Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991)

Commodore Amiga / Macintosh / PC

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Guybrush Threepwood is op Scabb Island aangekomen, dat wordt geplaagd door een gemeen mannetje genaamd Largo LaGrande. Hij scheen voor LeChuck gewerkt te hebben. Largo wordt uiteindelijk door Guybrush van het eiland weggejaagd, maar slaagt er toch nog in om de (nog levende) baard van LeChuck te jatten van Guybrush. Daarmee wordt LeChuck tot leven gewekt. Hij wil wraak nemen op Guybrush. Guybrush moet ervoor zorgen om LeChuck voor eens en altijd te stoppen. Het lijkt erop dat dit alleen kan als Guybrush de grote schat genaamd Big Whoop kan vinden.

avatar van Mart
Dit was de eerste echte game die ik ooit speelde, en alleen al daarvoor geef ik hem de volle punten. Maar het is ook nog eens een supergoede game met veel humor en bizarre puzzels. Ook leuk is dat dit de eerste Lucasarts-game is waarbij je een easy-mode en een hard-mode hebt. Gewoon een supergame, en voor mij de beste Monkey Island game uit de hele reeks. En dan neem ik het nogal matige einde voor lief.

Dit is toch wel een van de beste point-and-click adventures ooit. Op gelijke hoogt met Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Vooral mijn broertje was zot van dit soort spellen. We hebben dan ook vaak samen hieraan gespeeld. Alleen had onze versie een gemene bug die het onmogelijk maakte op het einde verder te geraken. Het was in de scene met de lift waar het misging (dat was een beetje een actie gedeelte). Toentertijd was het nog niet mogelijk zomaar een patch van internet af te halen en heel veel vloeken heeft ook niet geholpen.

Wij speelden trouwens de Amiga versie. Dit moet in het overzicht worden aangepast.

Grovonion schreef:

Dat is geen bug hoor Heb je gelezen wat op het plaatje naast de lift staat? Daar staat: "maximum weight: 1000 pounds", en in de lift staat een kist van 900 pounds. Dus je moet gewoon lichter worden. Je moet zorgen dat je dan de ballon en de twee handschoenen krijgt. Die moet je vervolgens allemaal opblazen met de heliumtank, die in de kamer staat met de grog machine. Dan is Guybrush lichter en dan kan je met de lift omhoog

Ik kan het me niet meer goed herinneren, maar natuurlijk hebben we wel oplossingen opgezocht in tijdschriften en die leken ook allemaal te falen. Het natuurlijk dat de oplossing in het tijdschrift niet correct was. Moet ik mijn broertje toch eens vragen als ik weer terug in Belgie ben.

Edit: nu weet ik het weer. Le Chuck kwam te voorschijn omdat we de deur niet dicht kregen en toen was de pret over. Zegt je dit iets?

avatar van Shangri-la
Humor van de bovenste plank, deze game. Ook heeft ie een vrij grote moeilijkheidsgraad maar laat je daardoor niet weerhouden om hem te spelen want dit is een klassieker die je niet mag laten liggen. 4,5 ster.

Grovonion schreef:

Dat is de deur van de lift. Die deur kan pas dicht als je licht genoeg bent, en om dat te doen moet je dus die ballon en die twee handschoenen opblazen dmv die heliumtank (in de kamer met de grog-machine)

Best een leuke site trouwens; http://www.worldofmi.com/
En deze themes heb ik als Start en Exit Windows Theme geinstalleerd .
(Monkey Exit Windows.wav en Monkey Start Windows.wav)

avatar van Thomas83
Heerlijk spel dit, echt nostalgie! Ik heb vroeger al de point & click adventures echt helemaal suf gespeeld.
De Monkey Island-serie is in dit genre echt de top. Deel 1 vind ik wel het beste, maar deze is ook geweldig.
Ik hou het 'maar' bij 4.5*, want dit soort spellen hebben niet echt een heel groot herspeel-gehalte op zich. Al is dat hele avontuur herbeleven, want een avontuur is, natuurlijk ook gewoon leuk. En je onthoud niet alle oplossingen van de puzzels per se. Die puzzels zijn trouwens erg leuk en soms nog best lastig. Wat het spel naast het avontuur en de sfeer zo leuk maakt is vooral de geweldige humor.

avatar van Jordy
Net niet m'n favoriete LucasArts adventure, maar ik vond dit wel in alles net iets beter dan deel 1. Heerlijke humor, prachtige omgevingen, een ongelofelijk bizar einde (dat helaas door deel 3 teniet wordt gedaan).

