menu

Twelve Minutes (2021)

mijn stem
3,67 (3)
3 stemmen

PC / Xbox One / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch
Adventure / Puzzle
single player

Ontwikkeld door Luis Antonio
Uitgegeven door Annapurna

Je neemt de rol van echtgenoot op je, op wat een romantische avond met je vrouw zou moeten zijn. De nacht verandert in een nachtmerrie wanneer een politiedetective inbreekt in je huis, je vrouw beschuldigt van moord en je doodslaat. En dat allemaal om jezelf onmiddellijk terug te vinden op het exacte moment dat je de voordeur opende, vastzittend in een tijdlus van twaalf minuten, gedoemd om dezelfde terreur keer op keer opnieuw te beleven. Tenzij je een manier kunt vinden om de kennis van wat er gaat komen te gebruiken om de uitkomst te veranderen en de cirkel te doorbreken. Een interactief verhaal dat de droomachtige spanning van The Shining combineert met de claustrofobie van Rear Window en de gefragmenteerde structuur van Memento.

  • vanaf dinsdag 7 december te koop voor de Nintendo Switch
  • vanaf dinsdag 7 december te koop voor de PlayStation 4
  • vanaf dinsdag 7 december te koop voor de PlayStation 5

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=qQ2vsnapBhU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van John Milton
geplaatst:
Erg benieuwd naar deze. Tof idee, en fijne cast

avatar van legian
3,5
geplaatst:
Oeh, hier kijk ik al lange tijd naar uit. En bij release ook direct in gamepass

avatar van -marco-
legian schreef:
Oeh, hier kijk ik al lange tijd naar uit. En bij release ook direct in gamepass


Same here!!! Zin in

avatar van Fonzzz002
3,0
Fonzzz002 (crew)
Approved by Hideo Kojima . Hij noemt het de meest interessante game sinds Inside. Vind het altijd wel leuk om te horen hoe bekende game makers zelf over nieuwe releases denken.

avatar van banjo
Nou ik weet zeker dat dit van een bekende film kaft is alleen kan ik er zo snel niet op komen.
Een oude thriller.. film en games is een fijne combinatie gelukkig dat ik die trouwe oude X-box nog heb.

avatar van legian
3,5
Vanavond maar even kort opgestart en dat duurde uiteindelijk toch wat langer. Zeer interessante game is dit geworden. Met best verrassende mogelijkheden waarbij ik toch even verbaasd naar het scherm heb zitten kijken. Het is niet even een lekker relaxed puzzel spel in ieder geval.

Ben wel enkele keren was vastgelopen. Hoe je verder moet is niet altijd even duidelijk, waardoor het veelal een trial and error situatie wordt. Tot zover in ieder geval zeker geïntrigeerd hierdoor.

avatar van banjo
Is dit een point and click game?.

avatar van Squall Lionheart
Squall Lionheart (moderator)
banjo schreef:
Een oude thriller...

Deze wellicht?
Daar is iig wel een point and click game van...

avatar van legian
3,5
banjo schreef:
Is dit een point and click game?.
zo zou je het volgens mij wel kunnen omschrijven. Je klikt waar je heen wilt, wat je wilt bekijken/pakken en dergelijke.

avatar van Fonzzz002
3,0
Fonzzz002 (crew)
Een sfeervolle korte thriller met een leuk thema. Ik heb altijd een zwak gehad voor Groundhog Day-achtige verhalen en buiten de indiegame House ken ik geen enkele videogame die dit principe heeft toegepast. De avond die je steeds herbeleefd is kort (12 minuten is de maximale tijd die je hebt voordat de loop geforceerd wordt, maar in de regel duurt het korter), waardoor je onder stres zoveel mogelijk voor elkaar probeert te krijgen. In het begin is het leuk experimenteren door op alles te klikken en reacties van je vrouw of van de moordenaar uit te lokken, maar later moet je goed gaan nadenken over welke specifieke stappen je in één loop moet nemen om verder te komen.

Het hoofdpersonage is bewust van het feit dat hij in de loop zit en hij kan kennis uit vorige loops gebruiken dingen te doen die je eerst niet kon. De game heeft op leuke manier gevolgen verzonnen op alle logische handelingen die je zou willen doen (politie bellen, je verstoppen, deur op slot doen, moordenaar proberen aan te vallen, proberen te vertellen wat er aan de hand is etc). Het vraagt uiteindelijk creatief oplossingen zoeken om vooruitgang te maken.

