Forza Horizon 5 (2021)

PC / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Playground
Uitgegeven door Microsoft

Forza Horizon 5 kent de grootste spelwereld in de reeks tot nu toe. De game kent een nieuwe Expedition-modus, waarin spelers missies moeten uitvoeren. De spelwereld is gebaseerd op Mexico met diverse omgevingen, van woestijnen vol cactussen tot felgroene jungles.

avatar van legian
Ondertussen uit en de eerste 5 ster is hier alweer uitgedeeld. Sowieso zie ik voornamelijk lyrische reviews langskomen. De omgeving en uitstraling trekt mij al een stuk meer dan deel 4. Maar of dit deel net zoveel weet te boeien als deel 3 betwijfel ik al een beetje. Het is namelijk meer van hetzelfde en die formule is nou niet de meest boeiende. Helemaal niet met een map die nog voller is dan de voorgaande delen begreep ik.

Zal hem ergens in de komende tijd wel eens via gamepass proberen.

Heb er pas 3 uurtjes inzitten en ziet er prachtig uit, maar zoals legian ook al zei, het is meer van hetzelfde….

Is dat erg?! Nee hoor. Geloof me ik ben echt Forza fan, maar had de eerste drie uurtjes echt een hoog “ nou, dit kennen we nu wel “ gehalte.
Dat is voor het eerst bij Forza Horizon voor mij. Vind de omgeving ook “nog” niet echt denderend.

Ga er ongetwijfeld nog veel tijd in steken, maar het eerste gevoel is spijtig. Hopelijk op de lange termijn een betere ervaring

avatar van Gehenna
Mijn game van 2021!

Heb het gisteren van 12:00 tot 02:00 non-stop gespeeld en het zou eigenlijk meer zijn geweest als ik minder sterk in m'n schoenen had gestaan want ik wilde er echt niet mee ophouden en moest mezelf dwingen om toch maar naar bed te gaan en een paar uurtjes nog te slapen. De game is zo gigantisch tof! De kritiek van de bovenstaande twee leden herken ik niet. Mexico is ontzettend divers, kleurrijk en veelzijdig! De map is waanzinnig groot, het ontdekken an sich is een meta game op zichzelf.

Forza Horizon verbeterd zich bij elk nieuw deel, ze vinden wellicht niet opnieuw het wiel uit want auto racen blijft auto racen in beginne, maar het evolueert wel qua setting, dynamisch weer, de livery editor is weer een stuk verbeterd, ook zijn de tuning mogelijkheden wéér uitgebreid. Behalve dat Playground weer een enorme verbetering qua graphics laat zien is ook met name het geluid sterk onder handen genomen. Waar we bij eerdere delen vaak hadden dat auto's na upgraden veel op elkaar lijken qua geluid hebben ze hier dat aangepakt en kun je verschillen per model goed waarnemen en geloof me dat is echt tof op een goed luidsprekersysteem.

Net zoals bij de voorgaande delen is er heel veel te doen, maar ook daarin zit er voor ieder wat wils. Ik geniet er met volle teugen van en wat mij betreft blijven ze doorgaan met deze reeks zoals ze doen. Ik geloof dat de laatste cijfers van deel 4 lieten zien dat er 24 miljoen unieke gamers zijn die de game hebben gespeeld en ik weet haast wel zeker dat 5 dat aantal gaat overtreffen, mensen zijn de reeks nog lang niet zat en dat is naar mijn mening terecht. Forza Horizon 5 is alles waar ik op hoopte en eigenlijk nog veel meer dan dat!

Ik heb werkelijk niets negatiefs te melden en ik denk dat de Metacritic en OpenCritic gemiddeldes van 90+ dat ook beamen.

Doe jezelf een plezier, mocht je nog één game spelen dit jaar laat het dan deze zijn.

Ik ga dinsdag los met de normale gamepass versie, en na wat beelden gezien te hebben is dit idd meer van hetzelfde maar dat vind ik bij Forza helemaal prima. Altijd mijn laid back goto game voor een uurtje op de zondag middag bijv. Met de pracht en praal zit het ook wel goed volgens mij, ja heb hier wel weer zin in. En voor wie het al gespeeld heeft: kies je voor performance mode of quality mode? 60 FPS dus performance mode is eigenlijk wel een must toch?

