menu

Starfield (2023)

mijn stem
3,90 (5)
5 stemmen

PC / Xbox Series X/S
Action / RPG
single player

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Deze action RPG speelt zich af in de ruimte. Ruimtereizen in dit spel zijn net zo gevaarlijk als dat vliegen in de jaren veertig van de vorige eeuw was. Spelers sluiten zich aan bij Constellation, een organisatie die de ruimte verkent op de 'laatste reis van de mensheid' honderden jaren in de toekomst. Hierbij dienen verschillende planeten verkend te worden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=qcbbwpBJuX8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Grovonion
4,0
Ha, ik ben nu mijn 6de uur bezig en net in Akila geland

De vorige paar uur in Neon rondgehangen en de plaatselijke handelaars wat ondersteund, tot nu toe bijna altijd succesvol met Persuasion. Wat me is opgevallen is dat er enorm veel laadtijden zijn, wat me toch wat tegenvalt voor een Xbox Series X game. Voor de rest daarentegen is het smullen geblazen.

Weet iemand of je zowel ranger alsook smokkelaar kunt worden of staan die elkaar toch in de weg?

avatar van Confusie
Er zijn veel laadmomenten inderdaad maar op mijn Series S gaat het in ieder geval lekker vlot dus ik stoor me er niet aan.

Neon kan je gemakkelijk enige tijd blijven plakken ja dat had ik ook al wel in de smiezen inmiddels.

Wat je vraag betreft:

Zou ik ook wel eens willen weten ja.

avatar van DarthSolidKevin
3,5
Grovonion schreef:
Weet iemand of je zowel ranger alsook smokkelaar kunt worden of staan die elkaar toch in de weg?


Je hebt het over de Faction Quests neem ik aan? Deze hebben geen invloed op elkaar. Je kan ze dus zonder gevolgen allemaal doorlopen. Ergens wel leuk, maar aan de andere kant maakt het de wereld ook iets minder levendig. In New Vegas en The Outer Worlds was dat wel en dit maakte je keuzes belangrijk en impactvol. Maar goed dat is Obsidian en die studio is daar een stuk beter in dan Bethesda.

Ben zelf ongeveer 30 uur onderweg en zie toch wel wat scheurtjes en mindere kanten naar boven komen. De meeste planeten zijn, zoals ik al had verwacht, saaie lege vlaktes met terugkerende gebouwen en grotten. Een beetje zoals in de eerste Mass Effect, maar daar had je tenminste nog de Mako om snel van A naar B te komen. Dat ellenlange lopen over die planeten in Starfield ben ik inmiddels wel beu.

Ook de missies van de Bounty Boards vind ik totaal niet de moeite. Die laat ik ook links liggen vanaf nu. De Main Quests, Faction Quests en het merendeel van de Side Quests zijn wel de moeite. Daarnaast vind ik de companions een stuk beter uitgewerkt dan in bijvoorbeeld Fallout. Bethesda heeft een beetje afgekeken van wat BioWare in Mass Effect en Dragon Age deed m.b.t. je reisgenoten. Iets wat ik overigens alleen maar toejuich.

Het blijft me echter nog steeds boeien en dat had ik niet verwacht. Ook weleens fijn om positief verrast te worden door een game van Bethesda.

avatar van Grovonion
4,0
DarthSolidKevin schreef:
Je hebt het over de Faction Quests neem ik aan? Deze hebben geen invloed op elkaar. Je kan ze dus zonder gevolgen allemaal doorlopen.
Dat had ik in de tussentijd ook begrepen, maar er zijn wel consequenties. Ik was zo de Ranger faction quest begonnen. Had echter moeite met de beesten en heb de missie dan maar afgebroken en dan met de Ruyiji quest begonnen. Nu loopt echte die Emma van de rangers steeds achter me aan. Enerszijds bevreemdend, omdat ze me dingen ziet ddoen die de Rangers definitief niet zouden goedkeuren. Maar anderszijds beinvloed ze wel degelijk de stealth missies door telkens in het beeld te springen als ik ergens voorbij probeer te sluipen
De Main Quests, Faction Quests en het merendeel van de Side Quests zijn wel de moeite. ...
Het blijft me echter nog steeds boeien en dat had ik niet verwacht. Ook weleens fijn om positief verrast te worden door een game van Bethesda.
Ik zit nu dik 13 uur in het spel en ben eigenlijk enkel bezig geweest met de faction quests. Ik denk dat ook dat dit spel eigenlijk al een voldoende scoort als je enkel die missies en de main-quest doet. Al de rest is mooi meegenomen. Maar een perfect spel is het zeker niet (zie bv. al hierboven). Maar daar ga ik later nog eens over uitwijden.

avatar van mrdig
4,5
Grovonion schreef:
Maar anderszijds beinvloed ze wel degelijk de stealth missies door telkens in het beeld te springen als ik ergens voorbij probeer te sluipen


Is zij dan je actieve compagnion? Of een leftover van een missie die je hebt afgebroken? Interessant.

