Alone in the Dark (2008)

Alternatieve titels: Alone in the Dark 5 | Alone in the Dark: Inferno | Alone in the Dark: Near Death Investigation

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door Eden
Uitgegeven door Atari

Alone In The Dark 5 speelt zich af in het hedendaagse New York in de buurt van Central Park, waar plotseling monsters zijn opgedoken. Jij zal als onderzoeker diverse mysteries in de stad moeten oplossen, en moeten ontdekken waarom Edward Carnby uit de originele trilogie nog altijd leeft in 2006, terwijl hij eigenlijk al moest gestorven zijn in 1920.

%%%%%%
Deze game staat boven aan het verlanglijsjes Ik heb een trailer gezien en het zag er prachtig uit.Met mooie graficks en zeer sterke muziek.En de pu was ook te spreken over deze game Jammer als deze zo laat pas komt ( je hebt ook nieuwe mogelijkheden wat ook orgineel is in deze game )

avatar van Foetsj_NL
Ben er ook erg benieuwd naar ! Belooft weer een ontzettend origineel avontuur, zeker nu Edward leeft in 2006

Hoebedoel je realistisch :
Toch is het niet echt de actie die we gezien hebben, maar vooral veel potentiële actie. Dat klinkt vaag, maar wordt zo duidelijker. Een eerste vernieuwing in Alone in the Dark is je inventory. Als je je inventory opent, ga je niet naar een of ander scherm, maar open je gewoon je jas. De camera gaat naar een first person view en je personage, Edward Carnby, kijkt naar beneden. Daar zie je alle spullen die je hebt in je opengeslagen jas zitten. In de demo die wij te zien kregen, had Carnby z’n jas flink vol zitten met ducktape, een mes, een pistool, health spray, een flesje benzine, een aansteker, flares, een paar zakjes bloed en kogels.

Met deze inventory kun je heel erg creatief zijn. Je kunt je items namelijk op vele verschillende manieren combineren. Zo kun je kogels in de fles benzine steken. Gooi deze weg, schiet erop, en deze handgemaakte bom ontploft. Giet wat benzine over een kogel, en je hebt extra dodelijke kogel. Ook heb ik een interessante manier gezien om van die possessed evil rats (ja, zo werden ze echt genoemd) af te komen. Er ligt een lijk in het riool, jij schiet er een paar gaten in en de ratten komen op het bloed af. Je snijdt vervolgens een gat in een zakje bloed, en legt een bloedspoor waar de ratten op afkomen. Dan pak je je benzinefles, en ook hier maak je een gat in. Je trekt een benzinespoor over het bloed, en steekt deze vervolgens in de fik. De ratten, die nog zo druk bezig zijn met het bloed eten, worden geroosterd. Uiteraard is dit een omslachtige manier om de ratten te doden, maar het toont goed aan hoe creatief je kunt zijn in deze game. Je kunt bijna alles wel combineren en de game dwingt je dan ook om creatief te zijn. Je hebt namelijk een beperkte voorraad van alles. Maak je bijvoorbeeld een benzinebom, dan kun verderop de benzine niet meer gebruiken om iets weg te branden.

Een ander voorbeeld van creativiteit zit hem in het creëren van licht. Als het ergens donker is kun je natuurlijk een flare in je hand nemen. Dan heb je echter weer een hand bezet, en dat kan lastig zijn. Dus wikkel je wat tape om de flare, en gooit deze tegen een muur aan. De flare blijft plakken en je hebt je eigen lamp gecreëerd. Ook kun je een metalen pijp of een willekeurig ander object oppakken, en met deze een houten stoel in stukken slaan. Je pakt een stoelpoot op en steekt deze in brand. Nu heb je je eigen fakkel. Natuurlijk moet je daarvoor wel eerst voor vuur zorgen. Dit kan op meerdere manieren. Je kunt objecten natuurlijk besprenkelen met benzine en vervolgens je aansteker erbij houden, maar je kunt ook een vlammenwerper creëren door met je health spray te spuiten terwijl je je aansteker voor de spray houdt. Je hebt daarmee bovendien een heel krachtig wapen in handen, maar ook hier geldt weer dat je goed moet nadenken over hoe je je spullen gebruikt. Dit wapen gaat immers ten koste van de hoeveelheid health spray die je nog hebt.

avatar van jaspertje3
Ik lees net op een gamesnieuwssite dat de PC en 360 versie in november al komen, en de PS3 versie naar 2008 gaat. Iemand van Atari schijnt dat gezegd te hebben dus 't lijkt een betrouwbare bron.

avatar van jaspertje3
En alles draait weer om een misverstand. Komt gewoon gelijktijdig uit.

avatar van rpger
Probleem van the Alone in the Dark serie was voor mij dat het een beetje gehijacked werd door de consoles, met name de resident evil serie is een pure rip off van AitD, en Aitd 4 was een echte dumb down console titel. ik hoop dat ze met Alone in the Dark 5 terug gaan wat de serie zo goed maakte, een rustige koele sfeer (geen eindeloos geschiet) met een goed verhaal. Het ziet er zeker veelbelovend uit, maar ik ben bang dat men toch voor commercieel succes gaat en het niet kan laten rocket launchers, granaten en machinegeweren erin te stoppen.

