Metroid Dread (2021)

Nintendo Switch
Action / Platform

Ontwikkeld door MercurySteam

Na de gebeurtenissen in Metroid Fusion (2002) gaat het verhaal van Samus door wanneer ze op de planeet ZDR landt om een mysterieuze transmissie te onderzoeken die naar de Galactische Federatie is gestuurd. Op de planeet krioelt het van gevaarlijke buitenaardse levensvormen en mechanische gevaren. Samus is behendiger en vaardiger dan ooit, maar lukt het haar ook om diep in ZDR te overleven?

avatar van FlorisV
Wat nou pixel art, moeten ze gedacht hebben. Ziet er cell shaded achtig uit, best strak gedaan. Lekker!

Hier is ie dan! Na bijna 4 jaar wachten de eerste beelden van Metroid Pr...ead?

Bummer.

Nou vind ik het wel een van de weinige titels die me interesseerden. Ook al heeft de Switch dit soort games inmiddels in overvloed ben ik toch best benieuwd. Ook omdat de vorige 2D Metroid op de WII veel beter vond dan de meesten. Het is een reeks die toch voornamelijk Ups heeft. Een of andere Spin Off daargelaten.

avatar van 3bdelilah
Ahh yisss, bijna 20 jaar in de making en eindelijk is het moment binnen handbereik! Most anticipated game van het jaar voor mij!

Bij mij is het gek genoeg andersom. Aankondiging van Prime 4 deed mij weinig, omdat Prime ondanks meerdere pogingen helaas niet met mij klikte. Op momenten vond ik 't tergend traag, terwijl Metroid voor mij juist hoog tempo betekent. Dan valt het backtracken in een 3D game toch meer in negatieve zin op dan in de 2D tegenhangers. Inmiddels vind ik Super Metroid een van de beste games ooit, is Fusion een uitstekend vervolg, en Zero Mission een geweldige remake. Op moment van schrijven ook bezig met Samus Returns op de 3DS, en ik kan inmiddels met zekerheid zeggen dat 2D Metroid mij gewoon veel beter ligt.

Hopelijk komt er nog een tijd dat Prime 1 en ik wél met elkaar klikken, maar voor nu is de 2D-reeks toch echt mijn ding.

Sinner schreef:
Ook al heeft de Switch dit soort games inmiddels in overvloed.

En daarbij ook niet de minste games natuurlijk. Persoonlijk groot liefhebber van Ori en Hollow Knight. Maar er zijn veel meer toppers in dit genre beschikbaar. Daarom ook benieuwd hoe deze zich daarmee gaat verhouden. Gezien ze wel de grondlegger zijn van het genre.

Heb de oudere versies nooit gespeeld trouwens. Dus dit wordt een eerste kennismaking met de 2D Metroid. Erg benieuwd hiernaar in ieder geval

legian schreef:
En daarbij ook niet de minste games natuurlijk.

Nee inderdaad. Je noemde er al twee, spontaan schieten bij mij Dead Cells, Salt & Sanctuary of de Guacamelee games te binnen. (Heb alleen Ori gedaan, de rest wel gesampled). En zo zijn er wel een paar tiental die niet een vernoemd zijn.

Dus ik ben ook heel benieuwd in hoeverre een van de grondleggers van het genre zich hiertoe gaat verhouden. Ze zullen kwalitatief toch echt hun beste beentje moeten voorzetten.

avatar van legian
Dead Cells inderdaad, die heb ik nog veel gespeeld zelfs. En Guacamelee heb ik ook veel goede verhalen over gelezen. Axiom Verge schiet me nu ook nog te binnen, die schijnt ook erg goed te zijn. De concurrentie is in ieder geval enorm groot voor deze.

En om eerlijk te zijn ben ik een beetje bang dat ze dat niet gaan halen. Het blijft NIntendo en die blijven toch wel erg bij wat ze bekend is. Terwijl de genoemde games toch wel weten te vernieuwen in het genre. Ach we gaan het zien.

Nou is het ook niet geheel eerlijk aangezien Hollow Knight voor mij echt een verademing was en de liefde voor gaming weer aangewakkerd heeft. Dus ben daar enigszins bevooroordeeld.

avatar van Onderhond
legian schreef:

Heb laatst ook de tweede Ori gespeeld en vond die net érg klassiek. Alsof je terug een SNES spel aan het spelen bent, alleen dan met iets modernere graphics.

