John Milton schreef:
Ik ben niet echt van hakken met een zwaard en snel ontwijken om vervolgens achter tegenstander te teleporten, springen (om te ontwijken) en nogmaals te hakken. Rinse and repeat.
Beschrijft dat niet zo'n beetje alle actiespellen? (Met melee combat althans.) Haha.
Ik vond de combat in ieder geval wél erg goed. Dat hakken en ontwijken is inderdaad een belangrijk onderdeel van de gameplay, maar wat het spel vooral erg fris maakt is de nadruk op parries. Dat wordt enorm aangemoedigd in dit spel: je kunt namelijk 'traits' verzamelen (eigenschappen van vijanden die je bepaalde bonussen geven, zoals meer health of nuttige bonussen voor parries) door ze te 'absorberen' (via parries dus) als hun health onder een bepaald punt zit. Daarnaast doet het simpelweg een heleboel schade (vooral bij boss fights is het echt essentieel) én kan het voor onmisbare bonussen zorgen (herstel van stamina - ja, dit spel heeft een staminasysteem - en health zijn allebei enorm nuttig). Dus ja, hakken en ontwijken is belangrijk, maar om het spel uit te spelen is het 'masteren' van de parry essentieel, en hoewel ik daar vaak niet goed in ben vond ik het na enige oefening (net als in Wo Long) erg leuk om te doen.
Verder is het een typische metroidvania, waarin het verkennen van gebieden aangemoedigd wordt en ook een flink aantal leuke platformuitdagingen te vinden zijn, waarvan er een aantal best uitdagend zijn (de laatste gratis DLC voegt een gebied toe dat ze hun versie van Hollow Knight's 'Path of Pain' noemen, hoewel ik het persoonlijk niet zó moeilijk vond). Dus als liefhebber van dat genre heb ik me prima vermaakt. En hoewel ik even aan de CGI-achtige stijl moest wennen is hij op zich best uniek tussen de meer kleurrijke spellen. Het verhaal - hoewel lastig te volgen - is ook behoorlijk origineel: in hoeveel spellen speel je immers als
de schurk die letterlijk het einde van de wereld (of kolonisatie door aliens of zo) teweeg lijkt te brengen?
Grime is kortom zeker een aanrader voor liefhebbers van soulsvanias. Vooral de nadruk op parries in de combat is verfrissend (in veel spellen werkt het niet goed of is het makkelijk te negeren), maar ook in andere opzichten (platformen, exploratie, sfeer en moeilijkheidsgraad) is het een zeer solide soulsvania. 4*