Shin Megami Tensei V (2021)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Atlus

Je speelt als student die nieuwe krachten moet gebruiken om zich een weg te banen door een woestenij terwijl je onderweg allerlei demonen moet verslaan met een command-based vechtsysteem. Hoewel demonen machtige tegenstanders zijn, kun je sommige als bondgenoot rekruteren door ze te overtuigen om met je mee te vechten. Hoe zal jouw lot zich ontvouwen?

avatar van Maxigames
En dan is ie er nu toch echt bijna.. Het spel waar ik al een beetje naar uit kijk sinds de aankondiging van de Switch! Het wachten zou nu moeilijk moeten worden, maar gelukkig heb ik al die tijd maar gedaan of het niet bestaat en komt Nintendo een maand van te voren met Metroid Dread waarmee de tijd voorbij vliegt

Dit spel was ik helemaal vergeten maar eerst maar even afwachten of het iets voor mij is maar ik vermoed van wel...

avatar van Maxigames
Sinds de eerste trailer keek ik er al naar uit, die duistere intrigerende atmosfeer neergezet door die vervreemdende wereld met bizarre demon designs en sinistere soundtrack en natuurlijk de naam alleen al... "Shin Megami Tensei"
Na een hype die over ruim 4 jaar is opgebouwd was het te bezien of het de verwachtingen zou waarmaken, maar dat lijkt toch wel het geval te zijn, ik ben echt vanaf het begin "gehooked".
Continu battles spelen de wereld verkennen, demons recruiten en demons fusen , echt zwaar verslavend!
Dit lijkt voor mij een van de beste JRPG’s op de Switch te zijn, (niveau DragonQuest XI / Xenoblade Chronicles 2) Dit is de eerste keer dat de SMT serie level design heeft dat zo groots en nagenoeg open world is. Het is niet helemaal 1 grote map maar alles is zo ruim opgezet dat je vaak wel dat gevoel hebt. Het zijn ook zeker geen saaie lege ruimtes, het leuk om rond te lopen en items te zoeken, er zijn veel verborgen locaties met platforming elementen. Het ziet er vaak prachtig en overweldigend groots uit. Prachtige skybox en mooie glinsterende lichteffecten in het zand. Natuurlijk heeft de Switch wat beperkingen, van dicht bij zijn veel textures tamelijk eenvoudig, maar door de styling en kleurencombinaties, is het toch een kunstwerk om te zien. Visueel doet het naar mijn mening niet onder voor een Xenoblade game, maar wel een heel andere sfeer natuurlijk.
Dan is er naast dit zeer geslaagde level design nog waar SMT om bekend staat, het super goed uitgewerkte turn based battle systeem, wat zorgt dat de keuzes die je maakt altijd verschil uitmaken. Met gewoon een beetje grinden en vijanden verslaan omdat je een iets hoger level hebt (de turn based variant van button mashen) gaat gelukkig vaak niet op! Je moet goed kijken welke vijand je op welke manier aanpakt en hoe je je team opstelt, anders kan het soms zomaar zijn dat een ogenschijnlijk ongevaarlijke tegenstander de touwtjes in de handen neemt en je onverwachts uitschakelt. Zeker niet alle battles zijn heel moeilijk, maar de keuzes die je maakt maken altijd uit. Waar in veel JRPG’s je vaak vergeet om items die je hebt te gebruiken omdat je ze niet echt nodig hebt, zie ik mezelf in deze game regelmatig verschillende items uit de voorraad halen. Dat is wat wat dit systeem zo leuk en verslavend maakt, al die opties die je hebt komen regelmatig van pas in uiteenlopende situaties.
Naast de battles zijn er natuurlijk nog de demons zelf. Het is leuk om steeds nieuwe soorten te ontdekken omdat ze er facinerend uitzien en allemaal eigen sterktes en zwaktes hebben, ook hebben ze interessante achtergrond verhalen, uit welke mythologie ze komen en waar ze voor staan. Je wilt ze allemaal recruiten en als je er een aantal hebt die niet sterk genoeg zijn kun je ze fusen waardoor je weer een nieuwe sterkere demon hebt.
Ik weet nog dat ik de eerste keren een SMT game speelde wat huiverig was demon’s te fusen, je had er tenslotte een hoop werk aan ze te upgraden, en wat als die nieuwe demon niet goed was? Maar je moet niet te gehecht zijn aan de demons, als je ze geregistreerd hebt kun je ze later altijd weer opnieuw oproepen (al kost het wat Macca maar dat maakt niet zo veel uit)
De combinatie van het sterke level design en het battlesysteem met de vele demons en de geweldige sfeer qua art-direction en soundtrack maakt dat deze game een geweldige indruk op mij achterlaat, het beste van 3 werelden!
Ik speel nu op normal en ben denk ik nog niet halverwege, maar ik ben al vast besloten dat als ik dit uitspeel weer opnieuw te gaan spelen maar dan op hard difficulty zodat ik nog een eeuwigheid door kan gaan!
Gezien ik nog niet heel ver ben heb ik nog geen duidelijke mening over het verhaal, het maakt zeker geen verkeerde indruk tot nog toe, maar zoals bij SMT gebruikelijk is het meer gameplay, progress en content-heavy, waardoor het ook zo leuk is om er eindeloos mee door te gaan en ik er niet tegenop kijk het later weer opnieuw te doorlopen.

