Mario Party Superstars (2021)

Nintendo Switch
Party / Board

Ontwikkeld door Nintendo

Mario Party is terug met vijf klassieke borden uit de Mario Party-games voor de Nintendo 64. Op het bord Peach' verjaardagstaart uit het oorspronkelijke Mario Party wordt de strijd om de meeste sterren (en het saboteren van je tegenstanders) een plakkerige boel. Houd op het bord Ruimtestation de timer in de gaten om niet door Bowsers muntenstraal te worden geraakt en munten te verliezen. In Mario Party kan het tij snel keren, dus feestgangers kunnen maar beter op hun hoede blijven. Deze en alle andere spelstanden kunnen ook online worden gespeeld.

Een leuke compilatie van N64 borden en voorgaande minigames. Een goede Mario Party game is een perfecte mix van vaardigheden, strategie, gokken, geluk, pech, samenwerken en elkaar dwarsbomen. Dit deel heeft hier voldoende van om voor allerlei leuke potjes en lachbuien te zorgen. Buiten online te hebben gedaan heb ik ook meerdere streams en let’s play’s bekeken en kwam ik niet meer bij van het lachen, op bepaalde punten.

Ze hebben 5 oude borden teruggebracht en deze een moderne draai gegeven. Grafisch zijn ze kleurrijk en prettig om naar te kijken en er zijn nieuwe versies van de oude deuntjes, maar wie graag de nostalgische muziek hoort kan deze ook aanzetten. Ik vind het vooral fijn hoe ze nu allerlei manieren bedachten om het spel soepeler te laten verlopen. Personages rennen over het veld, tekst kun je doorheen vliegen, je kunt nu direct een minigame oefenen voordat je begint en minigames van de CPU wordt geheel overgeslagen. Zelfs de lamp, het beste item van de oude games, heeft de fijne upgrade gehad naar een gouden pijp die je in 1x naar de ster brengt zonder een vervelende cutscene. Allerlei slice of life verbeteringen.

Online mode werkt meestal soepel. Soms last van lag en soms tegenstanders die nogal hun tijd nemen, maar het merendeel had ik het gewoon naar mijn zin. Het enige gemis, waar de game verder weinig aan kan doen, is dat ik zelden mensen vind die 20+ rondes met classic bonus stars willen doen. Het is mij meerdere keren gebeurd dat ik één tegenstander en 2 CPU’s had. En dan maar hopen dat die tegenstander niet halverwege ragequit .

Mij had het gaaf geleken als ze 100% oldskool werden door ook de oude moeilijkheid mee te nemen. Dit hebben ze echter niet gedaan: levels zitten vol met lucky spaces die je extra geld of items geven, straffen zijn milder, bonussen zijn groter en items zijn goedkoper. Er waren momenten dat het haast nuttiger was om steeds naar de Boo te gaan om sterren te jatten, of naar de item store om Golden Pipes te kopen, dan daadwerkelijk naar de ster te lopen. Daarentegen, dit hangt van het bord af. In het ruimte level of het spooklevel was dit een prima techniek, maar bij het taart level of Yoshi’s eiland kon je hier niets mee doen. Daarom was het leuk om regelmatig borden af te wisselen, zodat daarmee de techniek ook wisselde.

Het merendeel van de minigames zijn leuk gekozen. Free for all heeft een toffe selectie aan klassiekers (face lift, hot rope jump, bumber balloon cars, shell shocked, crazy cutters, chip shot challenge, booksquirm) en 2 V 2 zit erg leuk in elkaar (handcar havoc, cake factory, speed hockey, ice hockey, volleyball, shell soccer). De coin minigames vond ik minder (nooit echt van gehouden) en de 1 V 3 selectie is gewoon bagger. Touwtrekken? Die stomme piranha water geven door op een wolk te button mashen? Rollen in die ton? Zoek “worst mario party minigames of alltime” op en er is een redelijke kans dat deze minigames verschijnen. Daar waren veel betere opties voor. Lulligste is dat ik regelmatig 1 V 3 games heb, maar zelden 2 v 2.

Momenteel is er niet veel dat je aanmoedigt om regelmatig terug te komen. Geen verborgen borden, unlockable characters of single player modes. Maar puur met het plezier van spelen heb ik redelijk wat uur eruit gehaald. Indien er DLC komt voor een prima prijs dan zeg ik daar zeker geen nee tegen.

Zo, laat ik half maart ook maar eens mijn eerste cijfer van dit jaar uitdelen. Mario Party Superstars dus. Ik vermaak me er prima mee, maar ik vind dit wel een beetje ordinaire geldklopperij omdat in 2018 nog Super Mario Party verscheen en die liep niet over van content. Dan was het netjes geweest als daar goedkope DLC voor zou komen, maar Nintendo koos om eind vorig jaar Superstars uit te brengen, een collectie van ruim 20 jaar Mario Party samengevoegd en opgepoetst. En ja, dat is leuk voor zowel de oude garde die alles heeft gespeeld als voor nieuwkomers of voor mensen daar tussenin zoals mij, want ik heb de meeste delen geskipt door de jaren heen.

Vergeleken met SMP is het hier allemaal wat sneller, met minder vertragingen en onnodige dingen om naar te kijken, al moet ik zeggen dat een potje met 15 beurten nog zo 60-70 minuten kost, vrij lang. Maar het speelt wel lekkerder weg. De mini-games spelen blijft natuurlijk het leukste en de grootste verbetering vergeleken met de vorige game is dat je nu niet meer hoeft rond te zwaaien met je joycons, maar dat gewoon ouderwets spelen weer de hoofdmoot is. Ook werkt mijn pro-controller gelukkig ook, dat vind ik een groot verschil. Wel jammer dat bv de Gamecube controllers weer niet werken, voor als je dit met een groep thuis wil spelen.

Ik heb dit diverse malen met een groep vrienden gespeeld, maar ook online en beiden werkt prima en levert gewoon veel fun op. Niet elke mini-game is leuk maar om een groot aantal valt wel echt te lachen en daagt je ook best uit. De levels zijn gevarieerd en kleurrijk en verder is het allemaal niet zo anders als de andere delen. Dat is positief, maar ook negatief want het voelt allemaal wel een beetje lui aan. Buiten dat is dit gewoon een solide voldoende. Prima spel om zo nu en dan eens op te starten.

avatar van Dudady
Ik heb er zo'n 80+ uren opzitten en ik heb echt dikke fun met deze game. Dit is mijn eerste Mario party, dus ik kan geen vergelijkingen maken met de eerdere versies. Ik denk dat ik mede daarom er veel plezier uithaal omdat het concept nieuw is voor mij. Als ik Mario Party Superstars speel, is dit met mijn vriendin of met familie en het is elke keer weer echt lachen en geen enkel potje is hetzelfde terwijl de competitie wel echt aanwezig is. Vooral de minigames zijn echt hilarisch en doen mij enigszins wel denken aan Squid Game. Af en toe speel ik het ook weleens alleen of online, maar het samenzijn en de gezelligheid om het spel heen zorgen juist voor de fijne herinneringen die ik heb aan deze game.