Eindelijk de tijd gehad en genomen om dit spel uit te spelen, en jongens jongens, wat voor bizarre ervaring is dit dan?
Het verhaal bestaat uit drie 'acts', en hoewel de absolute kern van de gameplay hetzelfde blijft word je geacht om de manier waarop de mechanics werken iedere keer opnieuw te leren. Dit zorgt ervoor dat ik aan het begin van iedere fase van het spel nogal verward was, wat enigszins afdeed aan het spelplezier, maar zodra je de nieuwe vormen van het spel begrijpt nodigt het spel je constant uit om het compleet te breken. Ik heb het spel zelfs een paar keer een paar dagen weggelegd (en zelfs een keer een paar maanden, op het punt dat
mol hierboven beschrijft), maar wat ben ik nu blij dat ik er uiteindelijk toch doorheen heb gebeten!
Dingen verder uitleggen heeft weinig zin, juist omdat je als gamer alle kanten op wordt gegooid en het wiel telkens weer opnieuw moet uitvinden. Maar wel wil ik nog even belichten dat ik meermaals totaal op het verkeerde been werd gezet door het verhaal (dat pas na een paar uur spelen vorm begint te krijgen), en dat de enorme shifts in gameplay hier perfect door worden ondersteund. Hoewel ik de eerste 'act' (
die je na het uitspelen van de 'main game' unlockt als meer gebalanceerde roguelite) het leukste vond, is het hoogtepunt qua gameplay toch de derde, puur vanwege de fantastische eindbazen die nog een laatste (of nou ja, laatste...) maal van je eisen dat je het spel vanuit een vers perspectief bekijkt. En de epiloog is waarschijnlijk, vanuit narratief maar ook visueel perspectief gezien, de sterkste die ik ooit heb meegemaakt in een game.
Een dikke vette aanrader voor iedereen die affiniteit heeft met deckbuilders, puzzels, strategygames, escape rooms, en point-and-click adventures.