Final Fantasy XV (2016)

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

De jonge prins Noctis Lucis Caelum heeft tot nu toe een beschermd leventje gehad in de koninklijke stad Insomnia. Maar als hij wordt uitgehuwd aan Lady Lunafreya, in de hoop een vredesverdrag te sluiten tussen het imperiaal bezette Tenebrae en het koninkrijk van Lucis, om zo het oorlogszuchtige Niflheim een halt toe te roepen, zal dit snel veranderen. Nu is het aan Noctis en zijn vrienden en beschermers, Gladio, Ignis en Prompto om een reis te maken die hen over heel Eos zal voeren.

FFXV Windows Edition aangekondigd voor begin 2018, met native 4K resolutie (opkrikbaar tot 8K!).

Ben nu bijna erdoorheen met 100+ uur op de teller en ondanks some glaring flaws en warrige mix van elementen toch weer een unieke en vooral prachtige ervaring geworden. Zal als ik 'm uit heb binnenkort even een mening tikken.

avatar van horizon
De playable demo voor pc gespeeld. Geen idee hoe ver die gaat maar heb gespeelt tot en met je aan die pier komt waar geen boot aanwezig is. Vrij kort dus lijkt me.

Spel maakt wat vreemde indruk in dat klein uurtje spelen. Vechten ziet er spectaculair uit maar heb het idee dat ik met button bashen te makkelijk erdoorheen ging. Zal wel veranderen neem ik aan.
De details over wat die vier gasten doen is wel leuk (in auto blikje geven, rondkijken bij rennen, etc) maar het rennen zag er ongemakkelijk uit.
Besturing met muis en toetsenbord was echt niet goed ge-port wat betreft menu's en de map.

Wereld zag er wel leuk uit maar niet de impact die Xenoblade X had.

horizon schreef:
Geen idee hoe ver...

Iets meer als de helft van Chapter 1 van de 15. Hoewel de lengte van chapters nogal verschilt.

Zal wel veranderen neem ik aan.

Mmm, niet echt... De enige keren dat ik wat challenge heb gehad in de main game was toen ik veel te vroeg de sewers ben gaan verkennen en op enkele high level hunts. Dw overigens niet z dat er geen diepgang in 't combat systeem zit, maar als je een beetje in de buurt blijft van de geadviseerde level, zul je er voor het grootste gedeelte doorheen surfen.

avatar van Mithrandir
Na een drukke tijd en zomer/hitte, weinig aan gamen toegekomen. Alhoewel ik Dead Space 1 nog uitgespeeld heb, heb ik de serie even aan de kant geschoven om plaats te maken voor, jawel Final Fantasy XV!
Ben nu 2 uur met deze game bezig en op zich ziet het er fraai uit, de graphics op de pc zien er tof uit, al heeft de game last van FPS drops, waardoor de game voor een seconde freezed...in die 2 uur 4 keer gehad, maar het stoort (nog) niet. De eerste hunts, cooking, vissen, resources gatheren en treasure al heb gedaan/gevonden. Waardoor ik nu pas bij de pier ben aangekomen om naar de bruid Yunafreya te reizen.
Denk dat deze game me toch zeer fantastisch gaat bevallen, ben benieuwd of het een alltime favorite word, net zoals de alle ff's in mijn top tien samen met III,IV,VI en XIII.

avatar van Mithrandir
Ik weet niet of ik nog lang zin heb om deze game te spelen en wel om deze reden. De daytime in deze game zijn adembenemend mooi in deze game, maar zodra het nacht word of je gaat een donkere dungeon in, in final fantasy, raak ik zwaar gefrustreerd. Ik zie helemaal niets, blind je weg moeten volgen en vechten met een totale zwarte screen met hier en daar flitsen van het gevecht werkt deprimerend en op je zenuwen. Was al het internet af aan het struinen, om te kijken of het aan mij lag, maar bijna iedere ff pc speler heeft er last van en vele mensen zijn hierdoor gekapt met de game of hebben via steam een refund aangevraagd en ik geef ze groot gelijk. Want zelf het contrast via het menu regelen is geen optie, in het daglicht is de game zo licht dat het lelijk word...soms vraag ik me af waar square enix mee bezig is!

Dat is inderdaad enorm raar, op PS4 is er helemaal geen probleem, of ik had er tenminste geen.

avatar van Mithrandir
Ja helaas lijdt de pc game hieronder, in begin denk je het zij zo, maar steeds als het donker wordt zie je geen steek. De enigste optie die ik heb als ik stop met final fantasy op pc, is hem spelen op mijn PS4...maar hier wat links, van mensen voor wie het ook onspeelbaar werd.

Interiors are too dark. :: FINAL FANTASY XV WINDOWS EDITION Technical Support - steamcommunity.com

[PC] Is there a fix for the game being too dark at night? : FFXV - reddit.com

Nu de rest van de DLC en patch plannen voorgoed van de baan zijn, en de game dus eindelijk "finished" is, tijd voor een mening...

Even voor de (on)duidelijkheid: Ik heb FFXV eerst gespeeld na de Juli 2017 Update (die crosschain attacks, nieuwe bazen en hunts, en een waslijst minor tweaks en additions toevoegde). In mijn eerste playthrough kon ik dus nog niet: andere partymembers besturen, meerdere hunts tegelijkertijd accepteren, of de missing clarifying cutscenes meekrijgen. Ook geen episodes, multiplayer, of Royal content (geen boot, uitgebreid eindlevel en extra eindbazen). Wel eerst de film gekeken (waar protagonist Noctis niet eens in voor komt), maar niet de anime (die de jeugd van onze gang laat zien).