Voor mij werd het verhaal te absurd rond het einde en ik kon het moeilijk meer serieus nemen. Ook liep ik op gegeven moment helemaal vast en was afhankelijk van een guide om het uit te spelen. They really jumped the shark. Een save systeem was welkom, omdat ik meerdere keren rond het einde van de 12 minuten een fout maakte en daardoor steeds alle stappen opnieuw moest doen. Door deze minpunten voel ik me niet geneigd de game een hoger cijfer te geven, maar ik heb vooralsnog me prima vermaakt.

3*

avatar van legian
3,5
Begin van de avond heb ik de credits voorbij zien komen. En ik kan me goed vinden in het verhaal van Fonzzz002. Het verhaal gaat een kant op die niet logisch aanvoelt en waarbij meer en meer vragen ontstaan. Het komt meer over als shock value dan een coherent verhaal. Wat dan wel weer leuk is, is dat de game eigenlijk geen einde kent. Na de verschillende mogelijke eindes blijft de loop doorgaan en pas bij de laatste (waarbij je inderdaad erg specifiek moet handelen) krijg je de credits te zien. Waarbij het verhaal eigenlijk gewoon afgekapt wordt zonder je een concreet einde te geven. Een leuk detail waardoor de game en het verhaal toch wat blijft malen.

De gameplay van de loop is leuk gedaan. Vooral in het begin is het leuk om de instinctieve reacties en acties uit te voeren. Helemaal als blijkt dat je dan ook daadwerkelijk verder komt met de acties. Helaas loop je daar op een gegeven moment tegen een muur aan en verlangt de game specifieke uitvoering van acties om verder te komen. Als die er eenmaal inzit lukt het wel weer, maar dan begint de zoektocht naar het einde.

Het concept van de game trok bij de eerste trailer al de aandacht. En ze weten het goed over te brengen. Helaas vereist de game te specifieke handelingen die niet snel duidelijk worden zonder veel trail & error situaties. Waarbij de vele herhaling vervelend begint te worden. Doch heb ik me hier prima mee vermaakt en wisten ze me vooral in het begin een aantal keer aardig te verrassen qua acties en reacties.

De aangetrokken sterrencast is trouwens wel leuk, maar is vooral voor de marketing slim geweest. Veel voegt het namelijk niet toe.

avatar van banjo
Twelve Minutes zit vast in zijn eigen tijdlus | Review | Gamer.nl

In deze recensie melden ze nog dat de besturing op consoles is tergend is klopt dat?

avatar van Fonzzz002
3,0
Fonzzz002 (crew)
banjo schreef:
In deze recensie melden ze nog dat de besturing op consoles is tergend is klopt dat?


Ikzelf deed het voor de PC. Daar werkt het ideaal omdat het point and click gameplay is.

avatar van legian
3,5
banjo schreef:
Twelve Minutes zit vast in zijn eigen tijdlus | Review | Gamer.nl

In deze recensie melden ze nog dat de besturing op consoles is tergend is klopt dat?

Vond het zelf wel meevallen, werkte prima voor mij. Maar met een muis is het inderdaad makkelijker.

4,5
nuf
banjo schreef:
Twelve Minutes zit vast in zijn eigen tijdlus | Review | Gamer.nl

In deze recensie melden ze nog dat de besturing op consoles is tergend is klopt dat?

Niet heel best op Xbox, maar dat maakt bij een point &click als deze maar weinig uit.
Heb na een aantal uren gameplay nog geen einde weten te bereiken. Zit best wel vast eigenlijk, maar daar hebben zo te lezen meer mensen last van

avatar van legian
3,5
nuf heb je al met de cop gepraat?

4,5
nuf
legian schreef:
nuf heb je al met de cop gepraat?


Zeker, ben al een stuk verder maar nog steeds geen einde gevonden.

Ik weet waar de klok ligt en kan mijn vrouw inmiddels makkelijk overtuigen van wat er gaande is en dat de Polaroid het bewijs is. Nu de 'cop' nog...

avatar van legian
3,5
nuf schreef:
(quote)


Zeker, ben al een stuk verder maar nog steeds geen einde gevonden.

