Final Fantasy XV (2016)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Google Stadia

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

De jonge prins Noctis Lucis Caelum heeft tot nu toe een beschermd leventje gehad in de koninklijke stad Insomnia. Maar als hij wordt uitgehuwd aan Lady Lunafreya, in de hoop een vredesverdrag te sluiten tussen het imperiaal bezette Tenebrae en het koninkrijk van Lucis, om zo het oorlogszuchtige Niflheim een halt toe te roepen, zal dit snel veranderen. Nu is het aan Noctis en zijn vrienden en beschermers, Gladio, Ignis en Prompto om een reis te maken die hen over heel Eos zal voeren.

avatar van Zuzuu
Klik hier voor de trailer (2:44 minuten).

Tsja, zou me niet overhalen de game te kopen; ik heb niets van de gameplay gezien. Maar misschien komt dat binnenkort ook nog.

Het vechtsysteem is volgens Nomura een realistiche versie van het vechtsysteem van de playstation 2 Kingdom Hearts delen. Mij spreekt het persoonlijk wel aan, hoewel ik hem niet verwacht voor 2010.

Pfff twee FF ?? Snel kijken hoeveel vakantiedagen ik nog heb.

SvV_Ying
Gaat er ooit nog nieuwe informatie over deze game komen of wat?

avatar van Bahamut Zero
Ik hoop niet dat dit zo'n teleurstelling word als Dirge of Cerberus. Daarmee gingen ze ook op de shooter tour, maar die was niet echt geweldig...

kiriyama
Als ik het plot zo lees gaan ze deze enkel uitgeven zodat mensen weer met een luchtschip aan de gang kunnen. De kritiek op het ontbreken daarvan in XIII waren ze waarschijnlijk meer dan zat.

Ben best benieuwd… ik denk dat het een hack en slash game wordt.

avatar van Scython
Balen dat dit niet voor de Xbox is, terwijl ze XIII wel doodleuk voor dat platform uitgeven. Hebben ze dat soms eenmalig gedaan voor meer centjes of zo?

avatar van mr blijhoofd
ben benieuwd wat dit gaat worden alleen ben ik bang dat het weer zo'n net niet spel word zoals bijna alle final fantasy cross games. neem final fantasy X2 en final fantasy VII crisis core als voorbeeld om maar te zwijgen over die beat m up rip off's.

Hij komt dit jaar sowieso niet uit.

Jammer, de game begint steeds meer en meer mij aandacht te krijgen. Ik geloof dat dit zelfs wel eens een van de toppers van 2012 kan gaan worden!

Temeer omdat ze bij FF13 ook een totaal vernieuwende (snelle) gameplay hebben bedacht. Ik denk (hoop) dat ze hierbij ook een typisch RPG gaan maken met veel diepgang in de gamplay. Daar waarbij je WRPG realtime actie wat houterig aan voelt (console altahns) denk ik dat ze met Versus dit systeem verder gaan uitbouwen met veel meer actie.

avatar van Donkerwoud
Shit hey, dat ziet er echt mooi uit, maar grafisch stelt een Square-Enix game dan ook zelden teleur.

- uk.ps3.ign.com

Laatste nieuws... damm elke laatste nieuws klintk gewoon goed! Dit wordt de game van het jaar.

Rumor: Final Fantasy Versus XIII Is Dead - kotaku.com

Deze komt naar de PS4. Let maar op. De hardware van de playstation is gewoon ruk waar ontwikkleaars gewoon geen kaas van kunnen maken. Ze willen kwaliteit afleveren en dat gaat niet gebeuren op de PS3.

avatar van solidKevin
Dat is ook wel te begrijpen. Ik heb nooit een FF gespeeld, maar ik ben wel altijd onder de indruk van de graphics van de games. Een PS4 met betere grafische mogelijkheden is dan een logische keuze.

avatar van Scython
Dit spel is verre van dood

Officiële E3 2013 trailer:
YouTube - FINAL FANTASY XV?2013 E3 ?????

Gameplay trailer:
YouTube - FINAL FANTASY XV - Battle Gameplay First Look (E3 2013)

Het is onderhand bekend dat dit een multi-platform spel wordt en dus ook naar de Xbox One gaat. Waarschijnlijk komt het (voorlopig) niet op PC uit, dus dat wordt voor mij zoiezo een PS4 kopen voor dit waanzinnige spel!

Versus is nu XV geworden?

Hoe dan ook ziet er nog steeds heel tof uit alleen kan ik kan niet uit de beelden zien hoe de gameplay nou werkt. Het wordt volgensmij toch echt een action / RPG game. (hack and slash)

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
TGS Trailer. Demo access komt met de HD release van Type-0 (20 maart 2015).

avatar van solidKevin
Ik heb zelf al een paar uurtjes in de demo gestopt. Het ziet er allemaal goed uit maar ik vind de combat wel een beetje vreemd en ik snap er eigenlijk ook niet zoveel van. Als ik de demo helemaal heb doorgespeeld tik ik nog wel een langer stukje.

avatar van Nomak
Ligt het aan mij of is het gewoon bizar dat hier nog steeds geen recente berichten staan?

