Sunlight (2021)

PC / Nintendo Switch / PlayStation 4
Simulation / Music

Ontwikkeld door Krillbite
Uitgegeven door Krillbite en RedDeer

Sunlight is een kort, levendig en boeiend verkenningsspel. Reis het onbekende bos in, geleid door het harmonieuze gefluister van de bomen. Elke boom met verschillende stemmen, geslachten en dialecten, sprekend als één. Door artistieke inspiratie te halen uit expressionistische schilders als Monet en Munch en zich te concentreren op een krachtige 3D-audio-ervaring met adembenemend koorwerk, zal Sunlight je in vervoering en verwondering brengen over de gekozen artistieke benadering, om je een verhaal te vertellen.

avatar van John Milton
Een kort, maar rustgevend en meditatief spel.

We wandelen door een weelderig bos van impressionistische penseelstreken (handgeschilderd in VR), volledig in harmonie met de begeleidende vertelstem, en de geluiden van het bos. Terwijl we een boeket bloemen plukken. Nee, wacht! Grijp niet naar je teiltje. Dit is ok.... Zeker als je het afgelopen jaar druk bent geweest in je hoofd.

Toegegeven, Sunlight is niet een spel voor iedereen. Zonder een traditioneel plotgedreven verhaal, en onwrikbaar in haar aandrang dat de speler alleen in een vrij rustig tempo door dit bos kan wandelen, zouden andere verwachtingen gemakkelijk tot teleurstelling kunnen leiden. En dat zal ook vast gebeuren, bij een aantal gamers. Krillbite lijkt zich er niet druk om te maken, wat ik alleen maar kan respecteren. Dear Esther (2012) stond daar een kleine tien jaar geleden hetzelfde in; 'laat je verwachtingen maar los, want we willen dat je dit op een bepaalde manier beleeft'.

En wat beleven we dan? Na de griezelige sfeer van Among The Sleep lijkt de studio de speler echt in een serene mindset te willen brengen met Sunlight. Gewoon ronddwalen en je even laten meeslepen door de geluiden en stemmen. Als dat niet aantrekkelijk klinkt, is Sunlight misschien niet voor jou.

Mensen die een vies gezicht trekken bij het (wat onterecht neerbuigende) label Walking Sim, kunnen wellicht ook beter verder kijken. Maar met een adembenemende soundtrack van Tsjaikovski's Hymn of the Cherubim die de vertelling begeleidde, slaagde Sunlight er echt in om me een beetje weg te voeren naar een andere plek. En het is vast niet de laatste keer dat ik het doe. Hoofdtelefoon aanbevolen.

Prijs: 3 euro op steam.
speeltijd: half uur