Bij een racegame ga ik altijd voor performance

avatar van Gehenna
Performance. Wat je inlevert op de resolutie pracht en praal op de XSX is bijna niet op te merken maar je krijgt wel super vloeiende gameplay ervoor terug.

Zou ook altijd voor performance mode kiezen. Quality mode wil niet zeggen dat je geen 60fps haalt (denk ik). Ik denk dat deze de resolutie aanpast / verlaagt indien het te druk wordt op je scherm. Volgens mij is de boosdoener ook vaak raytracing. Ik vind dat raytracing hoort bij next gen maar slurpt wel resources. Zou liever een optie hebben dat RT uitschakeld. Vind dat het niet opweegt tegen prestaties.

avatar van legian
Persoonlijk zou ik ook voor Performance gaan, maar bij Horizon zijn er wel twee kampen die zweren bij performance of quality mode. Ray Tracing is hier volgens mij alleen bij die showcase waar je de autos kan bekijken. Niet bij het rondrijden zelf.

Onderstaande video geeft een indicatie van het verschil tussen de twee modes. Visueel valt het me mee hoe groot het verschil is. Hoewel volgens sommige de pop-in bij performance toch wel groot is.

Forza Horizon 5: Opening Race Gameplay in Performance and Quality Mode (4K 60fps) - YouTube

Het probleem is dat je niet weet wat er exact veranderd. Op de PC heb je zelf opties die je aan en uit kan zetten. Op de PC is mijn uitgangspunt eerst alles op ultra zetten en dan wat aan de knopjes draaien zodat je in ieder geval 60 FPS met af en toe een dip naar 50 hebt. Voor mij persoonlijk is 50 fps echt het minimale. Ik moet zeggen dat je vaak echt je best moet doen om de verschillen in beeldkwaliteit te zien. Dus performance mode zal vaak wel de best optie zijn. Daarbij moet ik wel zeggen dat (hoewel alles went) terug van 60 maar 30 fps gewoon geen optie meer is. Dat verschil is echt veel groter t.o.v. ultra naar high settings.

avatar van legian
Klopt, hoewel ik allang blij ben op console eindelijk de optie te krijgen om te kunnen kiezen. Hiervoor moest je het doen met wat we kregen. Nu kunnen we meestal nog kiezen tussen fps of visuals op console. Hopelijk wordt dat in de toekomst nog wat uitgebreider.

Precies dat hoop ik ook, er zijn toch vaak opties die ik standaard uit zet (zoals motion blur) wat vaak ook weer een paar fps scheelt. Maar maken de consoles inmiddels ook al gebruik van FidelityFX

avatar van legian
Afgelopen weekend hier eindelijk eens mee begonnen en wat een gigantisch groot 'been there, done that' gehalte heeft dit deel zeg. Tel daar een map bij die opnieuw dusdanig vol gepland wordt met allerlei zaken die je kan doen (waarbij er ook community/online zaken tussen staan die niet zo 1-2-3 duidelijk te herleiden zijn) en ik ben er al snel klaar mee.

De omgeving is stukken beter dan het England van deel 4, maar dat is tot zover eigenlijk een van de weinige plussen die ik vind. De seizoenen moet ik nog even afwachten, maar ik ben nog steeds geen fan van de manier waarop dat verloopt. Een andere plus die ik wel even wil benoemen zijn de heerlijk lange races. Deze zaten volgens mij niet in de voorgaande delen. Of ik moet ze daar gemist hebben. Heerlijk om zo'n 15-20 minuten een race te rijden door de verschillende landschappen.

De progressie gaat voor mijn gevoel een stuk sneller dan de voorgaande delen. Ik heb nog nauwelijks een race gereden (hier en daar een story missie of een danger sign gedaan) maar de unlocks van het festival gaan haast sneller dan dat ik ze kan bijbenen. Waardoor de overvolle map nog vervelender aanvoelt omdat er nauwelijks wat afgevinkt wordt voordat er weer een lading nieuwe dingen bijkomen. Is er trouwens een mogelijkheid om zaken die je gedaan hebt van je map af te halen?