Enkele Ruviji missies deed ik bewust solo, door even met je compagnion te praten en te vertellen dat hij/zij even op me moet wachten en me even met rust moet laten. Verder ben ik alle facties tegelijk gejoined, kan allemaal prima en levert ook wel geinige situaties op. Als je bijv lid bent van Crimson Fleet en je moet 1 van hun mannen ombrengen in opdracht van een andere factie dan wordt het leuk zeg maar. Je krijgt dan wel diverse bounties over je heen (die je wel weer kan afkopen).

Verder stelen de faction en de main missies wel de show. Maar af en toe ben ik wel stomverbaasd en positief verrast over de lengte en diversiteit van enkele side quests. Ja er zitten simpele fetch quests bij maar dat zijn er niet superveel. Na het voltooien van enkele facties heb je trouwens nog wel die faction mission boards, zitten best wel leuke bij. Vanguard en Crimson Fleet toch wel mijn favoriet.

Ik ben wel nagenoeg nu bij het einde maar ik ben de laatste missies wat aan uitstellen merk ik, ik wil de game nog niet voltooien dus dan ben je echt alle side quests aan het doen die je maar kan vinden en houd me nu ook wat bezig met wat diverse achievements. Er zijn trouwens best veel mensen die juist heel snel de main story completen om snel naar een New Game + te kunnen komen. Sommige vinden zelfs dat de game pas bij NG +10 begint lol, Dus 10x de main game snel completen en dan pas al het andere doen. Tja ik heb niet het verlangen om snel naar NG+ te komen hoe vet dat ook schijnt te zijn, jullie wel? NG+ ga ik wellicht even starten omdat ik zoveel over hoor, maar in principe stop ik na mijn 1e playthrough.

Maar einde is dan ook wel in zicht. Dik 100 uur nu ingestopt wel. Level 51 inmiddels. Iets van 70 planeten bezocht? Daar mis ik ook een Mako achtig voertuig, unknown locaties neem ik zelden de moeite voor om naartoe te lopen. Verder wel veel diverse flora en fauna tegenkomen, blijft vet. En sommige uitzichten op dorre dode rotsplaneten zijn echt schitterend. Vermaak me daarom ook meer en meer met de photo modus, ook vanwege (zoals reeds gemeld) het feit dat ze soms terugkomen bij de laadschermen, want die zijn er idd wel veel als je veel fast travelt enzo. Maar storend vind ik het niet. Gaat snel genoeg.

Gunfights blijven verder altijd leuk, vind toch nog regelmatig vette nieuwe guns en spacesuits etc.. Je boost pack is op een planeet met low gravity ook wel genieten, als een Mandalorian achtig type ga ik regelmatig een enemy base te lijf. Oh en schepen boarden en jatten zowel in space als op de grond blijft echt supertof.

avatar van Grovonion
4,0
mrdig schreef:
(quote)


Is zij dan je actieve compagnion? Of een leftover van een missie die je hebt afgebroken? Interessant.
Leftover dus, maar bij andere (gevechts)missies helpt ze wel actief mee en kan ze best goed uitdelen. Enkel bij de missie waar ze eigenlijk moet helpen is ze waardeloos (net zoals ik)

avatar van DarthSolidKevin
3,5
mrdig schreef:
(quote)

Tja ik heb niet het verlangen om snel naar NG+ te komen hoe vet dat ook schijnt te zijn, jullie wel? NG+ ga ik wellicht even starten omdat ik zoveel over hoor, maar in principe stop ik na mijn 1e playthrough.


Dat heb ik gelezen inderdaad, maar ik heb ook geen zin om door het hoofdverhaal te rushen en al het andere te negeren. Ik heb het, vooral in zulke grote, verhalende games, na 1 playthrough meestal wel gezien. De enige keren dat ik voor meerdere runs ga is in bijvoorbeeld Dark Souls of Devil May Cry.