In het begin was ik nog een beetje sceptisch over hoe het er uitzag en zo...
Maar na 6 keer de trailer gezien te hebben, word het wel steeds stijlvoller en wow die 2D past natuurlijk perfect op je Switch portable of op de Lite maar ook even goed op je tv scherm.
Samen met Mario Party Superstars (de ultieme?) kijk ik hier heel erg naar uit.
Ik hoop/vermoed een hoge moeilijkheid's graad maar het zou ook geschikt zijn voor de beginnende gamer dus ja. Moeilijker dan Metroid: Samus Returns (2017) (die maar 4 mensen hier in bezit hebben ) zal het zeker niet worden. Samus word in dit spel een opgejaagd beest een soort Alien achtige concept dat klinkt allemaal goed!.

Zo... mooi even vooruitbestelt de Metroid Dread Special Edition - Nintendo Switch | Game Mania - gamemania.nl alleen die doos al die past al heel mooi achter mijn Samus Aran beeld.
plus nog even Amiibo Metroid Dread - Samus & E.M.M.I. (Merchandise) kopen - release 08-10-2021 - pre-order nu! - Nedgame erbij ik wacht al ongeduldig sinds de aankondiging!.

Metroid Dread (Nintendo Switch) – Samus' grootste dreiging ooit! - YouTube

Een van de betere (super stijlvolle) trailer met spoilers er in! en waarschijnlijk 2D spel van het jaar 2021 .

Gruwelijk dope trailer banjo

Heb echt zin in deze game!!

Ook besteld. Ik denk dat deze game te moeilijk voor mij is maar de trailers zagen er zo goed uit dat ik, na een tijd in dubio te hebben gezeten, inmiddels maar de pre-order heb geplaatst.

avatar van Maxigames
Op Hunters na nooit een volledige Metroid game gespeeld. Toch heb ik wel eens stukjes gespeeld en heb de Prime games op de Gamecube en Wii bij een vriend meegekeken. Altijd mooie spellen gevonden, de duistere eenzame sfeer in de ruimte erg fascinerend! Daarom des te vreemder dat ik nog nooit een van de main line games volledig gespeeld heb!
Maar daar gaat verandering in komen, ik kijk erg uit naar deze. Wat ik er vooralsnog van gehoord en gezien heb ziet er veelbelovend uit. Op een gegeven moment maar gestopt met kijken van nieuwe trailers, dit lijkt me meer zo'n game die ik juist zelf wil verkennen.
Ik ben ondertussen Super Metroid gaan spelen die ik in de mini SNES heb om in de stemming te komen en dat bevalt uitstekend!

Mijn eerste impressie van dit spel is dat je in gelijk in een wereld zit die behoorlijk abstract is (en dat is nou net wat Metroid eigenlijk is) maar je komt ook bekende ondersteuningen tegen je vertrouwde save points, en de bekende oplaadstadions. De E.M.M.I ontmoeting word met opzwepende ambient muziek opgevoerd en ja... ze jagen op je, dat voel je!. Dit is een zeer stijlvol vervolg van de Metroid voortzetting
en ik kijk erg uit naar de volgende upgrades om beter te worden.

avatar van Maxigames
Geweldige game tot dusver! Grafisch ziet het er prachtig uit, redelijk realistisch maar wat het hem vooral doet is de sfeer die gecreëerd wordt in de achtergronden de lichtval etc. Opvallend vloeiende besturing, veel zoekwerk in de enorme maps die af en toe als een doolhof aandoen.
De meeste vijanden (wat rondhangende buitenaardse wezens) zijn niet heel moeilijk te verslaan, maar het is verraderlijk ze kunnen plots meer schade aanrichten dan je verwacht. Ik ben ook al heel wat keren dood gegaan maar het voelt vrijwel nooit unfair.
Het is ook behoorlijk verslavend; iedere keer als je nieuwe upgrades hebt wil je verder spelen om te zien wat je dan kunt bereiken. Op een gegeven moment dacht ik dat ik vast gelopen was, ik wist niet meer waar ik heen kon en kon ook niet meer terug, na een paar uur zoeken bleek het niet zo ingewikkeld als ik dacht en kon ik verder. Ik ben niet van plan het internet te gebruiken als ik vastloop, zo is het veel leuker als je het uiteindelijk ontdekt wat je moet doen en ondertussen leer je wel steeds beter de omgevingen kennen terwijl je rond blijft rennen en wordt je ongemerkt behendiger in het verslaan en ontwijken van tegenstanders. Ook geeft dit juist het gevoel dat je beleeft wat Samus meemaakt, op een vreemde planeet beland zijn en zie de weg maar te vinden in het doolhoof vol bedreigingen.