Ik weet waar de klok ligt en kan mijn vrouw inmiddels makkelijk overtuigen van wat er gaande is en dat de Polaroid het bewijs is. Nu de 'cop' nog...

Als je de cop bewusteloos hebt kan je al zijn spullen doorkijken (ik had trouwens veel moeite om te ontdekken hoe ik de cop bewusteloos kreeg, zo voor de hand liggend vond ik de oplossing niet echt). Vanuit daar is het veel trial & error om de juiste volgorde van zaken te ontdekken. Als dat je lukt kan je uiteindelijk met klok spelen, deze zal zich dan ook anders gedragen. Je zal in dat proces wel tegen verschillende eindes aanlopen dan trouwens.

4,5
nuf
legian schreef:
(quote)

Als je de cop bewusteloos hebt kan je al zijn spullen doorkijken (ik had trouwens veel moeite om te ontdekken hoe ik de cop bewusteloos kreeg, zo voor de hand liggend vond ik de oplossing niet echt). Vanuit daar is het veel trial & error om de juiste volgorde van zaken te ontdekken. Als dat je lukt kan je uiteindelijk met klok spelen, deze zal zich dan ook anders gedragen. Je zal in dat proces wel tegen verschillende eindes aanlopen dan trouwens.


Ben inmiddels weer wat verder. De extra scene met de vader ... Wtf!?. Ik liep er dus tegenaan dat ik één handeling verkeerd deed, waardoor ik dit scenario uitsloot. De vrouw moest de Polaroid niet aan hem geven, maar hem begeleiden naar de koelkast, waar de polaroid op zat.. Ik dacht, come on! Wat ik in dit geval deed had gewoon naar dezelfde uitkomst moeten lijden!

Ik denk aan 4 tot een 4.5 sterren, maar deel ze pas uit als ik de game heb uitgespeeld.

avatar van legian
3,5
nuf schreef:
Ben inmiddels weer wat verder. De extra scene met de vader ... Wtf!?. Ik liep er dus tegenaan dat ik één handeling verkeerd deed, waardoor ik dit scenario uitsloot.

Ja die scene is vaag en wordt nog vager naarmate je daar de verschillende opties kiest/dingen aanklikt. Het is inderdaad erg gevoelig welke handelingen je moet doen om bepaalde situaties te krijgen.

4,5
nuf
Aftiteling gehaald! Nu nog alle eindes.
4.5 voor een goeie point & click game met een mysterie dat zich stukje bij beetje ontrafeld. Minpuntje voor eerdergenoemde klacht, maar dat was dan ook het enige punt dat ik echt 'vast' zat.

Indrukwekkend hoe er heel wat uren gameplay zit in vrijwel alleen maar één appartement. Voor een goed verhaal is soms ook niet meer nodig. Ik denk aan films als The Great Gatsby of Rear Window. Spanning door mysterie en drama, niet door actie en avontuur.

De dialoogopties zijn uitstekend uitgewerkt tot in detail. Zo is er dialoog voor heel wat willekeurige handelingen zoals zomaar in de kast gaan staan: 'ehh, why are you standing in the closet??'
Dat geeft, meer dan menig RPG of adventure het gevoel dat het echt uitmaakt wat je doet. En dat doet het ook. De tijd tikt door, je moet echt nadenken hoe je meer te weten komt. Hoe je er voor zorgt dat je vrouw niet te boos wordt en weggaat? Welke spullen in de kamer zou bewijsmateriaal kunnen zijn? Misschien wel wat onbenullige dingetje waar je niet eens naar omkeek?

De loops zijn eindeloos. Sommige scenario's heb ik wel erg vaak doorlopen, maar de game geeft je opties om de tijd vooruit te spoelen door bijvoorbeeld op bed te liggen of dialoog te skippen.

En ja, dat moment dat ik me realiseerde hoe het écht zat, na al drie of vier keer gedacht te hebben dat dít toch wel de happy end zou moeten zijn... Damn.

Gratis op Xbox live. Zeker weten een aanrader.
Gelijk een oproepje: tips voor meer games als deze?
Aanrader van mij: The Counsil.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:09 uur

geplaatst: vandaag om 15:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.