De game speelt nog steeds erg fijn, maar het frisse en interessante is er wel echt vanaf merk ik. De omgeving is weer een stap voorwaarts qua uitstraling en sfeer. Helaas is van die laatste verder weinig van te merken dankzij de compleet sfeerloze radios (waar is de rock radio gebleven trouwens). Alleen tijdens wat verhaal momenten is er Mexicaanse muziek te horen die heerlijk samengaat met de beelden. Waarom is daar geen radio station van.

Het is vermakelijk, maar er is geen reden om deze op te pakken als je deel 3 nog hebt liggen (of deel 4). Hoewel die ook veel van dezelfde irritatiepunten (zoals de overvolle map) heeft. De serie mag van mij wel op een serieuze hiatus gaan, of ze moeten de formule eens flink onder handen nemen.

legian schreef:

Ja die map is veels te vol en vervelend. Maar je kan de map filteren (rb dacht ik) en dat is iets wat ik al doe sinds deel 3 en 4. Gewoon focussen op bepaalde types events, of de completed spul eruit filteren (filteren op new)

Verder met je eens dat progressie bizar snel gaat in dit deel, maar daar stoor ik me wat minder aan. Zelf blijf ik dit heerlijk vinden om te spelen en het ziet er zo godsgruwelijk mooi uit.

avatar van legian
mrdig dat filteren had ik inderdaad gezien, maar daar gooit die accolades filter ook weer roet in het eten. Die gooit alles namelijk zichtbaar terwijl ik alleen races wil zien bijvoorbeeld. De nieuw filter doet volgens mij hetzelfde. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om de dingen die je al eens gedaan hebt eruit te filteren lijkt me.

Ik heb bij de progressie het tegenovergestelde van wat ik bij deel 3 had. Daar duurde het echt enorm lang voor je weer eens wat kon opzetten/uitbreiden. Bij deze rond je de Goliath af en huppa de volgende uitbreiding kan ik alweer doen. Fijn dat het snel gaat, maar eventjes wat races tussendoor doen zorgt er alleen maar voor dat je al snel 2 of 3 uitbreidingen kan doen. Waardoor die map nog voller komt te staan. Het had wat mij betreft wat meer gedoseerd gemogen, zo wordt die map ook niet zo enorm snel opgevuld. En heb je ook nog even tijd om rustig rond te rijden en de omgeving te ontdekken, iets wat ik toch het leukst vind van de serie.

Alleen races zien moet kunnen, eerst alle filters uitzetten middels 'ALL' (dan zie je echt geen 1 icoon op de map) en dan alleen datgene wat je wilt aanvinken, bijv road racing events wat je dan nog kan combineren met de filter 'new'

avatar van legian
Ik ga er van de week nog wel even mee spelen, kijken of ik iets over het hoofd zie.

avatar van legian
Gisteravond eventjes lopen klooien met die filter functie. Het maakt het wel wat overzichtelijker, maar echt heel blij wordt ik er nog steeds niet van. Gewoon een functie om races waar je al 1 of 2 sterren behaald heb niet zichtbaar of transparant maken zou fijn zijn. We me nu ook opviel is dat de map niet volledig uit te zoomen is, waardoor je niet in een keer de gehele map kan zien. Ook weer zo'n dingetje...

Tussendoor ook nog eens de Quality mode geprobeerd, maar daar ben ik snel weer vanaf gestapt. Zo wat voelt dat traag aan zeg. En om nou te zeggen dat de game er zoveel mooier van wordt... De Performance mode is toch wel de betere optie wat mij betreft.

avatar van legian
Ondertussen heb ik het verhaal zo goed als uitgespeeld. De Hall of Fame is behaald en daarmee het doel van het spel ook wel. Dat je daarvoor nauwelijks races hoeft te rijden is eigenlijk wel erg jammer en wat mij betreft een zwaktebod van een racegame. Aangezien elk nieuwe expansie een thema heeft hadden ze daar best wel de betreffende progressie aan mogen koppelen. Street races doen om dat festival uit te breiden, pr stunts om dat festival uit te breiden, etc. etc.