avatar van thoyouknow1980
Ik ben ook al begonnen en wat gelijk opvalt is hoe mooi het er uitziet en hoe vloeiend het speelt.
Zelf ben ik opgegroeid en groot fan van Super metroid.
En maak mij wel een beetje zorgen na een eerste speelsessie.
Ik vind Metroid games altijd vet omdat je op je gemak een buitenaardse planeet mag verkennen.
Ook bij de Metroid Prime games is het sfeervol maar ook enigzins zen de boel verkennen.
Maar in dit deel word je vanaf het begin opgejaagd door EMI een A.I robot die je helemaal sloopt.
Dit is wel spannend maar geeft ook druk en stress.
Heb vernomen dat het zo blijft doorgaan de gehele game.
En dit is niet echt hoe ik graag een metroid game speel.
Ik geef het nog wel een kans en ga verder spelen.
En anders gauw weer Super metroid speedrunnen

thoyouknow1980 schreef:

En maak mij wel een beetje zorgen na een eerste speelsessie.

Dan zou ik zeker verder spelen, Je kan op andere momenten zo veel rustig ronddolen als je zelf wilt Het is niet dat het oude concept hierdoor vervangen is, het is meer een extra toevoeging.
Ik vind de EMMI momenten wel erg spannend maar zou ook niet willen dat de hele game constant zo was.

avatar van thoyouknow1980
Bedankt voor de geruststellende woorden
Ik ga ook zeker verder spelen,de handoek ligt nog niet in de ring
Ik blijf diehard fan van de serie he
Ben ook blij dat er eindelijk weer een nieuwe Metroid game voor op het grote tv scherm is.
En die EMMi is ook wel een eyeopener voor ons als menheid.
Niet meer fictie maar realiteit A.i komt eraan.
En dat is best beangstigend...enge game dit

Best pittige baasjes in deze Metroid

Maar wat een geweldige metroid is het. Heb sowieso liever wat meer uitdaging in dit soort games

Die eerste baas zeker? ik heb daar heel vaak over gedaan.. en in de eerste verkenning van de 2 gebieden op planeet ZDR liep het bij mij heel stroef (waar blijft mijn Morpball!). Toen ik eindelijk het 3de gebied had bereikt toen pas herkende ik de structuur van de levels en begon ik mij echt Samus te voelen het word steeds beter we gaan door..

Update: er is een Wide Beam!

Tweede baas had ik meer moeite mee Maar eerste was ook niet makkelijk hoor

avatar van thoyouknow1980
Ben het wel eens met Banjo
Het begin loopt wat stroef,het is erg wennen.
En dat opgejaagde EMMI gedoe blijf ik minder vinden.
Maar na de eerste echte super moeilijke eindbaas begint het beter te worden.
En wat speelt het heerlijk soepel,je voelt je echt een baas als je de controls onder de knie hebt
Tevens is de sfeer en muziek ook echt goed.
Zit nu dus volop in de game,en het is toch wel genieten van prachtige graphics en strakke gameplay.
Deze Metroid kan nog hoog gaan scoren...review volgt nog

Dit soort games is helemaal niks voor mij, maar ik heb wel vandaag een review bekeken en de full game even bekeken op Youtube. Ziet er echt enorm mooi uit zeg. Maar ik word nerveus van dit soort gameplay, helemaal dat opgejaagd worden door zo'n mechanisch beest dat constant terugkeert. Kan me voorstellen dat dit een pareltje is voor de Switchers onder ons.

avatar van legian
Leuk om ook hier de positieve ervaringen te lezen. Wat ik er zover van gezien heb ziet er het erg gaaf uit. Ik mijd verder zo'n beetje alles tot ik hem zelf eindelijk oppak. Zal wel volgend jaar worden ben ik bang.

Ajax&Litmanen1 schreef:
ja, net even het spel opgestart en inderdaad, alles best te pruimen. Maar wel even schrikken als die EMMI al zo rap verschijnt, vooral omdat ik zo vroeg in het spel nog helemaal geen grip op de controls heb, die best wel complex zijn, misschien zelfs te complex.