Sweet, Maxigames, ik ga niet alles lezen uit vrees voor mini-spoilers, maar SMTV staat ook op mijn lijst. Ik zou het begin december binnenkrijgen, en moet ook eerst Tales of Arise uitspelen. Maar kijk hier ook enorm naar uit!

avatar van Maxigames
Grovonion Ben benieuwd wat je er van vindt! Ik denk dat mijn bericht "spoilerfree" is (niks inhoudelijks over het verhaal / wie en wat je tegenkomt etc. alleen over hoe de gameplay is en wat voor een indruk het maakt) al licht het er aan wat als spoiler beschouwd wordt natuurlijk.
Ik ben zelf maar gestopt met youtube video's over de game te zoeken, ik raak al geïrriteerd als ze een omgeving laten zien die ik nog niet ben tegengekomen, sommige beginnen een review met een beeld van de tweede helft van de game Maar dat geld ook voor de trailers van Atlus zelf
Maar dat zal ook wel aan mij liggen, ze willen zeker van alles laten zien om mensen een goed beeld van de game te geven, voor iemand als ik die vrijwel nooit een miskoop doet en redelijk precies weet wat ik zoek is dat helemaal niet nodig. Wat beelden van de eerste 15% en algemene info over plus en min punten heb ik meestal al genoeg

avatar van Maxigames
De eerste playthrough op "Normal" heb ik onlangs afgerond. Ik vond de "normal" difficulty zeker goed om mee te beginnen als je wil dat game uitdagend is maar niet zo moeilijk dat het demotiverend wordt.
Nu ben ik bezig met de 2e op "Hard". Ik moet zeggen dat ik het verschil in het begin nog niet heel duidelijk merkte, maar bij de boss-fights werd het verschil wel duidelijk merkbaar. Het is nog belangrijker dat je team optimaal is samengesteld, als er ook maar één demon in zit die tot een betere gefused had kunnen worden, kan het al zijn dat je net te zwak bent en je Health Points er sneller afgaan als die van de "boss".
Natuurlijk zou je de te zwakke demon ook door grinden sterker kunnen maken, maar aangezien sterker worden door fusen vrijwel altijd sneller gaat dan door grinden voelt dat meestal als de logische optie. Hierdoor voelt de game die behoorlijk pittig is op Hard zelfs op dat niveau (tot nog toe in ieder geval, maar verwacht dat het niet heel veel verandert) niet erg "grindy". Hoewel voor liefhebbers van grinden; doe dat gerust, je wordt er niet snel overpowered door.

