Strangeland (2021)

Ontwikkeld door Wormwood
Uitgegeven door Wadjet Eye

Je wordt wakker op een grimmige kermis en ziet een goudharige vrouw haarzelf in een bodemloze put werpen. Je zoekt naar aanwijzingen en hulp van pratende raven, een blinde schrijver, een levend fornuis, een verminkte zeemeermin en vele anderen die op de kermis ronddwalen. Ondertussen bevindt zich een duistere schaduw bovenop de toren, en je weet dat dit duistere figuur vernietigd moet worden, anders zal de vrouw tot in de eeuwigheid haarzelf in de put werpen.

Fonzzz002 (crew)
Een sfeervolle, grimmige adventuregame die rond het einde iets teveel neerkwam op poëzie en vage expositie.

In Strangeland verken je een duister en bizar carnaval met een aantal excentrieke figuren. De tekenstijl is sterk en de spire-art voor de characters ziet er gedetailleerd uit. Door de game zit er genoeg creativiteit en vreemdheid om het leuk te maken de wereld te verkennen. De puzzels zijn leuk om te doen (met soms een vreemde oplossing) en je kunt altijd om hints vragen als je vastloopt. Hierdoor blijft het tempo er goed in.

Je moet op gegeven moment teveel over dezelfde gebieden heen en weer lopen, en zoals gezegd werden de dialogen mij iets te zweverig en poëtisch rond het einde. Ik vond het verhaal in de eerste instantie spannend, maar niet diepgaand genoeg om dit soort teksten geboeid te lezen. Hierdoor zakte het een beetje in rond het laatste 4e. Maar deze game aan de korte kant, dus is een minder einde geen groot gemis.

Kan niet zeggen dat je een meesterwerk mist als je het overslaat, maar als iemand die weleens adventuregames doet beleefde ik er voldoende plezier aan.