Ondertussen ben ik bezig om nog wat achievements eruit te halen, maar dat is voornamelijk geld grinden en wachten merk ik (die wheelspins zijn ook niet wat ze in de vorige delen waren merk ik met prijzen van maar 1.000cr). Daarom af en toe online nog wat aan het klooien, maar dat is niet mijn favoriete onderdeel merk ik. Die Arcade dingen zijn me vrij onduidelijk wat precies de bedoeling is, wat resulteert in een groot trial & error gehalte. Dat het daarnaast vrijwel uitgestorven is helpt ook niet.

De game ziet er geweldig uit en de omgeving is echt een stap voorwaarts na deel 4. Maar na 39 uur daarin rondrijden heb ik het eigenlijk grotendeels wel gezien. De seizoenswisselingen bieden niet bijzonder veel variatie waardoor ik het eigenlijk niet door heb in welk seizoen in aan het rondrijden ben.

Een kritiekpunt blijft die overvolle en irritante map. Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat als je eenmaal de Hall of Fame behaald hebt, wat vrij vlot gaat als je er voor gaat zitten. Er eigenlijk geen enkel doel meer is om voor te rijden. Het auto's verzamelen is leuk, maar uiteindelijk zijn er maar een paar waar ik echt in rijd.

Het doet me denken aan de tijden dat ik Test Drive Unlimited speelde, daar was het gewoon heerlijk om te cruisen door Hawaii. Een coole auto pakken en simpelweg rondrijden, dat was heerlijk. Je kwam prachtige uitzichten tegen waar je echt van kon genieten. Dat mist hier wel vind ik. Er zitten best mooie uitzichten in (deel 3 had wat mij betreft de mooiste trouwens), maar de game is vooral gericht op het zo hard en snel mogelijk rijden en het liefst nog wat vreemde jumps meenemen dat er geen tijd is voor die uitzichten. De game is niet gericht op het cruisen. Het is jammer, maar de verveling begint zo langzamerhand in te zetten en de game bied erg weinig om de aandacht vast te houden als je niet van het completen/verzamelen (grinden) houd.

Ik hoop echt dat ze formule voor een volgend deel eens flink onderhanden gaan nemen. Het 'been there done that' gehalte mag flink omlaag.

Ik twijfelde tussen een 3,5* en 4*, maar ik ga toch voor de eerste. De omgeving is leuker en sfeervoller dan in deel 4, maar voor de rest heeft dit deel geen meerwaarde tov de eerdere delen.

Blijf het raar vinden dat je zoveel moeite hebt met de map, is gewoon echt goed te filteren waardoor je je rust en focus krijgt.

Verder snap ik je verhaal wel goed. Dit deel, maar ergens ook de vorige delen missen een belangrijk einddoel. Hall of Fame kan je hier een doel noemen maar zoals je al aangeeft haal je dat al snel en voelt het niet echt als een prestatie. In vorige delen duurde het wat langer voor iets soortgelijks.

Maar ja dat boeide mij weinig, voor mij is deze game een en al fun. Dat uit zich het beste in die gave showcase events maar daar zijn er wat te weinig van. Verder me wel uitermate goed vermaakt om alle races/championships winnend af te ronden, alle pr stunts 3 sterren, enkele stories doen en juist al luisterend naar je favoriete radio station wat doelloos rondtoeren in een gave auto. Hier kan je nog een doel aan geven door bijv al die roads driven chievo te halen.

Verder speelt dit online erg goed en soepel maar daarvoor moet je niet bij arcade zijn. Dat is poep. Eliminator is dan beter maar vooral gewoon races online doen of head2head.

Verder ook wel veel tijd gestopt in die seasons en daar alles in doen. In elke season heb je bijv een gave race genaamd The Trial (10 punten waard) Hierin speel je co-op tegen cpu drivatars, maar dan tegen zogenaamde unbeatable drivatars. Echt heel pittig maar geeft een grote voldoening als je die race wint. 6 humans tegen 6 cpu is dat zo uit mijn hoofd. Eindklassering van iedereen bepaalt dan of de mensen of de cpu gewonnen heeft. Verder verdien je in seasons punten waarmee je exclusive cars kan kopen.
Oh en leuk om met vrienden een race/circuit uit te zoeken en elkaars tijden proberen te verbeteren. Je racet dan tegen elkaars ghost. Vond het altijd wel weer leuk als ik een in-game notificatie kreeg wanneer een collega weer es een tijd van mij had verbeterd.

