Chaos of Chaos: Chaos Origins.
Een hele vermakelijke hack and slash, loot-RPG. In Stranger of Paradise doe je in principe niets anders dan een lineair pad bewandelen, monsters verslaan en loot pakken. Urenlang achter elkaar. Maar de combat vond ik zo dusdanig leuk om te doen dat dit niet echt een hinder was. Ondanks dat het veel van hetzelfde is was er altijd wel een job die ik levels hoger kon krijgen, betere equipments die ik kon verzamelen of waren er specifieke jobs die ik kon proberen vrij te spelen. Altijd wat voor ogen.
De combat zit qua complexiteit tussen het uitgebreide Devil May Cru en de eenvoudige Dynasty Warriors in: er zijn verschillende wapens die een paar eigen moves hebben. Buiten verschillende stats konden wapens bv gecombineerd worden met bepaalde elementen (om extra veel damage te doen tegen specifieke vijanden), hadden ze een groot bereik of konden ze juist extra veel hits in een korte tijd doen. Het was leuk om te experimenteren met allerlei verschillende jobs en wapens om te zien wat het beste werkte. Uiteindelijk vond ik de Sage job bij verre, eenzame verte de beste job: de sterkste offensieve magie + sterkste defensieve magie in één job. Dit werkte gewoon te handig om niet te gebruiken. Jack kan 2 verschillende jobs tegelijkertijd gebruiken, dus kies zorgvuldig welke je wilt hebben.
De moeilijkheidsgraad begon heel laag (minus de eerste boss battle), maar rond de latere werelden werd het een stuk intenser, totdat ik zelfs langdurig vast kon zitten bij meerdere bosses. Iedere boss heeft een duidelijk aanvalspatroon waar je tegen moet kunnen zonder damage te krijgen, maar dit vraagt wel perfecte timing en kennis. Bosses die mij eerst afslachtte in 10 tellen kon ik op gegeven moment perfect dodgen, parryen en straffen.
Wat uniek is aan de combat bij Stranger of Paradise is de Soul Shield functie: Jack heeft een soort stanima bar die verminderd als hij damage krijgt of aanvallen blokkeert. Dat is ansich niets nieuws, maar met de speciale Soul Shield (ipv gewoon blokkeren) gaat deze stanima bar extra hard naar beneden zolang je de knop ingedrukt houd. Mits je deze move perfect timed krijg je 0 damage, word er flink wat MP herstelt, kun je projectielen absorberen om tegen vijanden te gebruiken of word zelfs je max MP verhoogt. Dit werd dus een keigoed risk VS reward systeem, die haast noodzakelijk werd te meesteren om de latere uitdagingen te halen.
Grafisch is het een prettige, kleurrijke game om naar de kijken en de soundtrack is sfeervol. Het is gethematiseerd rondom allerlei plekken en figuren van de eerdere Final Fantasy games. Een fan daarvan kan wellicht het leuk vinden om varianten van bekende deuntjes te horen of bekende plekken te verkennen. Als iemand die er niet bekend mee is was het leuk om op deze manier een blik in de werelden te krijgen, al was het puur voor de beelden & muziek.
Het verhaal is troep, maar dat valt van Team Ninja te verwachten. DOA en Ninja Gaiden hebben zelfs een paar van de slechtste cutscenes die ik ooit in een game heb gezien. In Stranger of Paradise kon ik er in het begin om lachen, al hield op den duur het plezier op en sloeg ik alles over. Daar werd gelukkig nergens in de game een probleem van gemaakt en de korte laadtijden van de PS5 versie hielden het tempo erin.
De grootste zwakste van de game is zijn eentonigheid. Je vecht merendeels tegen dezelfde vijanden voor 20/30+ uur. Als je eenmaal 2 top jobs hebt, waar niet op valt te verbeteren, dan is er ook niets belangrijks meer om verder naar te streven. Je kunt alsnog andere jobs trainen of stats licht verhogen, maar niets noodzakelijks meer om echt sterker te worden.
Als je de eindbaas hebt verslagen ontgrendel je een nog hogere moeilijkheidsgraad waar alles nog meer damage doet en in een nog hoger leven zit. In het begin leuk, maar ik voel me net niet enthousiast genoeg om heel de game nogmaals door te willen lopen op deze moeilijkheidsgraad. Als het me uberhaupt lukt de game op die moeilijkheid te halen.
Een tof spel dat prettig wegspeelt. Goede combat met mooie werelden en een paar pittige bosses. Wel nogal eentonig en het duurt langer dan nodig is.
3,5*