En heel eerlijk: als een RPG zoals deze pas 'echt' begint in NG+ doe je als developer toch iets verkeerd wat mij betreft. NG+ moet een optioneel extraatje zijn. Niet een opstap naar de volledige ervaring. Mocht je dadelijk zo ver zijn, hoor ik graag of het inderdaad zo baanbrekend is als men claimt.

Ik heb gisteren trouwens ook een 'Companion Quest' doorlopen. Het is niet van het niveau Mass Effect 2, maar wel leuk dat hier ook aan gedacht is.

avatar van mrdig
4,5
Ja ik heb nu 3 van de 4? Companion quests doorlopen en ze zijn leuk maar niet zo episch als bij mass effect. Zelfde geldt voor de main story, leuk maar kan ook niet tippen aan mass effect wat mij betreft.

Verder eens, ng+ hoort een optionele extraatje te zijn, geen must have.

avatar van Grovonion
4,0
Hoe trigger je de companion quests, mrdig?

Ik heb nu een 20-tal uren op de teller, heb level 13 en het gevoel een paar skill points verspild te hebben (laser en pistolen, why? ). Maar voor de rest amuseer ik me hier prima mee. De meeste tijd verbracht met de Ryujin missies, waar ik de laatste nog van moet afhandelen. Nu even een paar kleinere opdrachten gedaan waaronder groundpounder. Daar kwam ik echter tegen mijn limieten te staan, want voor een ruimte-gevecht tegen 4 schepen ben ik blijkbaar nog niet klaar.

Ik denk dat ik straks eens eindelijk met een verhaal-missie ga beginnen. Ook nog niet veel games gehad waar ik pas na 20 uur met het eigenlijke spel begin

avatar van mrdig
4,5
Zodra je echt met de main story begint dan kom je vrij snel in contact met de main compagnions in de game (2 vrouwen, 2 mannen). Als je hiermee praat heb je de optie dat hij/zij je gaan vergezellen tijdens missies. Afhankelijk van hoe je speelt/handelt vinden ze je acties wel of niet leuk en willen ze van tijd tot tijd met je praten. Tijdens deze conversaties krijg je meer achtergrond informatie van deze personages en unlock je uiteindelijk wel hun main compagnion quest.

avatar van Grovonion
4,0
Ik heb er al twee daarvan, ene mega-fan die ik vanaf het begin heb en een cowboy van Akila. Maar tot nu toe zijn die redelijk stil.

avatar van mrdig
4,5
Ja de mega fan heeft volgens mij niet een eigen quest (maar kan ik mishebben). Die cowboy wel. Belangrijkste is dat je met ze praat en vraagt of ze je actieve compagnion willen zijn.

avatar van Confusie
Als je Sarah nog niet hebt dan heb je echt niks aan de main quest gedaan nee.

Zelf heb ik de Adoring Fan nog niet, die overigens een terugkeer maakt vanuit Oblivion voor wie dat nog niet doorhad.

avatar van DarthSolidKevin
3,5
mrdig schreef:
Ja de mega fan heeft volgens mij niet een eigen quest (maar kan ik mishebben). Die cowboy wel. Belangrijkste is dat je met ze praat en vraagt of ze je actieve compagnion willen zijn.


Goed om hieraan toe te voegen is dat je, naast met ze praten en dingen doen/zeggen waar ze achterstaan, ook een sterkere band met ze krijgt door 'slechts' met ze te reizen. Ik heb met Sarah vaak gehad dat ze ineens met me wilde praten terwijl ik gewoon wat aan het dwalen was.

avatar van FlorisV
Ik kwam dit toevallig tegen, moest er wel ontzettend om lachen. Met zo'n enorm spel ga je natuurlijk hier en daar knoeperts van bugs zien (helaas zijn we dit gewend) maar ze weten het hier vermakelijk te presenteren!

Starfield Honest Conference

avatar van Grovonion
4,0
Dit is erg grappig, ik ben zelf wel maar weinig opvallende bugs tegegekomen tot nu (30 u in het spel), maar als je ernaar zoekt kun je ze wel vinden natuurlijk.

Maar is dit echt of werd dit door deep-fake and met snedige video-edits gedaan? Als dat echt de makers zijn is het een overtreffende trap van zelf-ironie en bijna geniaal te noemen.

avatar van FlorisV
Grovonion schreef:
Dit is erg grappig, ik ben zelf wel maar weinig opvallende bugs tegegekomen tot nu (30 u in het spel), maar als je ernaar zoekt kun je ze wel vinden natuurlijk.