Hier die ervaring...

Ongemakkelijke tutorial met een Carbuncle blijkt gelukkig een droom en Stand by Me als openingssong wringt licht. Verder graphics natuurlijk erg mooi. Met je boybandbuddies de auto duwen en de tocht begint.

Na de eerste klusjes voor Cindy en wat farmen voor Forest Whitaker, komt de eerste echte storymish met een big reveal... Die je, als je de film hebt gezien, al wist, waardoor de impact van je pa's dood en de destructie van je hometown nihil is. Als de game nou was begonnen met Noctis' leventje als prins in Insomnia City, ipv de roadtrip er eindelijk vandaan... Nu voelt het alsof je Midgar overslaat in FFVII. Onbegrijpelijke keuze.

Gelukkig is de daaropvolgende vow-for-revenge erg goed geacteerd. Emotioneel iets meer verbonden vervolg ik mijn nieuwe queeste, waarop de toon weer totaal terugslaat en een relatief happy-go-lucky openworld kampeer en inactief rondrij avontuur zich aanbied. Het begint te voelen alsof er aardig wat ge-cut-and-pate is in m'n five year long developed FF.

Wat volgt is een zomerse sightseeing tour, met gare photo-op missions, save the chocobo chick, vissen en new recipehs. En de vele hunts. De eerste hunt mission die je krijgt is amazing. Je prooi besluipen en bestuderen, in het nauw drijven en met omgeving verslaan was super. Maar dit blijkt een single tutorialized missie, elke daaropvolgende hunt is generic go there, wait for spawn, kill, return. Met rijtijden van 3+ minuten tussen locaties (en een voor een, dus veel heen en weer). Wel in je gepimpte car, die je zelf kan "besturen" door R2 ingedrukt te houden en lanes te kiezen (niet daadwerkelijk sturen dus). Of de game als most expensive FF screensaver laten functioneren en lekker van het prachtige land genieten dat aan je voorbij zoeft (dat gedetailleerd mooi, maar licht onderbevolkt voelt). Onder het genot van alle classic FF soundtracks!

Dit is blijkt echter waar de game shined. Hoewel de missions en hun gevers niet bepaald interesting zijn (met uitzondering van Iris, maar dat eindigt in carrot-farming...), is het roadtrippen met je buddies lekker sfeervol. Foto album een leuke touch, verbazend veel leuke banter en melige intermezzo's. Maar daar tussendoor zijn er dus nog de story missions. Waar je, tegen de tijd dat je klaar bent met rondklooien in het gebied, waarschijnlijk dik overleveled voor bent. Hoewel het door het semi-auto battle systeem allemaal een beetje hetzelfde voelt. Enkel je veel te goedkope potion verbruik neemt wat toe of af, zolang je 20 levels in de buurt van je target zit.

Dat brengt me bij de daadwerkelijke gameplay. Giant flaw number one: springen en oppakken zijn dezelfde knop! Urgh, altijd lekker van die spastisch voelende bunnyhops terwijl je gewoon iets wil oprapen. Zou je zeggen dat dat toch zou opvallen tijdens playtesting...

Dan het battle systeem. De Turn-Based mode is helaas een armoedige afterthought, en de vreemde feeling tussen zelf besturen met tappen en auto ingedrukt houden voelt weird. Eens je wat nodige skills (zoals airdance en multiwarp) hebt vrijgespeeld en wat sterkere vijanden tegenkomt merk je echter dat er best een vet vechtsysteem in alle autobattle feel verborgen zit. Iets te druk en slecht gebalanceerd wel, maar vooral teniet gedaan door instant invicibillity pauze tijdens item gebruik, twee health bars en slow-mo revive state. Waardoor brute forcen met knopjes ingedrukt houden en af en toe een skill kiezen het grootste deel volstaat. Ziet er wel super flashy uit, echt wauw, sommige battle shots voor in je travel album zijn adembenemend.

Dan vervolgt de vreemde hakkelige tocht vol gaten, van king-boy drama terug naar emotionele campingbuddies journey, met behoorlijk mediocre fetch quests, onverwachte stealth horror dungeons, obvious cuts, ugly citizens, en een verbazend goed werkend en mooi einde. Dat zo aan de hartstrings tugged dat het veel vervelends doet vergeten...

Maar helaas, het gevoel alsof het twee halve, aan elkaar gefrankensteinde, games zijn blijft te hard hangen. Extra pijnlijk omdat je de hele tijd merkt wat ooit de bedoeling was en beide helften de potentie hadden om weer eens echte top FF's te worden. Daardoor overheerste de eerste playthrough toch wel teleurstelling. Na de trailers van de DLC te hebben gekeken, die niet bieden waar ik echt op hoopte (namelijk de finishing van Noctis' gekortwiekte story en vooral pre-destruction Insomnia), FFXV weggefiled als een memorabele glimpse van what coulda been...

Twee inelegantly mushed together mogelijke masterpieces maakt nipt 4*.

En nog een kleine ps gripe: In de modelviewer, handig omdat je in de flashy battles zelden een echt good look krijgt. Mag je bij de vrouwelijke models niet onder het rokje kijken! Om dit voorkomen kan je bij hen maar beperkt roteren en inzoomen. Zelfs bij vage, voor zover ik weet vagless, vrouw-achtige monsters! Helaas ook zo bij het model waar ik dit ontdekte, Shiva, the Glacian. Perfect analogy right there. Geteased met virtual booty, maar ultimately left unsatisfied...

avatar van CarealotCarrot
Squall Lionheart schreef:
Mag je bij de vrouwelijke models niet onder het rokje kijken!

Schande!