Pascal A

Resident evil een pure ripoff van Alone in the dark dat vind ik nou weer een beetje te ver gaan Alone in the dark is wel de voorganger van het genre.

Dit dit is de eerste interessante Xbox 360 titel voor mij !!!

avatar van rpger
Net de nieuwe gameplay trailer gezien, en het bevat inderdaad een aantal interessante gameplay elementen, zoals als Foets_NL het hier beschrijft, desalniettemin ziet het er goed uit, en ik heb gelukkig geen rocket laucher of Uzi gezien in de trailer.

Interessant trouwens dat men geen deel aanduiding (5) gebruikt. Het spel heet simpelweg Alone in the Dark.

avatar van Nintendofreak
amai dit ziet er wel een degelijke game uit hopelijk wordt hij ook mooi op de nintendo wii !

Volgens diverse internet sites komt de game pas 30 mei 2008???? Wat is het nu eigenlijk?

avatar van Barcel
Haha, die man lijkt wel op Keanu Reeves.

Aha, ik zie dat de releasedatum al aangepast is.

%%%%%%
Ben aan het twijfelen tussen deze of Condemnet 2..
Deze krijgt trouwens een sterke sounthrack

avatar van Barcel
ik vind dat Alone in the Dark 5 veel vetter dan die andere spel

avatar van killer7
Ps3 Versie Voorlopig uit gesteld?

Als hij maar uit komt.

Ik kijk hier naar uit, ook al heb ik 1-4 nooit gespeeld. Lijkt me een lekkere enge griezelgame.

avatar van Nintendofreak
Ja lijkt mij ook een toppertje !
Deze game.

Ja, dat lijkt mij ook, Nintendofreak.
Wat ook leuk is dat Alone in the Dark 5 ook nog verschijnt voor de PlayStation 2, alleen jammer dat de mensen met een PlayStation 3 langer moeten wachten op Alone in the Dark 5...
Het lijkt wel een virus te worden met al die vertragingen rondom de titels voor de PlayStation 3, ik word het echt kotsbeu, zeker met deze coole titel, waarom worden de eigenaren van een PlayStation 3 altijd bestraft, nogmaals waarom?!

Wassup ! schreef:
Ja, dat lijkt mij ook, Nintendofreak.

De game komt toch 20 juni op alle consoles ?

Ik heb onlangs gehoord dat de PS3-versie vertraging heeft opgelopen. De mensen met een Xbox 360 en PlayStation 2 kunnen zich wel al verheugen op deze titel. Van de overige platformen weet ik de exacte datum niet, waarschijnlijk zullen die ook wel op dezelfde datum verschijnen zoals onderaan het omschrijving/plot bij het spel vermeld staat.

avatar van andnino
Spel lijkt me absoluut geweldig, alleen wat er gezegd word over de besturing schrikt me wel een beetje af.

gzn
Ik heb onlangs gehoord dat de PS3-versie vertraging heeft opgelopen.

Ik keek onwijs uit naar deze game, maar hij komt nu in Oktober uit voor de PS3 dat is de maand waar Silent Hill 5 ook uitkomt, dan ga ik toch eerst voor Silent Hill 5 !!!

Keek wel uit naar deze game, maar denk hem niet aan te schaffen. Dit vanwege de vele previews die ik las mbt de lastige/frustrerende besturing.

Hoop dat dit word aangepast en anders hoor ik graag van ervaringen van diegene die hem hebben gespeeld.

avatar van Foetsj_NL
Morgen de game denk ik maar halen, ben toch wel erg benieuwd.

avatar van killer7
de redding van atari wat mij betreft.

nu hopen op de ps3 versie want het schijnt dat dat spel aan gepast wordt dus anders dan de xbox 360 versie wordt.

de ps2 versie vond ik top heb er al 10 uur op zitten en het verveeld me nog lang niet:D.

avatar van andnino
En wat zijn je ervaringen met de besturing?

avatar van Foetsj_NL
Tot nu toe een leuke game. Soms niet helemaal goed afgewerkt en wat kleine grafische foutjes, maar daar kan je doorheen kijken. Vooralsnog 4 sterren.

IS het handig dat je de eerdere delen van dit ook heb gespeeld?
Of kan ik gelijk het spel spelen, zonder voor geschiedenis..

Tja...de besturing?!! Ik heb net het eerste hoofdstuk gespeeld en het is erg wennen...soms tenenkrommend!!! Maar ik ben er ook van overtuigd dat ik het na een paar keer spelen redelijk in de vingers kan krijgen...je moet het zien als old school lopen met de linker pook in 3e persoon en 1e persoon zoals je dat gewonelijk speelt...de ellende is dat het van 1e naar 3e persoon gaat bij sommige acties..waardoor je in het warretje raakt!!

Maar tot nu toe stukken beter dan assassins creed...

Wat een vergelijking..

Het is geen vergelijking...hoor!!