Onlangs weer 's gespeeld en het heeft wat mij betreft niets aan kracht ingeboet, erg spijtig dat dit soort games bijna niet meer gemaakt wordt.

avatar van Thomas83
Ja, het point & click adventure-genre was begin jaren 90 nog populair maar is aardig uitgestorven.
Al zit er misschien een comeback in. Er is onder andere een nieuwe Sam & Max uitgebracht. Heb ik laatst de demo van gespeeld, maakte niet echt een slechte indruk. Leek wel wat op het origineel.

Bedoel je die Episodes? Daar komen er zes van, en volgend jaar komt er een tweede seizoen dacht ik.

avatar van Thomas83
Ja, die episodes bedoel ik.:)
Is geloof ik nog een vage constructie. Kun je je op die episodes abonneren of zo.
Maar in elk geval zag de demo die ik van episode 1 heb gespeeld er nog vrij goed uit. Al vond ik het het nog niet halen bij het origineel. Maar het kwam er wel een beetje bij in de buurt.

Je kunt ze per stuk downloaden voor $8 of zo dacht ik. Of illegaal van het net halen.

Als de zesde is uitgebracht wordt later het hele seizoen (1 t/m 6) in de winkel uitgebracht voor een schappelijke prijs als ik het goed heb.

Eerste spel wat ik ooit gespeeld heb volgens mij. Ik was iets van 3 jaar oud ofzo en kon natuurlijk totaal geen engels. Ben ook niet ver gekomen volgens mij.
Later heb ik het wel uitgespeeld en het verdient zeker 5 sterren.
De beste uit de serie.

avatar van rpger
Waardig vervolg van één van de greatest minds in games ooit: Ron Gilbert. Gamespot heeft laatst een zeer interessant interview met de man gehad:

Komt voor mij nét achter deeltje 3 aangezien ik die iets grappiger vond. Desondanks is deze erg goed, omdat de puzzels in deze toch wel het moeilijkste zijn en het grafische stijltje lijkt al wat op deel 3. De wat meer open structuur is ook goed.

ik schrok mij eerder dood als lechuck in de grot weer tevoorschijn kwam, was echt eng man (en maar knooien met dat vodoo poppetje)

Adrenal
Ik heb deze game gedownload maar ik krijg hem niet geopend met SCUMMV!

KAN IEMAND ME AUB HELPEN? IK KEN NIET VEEL VAN PC's!!

Adrenal
Dat is nu gelukt, maar nu weet ik niet hoe ik moet saven

Druk eens op de F5 knop tijdens het spelen

Bedankt

Als het om computers gaat ben ik echt een zielenpoot, heb nooit op de PC gegamed...
Op andere consoles ben ik trouwens ook niet veel waard , nooit zo'n gamer geweest.

avatar van Thomas83
Je kiest in elk geval wel gelijk een goede game uit.

Hij is ook echt leuk!
Moeilijk, maar ik geniet ! De muziek is heel leuk en ik vind het jammer dat ze nu geen games zoals deze meer maken.

avatar van Mart
Dat is inderdaad erg jammer ja Stiekem hoop ik dat Lucasarts toch nog zo'n game als deze maakt, maar dat zal wel stille hoop zijn...

avatar van Alfred Mok
Recensie, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge.

Eén van de beste spellen die er bestaan.
Alweer een tijdje uit maar voor de mensen die aan de leeftijd van deze game twijfelen kan ik u vertellen dat deze game gewoon tijdloos is. Jammer dat er tegenwoordig zoveel racen is en van die smaakloze games. Gelukkig dat ik dan altijd kan terugkijken op een mooie tijd met dit spel. Dit spel overtreft zijn voorganger, en ik blijf het jammer vinden dat er niet meer van dit soort spellen op de markt komen. Een leuk einde en vergeet niet de pracht van dit spel.

Een gameliefhebber moet dit spel in zijn collectie hebben.

Yeah deze krijgt ws net zo als deel 1 ook een special edition en dit keer ook voor de PSN:

Prima, laat maar komen!

avatar van horizon
Het allerbeste spel allertijden. Volgens mijn bescheiden mening dan.

Nog 1 stem nodig!

en dan komt ie binnen op 73...

Te laag, maar aanwezig.