Maar is dit echt of werd dit door deep-fake and met snedige video-edits gedaan? Als dat echt de makers zijn is het een overtreffende trap van zelf-ironie en bijna geniaal te noemen.


Deep fake ja, met AI gedaan. Todd Howard wordt wel vaker van leugens beticht, maar meestal zijn zijn beloften gewoon ietwat overdreven. Hij zegt niet echt deze dingen maar je kunt tegenwoordig iedereen alles laten zeggen met AI...ik mag vooral hopen dat herkenningssoftware de ontwikkelingen daarvan bij kan houden zodat fakes herkend worden.

Honest Trailers is ook grappig verder:
https://www.youtube.com/watch?v=JEA_tApLx9c&t=329s

Neem het allemaal met een korrel zout. Voor mij is Starfield gewoon wait for sale maar dat is ook omdat ik zoveel op mijn bord heb nog.

avatar van Confusie
Weer een tijdje verder laatste tijd niet veel meer gespeeld maar is niet erg sowieso eentje om nog vele jaren te blijven spelen hoef er niet doorheen te rushen.

Al met al vind ik het vliegen wel echt erg zwak in deze game.

Er is geen enkele beleving van immensiteit zoals we weten maar komt verder sowieso ook maar matigjes uit de verf allemaal naar mijn idee.

Meer dan een gimmick zie ik het nergens worden.

Vind ik dat afbreuk doen of teleurstellend:

Niet echt nee het had er ook helemaal niet in kunnen zitten net als The Outer Worlds en dan nog was het gewoon een vette game om te spelen.

Nu op naar de toekomst met ongetwijfeld nog vele uurtjes van deze en wie weet nog eens wat futuristische space titels van andere developers die op een gegeven moment wel de immensiteit helemaal compleet hebben.

Gaat er ongetwijfeld nog eens van komen.


avatar van Grovonion
4,0
In de tussentijd heb ik 50 uur in het spel gestoken, en momenteel een grotere focus om het hoofdverhaal te beëindigen. Ik heb de Ryujin zij-missie volledig gedaan en nog een 30-tal andere missies. Momenteel dus met missie 15 in het hoofdverhaal bezig, en het type verhaal is inmiddels duidelijk, en ik snap de verdeeldheid dan ook wel van de kritieken. Ikzelf stoor me er niet aan, voornamelijk omdat het in mijn ogen toch erg goed gebracht wordt. Je wordt echt in het verhaal gezogen, ook omdat de karakters erg geloofwaardig meespelen. De eulogie omtrent Sam Coe was zo bijvoorbeeld heel ingetogen en mooi gebracht, er werd zlefs aan gedacht zijn vader en ex-vrouw erbij te halen. Toch wel momenten die er een emotionele dimensie aan geven.

avatar van Confusie
Na ruim een maand afwezigheid weer eens opgestart en het blijft toch wel elke keer weer erg vermakelijk.

In ieder geval wat mij betreft wel.

Nog steeds maar amper aan de hoofdlijn toegekomen weer geprobeerd maar al gauw alweer een afleiding op mijn pad om mij vervolgens in te verliezen.

Wat het ook wel weer erg leuk maakt.

Natuurlijk.

Ja geen enkele award voor deze game op de meest recente uitreiking en misschien ook niet geheel onterecht in knalhard gaming knaller jaar 2023.

Menig een video op YouTube vandaag de dag zoals deze waar toch wel een aantal rake punten worden gemaakt.

Over deze titel en Bethesda game design in het algemeen.

Bepaalde gedateerde elementen op verscheidene vlakken de game is ook gewoon ondermaats te noemen op een aantal punten.

Zo zit ik in mijn schip weer eens naar die sterren space backdrop te kijken:

Lijkt wel behang in een kinderkamer.

Kon dat echt niet beter.

Blijkbaar niet.

Maar de game is fun.

Daar gaat het toch nog steeds vooral om.

Volgens mij.

Voor nu komen ze er nog net mee weg wat mij betreft wel zeer benieuwd naar de volgende titel van Bethesda en tot in hoeverre zei zich vanaf hier nog eens serieus zien innoveren om toch net wat meer met het huidige tijdsbeeld mee te kunnen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:20 uur

geplaatst: vandaag om 15:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.