Death's Door (2021)

PC / Xbox One / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Acid Nerve
Uitgegeven door Devolver Digital

Het oogsten van zielen als fulltime job wordt al snel eentonig, maar het is eerlijk werk voor een kraai. Je saaie baantje wordt echter weer levendig wanneer je toegewezen ziel plotseling wordt gestolen. Aan jou nu om de wanhopige dief op te sporen. Duik in een rijk onaangetast door de dood, waar wezens wonen die ver over hun houdbaarheidsdatum zijn.

avatar van Animosh
Het is zeker de moeite waard als je van metroidvanias houdt ja. Het heeft zo'n beetje alles wat je van een goede metroidvania kan verlangen: uitdagende maar zeer faire combat - health is schaars maar de vijanden hebben duidelijke patronen, waardoor het zeer bevredigend is om ze te verslaan - geweldige boss fights, talloze geheimen en een fijne sfeer (mede vanwege de sterke soundtrack inderdaad). Heel innovatief is het allemaal niet, en in sommige opzichten is het spel een beetje ongepolijst (zo is er geen kaart waarop je dingen kan markeren, waardoor je heel veel moet backtracken om alle collectibles te vinden (ik heb mede daardoor alle gebieden meerdere keren doorgelopen) - en het ware einde vrij te spelen, waarvoor je oa alle zaden moet planten), maar voor fans van het genre is dit zeker een aanrader.