menu

GRIME (2021)

mijn stem
4,00 (1)
1 stem

Google Stadia / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch
Action / RPG
single player

Ontwikkeld door Clover Bite
Uitgegeven door Akupara

Versla... verslind... groei... GRIME is een snelle en keiharde RPG waarin je vijanden met levende wapens verplettert die steeds andere vormen en functies aannemen. Daarna verslind je ze met een zwart gat om je vaartuig te versterken en zet je een wereld vol anatomische horrorscenario's op zijn kop.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=BUJ5NYOO7Pg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van John Milton
Mijn zwager tipte deze, en art en sfeer spreken me echt enorm aan, gameplay weer wat minder. Ik ben niet echt van hakken met een zwaard en snel ontwijken om vervolgens achter tegenstandet te teleporten, springen (om te ontwijken) en nogmaals te hakken. Rinse and repeat. Niet mijn ding. Boss fights? ne-uh, hoeft niet echt van mij.

Los van dat gezanik (mijn zwager parafraserend), vind ik dit er wel degelijk tof uitzien.

avatar van Animosh
4,0
John Milton schreef:
Ik ben niet echt van hakken met een zwaard en snel ontwijken om vervolgens achter tegenstander te teleporten, springen (om te ontwijken) en nogmaals te hakken. Rinse and repeat.

Beschrijft dat niet zo'n beetje alle actiespellen? (Met melee combat althans.) Haha.

Ik vond de combat in ieder geval wél erg goed. Dat hakken en ontwijken is inderdaad een belangrijk onderdeel van de gameplay, maar wat het spel vooral erg fris maakt is de nadruk op parries. Dat wordt enorm aangemoedigd in dit spel: je kunt namelijk 'traits' verzamelen (eigenschappen van vijanden die je bepaalde bonussen geven, zoals meer health of nuttige bonussen voor parries) door ze te 'absorberen' (via parries dus) als hun health onder een bepaald punt zit. Daarnaast doet het simpelweg een heleboel schade (vooral bij boss fights is het echt essentieel) én kan het voor onmisbare bonussen zorgen (herstel van stamina - ja, dit spel heeft een staminasysteem - en health zijn allebei enorm nuttig). Dus ja, hakken en ontwijken is belangrijk, maar om het spel uit te spelen is het 'masteren' van de parry essentieel, en hoewel ik daar vaak niet goed in ben vond ik het na enige oefening (net als in Wo Long) erg leuk om te doen.

Verder is het een typische metroidvania, waarin het verkennen van gebieden aangemoedigd wordt en ook een flink aantal leuke platformuitdagingen te vinden zijn, waarvan er een aantal best uitdagend zijn (de laatste gratis DLC voegt een gebied toe dat ze hun versie van Hollow Knight's 'Path of Pain' noemen, hoewel ik het persoonlijk niet zó moeilijk vond). Dus als liefhebber van dat genre heb ik me prima vermaakt. En hoewel ik even aan de CGI-achtige stijl moest wennen is hij op zich best uniek tussen de meer kleurrijke spellen. Het verhaal - hoewel lastig te volgen - is ook behoorlijk origineel: in hoeveel spellen speel je immers als de schurk die letterlijk het einde van de wereld (of kolonisatie door aliens of zo) teweeg lijkt te brengen?

Grime is kortom zeker een aanrader voor liefhebbers van soulsvanias. Vooral de nadruk op parries in de combat is verfrissend (in veel spellen werkt het niet goed of is het makkelijk te negeren), maar ook in andere opzichten (platformen, exploratie, sfeer en moeilijkheidsgraad) is het een zeer solide soulsvania. 4*

Gast
geplaatst: vandaag om 18:39 uur

geplaatst: vandaag om 18:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.