 3D graphics meestal ‘enger’ zijn dan moderne graphics. Juist de blokkerige vormgeving, in combinatie met al die mist en oude sound fx, wekken een uncanny valley-vibe die me de rillingen kan geven.

De gameplay is vergelijkbaar met Resident Evil en Silent Hill. De focus is voornamelijk op verkennen, items zoeken en weten waar ze te gebruiken. Je kunt de vijand niet doden, maar wel afweren. Of het makkelijk is deze dingen te doen kan ik niet zeggen ivm dat ik een walkthrough bekeek. Ik kon tijdens de walkthrough niet snel zeggen “waar die kast ook alweer was”, maar de betreffende youtuber leek het prima af te gaan.

Ik had verwacht dat het een flauwe jumpscare game was, maar de opbouw is verrassend spannend en rustig gedaan. Het duurt een tijdje voordat er daadwerkelijk iets fout gaat, en daarvoor zijn er genoeg momenten waarin de suggestie wordt gewerkt dat er iets lelijks kan gebeuren. Het verhaal is intentioneel lachwekkend cheesy, met een hele absurde twist rond het einde (je schiet de moordenaar meerdere keren met een shotgun, maar hij staat alsnog op. Opeens komen al zijn slachtoffers tot leven en eten hem op). Vermakelijk om naar te kijken als je veel horrorfilms hebt gezien en om het b-film gehalte kan lachen.

Dit was verrassend leuk om naar te kijken; het had meer te bieden dan op het eerste gezicht gedacht. Of mijn playtrough soortgelijk zou zijn verlopen als de betreffende walkthrough kan ik niet zeggen. Van hetzelfde geld vond ik het te desoriënterend of de vijand te vervelend om mee te dealen, waardoor ik het zomaar een vervelende game had gevonden om te spelen. Daarom geef ik dit geen officieel cijfer, maar wil het wel complimenteren voor hoe verrassend vermakelijk het was om naar te kijken. Aan de hand van de walkthrough zit het cijfer zit het rond de 3,5*.