Nou ja conclusie is denk ik dat je in deze game zelf de fun en uitdaging moet zoeken.

avatar van legian
De map is voornamelijk gewoon irritant. Je kan niet volledig uitzoomen met als resultaat dat ik elke keer moet gaan zoeken naar die ene race/pr stunt of iets dergelijks welke ik nog moet doen. Een simpele oplossing zou al zijn om races die gedaan zijn grijs te maken waardoor ze minder opvallen bijvoorbeeld, dan werkt die filter ook fijner. Het is geen game breaking probleem, meer een irritatie die vanuit de vorige delen nog steeds speelt en ik daardoor als steeds vervelender ervaar.

Ben wel wat gaan kijken naar die season challenges en de multiplayer. Maar ik haal daar simpelweg minder plezier uit merk ik. De game bied mij te weinig en ik ga in gedachte veelal terug naar TDU die wel de juiste snaar wist te raken. Ben dan ook erg benieuwd of de nieuwe TDU: Solar Crown dat weer weet te doen. Forza Horizon kan wel een goede concurrent gebruiken wat mij betreft.

Ik heb me wel goed vermaakt met de game, en doe dat ook nog wel. De formule werkt goed, maar het is allemaal wel ontzettend formulematig geworden. Daardoor mist voor mij echt een meerwaarde voor dit deel. En aangezien verschillende irritatiepunten ook in de vorige delen zaten begint het ondertussen wel storend te worden vind ik. De aantrekkingskracht is er niet echt meer, het zijn voornamelijk de achievements die ik nog wil hebben die ervoor zorgen dat ik nog terug kom, maar ik merk dat mijn interesse steeds minder wordt.

Ach misschien moet ik de game gewoon een tijdje laten liggen en later eens terugkeren.

Eerste ervaring ooit met een Forza Horizon game gehad en ook de eerste met een racegame in vele vele jaren. Kan me niet eens herinneren wat mijn laatste keer was dat ik een racegame speelde, even los van games als GTA enzo. Eerste indruk na een uurtje of 2: het ziet er waanzinnig bruut uit, het speelt fantastisch en de presentatie is echt gelikt met beeld, geluid, spektakel etc. Ik verwacht niet dat ik hier heel goed in ga worden, maar ik ga dit zeker nog een tijd spelen de komende periode. Heel fijn trouwens dat er een rewind-knop bij zit

Wel schandalig dat er weer van die fucking microtransacties in zitten. Ik zag de optie staan om de kaart te kopen, ik dacht gewoon ingame maar toen werd mijn creditcardnummer in beeld gebracht. Fuck that malloten.

legian schreef:

Ondertussen 1,5 maand verder en maar een enkele keer nog wat gespeeld, dat komt mijn waardering van dit deel wel weer ten goede merk ik. Eventjes langs het zonovergoten strand cruisen is nu weer heerlijk. Wat ook helpt is dat ik ondertussen hetgeen wat ik nog wilde doen ook grotendeels heb gedaan. Misschien dat ik in de toekomst nog eens wat oppak om de laatste paar achievements te halen, maar de kans is ook groot dat ik dat nog even in de voorgaande delen ga doen.

Ik had ondertussen trouwens wel iets van DLC verwacht hiervoor. Voor mijn gevoel duurt dat wel enorm lang voordat daar iets over bekend is.

En inderdaad Ajax&Litmanen1 de microtransacties zijn in overvloed aanwezig. Ondertussen zit er ook wel een aardige grind in om geld binnen te halen als je alles wilt hebben. Dat ging bij vorige delen toch makkelijker.

Ik vermaak me inmiddels met de Hot Wheels DLC. Toch wel weer leuk ook al had je ook een dergelijke DLC in deel 3.

Je hebt in deze nieuwe DLC afgebakende missies/doelen die je moet zien te halen wat wel bevredigend werkt. De Hot Wheels banen en auto’s zijn ook weer uitmuntend en zien er prachtig uit. Tof gedaan weer.

mrdig schreef:

Had hem ook even opgestart vandaag. Beviel goed idd, maar vraag me af of de tracks niet snel gaan vervelen.

mrdig schreef:

Jammer dat het niet net als de main game op Gamepass staat, ziet er erg geinig uit.