Grovonion schreef:
die best wel complex zijn, misschien zelfs te complex.

Ja en nee op de 3Ds had ik dat idee wel want in Metroid: Samus Returns (2017) - GamesMeter.nl daar in miste ik gewoon een extra knop. Nu vind ik dat in Metroid Dread geen probleem meer, maar vingervlug moet je hier in zeker wel zijn!.

avatar van Goodfella
Ik denk dat ik de recente games die uit het Metroid-dna zijn ontsproten iets beter vind, beide Ori's en vooral Hollow Knight, maar alsnog heel erg genoten van deze Dread. Tof stijltje, pittige bossfights, fijn! 4*

avatar van Maxigames
Gister heb ik de eindstreep gehaald, en ben gelijk aan een new game begonnen. De gameplay is zo vermakelijk en rewarding dat ik er nog lang niet op uitgekeken ben.
Ik heb er wel vrij lang over gedaan, de teller stond op 20 uur en dat is dan nog maar de geregistreerde tijd van het spel, gemeten zonder de vele keren dat ik game over ging Nou ligt dat ook wel aan mijn overdreven uitzoekende speelstijl, ik had de neiging om na 1 of 2 upgrades alle voorgaande levels te gaan doorzoeken. Dat ga ik in de nieuwe sessie niet meer zo doen (tenzij het spel er zelf op aanstuurt) Ik merk dat ik er nu veel sneller doorheen vlieg, maar dat komt natuurlijk ook doordat ik beter weet wat ik moet doen.
Dat geld ook voor de boss fights naast het leuke uitzoekwerk in de levels zijn die gevechten echt hoogtepunten in de game. In eerste instantie lijken ze soms vreselijk moeilijk; ze voeren een behoorlijk aantal verschillende aanvallen uit in een vrij hoog tempo en je bent vaak in een paar rake klappen dood. Dat is dan behoorlijk intimiderend, maar het leuke is dat je doordat je op een gegeven moment leert hoe op iedere actie te reageren en je ze op een manier aan begint te pakken die je niet veel eerder nog nauwelijks kon voorstellen. De ene boss is leuker als de andere maar zelfs de minste waren nog vermakelijk.
De E.M.M.I. zijn ook een leuke en naar mijn mening zeer geslaagde toevoeging aan de Metroid formule en een origineel aspect aan deze specifieke game. Heel anders als boss fights het gaat meer om ze te ontwijken en je vaardigheden te gebruiken om ongezien te blijven. Ik zie online dat sommige mensen dit afschrikt van de game, ik zou zeggen dat dat absoluut niet nodig is. E.M.M.I. secties maken slechts een beperkt deel uit van de totale ervaring, daarbij zitten ze altijd in afgebakende gebieden waardoor je je altijd mentaal kunt voorbereiden voor je er aan begint. Daarbij is het waarschijnlijk ook lang niet altijd zo erg als je zou denken.

Al met al zie ik deze game echt als een soort moderne versie van Super Metroid die ik zeer recent heb uitgespeeld. Veelal de zelfde basis principes maar dan gemaakt in de vorm van een moderne top kwaliteit game. Het grootste verschil qua ervaring zit in de flexibiliteit en snelheid waarmee Samus zich kan bewegen, ondanks dat deze game ook een side scroller is geeft dat een hele nieuwe dimensie aan de speelstijl.

Voor het verhaal heb ik naast dat ik Super Metroid gespeeld heb wat beschrijvingen van de andere delen bekeken op Youtube, waardoor ik in grote lijnen begrijp wat de situatie is. Het heeft een zeer beperkte hoeveelheid content wat dat betreft, maar wat er is is intrigerend en verrassend genoeg om een memorabele indruk achter te laten.
Eigenlijk is het feit dat deze game grotendeels uit gameplay bestaat ook een van de sterke kanten, gezien de gameplay zo goed is heeft het een hoop re-play waarde.

Een zeer sterke game met zo weinig minpunten (wat ik kan bedenken voelt vooral als nitpicken voor mij, zoals "de muziek is niet zo memorabel" en staat niet in contrast tot alle zeer sterke kanten), daarbij doordat het zo traditioneel ontworpen is juist een frisse wind in het moderne game landschap naar mijn mening. En een die graag nog vaker zal spelen. Mogelijk geef ik het later volledig 5* maar voorlopig een dikke 4,5*