menu

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991)

mijn stem
4,16 (85)
85 stemmen

PC / Commodore Amiga / Macintosh
Adventure
single player

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts, U.S. Gold en Softgold

Guybrush Threepwood is op Scabb Island aangekomen, dat wordt geplaagd door een gemeen mannetje genaamd Largo LaGrande. Hij scheen voor LeChuck gewerkt te hebben. Largo wordt uiteindelijk door Guybrush van het eiland weggejaagd, maar slaagt er toch nog in om de (nog levende) baard van LeChuck te jatten van Guybrush. Daarmee wordt LeChuck tot leven gewekt. Hij wil wraak nemen op Guybrush. Guybrush moet ervoor zorgen om LeChuck voor eens en altijd te stoppen. Het lijkt erop dat dit alleen kan als Guybrush de grote schat genaamd Big Whoop kan vinden.

zoeken in:
avatar van Thomas83
4,5
Deze heb ik lang niet zo vaak gespeeld als Monkey Island, die ik zo goed als uit mijn hoofd ken. Recent maar weer eens opnieuw gespeeld en vanmiddag ook uit weten te spelen. Ik denk niet dat het aan mijn in vergelijking met deel 1 relatieve geringe ervaring met dit vervolg ligt dat de moeilijkheidsgraad zoveel hoger lijkt te liggen. Er zitten toch best wat pittige puzzels in dit spel in vergelijking met de meeste andere point & clicks uit die tijd. Die van LucasArts dan in elk geval.

Meerdere puzzels zijn zelfs wat te vervelend en ook naar de standaard van dit soort adventures wat al te weinig voor de hand liggend. Het verhaal en de atmosfeer zijn ook hier erg leuk, maar deel 1 blijft toch wel echt mijn favoriet. Die bevat ook nog leukere humor en zoiets als het zwaardvechten daar is ook wat meer memorabel dan wat in dit vervolg gebeurt. Het einde is hier wel echt tamelijk geniaal.

avatar van horizon
5,0
Er is echt geen enkele vervelende puzzel in dit spel!

avatar van Thomas83
4,5
Elke puzzel afzonderlijk bekeken misschien niet, maar ik vond het spel misschien toch net iets teveel van die meer droge puzzels bevatten zoals met de boeken in de bibliotheek, waardoor ik het allemaal net niet zo lekker vind lopen als in TSOMI. Verder voelt het ook wel wat repetitief soms om een puzzel tegen te komen die niet veel meer is dan een gerecyclede versie van een puzzel uit het eerste spel, zoals die met de papegaai en de crackers ten opzichte van de aap en de banen. Maar het blijft een geweldig spel en een van de hoogtepunten uit het genre natuurlijk.

avatar van mrdig
5,0
Whoop:

Tweakers - ron-gilbert-gaat-toch-een-nieuwe-monkey-island-game-maken

Zou een direct vervolg op dit deel moeten worden. Ben benieuwd

avatar van Sinner
mrdig schreef:
Whoop:

Tweakers - ron-gilbert-gaat-toch-een-nieuwe-monkey-island-game-maken

Zou een direct vervolg op dit deel moeten worden. Ben benieuwd


Las het inderdaad ook al. Gaan we nu ook in de gameswereld te maken krijgen met het soort semi-herstarts ala Terminator Dark Fate of een Halloween 2018 waarin we gemakshalve maar alle andere delen even moeten vergeten?

Aan de ene kant boeit het me niet zoveel, aan de andere kant heb ik iets van dat het toch een beetje teniet doet aan het prima 'Curse` (of zelfs de andere delen, met name de Telltale reeks vind ik nog altijd erg geslaagd).

Maar goed...ik kijk er toch naar uit. Ron Gilbert die een nieuwe Monkey Island game maakt? Dat is bijna net zo goed als Simon & Mike Woodroffe die Simon the Sorcerer uit het slijk halen.

avatar van mrdig
5,0
Ja als Ron Gilbert hier niet achter had gezeten dan had ik grote twijfels gehad, maar nu ga ik het zeker in de gaten houden en een kans geven. Hij is er ook al stiekum 2 jaar mee bezig. Wel verrassend aangezien hij heel lang een petitie had lopen om de rechten op de game terug te krijgen, blijkbaar is Disney overstag gegaan en hebben ze hem zijn zin gegeven.

Curse is verder ook prima inderdaad maar ergens vind ik wel dat de originele reeks/sfeer/charme bij deel 2 is gestopt dus een direct vervolg hierop en hopelijk enigszins in dezelfde stijl zie ik wel zitten.

avatar van Sinner
mrdig schreef:
Curse is verder ook prima inderdaad maar ergens vind ik wel dat de originele reeks/sfeer/charme bij deel 2 is gestopt dus een direct vervolg hierop en hopelijk enigszins in dezelfde stijl zie ik wel zitten.


Vind ik erg moeilijk. Ik vind elk deel leuk op zich (ook 4, buiten de controls) maar twijfel altijd of ik het nou bij 1 en 2 of 1-3 zou houden. Bij Simon the Sorcerer is dat duidelijk. 1-2.

En of je me nou vraagt of het in dezelfde stijl mag? Absoluut. Thimbleweed Park en heel wat andere Indie adventures geven duidelijk aan op jaarlijkse basis dat er nog steeds een publiek is voor retro stijl graphic adventures. En anders vind ik de oplossing die de meest recente Dragon Quest heeft ook geweldig. Switchen tussen of een moderne look of een retro pixel look in de stijl van de eerste delen.

In ieder geval kijk ik er naar uit.

avatar van Thomas83
4,5
Moet zeggen dat de visuele stijl in de teaser me niet echt aanstaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:57 uur

geplaatst: vandaag om 18:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.