-marco- schreef:

Doordat ze de Hot Wheels wereld in 3 verschillende delen hebben opgeknipt heb je wel wat variatie in look and feel en zoals ik zei werken de missies waaraan je werkt per level (a, s1, s2 etc…) wel lekker. Je hebt meer dan in de hoofdgame eigenlijk een doel en dan ook nog es in een niet al te grote wereld. Ja prima vermaak.

Forza Horizon 5 is zo'n game die ik zonder Gamepass echt nooit had gespeeld, want ik heb niet veel met pure racegames. Ik vind racen leuk in actie/avonturen games, maar wel erbij, nooit als primair doel. Maar de reviews van Forza 5 waren wel zo lovend dat ik dit echt moest spelen en daar heb ik ook geen spijt van gehad.

Duidelijk dat hier echt bizar veel moeite in is gestopt om de game imponerend mooi te maken. Wat is dit grafisch schitterend zeg, met zoveel kleur, details en spektakel in een gigantische open wereld. Ik zou wensen dat GTA 6 er over een jaar of twee zo goed uit zou zien. Idem voor het geluid en zeker ook met de soundtracks, die lekker pompend zijn. Soms willen games geforceerd hip zijn, maar dat werkt niet. Hier werkt het wel, dit is gewoon super relaxed om te spelen. Het gevoel van snelheid is enorm en ook bestuurt het gewoon heel goed, al moet je wel echt het goede type wagen kiezen want racen op de weg of offroad zijn twee verschillende vakken.

En toch geef ik geen topcijfer, maar dat komt gewoon door mijn eigen interesse in racen. Fans van racen mogen zo een half of zelfs een heel punt erbij doen, je hebt echt tientallen uren plezier voor de boeg want de map zit afgelopen vol met mogelijkheden. Voor mij zijn het teveel pointers, ik vind het juist afschrikken dat er elke 10 meter bij wijze van iets te racen valt. Wat me wel stoorde is dat je met je wagen van alles kapot kan rijden aan hekken, boompjes, paaltjes etc maar dat je ook weer geregeld ergens niet doorheen kan, zoals een houten hutje of een houten veranda. Dat haalt toch wel de wow-factor weg. En ik vind het jammer dat we anno nu nog steeds geen crashende wagens in beeld krijgen. Ram ik met 300 km per uur een andere auto of knal ik tegen een boom, gebeurt er niks. Ja, wat barstjes in de voorruit. Dat haalt de vibe er wel uit. Ik ga de game ook zeker niet uitspelen, maar zo af en toe een race meepakken zal ik wel blijven doen. Prima vermaak.

Had hem even laten liggen nadat ik er vele uren in had gestoken. De hot wheels uitbreiding deed me niet zoveel, maar de rally DLC heeft me er weer in getrokken. Wat blijft dit toch een geniaal mooie race game

avatar van legian
De rally uitbreiding is wel tof, (hotwheels moet ik nog doen) maar die helikopter mag wel opdonderen en die callouts komen vaker te laat dan dat je er wat aan hebt. De wegen zijn wel heerlijk en de rally stijl time trials mogen van mij wel blijven. Alleen jammer dat ze er allemaal buggys in gegooid hebben in plaats van rally autos.

legian schreef:
maar die helikopter mag wel opdonderen

Nou idd. Heel irritant

avatar van legian
Onderhand beide uitbreidingen grotendeels uitgespeeld, dus kan ik daar ook eens mijn beklaag over doen.

We beginnen met de Hot Wheels uitbreiding. Die was bij Forza Horizon 3 een succes dus nu 6 jaar later krijgen we weer een Hot Wheels uitbreiding. Creatieve armoede kan je het noemen. Maar om het een beetje leuk te verpakken zweven de drie eilanden deze keer in de lucht, waarbij de map van Mexico eronder voor een leuk uitzicht zorgt. Verder geeft het ook een wat industriële uitstraling dankzij de vele constructieve onderdelen en stukken die zichtbaar zijn. Waarbij het jammer is dat je hier en daar wel een toegangsdeur tegenkomt maar er verder eigenlijk niets mee kan doen. Ook wel bijzonder hoe ze een vulkaan de lucht in hebben gekregen, maar dat terzijde.