Verder valt er niet heel veel toe te voegen aan mijn eerdere bericht, na het uitspelen heb ik gelukkig nog de zelfde indruk van de game. Een van de beste JRPG's van recente jaren, gelijkwaardig aan Dragon Quest XI, maar op een totaal andere manier. Waar DQ uitblinkt in een verhaal met een meer vaste set aan characters, gaat het bij SMT meer om de "stel je voor dat situatie" waarin je het opneemt tegen goden/demonen met de mogelijkheid deze goden/demonen als pokémon in een wisselend team te hebben.
Ik ga niks inhoudelijks over het verhaal zeggen maar ik vond het niet slecht, maar het is meer een functioneel verhaal, het is vrij dun aanwezig (vooral voor een JRPG dan)
Ik kan me voorstellen dat sommige het niet boeiend vinden, maar als je de situatie serieus neemt en je probeert voor te stellen dat dit "echt" is, geeft het een duizelingwekkend gevoel dat je je figuurlijk op zo'n hoog en machtig niveau speelt dat je niet meer naar beneden durft te kijken . Dat is ook wat SMT zo intrigerend maakt, gecombineerd met de duistere en vervreemdende atmosfeer en soundtrack. Alleen jammer dat er niet wat meer character building is in het begin van de game zodat het contrast en de emotionele betrokkenheid wat sterker zou kunnen zijn, maar van de andere kan is het ook goed dat het vooral een gameplay game is. (het is ook niet voor niets dat ik er maar niet mee op kan houden )
Het battle systeem blijf ik dan ook geweldig vinden, het blijft vaak spannend, soms wordt je hard ingemaakt, maar het voelt naar mijn mening nooit onduidelijk waarom dat gebeurd, je weet vrij snel hoe je jezelf dan de volgende keer moet opstellen/verbeteren om wel te kunnen winnen.
De game heeft vrij weinig echte minpunten en die er zijn wegen niet op tegen de vele sterke kanten die deze game heeft. Eigenlijk alleen wat kleine visuele issues zoals dat er soms wat pop-in is met textures en wat lagere resolutie, maar echte bug's ben ik niet tegen gekomen. Sterker nog dat vind ik ook zo bijzonder aan deze game dat het niet op een of twee punten uitblinkt maar in bijna alles.
Het feit dat de game me al zo lang onvermoeibaar bezig houdt zegt voor mij al genoeg. Voor wie een JRPG zoekt, vooral om eindeloos spannende turn-based battles te spelen tegen fascinerende demonen zou ik zeggen; veel beter kun je niet krijgen.

Ik hoor en lees dat heel veel mensen dit spel geweldig vinden maar ook dat het een hele moeilijke moeilijkheid's graad heeft, en dat houd me nu tegen om dit spel aan te schaffen.

Grovonion ik ga hier ook mee aan de slag maar jij hebt dit spel niet meer aangeraakt? was het niet leuk of te moeilijk? of is het verdwenen onder je berg andere spellen .

Banjo schreef:
Tja, moeilijk te zeggen. Het begon best goed, maar ik had wat problemen om in de spel-wereld te geraken, dan na een paar sessies met iets anders begonnen, en sindsdien inderdaad niet meer aangeraakt. Misschien werd ik wat geintimideerd door de zogenoemde moeilijkheidsgraad die ik hier of daar las en zag ik er (toen) wat tegenop om de tijd te vinden me erin te werken.

Reeds ontkracht: Dataminers speculeerden eerder over een Playstation- en PC-versie van Shin Megami Tensei V, na wat aanwijzingen in de code. Na de laatste patch zijn alle referenties naar een Playstation 4-versie echter verdwenen, dus voorlopig blijft het een Switch exclusive.

Power Unlimited weer veel te laat met hun klikbait...

Hopelijk komt 'ie wel nog naar PS4!

Dat is alles al heel oude info, die van de ontkrachting dateert uit 2021 en zelfs die van PU is al van begin 2022. Jullie zijn ook niet echt up-to-date

Granted, PU had wel hun huiswerk niet goed gedaan, een maand na de feiten met oude info komen...tsk.

Nou ja aan de ene kant hoop ik dat dit spel ook maar op de Switch blijft dit zijn van die typische spellen die dan weer veel geld waard zijn . Dit deel schijnt een van de duistere Jrpg's te zijn ik ben benieuwd..