Onderhand beide uitbreidingen grotendeels uitgespeeld, dus kan ik daar ook eens mijn beklaag over doen.
We beginnen met de Hot Wheels uitbreiding. Die was bij Forza Horizon 3 een succes dus nu 6 jaar later krijgen we weer een Hot Wheels uitbreiding. Creatieve armoede kan je het noemen. Maar om het een beetje leuk te verpakken zweven de drie eilanden deze keer in de lucht, waarbij de map van Mexico eronder voor een leuk uitzicht zorgt. Verder geeft het ook een wat industriële uitstraling dankzij de vele constructieve onderdelen en stukken die zichtbaar zijn. Waarbij het jammer is dat je hier en daar wel een toegangsdeur tegenkomt maar er verder eigenlijk niets mee kan doen. Ook wel bijzonder hoe ze een vulkaan de lucht in hebben gekregen, maar dat terzijde.
Hot Wheels doet meer van hetzelfde, zoals verwacht, maar dan in een Hot Wheels jasje. Dat betekend dat ik hier weer met enkele favorieten speelgoed autootjes mag rondrijden. In combinatie met de boosters, loopings, magnetische stukken en super steile banen levert dat regelmatig leuke momenten op. Mits de physics engine mee werkt dan wel, want die is hier nog slechter dan in Horizon 4. Een klein schrammetje langs de muur en de achterkant van je auto vliegt direct 4 meter de lucht in. Wat vooral leuk is als een tegenstander in de race je net even dat zetje in die muur geeft (gelukkig hebben we de rewind functie ☹). Het helpt dan ook al helemaal niet dat de banen hier zo veel mogelijk niet horizontaal liggen waardoor ook de zwaartekracht je auto constant naar beneden trekt. Handig als je ondersteboven rijdt. Daarom de magnetische banen natuurlijk, alleen is de besturing op die banen net even wat logger en trager dan op de gewone oranje baan. Oh en dan kan ik de loopings niet vergeten natuurlijk, gewoon rechtdoor rijden in die dingen is toch een flinke uitdaging. En niet alleen voor de speler maar ook voor de drivatars die alle kanten op slingeren in die dingen tijdens een race. Ik kan me die problemen nog herinneren uit de Horizon 3 uitbreiding en ik snap dan ook niet waarom ze dat nu niet aangepakt hebben.
Maar ze doen hier gelukkig nog wel iets tofs. De progressie is namelijk gelocked in verschillende klassen en je begint natuurlijk onderaan in klasse B. Ofwel je kan alleen met auto’s van B of lagere klassen rondrijden en moet langzaam de hogere klassen vrijspelen. Hoewel langzaam… Dat gaat nog best vlot eigenlijk, maar het idee en de uitvoering ervan kan ik erg goed waarderen. En mogen ze wat mij betreft standaard implementeren in de volgende delen. Dit voelt veel beter dan direct een dure Koenigsegg vrijspelen en alle records direct verbreken. Laat de speler die auto’s maar echt verdienen.
Verder is het helaas een vrij inspiratieloze uitbreiding waar ze meer uit hadden moeten halen, helemaal aangezien ze dit al een keer eerder gedaan hebben. Gelukkig is het geen teleurstelling zoals de Lego uitbreiding was, maar de meerwaarde van deze uitbreiding ten opzichte van die in Horizon 3 zie ik niet.
Dan hebben we de Rally uitbreiding, daar keek ik eigenlijk wel naar uit en was ook de reden dat ik deze nu weer opgepakt heb. Want dit zag en ziet er best goed uit. Sterker nog het is qua landschap nog veel gaver om doorheen te rijden dan op de hoofdmap, hoewel het qua uitstraling niet al te afwijkend is. Mede dankzij de grote verticaliteit en de vele, vele bochtige weggetjes die er liggen. Van alle races in de game doe ik die hier het liefst eigenlijk. De wegen hier zijn veel uitdagender om goed en heelhuids doorheen te komen. Wat logisch is gezien de grote aandacht naar Rally. En dat brengt me bij het volgende toffe onderdeel van de uitbreiding, de Rally Race zelf.