Hot Wheels doet meer van hetzelfde, zoals verwacht, maar dan in een Hot Wheels jasje. Dat betekend dat ik hier weer met enkele favorieten speelgoed autootjes mag rondrijden. In combinatie met de boosters, loopings, magnetische stukken en super steile banen levert dat regelmatig leuke momenten op. Mits de physics engine mee werkt dan wel, want die is hier nog slechter dan in Horizon 4. Een klein schrammetje langs de muur en de achterkant van je auto vliegt direct 4 meter de lucht in. Wat vooral leuk is als een tegenstander in de race je net even dat zetje in die muur geeft (gelukkig hebben we de rewind functie ☹). Het helpt dan ook al helemaal niet dat de banen hier zo veel mogelijk niet horizontaal liggen waardoor ook de zwaartekracht je auto constant naar beneden trekt. Handig als je ondersteboven rijdt. Daarom de magnetische banen natuurlijk, alleen is de besturing op die banen net even wat logger en trager dan op de gewone oranje baan. Oh en dan kan ik de loopings niet vergeten natuurlijk, gewoon rechtdoor rijden in die dingen is toch een flinke uitdaging. En niet alleen voor de speler maar ook voor de drivatars die alle kanten op slingeren in die dingen tijdens een race. Ik kan me die problemen nog herinneren uit de Horizon 3 uitbreiding en ik snap dan ook niet waarom ze dat nu niet aangepakt hebben.

Maar ze doen hier gelukkig nog wel iets tofs. De progressie is namelijk gelocked in verschillende klassen en je begint natuurlijk onderaan in klasse B. Ofwel je kan alleen met auto’s van B of lagere klassen rondrijden en moet langzaam de hogere klassen vrijspelen. Hoewel langzaam… Dat gaat nog best vlot eigenlijk, maar het idee en de uitvoering ervan kan ik erg goed waarderen. En mogen ze wat mij betreft standaard implementeren in de volgende delen. Dit voelt veel beter dan direct een dure Koenigsegg vrijspelen en alle records direct verbreken. Laat de speler die auto’s maar echt verdienen.

Verder is het helaas een vrij inspiratieloze uitbreiding waar ze meer uit hadden moeten halen, helemaal aangezien ze dit al een keer eerder gedaan hebben. Gelukkig is het geen teleurstelling zoals de Lego uitbreiding was, maar de meerwaarde van deze uitbreiding ten opzichte van die in Horizon 3 zie ik niet.

Dan hebben we de Rally uitbreiding, daar keek ik eigenlijk wel naar uit en was ook de reden dat ik deze nu weer opgepakt heb. Want dit zag en ziet er best goed uit. Sterker nog het is qua landschap nog veel gaver om doorheen te rijden dan op de hoofdmap, hoewel het qua uitstraling niet al te afwijkend is. Mede dankzij de grote verticaliteit en de vele, vele bochtige weggetjes die er liggen. Van alle races in de game doe ik die hier het liefst eigenlijk. De wegen hier zijn veel uitdagender om goed en heelhuids doorheen te komen. Wat logisch is gezien de grote aandacht naar Rally. En dat brengt me bij het volgende toffe onderdeel van de uitbreiding, de Rally Race zelf.

Ik ben geen groot rally liefhebber, maar ik heb vroeger toch flink wat uren gestoken in Colin McRae Rally 2.0. Constant proberen om de tijden te verbeteren op die smalle slingerende weggetjes. Met deze uitbreiding doen ze een goede poging om die ervaring te vertalen naar de Horizon formule. Geen vervelende andere racers die je van de klif af beuken, maar alleen jij, de baan en je auto en een vervelende helikopter en een co-driver die halfbakken race-notes doorgeeft. Maar dat even terzijde. Heerlijk om puur het racen zelf te doen en dan ook vooral in een rally auto natuurlijk. Het is daarom jammer dat we voornamelijk buggies erbij krijgen en geen Lancia’s of Citroën om naast de Ford, Subaru, Porsche, Audi en Mitsubishi als rally auto te kunnen gebruiken. Het zal iets met rechten te maken hebben, maar jammer is het wel. De Race modus is een van de beste toevoegingen aan de game en iets dat ze dan ook zeker in de komende delen moeten houden. Het geeft een heel andere dynamiek aan de race en zou een goede toevoeging zijn aan de Dirt race series. En het is een fijne afwisseling van de normale race, die ook gewoon nog gedaan kan worden op die banen.