Ik heb helemaal geen haast meer met games direct spelen zodra ze uit zijn. Vroeger had ik deze game op dag 1 in huis gehaald. Ik heb de demo niet aangeraakt amper een trailer of gameplay beelden gezien. Er is geen enkele game meer die mij nog kan bewegen tot aankop. Ben nog bezig met ander games dus ik wacht rustig af.

Ik normaal ook niet, maar nu het einde van het jaar nadert zou ik toch graag een paar recente spellen willen spelen, zeker nadat ik Witcher III na 5 maanden eindelijk heb uitgespeeld. Dit om tenminste een top 10 te kunnen hebben. Last Guardian is al voorbesteld, en deze heb ik ook op mijn lijst.

Nu de eerste berichten lijken best positief over het spel, geen algemeen aanvaarde super-hit, maar met een gemiddelde score van 84 op metacritic zeker geen misser. Ik denk dat ik voor deze wel eens een uitzondering maak.

avatar van JacoBaco
Ik maak me de meeste zorgen om het vechtsysteem. Het ziet er zo chaotisch uit. De game zal voor mij (hoogstwaarschijnlijk) vallen of blijven staan vanwege dit.

Ik heb nadat ik ben afgehaakt tijdens Final Fantasy 10, nooit meer een FF game aangeraakt. Nee dat is niet waar. Ik heb Final Fantasy XIII uitgespeeld! Maar deze game heeft geen blijvende indruk achtergelaten.

Geen next-gen wil zeggen ook geen Final Fantasy.

Maar om eerlijk te zijn. Zelfs al had ik een PS4 dan had ik Final Fantasy XV waarschijnlijk niet meteen aangeschaft. De serie heeft voor mij de laatste jaren heel wat charme verloren en ik ben een beetje afgeknapt op XIII en zijn sequels (...MAAR die geef ik allen in de toekomst wellicht nog eens een 2de kans). Ook bij de filmpjes en trailers van deze had ik niet meteen zoiets van 'WOW'. Het ziet er 'wel mooi' uit, maar er is werkelijk geen moment geweest dat het me echt aansprak.

Desalniettemin zal ik het wel eens ooit spelen / kopen in een verre toekomst. Maar ik heb werkelijk geen haast.

avatar van Nomak
Een fb vriend van me heeft de game al uitgespeeld. Maar iets meer dan 60 uur maar kan blijkbaar ook een stuk sneller. Nogal een middelmatige game zegt ie.
Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht van dit.

Zelf ben ik sowieso veel meer geïnteresseerd in de remake van FF7. En World of Final Fantasy spreekt me ook veel meer aan.

Sinner schreef:
Maar om eerlijk te zijn. Zelfs al had ik een PS4 dan had ik Final Fantasy XV waarschijnlijk niet meteen aangeschaft. De serie heeft voor mij de laatste jaren heel wat charme verloren en ik ben een beetje afgeknapt op XIII en zijn sequelst.

Mee eens het heeft niet meer die magie, die boeiende werelden en verhaallijnen. Gameplay is ook behoorlijk veranderd. Maar goed dat is misschien ook de tijd waarin we leven. Persoonlijk zie ik ze liever voortborduren op de TBS en dat verder uitbouwen. Je ziet dat het met Southpark echt nog prima kan.

avatar van horizon
Hoe groot en vrij is de wereld om in rond te lopen?

edit: wat reviews gelezen, spel schijnt eerste helft open te zijn en tweede helft stuk meer liniear. Met optie om terug naar "vrijheid" te gaan. De auto zit op rails. Is wel jammer.

avatar van thoyouknow1980
Degelijke RPG
Na 45 vermakelijke uren uitgespeeld,nu kan ik wel een oordeel vellen.
De combat van de game is even wennen maar het werkt wel en ziet er spectaculair uit
Verder is er gewoon lekker veel te doen in de game,en er zijn genoeg sidequests.
Ik heb trouwens echt genoten van het verhaal,tevens is de moeilijkheidsgraad op normal ook perfect.
Maar dan die veel te lange laad tijden....die halen veel fun uit de game,dit kan niet anno 2017
De wereld waar de game zich afspeelt valt mij ook tegen,te groots een leeg gevoel krijg ik erbij.
Ze hebben teveel een realistische wereld willen maken en dat past gewoon niet bij final fantasy.
Toch winnen de pluspunten het van de minpunten en kan ik positief afronden.
Want het verhaal is meesterlijk goed en CHOCOBOS zijn cool