Ik ben geen groot rally liefhebber, maar ik heb vroeger toch flink wat uren gestoken in Colin McRae Rally 2.0. Constant proberen om de tijden te verbeteren op die smalle slingerende weggetjes. Met deze uitbreiding doen ze een goede poging om die ervaring te vertalen naar de Horizon formule. Geen vervelende andere racers die je van de klif af beuken, maar alleen jij, de baan en je auto en een vervelende helikopter en een co-driver die halfbakken race-notes doorgeeft. Maar dat even terzijde. Heerlijk om puur het racen zelf te doen en dan ook vooral in een rally auto natuurlijk. Het is daarom jammer dat we voornamelijk buggies erbij krijgen en geen Lancia’s of Citroën om naast de Ford, Subaru, Porsche, Audi en Mitsubishi als rally auto te kunnen gebruiken. Het zal iets met rechten te maken hebben, maar jammer is het wel. De Race modus is een van de beste toevoegingen aan de game en iets dat ze dan ook zeker in de komende delen moeten houden. Het geeft een heel andere dynamiek aan de race en zou een goede toevoeging zijn aan de Dirt race series. En het is een fijne afwisseling van de normale race, die ook gewoon nog gedaan kan worden op die banen.
Dan toch nog even naar die Helikopter en de race-notes. Die laatste zijn wel bijzonder halfbakken ingevoerd. Er wordt geen rekening gehouden met hoe je de bocht aankomt waardoor een medium bocht al snel als een harde bocht gezien kan worden. Tevens is er ook geen eenduidigheid in bocht aanduidingen. De ene medium bocht wordt als een harde bocht gezien en de andere niet. Nog vervelender als het andersom is waardoor je de bocht dus gewoon niet haalt. De map is dan ook nog steeds een belangrijk element in de races. Wat erg vervelend is want er is door de grote hoeveelheid bochten veel minder tijd om elke keer links onderin te kijken welke bochten eraan komen. Die uitwerking had nog wel wat finetuning mogen gebruiken. Dat geldt ook voor de helikopter die wel enorm vaak in de weg vliegt. Af en toe een lichtbundel of wat opwaaiend zand kan ik nog begrijpen. Maar om nou die constante race voor mijn neus te gaan hangen en het hele zichtveld te verslechteren. Nee dank u.
Dat brengt me trouwens bij nog een ander probleem wat hier goed opvalt, het geluid. Ik heb al aanpassingen zitten maken in de audio mix, maar mijn hemel wat een kakafonie van geluid wordt er uit die speakers getoverd zeg. Dat viel mij in de normale versie al op (en in mindere mate in deel 4), maar hier lijken ze een nieuw dieptepunt gevonden te hebben. Niets is te onderscheiden van elkaar waardoor het een grote muur van geluid wordt. En dan heb ik de muziek al uitgezet. Het less is more principe mogen ze hier wel gaan toepassen. Of anders moeten ze eens even advies vragen aan id-studio hoe ze dat met Doom hebben gedaan.
Een bijkomende frustratie die zich in beide uitbreidingen bevind is de vaste pin van objectives die er op het scherm staan. Naast alle chaos aan geluid wordt ook het scherm steeds meer gevuld met informatie die ik niet tijdens een race wil hebben (zoals de Roll indicator van Hot Wheels en de skill point informatie). En ja je kan hem uitklikken in het menu, maar na een race springt die er gewoon weer in. Uitermate frustrerend.
Uiteraard zijn ook hier de physics weer een punt van irritatie, met de grote hoeveelheid aan hobbels in de wegen. Kom je net de bocht uit krijg je drie hobbels waardoor je compleet overgeleverd bent aan de physics engine (die uiteraard weer heerlijk los gaat) om vervolgens, als je in de lucht hangt, te horen dat je een u-bocht naar links moet maken. Dat resulteert dus in rechtsaf de afgrond in. Dat samen met de veel te late race-notes en het feit dat die 9 van de 10 keer niet te horen zijn zorgt ook weer voor frustratie. En om de race nu 10 keer te gaan doen om die baan uit mijn hoofd te leren…
Afgezien van alle kritiek hierboven vermaak ik mij nog goed met beide uitbreidingen, ze leveren beide elementen die ik graag in toekomstige games terug zie komen. Maar tegelijkertijd treden alle irriterende elementen hier nog meer op de voorgrond. En dan heb ik nog niet eens iets gezegd over de map…
Wel is duidelijk dat de Forza Horizon serie hard aan een pauze toe is. In dat opzicht kijk ik dan ook erg uit naar TDU: Solar Crown en The Crew: Motorfest. Hopelijk weten die wat leuke, nieuwe en innovatieve dingen te brengen aan het genre.