Dan toch nog even naar die Helikopter en de race-notes. Die laatste zijn wel bijzonder halfbakken ingevoerd. Er wordt geen rekening gehouden met hoe je de bocht aankomt waardoor een medium bocht al snel als een harde bocht gezien kan worden. Tevens is er ook geen eenduidigheid in bocht aanduidingen. De ene medium bocht wordt als een harde bocht gezien en de andere niet. Nog vervelender als het andersom is waardoor je de bocht dus gewoon niet haalt. De map is dan ook nog steeds een belangrijk element in de races. Wat erg vervelend is want er is door de grote hoeveelheid bochten veel minder tijd om elke keer links onderin te kijken welke bochten eraan komen. Die uitwerking had nog wel wat finetuning mogen gebruiken. Dat geldt ook voor de helikopter die wel enorm vaak in de weg vliegt. Af en toe een lichtbundel of wat opwaaiend zand kan ik nog begrijpen. Maar om nou die constante race voor mijn neus te gaan hangen en het hele zichtveld te verslechteren. Nee dank u.

Dat brengt me trouwens bij nog een ander probleem wat hier goed opvalt, het geluid. Ik heb al aanpassingen zitten maken in de audio mix, maar mijn hemel wat een kakafonie van geluid wordt er uit die speakers getoverd zeg. Dat viel mij in de normale versie al op (en in mindere mate in deel 4), maar hier lijken ze een nieuw dieptepunt gevonden te hebben. Niets is te onderscheiden van elkaar waardoor het een grote muur van geluid wordt. En dan heb ik de muziek al uitgezet. Het less is more principe mogen ze hier wel gaan toepassen. Of anders moeten ze eens even advies vragen aan id-studio hoe ze dat met Doom hebben gedaan.

Een bijkomende frustratie die zich in beide uitbreidingen bevind is de vaste pin van objectives die er op het scherm staan. Naast alle chaos aan geluid wordt ook het scherm steeds meer gevuld met informatie die ik niet tijdens een race wil hebben (zoals de Roll indicator van Hot Wheels en de skill point informatie). En ja je kan hem uitklikken in het menu, maar na een race springt die er gewoon weer in. Uitermate frustrerend.
Uiteraard zijn ook hier de physics weer een punt van irritatie, met de grote hoeveelheid aan hobbels in de wegen. Kom je net de bocht uit krijg je drie hobbels waardoor je compleet overgeleverd bent aan de physics engine (die uiteraard weer heerlijk los gaat) om vervolgens, als je in de lucht hangt, te horen dat je een u-bocht naar links moet maken. Dat resulteert dus in rechtsaf de afgrond in. Dat samen met de veel te late race-notes en het feit dat die 9 van de 10 keer niet te horen zijn zorgt ook weer voor frustratie. En om de race nu 10 keer te gaan doen om die baan uit mijn hoofd te leren…

Afgezien van alle kritiek hierboven vermaak ik mij nog goed met beide uitbreidingen, ze leveren beide elementen die ik graag in toekomstige games terug zie komen. Maar tegelijkertijd treden alle irriterende elementen hier nog meer op de voorgrond. En dan heb ik nog niet eens iets gezegd over de map…

Wel is duidelijk dat de Forza Horizon serie hard aan een pauze toe is. In dat opzicht kijk ik dan ook erg uit naar TDU: Solar Crown en The Crew: Motorfest. Hopelijk weten die wat leuke, nieuwe en innovatieve dingen te brengen aan het genre.

legian schreef:

Dit! Die pin links onderin is echt enorm storend, hoe zet ik dat uit? De pin vind ik nog het meest irritant, alhoewel die helicopter continu in beeld idd ook ruk is. Verder bevalt de Rally expansion me goed! Leuke afwisseling.

avatar van legian
mrdig elke keer weer het menu openen, die challenges opzoeken en daar de gepinde challenge uitzetten. Maar na elke race of completion pint die weer een nieuwe challenge daar vast. Super vervelend dat dit niet volledig uit te zetten is.